Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kuggur schreef:Interessante hypothese. Het zou nog interessanter zijn als er data gegeven zou worden die hem ondersteund.
De foto van de doorgezaagde hoef toont niets aan (ik begrijp de topictitel dus niet zo goed, je laat niet zien "wat te lange steunsels kunnen aanrichten").
Maartje1990 schreef:Kuggur schreef:Interessante hypothese. Het zou nog interessanter zijn als er data gegeven zou worden die hem ondersteund.
De foto van de doorgezaagde hoef toont niets aan (ik begrijp de topictitel dus niet zo goed, je laat niet zien "wat te lange steunsels kunnen aanrichten").
Ze geeft toch aan wat er door de dragende steunsels gebeurt? Vervolgens zie je op de foto's dat dit indd klopt.
tengeltje11 schreef:Ik volg ook hoor.
waar is ooit wetenschappelijk bewezen dat steunsels die te lang zijn,kunnen lijden tot HKO?
ik zie ook niets die daartoe een bewijs geeft op de foto's.
vind zoiets beweren ook erg straf,daar er nergens bewijs voor is.
eigenlijk heb ik ook moeite om daarin te volgen.
steunsels hebben alle paarden.
paarden die 'in het wild' lopen(of dat nu half wild is of niet,neem bv de konik's),die lopen minstens de helft op lange steunsels.toch lopen die paarden tot in hun oude jaren perfect juist(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
tengeltje11 schreef:idd.
daarnaast hebben paarden al hun hele leven steunsels.
de natuur zal deze niet maken als ze een paard kreupelheid bezorgen.
zo zit de natuur niet in elkaar.
Citaat:Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden
Citaat:Nee in de natuur gaan paarden met te slechte hoeven dood waardoor dit niet kan escaleren.
Paarden die gefokt worden zonder te selecteren op de hoeven (je kunt immers bekappen) zullen niet dood gaan maar kunnen wel verder fokken.
Maartje1990 schreef:Mischien moet jullie de post van ts even beter lezen er staat:
tengeltje11 schreef:toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?
Koper schreef:tengeltje11 schreef:Ik volg ook hoor.
waar is ooit wetenschappelijk bewezen dat steunsels die te lang zijn,kunnen lijden tot HKO?
ik zie ook niets die daartoe een bewijs geeft op de foto's.
vind zoiets beweren ook erg straf,daar er nergens bewijs voor is.
eigenlijk heb ik ook moeite om daarin te volgen.
steunsels hebben alle paarden.
paarden die 'in het wild' lopen(of dat nu half wild is of niet,neem bv de konik's),die lopen minstens de helft op lange steunsels.toch lopen die paarden tot in hun oude jaren perfect juist(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Zozo, jij durft. Tornen aan de paardnatuurlijkdoctrine?![]()
Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden
JaBa schreef:Vind dit ook een zeer weinig onderbouwd topic. Ja, op de foto wordt getoond dat de steunsels te lang zijn. Maar inwendig is er met de hoef helemaal niets mis, laat staan dat er hoefkatrol zou zijn. Dus de titel is al misleidend en er is niets bewezen. Bovendien doet dit zeer amateuristisch aan, zijnde 'hoefkatrolbeentje' bestaat helemaal niet, het gaat om het straalbeentje en waar er aangeduid staat 'kraakbeen' gaat het ook helemaal niet over kraakbeen, dit is het zoolkussen dat totaal niet bestaat uit kraakbeen, anders zou het betreffende paard een groot probleem hebben. Jammer dat er zo goed als geen anatomie gekend is van de hoef blijkbaar en dat hetgene wat beweerd is niet onderbouwd wordt, noch op enige manier aangetoond of bewezen is. Als je de anatomie al niet kent, hoe kan je dan deze conclusies als waarheid verkondigen?