Pony die moeilijk is met kappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Pony die moeilijk is met kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:56

Ik volg mrie.
Bouw het langzaam op en oefen het.
Verdoving of de praam voor zoiets? Hoe verzin je het. Tuurlijk. Het kan helpen. Maar het paard leert er niet of slechts heel langzaam van en jij als eigenaar leert zeker niets.
Het touwtje kan helpen hoewel ik eerder een voorstander ben van beginnen met aaien en langzaam uitbouwen tot het paard zijn voet geeft zonder problemen. Zo laat je het paard er aan wennen op eigen tempo. En zo leg je het uit aan je paard. Als je het nu goed aanpakt heeft je paard er zijn leven lang plezier van. Als je besluit dit op te lossen via verdoving of een praam, veroorzaak je net een zeer grote kans op een leven van elke paar weken dit probleem. Het is maar net wat je zelf wilt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:08

mrie schreef:
Sneeuwpop, zou het paard dan wat leren denk je?

Nee,jij zou het de pony moeten leren.
Bij mijn vorige pony werd het daardoor mogelijk en wat veiliger voor de hoefsmid.
Die was heel bang voor de hoefsmid. Die had een behoorlijk verleden...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:14

cobiie schreef:
Ik ken tientallen paarden waarbij die methode is gebruikt, geen van alle heeft er een trauma aan overgehouden, binnen 3 of 4 keer oefenen was het touwtje al niet meer nodig.
Ik ken ook meerdere hoefsmeden die het aanraden.
Je moet het wel met wat verstand gebruiken, niet koste wat het kost omhoog houden maar mee veren zodat ze leren dat trappen niet de manier is om los te komen.

Iemand die dat goed kan, is het idd een goed hulpmiddel. Echter heeft de ts niet zoveel ervaring en is de kans groot dat die methode eerder schade maakt, dan helpt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:51

Hier is het ons gelukt door te oefenen met de stravaille het er in gaan en belonen, gewoon eten geven is het hooinet leeg dan er langzaam weer uit zo gewoon dik scheepstouw rond de kootholtes te doen en het paard leren wennen om op commando haar been op te tillen. en het probleem been werd als enige vastgebonden bij bekappen ! wat dus wel belangrijk was omdat ze echt gericht schopte en haar hoef scheef afsleet en zo haar artrose verergerde, zij zelf vond de steun van de stravaille fijn en leunde er ook echt tegen.
(En hier doet de smid het zo met elk trekpaard en niet alleen die van ons!)

Anderzijds kun je van een groen paard ook niet anders verwachten, wie weet wat ze heeft meegemaakt ooit!
verdoven en training doen wonderen en het touw kan jou en de smid daar veilig bij helpen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:57

Mijn zwarte kwam hier ook, zonder dat hij voeten kon geven, bij de keuring resulteerde dat dan ook in en stijgerend paard en nog meer ongein, aangezien hij daar toch echt wel door de keuring moest komen.
Bij thuiskomst eerst gewoon thuis hem netjes leren voeten geven en heeft echt wel maand of 4 geduurd voor ik hem voor het eerst heb laten bekappen, toen gaf hij namelijk pas fatsoenlijk zijn voeten (3 gingen er al heel snel goed, 1 heeft hij hele tijd nog lasting gevonden).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:11

AmyPony schreef:
We vermoeden dat ze nog nooit is gekapt. En er nog nooit voetjes gevraagd zijn van haar. De handelaar waar ze vandaan kwan had haar een maand en ze is daar niet gekapt. Hij heeft haar uit engeland en ik denk dat ze daar al helemaal nooit is gekapt. Anders hadden ze dr mijten ook wel eerder ontdekt lijkt mij, en had ze nu ook geen littekenweefsel. Pijn heeft ze niet zegt de dierenarts want je mag er gewoon aankomen.
Als het me met veel pijn en moeite lukt een achterbeen omhoog te krijgen, rukt ze het been los en maakt ze een soort schopbeweging naar haar buik en zet ze het been weer neer. Ik beloon haar wel voor het optillen, want dat deed ze eerst ook niet. Bij haar voorhoeven deed ze het in het begin ook niet, maar dat heb ik op een of andere manier aangeleerd hihi.
Hoefsmid is zeer rustig en heeft veel respect voor paarden en als het paard onrustig is kalmeert hij het paard op een hele rustige manier.
Onze hoefsmid is geen heethoofd. We dachten aan een Tranqugel (of hoe je het ook schrijft) dat is een soort verdovingsgel waarvan ze erg rustig worden, hebben we met scheren ook gebruikt want we wisten niet wat ze zou doen. (Donderdag ga ik het zonder proberen want ze gaf echt geen kick)

Maar als ze haar been dus optilt en die beweging maakt, moet ik haar dan juist belonen of niet?
Dat deed de mijne ook toen ze mok had en het optillen pijn deed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:02

Ze heeft er geen pijn aan want ik mag er gewoon aanzitten en ze vind het heerlijk als ik de benen borstel.
Vandaag is het gelukt 3 benen uit te krabben, het rechterachterbeen lukte niet.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:56

AmyPony schreef:
Ze heeft er geen pijn aan want ik mag er gewoon aanzitten en ze vind het heerlijk als ik de benen borstel.
Vandaag is het gelukt 3 benen uit te krabben, het rechterachterbeen lukte niet.

