Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:45

Interessante hypothese. Het zou nog interessanter zijn als er data gegeven zou worden die hem ondersteund.
De foto van de doorgezaagde hoef toont niets aan (ik begrijp de topictitel dus niet zo goed, je laat niet zien "wat te lange steunsels kunnen aanrichten").
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-10-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Re: Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:48

Mooi beeld zo zeg! Interessant om eens zo'n doorsnede te zien!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:02

Kuggur schreef:
Interessante hypothese. Het zou nog interessanter zijn als er data gegeven zou worden die hem ondersteund.
De foto van de doorgezaagde hoef toont niets aan (ik begrijp de topictitel dus niet zo goed, je laat niet zien "wat te lange steunsels kunnen aanrichten").

Ze geeft toch aan wat er door de dragende steunsels gebeurt? Vervolgens zie je op de foto's dat dit indd klopt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:33

Maartje1990 schreef:
Kuggur schreef:

Ze geeft toch aan wat er door de dragende steunsels gebeurt? Vervolgens zie je op de foto's dat dit indd klopt.

Zie jij in de foto's dan ook of correlatie per se causaliteit is?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:50

Ik volg ook hoor.

waar is ooit wetenschappelijk bewezen dat steunsels die te lang zijn,kunnen lijden tot HKO?

ik zie ook niets die daartoe een bewijs geeft op de foto's.
vind zoiets beweren ook erg straf,daar er nergens bewijs voor is.

eigenlijk heb ik ook moeite om daarin te volgen.

steunsels hebben alle paarden.
paarden die 'in het wild' lopen(of dat nu half wild is of niet,neem bv de konik's),die lopen minstens de helft op lange steunsels.toch lopen die paarden tot in hun oude jaren perfect juist(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:20

Tengeltje paarden die op een voor hun natuurlijke ondergrond lopen die slijten hun steunsels ook netjes bij (kijk bijv eens naar wilde paarden in the great bassins in amerika). De koniks hier in de oostvaardseplassen krijgen indd niet de juiste slijtage omdat de nederlandse grond te zacht en ongeschikt is voor paarden dus die moet je niet vergelijken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:16

maar die koniks krijgen ook geen hko,niet na 5j,niet na 10j.

als je kijkt naar tinkers,die lopen ook vaak semi-wild in kuddes.
je kan daar merries zien van 20j die nog amper een hoefsmid zagen,serieuse steunsels hebben en zo correct lopen als maar kan.

het is gewoon geen feit dat lange steunsels hko veroorzaken.

ik vraag ts dan ook terecht waar die theorie op gebaseerd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:36

De Koniks krijgen helemaal geen foute slijtage, ze krijgen juist hoeven die perfect afgestemd zijn op het drassige Nederlandse kleilandschap. Ze slijten niet doordat er continu hoefmateriaal wordt weggeschuurd, maar doordat te lange stukken afbreken. Een brede, platte hoef met een brokkelige rand heeft meer grip op natte klei dan een keurig afgerond mustanghoefje.

Ook ik vind het lastig om in de foto's de topictitel terug te zien. Ja, de eerste hoef ziet er anders uit dan de tweede hoef, maar de eerste hoef laat geen irritatie van de buigpees zien en het hoefbeen staat ook gewoon in dezelfde positie. Ik zou haast zeggen dat deze foto's laten zien dat langere steunsels de inwendige structuren niet drastisch veranderen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:09

Vind dit ook een zeer weinig onderbouwd topic. Ja, op de foto wordt getoond dat de steunsels te lang zijn. Maar inwendig is er met de hoef helemaal niets mis, laat staan dat er hoefkatrol zou zijn. Dus de titel is al misleidend en er is niets bewezen. Bovendien doet dit zeer amateuristisch aan, zijnde 'hoefkatrolbeentje' bestaat helemaal niet, het gaat om het straalbeentje en waar er aangeduid staat 'kraakbeen' gaat het ook helemaal niet over kraakbeen, dit is het zoolkussen dat totaal niet bestaat uit kraakbeen, anders zou het betreffende paard een groot probleem hebben. Jammer dat er zo goed als geen anatomie gekend is van de hoef blijkbaar en dat hetgene wat beweerd is niet onderbouwd wordt, noch op enige manier aangetoond of bewezen is. Als je de anatomie al niet kent, hoe kan je dan deze conclusies als waarheid verkondigen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:18

idd.

