Bliksem schreef:Ik bedoel natuurlijk wel 24/7 buiten met de juiste voorzieningen. Dus genoeg plek om droog te liggen, te rennen/spelen/lopen en genoeg ruwvoer. 24/7 buiten in een modder paddock van 10x10 wordt inderdaad geen enkel paard gelukkig van (ik bedoel hiermee dus niet dat jij je paard zo hield, maar je begrijpt het verschil).
die van mij is naar binnen gegaan, toen de weide eerst onderliep en daarna direct bevroor..
tot eind december heeft hij gewoon lekker 24/7 op de wei gestaan.. met schuilstal, met een lekkere dikke laag vlas erin, wind vrij.. 3x daags een grote berg ruwvoer (tegen onbeperkt aan), door goed verweidingsbeleid hebben ze tot de laatste dag steeds de paddock rondom de schuilstal (25 bij 30 ongeveer) plus het pad tussen de weitjes (30m2) plus een van de weitjes (minimaal 20 bij 40) tot hun beschikking gehad alleen modder rond de ingang en net voor de schuilstal.. rest was droog en begaanbaar..
mijn pony maakte echter weinig wintervacht aan, ook al heb ik zo lang mogelijk gewacht met een deken.. En sinds het kouder werd is hij zeker 40 kilo verloren.. Helaas heb ik geen dikkertje, betekent gelijk dat z'n kont wat inviel en zijn achterste ribben duidelijk zichtbaar werden.. naast het voer nog 2x daags anderhalve kilo muesli+ muesli met kruiden aangemengd met paar flinke handen daily plus iedere avond om 21.00 nog een ruime 4 liter slobber.. maar er kwam geen gram meer aan, gelukkig stabiliseerde het zeer zeer matige gewicht en had hij het niet koud met z'n 300 grams deken (uiteindelijk, anders viel hij dus af)..
Dus nee, 24/7 buiten met de juiste omstandigheden, veel ruwvoer en zelfs bijvoeren.. maakt het nog steeds niet dat ieder paard geschikt is om 24/7 buiten te staan..
Hij staat nu ruim een maand binnen en komt iedere dag enkele uren in de buitenbak of binnenbak met een paar speelmaatjes (niet optimaal.. zou m liever de hele dag buiten zien, maar die ruimte is er op dit moment even niet, doordat een deel van de weides niet bruikbaar is) en je ziet hem stukje bij beetje bijtrekken, in die ene maand zijn ze achterste ribben al bijna weg, in een bepaalde houding vallen zelfs z'n voorste ribben minder prominent op en zijn kont begint weer iets te vullen (al zal hij altijd een dakje houden, dat is z'n bouw).. nog altijd zo'n 30 kilo af van wat ik zou willen zien.. maar heel langzaam plakt het nu aan zijn lijf.. Hij staat de hele dag lekker naar buiten te kijken door het buitenlijk, roert z'n stal niet om, maakt geen zooitje van water of voer.. hij staat gewoon te niksen en draait zich niet eens altijd om als er iemand binnenkomt (laat hem niet in z'n eentje op stal, want dat neemt ie niet.. maar zolang er buren zijn, is hij momenteel op en top tevreden in z'n box met een paar uurtjes per dag want rondwandelen in de bak, zelfs zonder te stuiterballen).
ik overweeg serieus om het tot aan juni echt snachts binnen te houden en alleen juni, juli, augustus 24/7 buiten te zetten, daarna beoordeel ik of hij nog voldoende reserves over heeft om hem langer buiten te laten... ik heb hem nu twee jaar en hij presteert het ook om zomers af te vallen.. lekker weer dus lekker in beweging dan kun je er voer blijven inpompen, maar dan blijft te weinig van hem over aan het einde van de zomer om hem op tijd weer op gewicht te krijgen voor de winter.