Dan is er niet uitgesloten dat ze geen pijn heeft, misschien zit het wel in het mechanisme of in de manier van optillen die jij hanteert.
Ik ken zelf een paard (tinker) die alle benen optilt wanneer je aan de sok trekt op 1 na (is niet mijn paard maar van een vroegere lesklant). Wanneer je bij hem zijn been zelf optilt en je hem een beetje uit zijn evenwicht duwt dan tilt hij hem prima op.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:05

Kan inderdaad gewoon een beweging zijn. Soms een centimeter te veel zijwaarts waardoor zijn vast zittende schouders pijn gaan doen. Is maar een voorbeeld hé. Maar het laat zien dat het been op zich volledig in orde kan zijn, maar het optillen toch pijn kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:42

Ja toen ze nog sokken had toen ging het veel makkelijker toen deden we het via de sokken. Maar die moeten nu eerst aangroeien want ze moesten eraf zodat we beter bij de wondjes konden.
De techniek met het touw ga ik ook eens proberen maar ik ga eerst kijken of we ergens een zacht, dik touw hebben daarvoor

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:15

AmyPony schreef:
Ja toen ze nog sokken had toen ging het veel makkelijker toen deden we het via de sokken. Maar die moeten nu eerst aangroeien want ze moesten eraf zodat we beter bij de wondjes konden.
De techniek met het touw ga ik ook eens proberen maar ik ga eerst kijken of we ergens een zacht, dik touw hebben daarvoor

Via de sokken is voor sommige paarden erg pijnlijk, ze moet haar been op een "gewone" manier geven.

Doe de techniek met het touw aub niet zonder volwassene die er verstand van heeft. Er kunnen ernstige gewonden vallen bij dit soort methodes.

Als ik jou was zou ik de sokken eraf laten, dan heb je constant zicht op verbetering en dan is de kans op nogmaals mok kleiner. (Al geloof ik ook nog steeds niet dat het mok is geweest maar eerder cpl)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:52

Nu ik in het andere topic de benen hebt gezien zou ik geen halstertouw of iets dergelijks aanraden maar een zachte handdoek als je het op die manier wilt doen.
Zulke benen gaan vaak bij de minste "wrijving" stuk en doen erg veel pijn dan voor het paard.

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:02

Ik heb nog een tip! Misschien kan je een kalmering middel toepassen? Er is ook iets ( heb ik ooit gehoord) En dat heeft de geur van merrie moeder melk?! En dat schijnt ook goed te kalmeren! Haha en anders misschien dat jij de voet van het paard optilt en dan rustig over geeft aan de smid? Hoop dat je er wat aan hebt :j /3

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:39

Hier leren we ze voeten geven door aan de voorbenen lichtjes in de zwilwrat te knijpen, achter knijpen we in de hak. Geven hier allemaal braaf hun voeten en je vermijd dat ze bij de minste aanraking op hun onderbeen hun voeten optillen, wat vervelend is met bandageren ed.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:05

Zorg dat je elke dag de benen op tilt, maar met de instelling dat je ze niet wilt uitkrabben (uiteindelijk wel natuurlijk) Ze moet gewoon eerst haar been geven, dit mag gewoon kort zijn, dus als ze hem optilt gelijk weer neerzetten en belonen met een schouderklopje en blijf dit een paar keer herhalen achter elkaar zodat er een beetje regelmaat in komt, dan snappen ze het vaak ook beter. En blijven doorzetten, gewoon net zolang doorgaan tot ze haar voeten braaf geeft, en neem hier ook te tijd voor. En je mag best een beetje streng zijn :) En wat de achterbenen betreft, slaat ze ook? Maar voor nu veel succes!! :D

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:27

En gun ze de tijd om hun gewicht over de drie andere benen te verdelen. Meestal als ze een been niet willen geven doet de ander zeer om daar met hun volle gewicht op te staan.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:03

Zelf traag opbouwen en laten wennen

kevinclp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:17

Er van uit gaand dat je paard geen medisch probleem heeft lijkt het me het beste dat je gaat oefenen. Om te beginnen dat hij aanrakingen accepteert en van daaruit opbouwt.