daarnaast hebben paarden al hun hele leven steunsels.
de natuur zal deze niet maken als ze een paard kreupelheid bezorgen.
zo zit de natuur niet in elkaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:48

tengeltje11 schreef:
Ik volg ook hoor.

waar is ooit wetenschappelijk bewezen dat steunsels die te lang zijn,kunnen lijden tot HKO?

paarden die 'in het wild' lopen(of dat nu half wild is of niet,neem bv de konik's),die lopen minstens de helft op lange steunsels.toch lopen die paarden tot in hun oude jaren perfect juist(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Zozo, jij durft. Tornen aan de paardnatuurlijkdoctrine? *\o/*

Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:52

tengeltje11 schreef:
idd.

daarnaast hebben paarden al hun hele leven steunsels.
de natuur zal deze niet maken als ze een paard kreupelheid bezorgen.
zo zit de natuur niet in elkaar.

Nee in de natuur gaan paarden met te slechte hoeven dood waardoor dit niet kan escaleren.
Paarden die gefokt worden zonder te selecteren op de hoeven (je kunt immers bekappen) zullen niet dood gaan maar kunnen wel verder fokken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:32

Citaat:
Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden :)

maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.

die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?

net als eender waar nog nooit over gehoord.

dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 26-10-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:35

Citaat:
Nee in de natuur gaan paarden met te slechte hoeven dood waardoor dit niet kan escaleren.
Paarden die gefokt worden zonder te selecteren op de hoeven (je kunt immers bekappen) zullen niet dood gaan maar kunnen wel verder fokken.

dat ontken ik zeker niet en is ook gewoon een feit.

maar feit is ook dat wij mensen,door idd te gaan fokken met scheve paarden,slechte huisvesting,.....
veel slechtere hoeven gecreeerd hebben dan dat paarden oorspronkelijk hadden.

en die oorspronkelijke paarden hadden ook steunsels,werden niet weggehaald en hadden daar over het algemeen ook geen last van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:39

Mischien moet jullie de post van ts even beter lezen er staat:

1. Een paard KAN hko krijgen door te lange steunsels

2 er staat helemaal nergens dat de hoef vande foto hko heeft.

Er zijn nog tal van andere mogelijke oorzaken van hko, al dan niet een combi. Te lange steunsels is er daar 1 van. Maar niet ieder paard met te lange steunsels zal hko krijgen beweert hier ook niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:02

Maartje1990 schreef:
Mischien moet jullie de post van ts even beter lezen er staat:

Ik denk dat hier vooral gereageerd wordt op de titel 'Wat te lange steunsels kunnen aanrichten'. Als je daaronder een foto zonder zichtbare schade post met ook nog eens verkeerde anatomische termen (straalkussen is geen 'hoefkatrolbeentje'?) en het in de tekst hebt over dat te lange steunsels voor hoefkatrol kunnen zorgen - wat wil je dan helemaal met je topic zeggen? Gaat het nou over hoefkatrol? Die is niet zichtbaar op de foto's. Gaat het over dat te lange steunsels schade aanrichten? Die is niet in causaal verband aanwezig op de foto's.

Het is helemaal niet erg om een vaag topic te openen, maar presenteer dat dan niet als bewijs voor een bepaalde natuurlijk-bekappen-stelling als je geen argumenten hebt. Dat is gewoon zonde, want juist dit soort topics en pijnlijke fouten als 'hoefkatrolbeentjes' geven het hele natuurlijk bekappen een slechte naam.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:04

Eigenlijk nog een vraag voor TS.

Welk verschil zou je zien op je doorsnede foto van hetzelfde paard,zonder de lange steunsels?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:05

tengeltje11 schreef:
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?

Denk ook niet dat er een veearts bij wordt gehaald om dat te diagnostiseren.
Heb je toevallig wel gehoord wat er (in de Oostvaardersplassen) gebeurt met paarden die kreupelen, flink invallen, anderszins niet mee kunnen komen met de rest en/of het loodje dreigen te leggen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:12

tuurlijk en lijkt me niet meer dan normaal dat dat gebeurt,er zijn nl geen natuurlijk vijanden die de selectie maken.

mocht bv blijken dat geen enkele konik de 10j haalt,dan zou er heus wel onderzoek naar gebeuren,maar tuurlijk heb je ook daar zwakkere paarden,paarden die niet helemaal recht op hun voeten staan,paarden die een wond of blessure oplopen,.....
dat heb je overal,bij wilden,half wilde of paarden op stal bij jan-en-alleman.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:10

Koper schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik volg ook hoor.

