Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Jong paard met graasvoetje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:01

Naar aanleiding van je verder verhaal denk ik ook dat er meer aan de hand is.

Mijn merrie had als jaarling ook een graasvoetje, diverse mensen om mij heen adviseerden direct op ijzers etc. Wij hebben haar niet in de opfok gezet, maar dus naar huis gehaald, om haar beter in de gaten te houden en gericht beweging (wandelen aan de hand op het harde) te kunnen geven. Inmiddels is zij 5 met 4 perfecte harde hoeven er onder. Het verschil is nog minimaal tussen beide voeten, maar geen reden om haar op ijzers te zetten.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 10:41

Ja, ik heb een afspraak met de osteopaat gemaakt om te zien of zij wat vinden kan. Zo niet, dan gaan we verder kijken.

Ze was al anderhalf toen het gezien werd. Inderdaad gaf mijn dierenarts het advies vroeg inrijden, maar zoals ze nu is zet ik er niemand op. De smid in hellendoorn heb ik dat verteld, die zei dat ik het best proberen kon. Ik moet erbij zeggen dat ze toen volgens mij nog wat minder stijf was dan ze nu is.

De zomer dat ze een jaar was, zag je het niet in het lopen van haar. Met dat het gras korter werd, kwam de korte stap en de welbekende graashouding weer tevoorschijn. Dat was meteen ook de tijd van verhuizing nwe smid etc. De eerste smid gaf aan dag dit door de hoef kwam, dus dat heb ik aangenomen. De dierenarts adviseerde niet te laten grazen, dus hooi hoog gaan voeren.

Hopelijk worden we wat wijzer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:05

Hoe groot is de merrie en hoe was haar groeiproces?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:06

Na rontgenfoto's zou beweging op het hard heel goed zijn. Zonder extra gewicht zou je nog kunnen denken om haar voor te bereiden op inspannen. Een osteopaat voor dat er een werkelijke oorzaak is hmmm zou ik niet doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:08

Een osteopaat heeft geen rontgenogen. Ik zou met het bijbehorende verhaal naar een dierenartsenkliniek gaan en er naar laten kijken.

1,5 is laat voor het ontstaan van een graasvoet.

Niet laten grazen vind ik een raar advies. Ik zou dan eerder een voorijzertje doen. Dan heeft de houding niet zo veel invloed op de groeivorm van de hoef.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:51

Met dat het gras korter werd? Ze is toch niet hoefbevangen geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:56

Ik hoor wel eens vaker dat Hellendoorn bijzondere adviezen geeft. ;)
In Den Ham zit ook een goede kliniek, ik zou daar eens heen gaan. Ik zou ook foto's willen zien van de rug en hals, , naast foto's van het voetje. Een paard wat zonder belasting al zo loopt, zou ik toch graag wat verderr doorlichten.

Succes ermee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:58

Is ze wel iedere 8 weken netjes gekapt en daar mee gecorrigeerd?

Voor nu zou ik eerst via DA willen weten wat nu werkelijk de oorzaak is van het slechte lopen en of de slechte stand de oorzaak is van het slechte lopen offff dat dat hoefje zo gegroeid is omdat ze compenseerd omdat er ergens anders wat fout zit, dat laatste vrees ik eerlijk gezegd :\

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:03

spatter schreef:
Is ze wel iedere 8 weken netjes gekapt en daar mee gecorrigeerd?

Een veulen met een graasvoetje moet veel vaker dan om de 8 weken.

Afhankelijk van de ernst en de groeispurt waar ze in zitten kan dat wel om de 2 weken moeten.

Den Ham is inderdaad een erg goede kliniek TS. Zou ook mijn keuze zijn.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:21

Een ostheopaat behandeld de klachten die voortkomen uit een ander mankement. Een paard met hoefkatrol zal ook scheef gaan lopen en rugklachten krijgen en bijv zadelproblemen krijgen door zijn zere rug. Dus gaan veel mensen eerst naar een zadelmaker, dan naar een ostheopaat en intussen word het paard steeds slechter want er is nog steeds geen goede diagnose.
Ik zeg niet dat jij het doet hoor, zeker niet. Maar ik zou geld uitgeven aan een gedegen kreupelheidsonderzoek, net zo lang tot je een goede diagnose hebt. In een kliniek bijv. Utrecht gaan ze eerst kijken wat er aan de hand is en dan pas behandelen.
Een Ostheopaat is zonde van je geld als je niet weet wat het paard heeft.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:16

