Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Re: Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:43

Ik vraag me vooral af dat als je niks qua smid wilt veranderen, wat jij dan verwacht dat je als oplossing gaat horen? Er is niet een of ander goedje wat je eronder kan smeren dat ze blijven zitten, gewoon goed beslaan is de enige optie.

En wbt ijzers aflaten, zou ik niet aandurven. Heb dat hier ook geprobeerd en resulteerde in een paard dat van kwaad tot erger ging en uiteindelijk zelfs kreupel liep. Vervolgens in de stress gezeten want z'n ijzers ging er weer onder maar als ie ze er nu eraf trapte waren we heeeeel ver van huis geweest.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:46

Is hoefschoenen geen optie? In het weiland zou ze toch gewoon zonder ijzers kunnen lopen, het zijn immers geen stenen waarop ze staat. Ik heb met mijn verzorgshetlander hetzelfde, die heeft hele platte 'voeten' en ze loopt op de stenen ook heel gevoelig. Maar in het weiland gaat ze soms helemaal los! Dan heeft ze schijnbaar geen last van de ondergrond. Hoefschoenen kun je dan aandoen wanneer je bijvoorbeeld gaat rijden, longeren etc. En op den duur spaar je er ook heel wat geld mee, elke keer ijzers kost heel wat meer dan eenmalig een keer hoefschoenen aanschaffen. ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:54

Hier had ik hetzelfde, omdat mijn paard uit te sloot drinkt en daarbij nogal lomp weer omhoog/achteruit komt. Vooral de eerste weken met nieuwe ijzers was het een ramp.

Mijn oplossing zijn XL neopreen springschoenen (deze). Worden wel nat, maar mijn gevoelige paard heeft er nooit mok/schuurplek etc van gekregen. Ze heeft ze de afgelopen 6 maanden om gehad.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:55

Qoso en Dispar_Vulgo, bedankt voor jullie tips! Hoefschoenen ga ik me eens in verdiepen en ik zal van de week eens langs de ruitershop gaan. Waarom heb je voor maat XL gekozen?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:56

Probeer inderdaad eens zonder ijzers anders.. De eerste tijd zal ze gevoelig lopen omdat de hoeven het niet gewend zijn, maar zeker als je niet veel op het harde rijdt of er geen medische reden is voor ijzers, zijn ijzers imo niet noodzakelijk. Als ze gevoelig blijft lopen of je veel de weg op gaat zou je ook nog hoef schoenen kunnen proberen tijdens rijden. Is een investering om goeie te kopen maar uiteindelijk een stuk goedkoper en misschien beter dan telkens nieuwe ijzers.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:57

hier ook steeds ellende met platvoeten en afgetrapte ijzers. ook hier had dit wel degelijk te maken met een verkeerde manier van beslaan. volgende hoefsmid maakte de takken korter en sleep de zijranden van de ijzers scheef af. als hij er dan met zn ene hoef op de zijkant van het ijzer van de andere hoef ging staan dan gleed hij er door dat schuine stukje vanaf. zonder dat het ijzer eraf ging. en inderdaad, bij regen/nattere dagen gingen ze er sneller af. logisch ook, hoeven zijn dan zachter door het vocht :-)

hoefsmid zei van de week nog dat de hoeven van de meeste paarden nu veel makkelijker te bekappen waren. waarom? door de natte en vochtige grond waar ze nu de laatste tijd op stonden. hoeven worden dan zachter en zijn makkelijker te bewerken.

ik ben toen alsnog van de ijzers af gestapt. want ALS hij er 1 aftrapte dan ging er ook meteen een groot stuk hoef mee. ik heb hem blootsvoets gezet. even een onvergangsperiode om te wennen en dit ging prima. want of hij nu ijzers had of niet, die platvoeten hield hij toch wel dus die ijzers hadden wat dat betreft geen meerwaarde. ;-)

hier dus voor het buitenrijden hoefschoenen aangeschaft. deze had ik er qua aanschafprijs al na een paar x rondom beslaan uit en ze gaan al een aantal jaren mee. hebben dus zn geld goed op gebracht. zn hoeven zijn zienderogen opgeknapt. ook zn platvoeten zijn sterk verbeterd. hij kan nu ook zonder schoenen op de verharde weg lopen, af en toe doe ik ze nog bij lange ritten aan. voor de rest loopt hij blootvoets. super. geen glijpartijen meer, geen ijzers die je kwijt raakt en is ook nog eens beter voor de hoeven.

