Vroeg stadium White Line Disease

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:47

moonfish13 schreef:
Een beetje white line disease gebeurt vaker, dat hoeft niet persé erg te zijn.
Maar je kunt er zo gewoon niet bij.
Wat wel gebeurt is de schimmel blootleggen, het kan niet tegen zuurstof en dan kan je het insmeren met hijvoorbeeld honing.
In het geval van mijn pony zat de schimmel in de hele witte lijn en dan kan je het dus gewoon niet bloot leggen, dan loopt je beest simpelweg niet meer.
Je kunt er dan ook geen ijzer meer onder slaan, nagels gaan in de witte lijn.

Bedankt voor je berichtje
Ik begreep van mijn hoefsmid dat het inderdaad ging om wel ijzer eronder en dan een stukje blootleggen, dus niet halve hoef open maar ja... Begin nu ook te twijfelen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:53

De halve hoef hoeft ook niet persé, dat hangt af van wat er aangetast is en dat kan je niet zien met ijzer.
Waarom bel je je hoefsmid niet gewoon en vraag je niet waarom hij het nu zo gedaan heeft?
Nu maak je je zorgen terwijl je smid mogelijk prima weet wat hij doet..

c_alsemgeest

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:02

Bij de mijne is het bloot gelegd, en daarna zeer goed schoon en droog gehouden en om de dag behandeld met honingzalf. Nu is het nagenoeg aan het uitgroeien en droogt de witte lijn ook niet verder in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:57

Die van mij kreeg juist ijzers toen ze WLD had. Omdat het drastisch uitgesneden was, om de hoef toch wat bij elkaar te houden..
De ikzers bleken volkomen nutteloos, omdat de hoef zo zwak was vielen de ikzers er continu van af met de stukken hoef er nog aan..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:18

De mijne behield wel zijn ijzers, maar wel aangepast aangebracht.
Blijft prima zitten.
Zo was het de eerste dag:

Afbeelding

Kan vanavond wel even foto's maken hoe het nu is 3 maanden later.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:50

@Saaash: je pony is dus pas 8, dat vind ik in elk geval nog wel te jong om aan hoefbevangenheid te denken.Het zal er wel uitgroeien denk ik.Ik persoonlijk zou er bij ziekte van de hoeven geen ijzers onder willen,maar ik ben geen veearts. Wel ervaringsdeskundige,en ijzers kunnen het erger maken.Je gaat er nu toch niet mee over het harde rijden neem ik aan,daar zijn ijzers eigenlijk voor bestemd.Maar goed,ik denk dat medische adviezen van leken achter de computer zowiezo niet veel waarde hebben,die van mij dus ook niet. Beterschap ermee in elk geval.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:57

Ik zou het nooit te ver laten openleggen.Het paard heeft dan geen steun meer met lopen.Dat was nl.gebeurd bij een pony van mij,die werd toen opgejaagd in de wei waarop hij viel en ook nog een peesblessure opliep.