Ik heb ook een merrie, bij mij geboren, was een echte reus als veulen, die een graasvoetje heeft. Wij zijn Onmiddellijk beginnen corrigeren. Ze heeft zo een ijzertje met een plaatje naar voren toe gehad. Toch is dat voetje nog altijd een aandachtspunt. Ik zie het nog, en als ze te lang op dezelfde ijzers staat zou iedereen het zien, dus om de 6 weken hoefsmid erbij en altijd op een ijzertje. Merrie heeft er geen dag onregelmatig van gelopen en is ook niet beperkt in haar gangen. Ze heeft zelf in België in de cyclus jonge paarden achten op zuiverheid en gangen gekregen.
Ik denk dat hun lichaam zich aanpast, de merrie gaat wel regelmatig naar de ostheopaat, en zit in vergelijking met de andere paarden wat vaker vast, maar de vraag is natuurlijk of dat iets met het voetje te maken heeft of met het feit dat ze een echte binnenvetter is en zichzelf ook snel opspant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:45

JoanneE schreef:
Ja, ik heb een afspraak met de osteopaat gemaakt om te zien of zij wat vinden kan. Zo niet, dan gaan we verder kijken.

Ze was al anderhalf toen het gezien werd. Inderdaad gaf mijn dierenarts het advies vroeg inrijden, maar zoals ze nu is zet ik er niemand op. De smid in hellendoorn heb ik dat verteld, die zei dat ik het best proberen kon. Ik moet erbij zeggen dat ze toen volgens mij nog wat minder stijf was dan ze nu is.

De zomer dat ze een jaar was, zag je het niet in het lopen van haar. Met dat het gras korter werd, kwam de korte stap en de welbekende graashouding weer tevoorschijn. Dat was meteen ook de tijd van verhuizing nwe smid etc. De eerste smid gaf aan dag dit door de hoef kwam, dus dat heb ik aangenomen. De dierenarts adviseerde niet te laten grazen, dus hooi hoog gaan voeren.

Hopelijk worden we wat wijzer.

Wat een apart advies van je DA. Een 2nd opinion is denk ik niet onverstandig.
Het is zoals diverse hier zeggen niet normaal dat een jong paard zo beweegt en doorgaans is een graasvoet of bokhoefje niet de oorzaak van zoiets. Maar kan heel goed een symptoom zijn van iets dat veel langer al niet goed zit bij het paard.
Ongetwijfeld zal de osteopaat wat vinden. Maar persoonlijk lijkt mij een kreupelheidsonderzoek inclusief foto's eerst op zijn plaats

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 11:12

Bedankt voor de adviezen. Zeker wat betreft de ervaringsdeskundigen die aangeven dat hun paard wel normaal loopt.
Een leek zal het van de mijne niet opvallen hoor, maar een keuring komt ze zo sowiezo niet door.
Noeka staat altijd al hoog op de benen, ze is altijd groot geweest. Ook zwaar qua benen en hoofd.
Ik ga eens kijken wat zo'n kreupelheidsonderzoek inhoud. De da heeft destijds ernaar gekeken, zei ook dat t van het voetje kwam, maar na jullie berichten begin ik ook daar aan te twijfelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:57

Ik vraag me altijd nog af waarom ik nooit graasvoetjes heb. Bouw zal wel iets meespelen maar misschien is het toch ook een vorm van een been ontlasten ivm pijn? Al is een dier nog maar heel jong kan het toch ongemak ervaren lijkt mij. Wat krijgt het te eten? Is de hoef warm? En de andere? Als je voetjes optilt vind ze het minder fijn om op het ene been te staan als op het andere?

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 11:19

Een graasvoetje is het resultaat van lange benen/korte nek. Door de groei kan dit om de beurt groeien, het wordt vooral gezien bij veulens die heel hard groeien. Het kan ook genetisch zijn, maar bij vader en moeder in twee generaties is daar niets van gezien.
Door de lange benen en of korte nek neemt het veulen een voorkeurshouding aan bij het grazen, meestal een been naar achter. Het been wat veel naar achter staat gaat als het ware vergroeien met als resultaat aan een kant een bokhoef, aan de andere kant vaak een vrij wijde hoef.

Dit is dan ook meteen de reden dat ik van de grond af voer, omdat ze die houding nog steeds prefereert.

De hoef is absoluut niet warm.

