Hoe staat deze pony op zijn voeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 16:35

Rechtsachter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vind dit precies zijn slechtste voet, heb trouwens net voor het maken van de fotos zijn voeten helemaal uitgekrabt en met een borstel met water zuiver gemaakt vandaar dat het zowat blinkt.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:49

Tja veel te lang, er staat een behoorlijk opstaande rand.Afbeelding

De onderste plaatjes zijn, zoals ze moeten zijn( waarbij je een witte zool ziet, in dit geval)

Die hele rand zal erbij jou eerst afgeknipt moeten worden en dan ff bijvijlen.
Steunsel zijn ook te veel doorgegroeid.... kan leiden tot hoefkneuzingen

Ratties4life

Re: Hoe staat deze pony op zijn voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:00

Ik volg even. Ben heel benieuwd. Ik probeer ook altijd kritisch naar de hoeven te kijken, maar heb er toch echt te weinig verstand van. Maar ik ben mij ook aan het verdiepen in morgen. Heel interessant!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:07

Je hebt goed je best Gedaan!

Ik zie vooral heeeeeeel veeeeeeel steunsel en ondergeschoven hielen.
Ik ben benieuwd wat je andere smid er mee doet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:09

De foto's kloppen wel zo ongeveer bij wat in eerste instantie aan de zijfoto's te zien leek.
Hij staat ondergeschoven, ongelijk met veel te lange steunsels, en flare.
Met een beurt door een goede smid of bekapper is dit zo verholpen.
Je gevoel dat het veel beter kan is terecht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:11

Super ts zoveel foto's!!

Valt veel te verbeteren aan dit voetje. Te lange hoefwand, flares in de kwartieren. Ondergeschoven, te lange en scheve hielen en dan nogal wat steunsels.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:40

Is je pony ooit bevangen geweest?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 22:34

Sientje schreef:
Is je pony ooit bevangen geweest?

Ja klopt, heb bij mijn vorige smid eens aangekaart waarom hij hem zo lang liet staan en zijn antwoord was telkens omdat hij bevangen heeft gestaan staat hij langer en groeien zijn voeten breed

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:46

Mijn paard had en heeft perfecte harde hoeven.
Sinds ze echter hoefbevangen is geweest zijn haar hoeven veranderd.
Nog steeds goed maar voor ze bevangen werd had ik aan 3x per jaar de smid voldoende. ( en zelf werk ik niet bij)
Het eerste jaar na haar bevangenheid heb ik bijna maandelijks de smid nodig gehad.
Nu het tweede jaar erna zit ik op 5 x per jaar.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 14:38

Zo de smid is geweest gisteren, vond hem ook te lang staan.
Vind het er nu zelf al veel netter en beter uit zien.
Heb van iedere voet 1 foto gemaakt en de foto van vorige week er langs gezet.
Best interessant om te zien!

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:50

AFTER? WTF hij heeft niks aan de steunsels gedaan. De straal is wel flink bijgesneden, zonde!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:33

Ik vind de voeten ook nog vrij lange wandjes hebben voor net bekapte voeten. En de straal is inderdaad zonde dat dat zo aan gesneden is, terwijl de steunsels nog vrij lang zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:41

Arabesk schreef:
AFTER? WTF hij heeft niks aan de steunsels gedaan. De straal is wel flink bijgesneden, zonde!

weet je wat ik als eerste zelf doe als mijn hoefsmid is geweest?De steunsels nog iets korter maken....
Ik zie nu dat er nog meer hoefsmeden zijn die de steunsels vergeten,geen idee wat dat is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:53

Dat is iets van tegenwoordig. Bijna niet een traditionele hoefsmid haalt de steunsels weg terwijl dat "vroeger" wel werd gedaan. Oke.. Toen hakte ze ook een stuk zool weg maar zeker ook de steunsels. Bij mijn kliniek is een hoefsmid die ze wel weg haalt. Helaas buiten mijn regio dus is hij niet mijn hoefsmid.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:02

Heb je al eens overwogen om IJzers te nemen met evt. steunleertjes? Daar kan een enorme hoop ellende mee voorkomen worden en zeker wat de stand van de benen betreft.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:05

HopeMyDay schreef:
Heb je al eens overwogen om IJzers te nemen met evt. steunleertjes? Daar kan een enorme hoop ellende mee voorkomen worden en zeker wat de stand van de benen betreft.

Verklaar u nader haha :Y)
Zou niet weten waarom er ijzers onder moeten en ook geen idee wat je bedoelt met stand van de benen :Y) :Y)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:12

Ik heb niks gezegd over moeten. Vooralsnog concludeer ik dat veel zeggen dat het paard te lang staat maar een eerdere verkeerde hoefstand kan niet in 1x weer goed gezet worden.

