Paard kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Re: Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 12:31

Hij wordt eerder te weinig bereden dan te veel. Ik doe liever andere dingen dan rijden :) hij staat samen met een ander paard en nu ik even nadenk, hebben ze de laatste tijd heel wat ruzie gehad met elkaar.. Gestoten denk ik niet..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 17:27

Ik heb vandaag wat ontdekt, ik weet nu in ieder geval waar de kreupelheid vandaan komt :) het komt uit zijn linkerhoef/kootholte. De linker voorhoef is namelijk veel warmer dan de anderen. De hoef is ontsmet en ik ga het melden bij de eigenaar :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:33

Hoefzweer dan misschien. Ik zou er nu wel snel een hoefsmid bijhalen of anders de veearts. De pony heeft erg veel pijn in dat geval.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:33

Goed dat je het merkte. Hoe heb je het ontsmet (waarmee en waar heb je het gesmeerd)?

Zo'n warme plek kan een ontsteking zijn (artrose, hoefbevangenheid, beschadigde pees of bandje) of hij kan zich verstapt hebben bij voorbeeld.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 17:34

Ik zal het allemaal zeggen. Ik hoop dat de dierenarts kan/mag komen. Zaterdag komt mijn vader (veearts) kijken dus die kan dan ook wat doen voor hem.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 17:36

Koper schreef:
Goed dat je het merkte. Hoe heb je het ontsmet (waarmee en waar heb je het gesmeerd)?

Zo'n warme plek kan een ontsteking zijn (artrose, hoefbevangenheid, beschadigde pees of bandje) of hij kan zich verstapt hebben bij voorbeeld.

Ik heb het zelf niet gedaan. Maar een van de staleigenaren. Die sprayde er iets op, ik weet niet goed wat. Misschien kan het komen van gestoei in de wei? Marron is namelijk uit elkaar gehaald met z'n weigenootje (ze kunnen elkaar nog wel gewoon krabbelen, er zit alleen een draadje tussen) omdat ze wel heel erg aan het klieren waren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:38

Gek dat ze iets sprayen op een warme plek, is meer iets voor een open wond.

Hoe ziet de omheining tussen hem en zijn vriendje er uit? Kan hij bij voorbeeld met z'n been naar het andere paard hebben staan kappen en zo in de draad/lint/plank terecht zijn gekomen met z'n voet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:48

Bij een warme hoef en kootholte denk ik meteen aan een hoefzweer. Bij een hoefzweer kun je in de kootholte de pols voelen kloppen (pulsatie). Als het een hoefzweer is, zou ik hem niet tot zaterdag ermee laten staan. Doet erg pijn zoiets en dat is zielig. De smid kan snel constateren of er sprake is van een hoefszweer of niet en die kan hem er dan uitsnijden. Dat geeft meteen verlichting.
Misschien heeft de stalbaas gespoten met blauw voor rotstraal?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:58

Blauw zou ik me inderdaad kunnen voorstellen ja. Had ik nog niet aan gedacht.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 18:17

Dat kan wel, dat het blauwspray is geweest. Ik heb gezegd dat ze het best De smid kunnen laten komen :j ik wist niet waarom hij het precies deed, ik dacht dat hij wel wist wat hij deed.
Edit: misschien kan ik mijn vader vragen om mee te gaan als ik aankomende dagen ga :) dan is hij wat eerder :j

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 22:15

De hoefsmid is geregeld hoor! Ik weet niet wanneer hij komt, maar de eigenaar heeft hem gebeld. Morgen ga ik zijn hoef even helemaal schoon maken van de onderkant, misschien ontdek ik iets. Ik wil ook best een foto maken :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:19

Fijn dat de hoefsmid komt! Ik hoop voor je paard dat het iets is wat hij simpel op kan lossen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 22:27

Dat hoop ik ook heel erg..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 15:22

Morgen om 2 uur komt de hoefsmid! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:32

Goed zo! Nu maar hopen dat het idd een hoefzweer is o.i.d. Dan is ie er zo weer vanaf!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 17:53

Hij had vandaag ook opgezwollen kroonranden.. En diep in de straal zat zwarte drab.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:56

Jeika schreef:
Hij had vandaag ook opgezwollen kroonranden.. En diep in de straal zat zwarte drab.

Als er een hoefzweer zit en die word niet (op tijd) aan de onderkant netjes opengemaakt, komt die er inderdaad via de kroonrand uit. Dit omdat die simpelweg zachter is dan de onderkant van de hoef en dus de makkelijkste (enige) uitweg voor de zweer. Een veel pijnlijker en langduriger proces voor je paard en een stuk intensiever qua verzorging.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:18

0000, morgen om 2 uur komt de hoefsmid. Er is ook van die blauwe spray op gedaan :) maar ik bedoel wel dat stuk huid boven de hoef, dat is toch de kroonrand? Hoe komt het er daar door uit dan? Door een wond? Ik heb ook foto's gemaakt, die plaats ik zo wel even :j

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:20

Afbeelding
Afbeelding
Na schoonmaken zag ik hoe erg het was.. Hij heeft nooit wat laten merken en ik heb ook nooit wat gemerkt.. Had ik er maar beter naar gekeken |o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:27

Jeika schreef:
0000, morgen om 2 uur komt de hoefsmid. Er is ook van die blauwe spray op gedaan :) maar ik bedoel wel dat stuk huid boven de hoef, dat is toch de kroonrand? Hoe komt het er daar door uit dan? Door een wond? Ik heb ook foto's gemaakt, die plaats ik zo wel even :j

De kroonrand zit net boven de hoef ja. De zweer breekt dan door die huid heen, als dat gebeurt word het inderdaad een wond, dan knapt de huid eigenlijk gewoon open. Aan foto's kunnen we helaas niet zien wat de oorzaak is, het kan nog altijd iets anders zijn natuurlijk. Ik denk niet dat je nu meer kan doen dan wachten tot de smid geweest is en voor die tijd goed blijven controleren. Maar bij twijfel over een hoefzweer, altijd zorgen dat er op korte termijn naar gekeken word want die groeit intussen gewoon door en zal een weg naar buiten vinden.

Nav je foto's, stinken zijn hoeven ook?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:28

Ik zou bij deze foto's toch wel denken aan rotstraal..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:32

Ja, het stinkt naar iets wat rot..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:35

Jeika schreef:
Ja, het stinkt naar iets wat rot..

Tip voor de toekomst, dat hoort dus niet. Overleg morgen maar even met je smid hoe het beste te behandelen, nu hals over kop wat gaan regelen heeft ook geen zin en hij (smid) gaat het je ook niet heel erg in dank afnemen als je er nu teer onder smeert denk ik zo.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:39

Voor vandaag rook ik het nog niet, maar ik was zijn hoef aan het schoonmaken, toen zag ik die drab en rook ik er even aan.. Maar in het vervolg ga ik het heel goed in de gaten houden! Dat zeker! Ik heb er geen teer onder gedaan hoor, ik heb gelezen dat er dan geen zuurstof bij kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:40

Als de zweer zo hoog zit dat hij er bij de kroonrand uit aan het komen is kan de smid dat echt niet uitsnijden.

Met zulke samengeknepen hoefballen verbaast het me niks dat dit paard eerder rotstraal krijgt. TS, wat voor strooisel ligt er in de stal? Staat hij op rubber, stro, vlas, houtmot?

Een hoef ruikt ook altijd een beetje naar hoef :) Als het echt rotstraal is ruikt dat heel anders. Dan ruik je het meteen wanneer je de hoef optilt. Een gezonde hoef ruik je pas wanneer je er met je neus bijna tegenaan zit.