voor hoefschoenen kan ik je hoofwear.com aanraden. zij verkopen verschillende schoenen en kunnen samen met je kijken welke schoenen het beste voor je paard zijn. meer ervaring en meer soorten schoenen dan een ruitersportzaak.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:59

xMercury schreef:
Staan er bij jou blootsvoets, Koekeroekus?

Ik had er 1 blootsvoets en nu 1 met ijzers.

Die ene met ijzers trapte ze er ook steeds onderuit totdat ik er een andere hoefsmid bij liet komen. Was het gelijk over.

Die met blootvoets deed het prima zonder ijzers.

Hoezo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:00

liekec schreef:
Ik vraag me vooral af dat als je niks qua smid wilt veranderen, wat jij dan verwacht dat je als oplossing gaat horen? Er is niet een of ander goedje wat je eronder kan smeren dat ze blijven zitten, gewoon goed beslaan is de enige optie.

Precies dit. :=

TS waarschijnlijk is het óf een andere smid proberen, of zonder ijzers, maar dat moet je dus niet willen met een platvoet.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:03

xMercury schreef:
Qoso en Dispar_Vulgo, bedankt voor jullie tips! Hoefschoenen ga ik me eens in verdiepen en ik zal van de week eens langs de ruitershop gaan. Waarom heb je voor maat XL gekozen?

Omdat de springschoen wel echt over de hele voet moet vallen. Mijn paard heeft sowieso grote voeten, dus 1 maatje groter genomen.

Overigens ligt het bij mij ook niet aan de smit hoor, omdat in het winterseizoen in de paddock het paard nooit een ijzer verliest.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:05

_Dominique schreef:
TS waarschijnlijk is het óf een andere smid proberen, of zonder ijzers, maar dat moet je dus niet willen met een platvoet.

kan prima met platvoeten. :j die platvoeten blijven toch wel. met en zonder ijzer. een ijzer heeft echt geen meerwaarde bij platvoeten. die van mijn paard zijn er iig goed van op geknapt door de ijzers eronder vandaan te laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:07

Kom dat maar vertellen tegen mijn platvoet. Vrees dat hij het niet met je eens gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:07

Ayasha schreef:
Kom dat maar vertellen tegen mijn platvoet. Vrees dat hij het niet met je eens gaat zijn.

:')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:08

De enige die hier een goed antwoord op kan geven is je smid, die kent je paard en zijn voeten.
Wat voor de een wel kan hoeft bij een ander niet te werken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:08

ik kan enkel volgen met wat reeds meerdere mensen zeiden.

of andere smid of ijzers ervan onder laten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:09

Ook platvoeten zullen er wel in verschillende gradaties zijn. De een kan wel zonder ijzers, de ander niet.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:13

Mijn vriend is smid en in mag na het beslaan niet rijden, noch mijn paard op de weide zetten. Als je een dagje je ijzer laat rusten zitten ze vaster aan de hoef van je paard.

Dus dat is proberen?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:14

Even een hele andere invalshoek: is je paard te dik? Nu in het najaar, zeker met dit koude weer maar wel met zo'n af en toe, loopt het risico op hoefbevangenheid sterk op. Wat er met hoefbevangenheid onder andere gebeurt, is dat de witte lijn verzwakt wordt en dat is juist het gedeelte waar de nagels doorheen gaan.

