Natuurlijk bekappen en hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Natuurlijk bekappen en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:35

Ik snap dat je boos bent en mijn keus zou het ook niet zijn.
Mijn fjord heeft na zijn HB ook weer kuil met hooi gekregen en is nooit meer hoefbevangen geworden. Hij stond verder wel op zand, geen gras dus en elke dag beweging.
150 kg afgevallen en cushing onder controle..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:51

Macs schreef:
Ik snap dat je boos bent en mijn keus zou het ook niet zijn.
Mijn fjord heeft na zijn HB ook weer kuil met hooi gekregen en is nooit meer hoefbevangen geworden. Hij stond verder wel op zand, geen gras dus en elke dag beweging.
150 kg afgevallen en cushing onder controle..

Mijn pony kan gewoon op het land. Wel fructaan index in de gaten houden. Het is gewoon slecht ook al zie je het niet. Er is zoveel wat je gewoon kan geven, maar waarvan je niet ziet dat het slecht is. Je kan een hond ook best chocola geven, maar het is wel giftig. Net als dat krachtvoer ook mega slecht is met veel suikers, melasse en graan. Zelf voor een mens is graan slecht.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:13

EJuniorJoost schreef:
Ja dat dachten wij ook ja, totdat hij weer bevangen was. Je moet het zelf weten, maar dan moet je niet gaan huilen als je paard weer bevangen word. Als je weet dat het zo slecht is waarom zou je het dan blijven voeren? Je kan ook lekker je paard heel z'n leven brood, suikerklontjes en andere troep geven zonder dat je het ziet. Kan hier zo boos om worden... Je wil toch het beste voor je paard? Waarom dan zo eigenwijs.

Omdat elk paard anders is :)*
De veearts, hoefsmid en ik (na inlezen) zijn van mening dat de hoefbevangenheid niet is gekomen door te veel aan gras maar door overbelasting. Afgelopen zomer heeft ze ook met opbouwen een paar keer per week een paar uurtjes op gras gestaan. Niet gevoeliger geworden, hoefbevangenheid niet erger geworden. Ik let heus wel op wat ik doe dus hopelijk is deze discussie nu klaar. Ik vroeg naar ervaringen over natuurlijk bekappen bij hoefbevangen paarden, hier zou ik graag over verder willen gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:28

Er zijn goede en slechte ervaringen met natuurlijke bekappers, net als met hoefsmeden en ijzers.

Het principe van natuurlijk bekappen ligt alleen iets anders. Ze gaan er vanuit dat een hoef in de natuur een bepaalde vorm en functie heeft door de ondergronden en voeding in de natuur. Dat is bijna niet na te bootsen, dus vijlen mensen vaak wekelijks bij.

Een natuurlijke bekapping gaat eigenlijk niet zonder ''natuurlijk'' huisvesten. Paard moet zoveel mogelijk buiten lopen en verschillende ondergronden aangeboden krijgen.
Paarden staan op goed ruwvoer zonder teveel bij te voeren. Juist omdat veel voeding slecht is voor de hoeven, spieren etc. NOg belangrijker is, dat het vaak niet in verhouding is.

Bij koudbloeden zegt men dat die weinig nodig hebben, maar vaak doen ze ook minder. Sobere paarden worden veel ( dus niet altijd! ) minder intensief gereden, maar krijgen wel veel teveel voer. Als je voer in verhouding is tot werk en beweging, loop je nog niet zo snel tegen problemen.

Als je op google en facebook zoekt, kom je verschillende stromingen tegen van natuurlijke bekappers. Het 1 gaat niet zonder het ander.
Een paard kan in het begin van bevangenheid niet ernstig tonen, maar zodra ze echt bevangen staan en een kanteling van het hoefbeen hebben, moet je acuut ingrijpen.

Een natuurlijke bekapper zal de vorm aanpakken en adviseren om hem buiten te zetten in nat zand en zonder hardvoer, op bijv heel arm, oud of geweekt hooi. Ze gaan meer van de lamellen in de hoef uit.

Een hoefsmid zal met speciaal beslag komen, wat ontlast. Dan is de ergste pijn even weg, maar moet je nog steeds wat aan de oorzaak doen.

Dus een eigen voorkeur en kijken wat je kan en wil. Bij natuurlijk bekappen, is het handig als je een natuurlijke bekapper in de buurt hebt, omdat zeker bij bevangenheid je in het begin wat vaker moet. Jezelf inlezen is dan verstandig, omdat evt zelf later bijhouden wenselijk is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:16

Bij hoefbevangenheid is de witte lijn verbreed, iedere druk op de hoefwand doet zeer. Vergelijk het even (voor de helderheid) met een losse vingernagel (want in wezen zit de hoefwand gewoon los) als je druk op de voorkant van je vingernagel gaat zetten zal dit pijn doen want dit trekt je vingernagel nog verder los. Gelukkig hoeven wij mensen niet op onze vingernagels te lopen als die los zitten dus hebben we daar geen last van. Maar een paard wel! Dus (in ieder geval) bij het natuurlijk bekappen én in het geval van een bevangen paard zal er tot de witte lijn gevijld worden zodat er géén druk op de hoefwand zal staan en zo de boel ontlast wordt en het paard geen (of in ieder geval zo min mogelijk) pijn heeft. In principe wordt er bij natuurlijk bekappen niet tot in de witte lijn gevijld maar loopt het paard ook op de ongepigmenteerde laag van de hoefwand. Maar in geval van bevangenheid is het niet wenselijk dat een paard daar op loopt (zie dus mijn bovenstaande uitleg). Het is dus wel belangrijk dat dit vaak bijgehouden wordt want zodra de hoefwand de grond weer raakt ben je eigenlijk alweer te laat.