Ze krijgt onbeperkt hooi, weidegang en daarnaast voer ik bietenpulp/zemelen/luzerne bij gezien ze wat mager is.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 11:22

Je kunt het wel zien in mijn profiel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:30

Waarom doen mijn veulens dat dan niet? Staan meestal met twee voeten naar voren en kromme knieën.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:49

JoanneE schreef:
Je kunt het wel zien in mijn profiel.

Heel kort nekje idd. Die moet bijna op de knieen om bij t gras te komen. Van de grond af voeren is denk ik wel de enige mogelijkheid. Maar staan ze op de wei, kun je ze niet verbieden te grazen. Lastig hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:52

Als het zo extreem is zou ik de hoef echt beschermen met een ijzertje.
Dan voorkom je dat het erger wordt.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 14:59

Met regelmatig bekappen blijft de hoef goed genoeg in model. Hij is gelukkig niet extreem stijl.

Tja lailapri, geen idee. Maar dit wordt toch wel vaker gezien. Ze heeft nooit een blessure, warme benen o.i.d. gehad, is nergens gevoelig. Ik weet het ook niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:54

Ik geloof ook best dat een deel van de dieren een voorkeurshouding hebben maar ik heb het idee dat voeding misschien ook wel mee kan spelen. Mede omdat de binnenkanten van de hoeven ook vaak afwijkend worden dit zie ik hier ook bij paarden die ik verkeerd voer. Toen ik kuil voerde waren de hoeven ook heel anders als nu ik hooi voer. Ik voer zelf ook al.jaren zo min mogelijk graan en biks enzo. Wel vit/min/eiwit/omega's/sporenelementen/ etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:55

Paarden met graasvoetjes zet je het liefst in een heuvelachtige opfok en voert ze hooi en voer op een verhoging maar dat is nu deels te laat waarschijnlijk.

Echter is de mate die jij beschrijft echt wel een hele sterke assymmetrie op zeer jonge leeftijd en ik ben dan ook zeer sceptisch om de naam graasvoetje te gebruiken.

Dat graasvoetjes erfelijk en/of een gevolg van afkijken van de moeder zijn is al vrij vaak aangetoond.
Geen graasvoetjes is een compliment voor je fokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:28

Zonder een röntgenfoto weet je niet of het een graasvoet is.
Niet extreem stijf vind ik ook dubieus. Een jong paard hoort (extreem)soepel te zijn.

En nee als er zo'n groot verschil is zal je dit niet kunnen onderhouden met regelmatig bekappen.

Ongelijke voeten is inderdaad erfelijk. Of door een een exterieur probleem(korte hals/lange benen) of door een onderliggend medisch probleem(HKO/Rotstraal)
Afkijken van de moeder kende ik als optie nog niet maar ik geloof het direct.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 19:36

Zou best kunnen, maar ik voer eigenlijk hetzelfde lalaipri. Hooi, vitaminebrok, zo min mogelijk graan, etc.

Gezien ze anderhalf was toen het geconstateerd werd, is de kans het te verhelpen natuurlijk aanzienlijk gereduceerd. Daar ben ik me van bewust. Vanaf dat moment het roer omgegooid in de hoop dat er genoeg te redden valt. Ik zie duidelijk verbetering in de voet. Echter had ik verwacht dat het loopje ook verdwijnen zou. Helaas is dit niet het geval en dat baarde me zorgen. Zeker in combinatie met haar niet zo atletische beweging.
Uit de reacties maak ik op dag het loopje niet perse te maken heeft met de hoef, dus gaan we verder op onderzoek uit.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 19:38

NatasjavE schreef:
Zonder een röntgenfoto weet je niet of het een graasvoet is.
Niet extreem stijf vind ik ook dubieus. Een jong paard hoort (extreem)soepel te zijn.

En nee als er zo'n groot verschil is zal je dit niet kunnen onderhouden met regelmatig bekappen.

Ongelijke voeten is inderdaad erfelijk. Of door een een exterieur probleem(korte hals/lange benen) of door een onderliggend medisch probleem(HKO/Rotstraal)
Afkijken van de moeder kende ik als optie nog niet maar ik geloof het direct.

Hoe kan het dan dat vader, moeder en opa's en oma's aan beide kanten dit niet hebben? Het kan toch ook de combinatie zijn die dit veroorzaakt? Haar halfbroer was jeugdkampioen en heeft gangen waar menig ander paard u tegen zegt.