Zozo, jij durft. Tornen aan de paardnatuurlijkdoctrine? *\o/*

inderdaad...nederland is wat bodem betreft niet geschikt voor paarden.Te zacht....
Over steunsels en paarden in de natuur...die zijn niet belast,en dan gaat het heel lang goed.Zonder die storende 80 kilo of nog meer op hun rug,die scheef zit....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:25

Ik vind het mooie foto's die een goed beeld geven van hoe de hoef er van binnen uit ziet. Zeker voor mensen die dit nog nooit gezien hebben.

Maar aan de andere kant vind ik het idd wel een beetje een verkooppraatje voor het natuurlijk bekappen, waar er veel te doen is over het al dan niet weghalen van steunsels.
Er zou best een verhoogd risico kunnen zijn, en dat de belasting van de voet anders is is logisch.
Maar om er specifieke aandoeningen erbij te halen, dan zou er idd wel iets meer hiervan op de foto's te zien mogen zijn.

Iets roepen kan immers iedereen, maar iets bewijzen is wat lastiger.

Niet als aanval op ts, maar meer hoe ik er over denk.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:44

Mooie foto's van de binnenkant van de hoef, dat is waar, maar het zou leuk zijn als men dan de inwendige structuren ook correct benoemt ;-). Op deze manier is maar al te duidelijk dat men de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Zou wel leuk zijn als je zelf maar wat namen mag verzinnen voor de anatomie. Zo wordt studeren wel heel wat makkelijker. Dit verhaal zou heel wat aannemelijker zijn, moest alles correct onderbouwd zijn. Dit komt amateuristisch over en vooral weer als reclame voor het toepassen van een bepaalde methode, zonder bewijs of onderbouwing. Voor mij is het eerder een bevestiging dat deze bekappers eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:45

Nederlandse bodem te zacht voor paarden? Vergeten we de wilde kuddes paarden die al jaren superieur overleven.... in het drasland en moerassen van de Camargue? De Camargue paarden worden zelfs gezien als het oudste paardenras ter wereld. Toch gek dat ze blijkbaar de evolutie tornen met hun hoeven in 't moeras :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 01:03

Mooi Arabesk.
Lees hier over steunsels die smeden niet weg snijden?
Ik ken geen smid die ze niet weghaalt, nog nooit gezien.
Heb wel gelezen, de voors en tegens van steunsels wegsnijden, maar ook stralen bijsnijden en zolen uitsnijden.
Daarop verschillende dingen bekeken en besloten dat ik me meer kan vinden in het bijsnijden van de steunsels.
Bij mijn pony lieten ze van de zomer ze ook vaak bijna vanzelf los zonder dat het dan echt te lang stond, had ze bijna met de hand eraf kunnen scheuren bij wijze van.
Dat zette mij wel aan het denken nav het wel/niet wegsnijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 01:16

JaBa schreef:
Vind dit ook een zeer weinig onderbouwd topic. Ja, op de foto wordt getoond dat de steunsels te lang zijn. Maar inwendig is er met de hoef helemaal niets mis, laat staan dat er hoefkatrol zou zijn. Dus de titel is al misleidend en er is niets bewezen. Bovendien doet dit zeer amateuristisch aan, zijnde 'hoefkatrolbeentje' bestaat helemaal niet, het gaat om het straalbeentje en waar er aangeduid staat 'kraakbeen' gaat het ook helemaal niet over kraakbeen, dit is het zoolkussen dat totaal niet bestaat uit kraakbeen, anders zou het betreffende paard een groot probleem hebben. Jammer dat er zo goed als geen anatomie gekend is van de hoef blijkbaar en dat hetgene wat beweerd is niet onderbouwd wordt, noch op enige manier aangetoond of bewezen is. Als je de anatomie al niet kent, hoe kan je dan deze conclusies als waarheid verkondigen?

Maar allez zeg...in België is het wel een heel normaal woord hoor.

Afbeelding