Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cobiie schreef:Ik ken tientallen paarden waarbij die methode is gebruikt, geen van alle heeft er een trauma aan overgehouden, binnen 3 of 4 keer oefenen was het touwtje al niet meer nodig.
Ik ken ook meerdere hoefsmeden die het aanraden.
Je moet het wel met wat verstand gebruiken, niet koste wat het kost omhoog houden maar mee veren zodat ze leren dat trappen niet de manier is om los te komen.
AmyPony schreef:Dat deed de mijne ook toen ze mok had en het optillen pijn deedWe vermoeden dat ze nog nooit is gekapt. En er nog nooit voetjes gevraagd zijn van haar. De handelaar waar ze vandaan kwan had haar een maand en ze is daar niet gekapt. Hij heeft haar uit engeland en ik denk dat ze daar al helemaal nooit is gekapt. Anders hadden ze dr mijten ook wel eerder ontdekt lijkt mij, en had ze nu ook geen littekenweefsel. Pijn heeft ze niet zegt de dierenarts want je mag er gewoon aankomen.
Als het me met veel pijn en moeite lukt een achterbeen omhoog te krijgen, rukt ze het been los en maakt ze een soort schopbeweging naar haar buik en zet ze het been weer neer. Ik beloon haar wel voor het optillen, want dat deed ze eerst ook niet. Bij haar voorhoeven deed ze het in het begin ook niet, maar dat heb ik op een of andere manier aangeleerd hihi.
Hoefsmid is zeer rustig en heeft veel respect voor paarden en als het paard onrustig is kalmeert hij het paard op een hele rustige manier.
Onze hoefsmid is geen heethoofd. We dachten aan een Tranqugel (of hoe je het ook schrijft) dat is een soort verdovingsgel waarvan ze erg rustig worden, hebben we met scheren ook gebruikt want we wisten niet wat ze zou doen. (Donderdag ga ik het zonder proberen want ze gaf echt geen kick)
Maar als ze haar been dus optilt en die beweging maakt, moet ik haar dan juist belonen of niet?
AmyPony schreef:Ze heeft er geen pijn aan want ik mag er gewoon aanzitten en ze vind het heerlijk als ik de benen borstel.
Vandaag is het gelukt 3 benen uit te krabben, het rechterachterbeen lukte niet.
AmyPony schreef:Ja toen ze nog sokken had toen ging het veel makkelijker toen deden we het via de sokken. Maar die moeten nu eerst aangroeien want ze moesten eraf zodat we beter bij de wondjes konden.
De techniek met het touw ga ik ook eens proberen maar ik ga eerst kijken of we ergens een zacht, dik touw hebben daarvoor