Omdat je zei dat het vooral de laatste weken is, kan het niet zijn dat de witte lijn verzwakt is geraakt en de ijzers daardoor Losser zitten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:17

Mijn paard trapte haar ijzers (aluminium met veel breakover wegens revalidatie van peesblessure) ook steeds af. Niet door er met de achtervoet op te staan maar door met haar andere voorvoet op het garnituur te trappen, de ene hoef langs de andere hoef laten glijden tot ze op de rand stond was goed te zien op de poetsplaats. Dit gebeurde op het moment dat deze ijzers ook niet meer echt nodig waren maar er alleen nog voor mijn geruststelling onder zaten.
De tweede keer dat ze de ijzers eraf trapte had ze een lip in haar voet met een flinke zoolzweer tot gevolg. Twee weken na de zoolzweer het ijzer weer teruggezet en binnen een week weer eraf.
Het leek alsof ze zelf wilde zeggen dat ze er wel klaar mee was, in overleg met de hoefsmid heb ik de ijzers er toen afgelaten en haar op blote voeten gezet.
Dit ging in het begin best lastig en we zijn veel stukken hoefwand verloren, ondanks dat ik die wekelijks kort en rond vijlde.
Haar voeten waren al met al behoorlijk kort geworden en tot overmaat van ramp kreeg ze er een lichte bevangenheid bij. Om te pijn te verzachten hebben we haar daarna op plak-beslag gezet: Glu-Shu's twee rondes van 5 weken.
De Glu-Shu's hebben haar voeten goed laten herstellen en nu loopt ze zonder problemen op blote voeten en blijft de hoefwand goed in vorm terwijl ik minder hoef te vijlen.

De natuurlijke vorm van haar hoef is niet plat maar wel met een platte zool wat extra gevoeligheid kan geven.

Misschien dat plakbeslag voor jou paard ook een uitkomst is om de hoeven te laten herstellen van het beslag om zo een overgang naar blote voeten, evt. met hoefschoenen voor buitenritten, te kunnen maken.

Mijn paard wordt normaal door de hoefsmid bekapt, niet "natuurlijk"

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:24

Hoe ziet je weide eruit droog of modderig ligt vaak ook wel aan de ondergrond dat de ijzers daardoor eraf vliegen , en om een weiland droger te krijgen is ook moeilijk het is een lastig probleem, wat je keuze ook zal worden zolang je paard maar goed blijft lopen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:29

Als je ervan overtuigd bent, dat je een goede smid hebt, waarom vraag je hem dan niet naar een oplossing?
Een goede smid weet waarom een paard zijn ijzers verliest en wat je daaraan kan doen.
Weet je smid dit niet, dan is het niet zo'n hele goede smid.
Is het wel een goede smid, dan weet hij het probleem voor je op te lossen.

Een stukje van de takken afvijlen kan al heel veel helpen, maar dan moet er wel de moeite genomen worden om dat iedere keer te willen doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:34

Beslaat je smid warm of koud en smeedt hij wel of geen opzet aan het ijzer? Rekent hij geld om het er weer onder te slaan of is het gratis? Bij onze smid nooit last met de paarden ook niet met platvoet en als er 1 afgaat gaat hij er gratis weer onder, hij weet dat dat bijna niet gebeurt dus kan die service makkelijk geven.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:37

Rizette schreef:
Beslaat je smid warm of koud en smeedt hij wel of geen opzet aan het ijzer? Rekent hij geld om het er weer onder te slaan of is het gratis? Bij onze smid nooit last met de paarden ook niet met platvoet en als er 1 afgaat gaat hij er gratis weer onder, hij weet dat dat bijna niet gebeurt dus kan die service makkelijk geven.

Geldt hier ook voor ons platvoetje.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:41

Mijn vorig paard trapte ook regelmatig zijn voorijzer eraf, terwijl ik een goede smid had.
Hoefsmid heeft op mijn verzoek het ijzer een paar mm meer onder de hoef geplaatst en voila nergens meer last van.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:42

MissYvette4u schreef:
Mijn vorig paard trapte ook regelmatig zijn voorijzer eraf, terwijl ik een goede smid had.
Hoefsmid heeft op mijn verzoek het ijzer een paar mm meer onder de hoef geplaatst en voila nergens meer last van.

Goede smid, die durft aan te passen dus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:49

Precies daar gaat het om. Elk paard kan eens een ijzer aftrappen.
Maar gebeurt dat vaker moet een smid daar op anticiperen en iets gaan veranderen om het te voorkomen in de toekomst.