IJzers.. ja het is fijn als je hoeven niet slijten en dus de stand van de hoeven niet steeds veranderd. Ik vind ijzers gewoon een hele fijne oplossing omdat ik veel rij en omdat ik nogal wat moeilijke dingen heb gezien met bekappen en hoefbevangenheid. Paarden die hoefbevangen zijn geweest worden vaak anders bekapt en daar komt een heel scala aan gezeur bij kijken (wat jij waarschijnlijk wel mee hebt gekregen). Zo heb ik in mijn werk mensen met paarden gezien die hoefbevangen zijn geweest en na 3 jaar aangemodderd te hebben met een bekapper toch maar besloten hadden om hem te laten beslaan en na 2x heeft hij geen problemen meer gehad met de stand van de benen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:15

HopeMyDay schreef:
Ik heb niks gezegd over moeten. Vooralsnog concludeer ik dat veel zeggen dat het paard te lang staat maar een eerdere verkeerde hoefstand kan niet in 1x weer goed gezet worden.

IJzers.. ja het is fijn als je hoeven niet slijten en dus de stand van de hoeven niet steeds veranderd. Ik vind ijzers gewoon een hele fijne oplossing omdat ik veel rij en omdat ik nogal wat moeilijke dingen heb gezien met bekappen en hoefbevangenheid. Paarden die hoefbevangen zijn geweest worden vaak anders bekapt en daar komt een heel scala aan gezeur bij kijken (wat jij waarschijnlijk wel mee hebt gekregen). Zo heb ik in mijn werk mensen met paarden gezien die hoefbevangen zijn geweest en na 3 jaar aangemodderd te hebben met een bekapper toch maar besloten hadden om hem te laten beslaan en na 2x heeft hij geen problemen meer gehad met de stand van de benen.

Nee inderdaad, dat zij mijn smid zaterdag ook dat hij hem niet in 1x kan corrigeren omdat hij dan kreupel zou lopen. Nu was ik sowieso niet zo heel tevreden van mijn vorige smid, de huidige smid is een stuk beter naar mijn inziens, dus ga eens even afwachten wat die er van gaat maken en of hij dan wel netjes op zijn voeten blijft.
Qua ijzers vind ik het bij hem een beetje zinloos in de zin van, hij is 14jr wordt bijna niet meer gereden, heel af en toe gelongeerd maar altijd op gras. Komt nooit op het harde, en wordt gewoon heel weinig mee gedaan buiten poetsen en tutten. Als het nodig is, is het nodig uiteraard maar op dit moment lijkt het me niet nodig bij hem

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:19

HopeMyDay heeft een goed punt vind ik.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:21

Het was een idee, ik wist niet dat hij niet vaak op het harde kwam excuus. Maar inderdaad, een smid kan niet alles in 1x goed zetten, over een keer of 2 a 3 kan je pas echt verschil merken aan het paard.
Dus deze foto's nu zijn eigenlijk een vertekend beeld van iets wat nog niet af is, daar kan niemand echt goed op beoordelen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:27

HopeMyDay schreef:
Het was een idee, ik wist niet dat hij niet vaak op het harde kwam excuus. Maar inderdaad, een smid kan niet alles in 1x goed zetten, over een keer of 2 a 3 kan je pas echt verschil merken aan het paard.
Dus deze foto's nu zijn eigenlijk een vertekend beeld van iets wat nog niet af is, daar kan niemand echt goed op beoordelen.

No problem, kon je ook niet weten :) Heb het zelf ook wel eens overwegen, hij gaat misschien binnenkort voor de koets, dan zal hij wel op ijzers gaan.
Toch bedankt voor je informatie :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:36

HopeMyDay schreef:

Eh pardon.......... Juist niet

Citaat:
Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

MET hoefijzers verandert de stand dus juist na enkele weken. Aldus de hoefsmeden zelf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:38

HopeMyDay schreef:

Wij rijden vele kilometers per week, zo'n 100 km per maand minimaal. En toch rijden we de hoeven niet kaal, erger nog, we moeten nog steeds bekappen. Pas bij 50 km per week alles asfalt was de slijtage groter dan de groei bij één paard en in dat geval pak je de berm of hoefschoenen. Maar ik ken maar weinig mensen die 50 km per week op asfalt rijden. Dat is 10 km per dag vijf keer per week.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:42

Het is prima dat jij andere ideeën hebt over het bekappen van paarden maar we zijn hier om onze eigen ervaringen te delen.
Ik vind het een beetje raar dat je andere ideeën meteen de grond in boort.

Voor mij werken ijzers nou eenmaal beter dan natuurlijk bekappen en dat zijn mijn eigen ervaringen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:49

HopeMyDay schreef:
Het is prima dat jij andere ideeën hebt over het bekappen van paarden maar we zijn hier om onze eigen ervaringen te delen.
Ik vind het een beetje raar dat je andere ideeën meteen de grond in boort.

Voor mij werken ijzers nou eenmaal beter dan natuurlijk bekappen en dat zijn mijn eigen ervaringen.

Ik vraag me altijd af wat ik nou verkeerd doe dat die hoeven van onze paarden zo hard groeien dat we ze niet kaal gereden kregen en we toch nog aan de gang moeten.