Artrose en beslissingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 15:28

Inmiddels kan ik vertellen dat Hälga nogal eens 'pendelt'als ze op rust staat. Onduidelijk of het artrose is of lichte HB die toch weer opspeelt/chronisch is.(hoefringen wijzen ook in die richting) Viel mij al op dat ze zich wat afzondert. Ze is dus iig niet ok. Silja weet ik niet, maar sil kan niet zonder hälga en d.a. heeft destijds met nadruk geadviseerd om nooit een van de twee te laten gaan als er eentje ziek wordt, maar allebei. Mede omdat ze allebei gezondheidsproblemen hebben.Dus tja.... ik vrees dat ze dan toch voor de winter worden ingeslapen

Duhelo

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:40

Heel veel sterkte alvast. De beslissing moet heel erg moeilijk zijn ... Onthou echter zeker dat dieren geen besef van tijd hebben, zij weten niet dat ze misschien nog kans hebben op een aantal jaar, ze weten ook niet dat ze morgen minder, of misschien meer pijn zullen hebben. Inslapen is een nette humane manier om de dieren na enkele mooie jaren te laten gaan voor het echt niet meer anders kan, en of het niet anders kunnen nu door pijn is van de paarden of door de mogelijkheid niet te hebben om ze eten te geven maakt dan niet eens uit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 16:50

Nee, dat klopt. Voor de paarden maakt het niet uit. Maar voor mijzelf maakt het wel uit. Ik weet al jaren dat ze uiteindelijk slechter zouden worden. De dierenarts stelde drie jaar geleden al voor om ze in te slapen omdat ze de nodige problemen hadden, maar in overleg heb ik toen besloten dat ze nog rond konden lopen zolang ze zich nog redelijk goed voelden. (kleine ongemakken waren er zeker toen al) Vandaar ook de jaarlijkse controle. Maar nu het zo duidelijk is dat het zeker met Hälga niet meer zo goed gaat, is het nemen van de beslissing voor mij toch gemakkelijker dan wanneer ze beiden nog topfit en vrolijk zouden zijn. Of silja nog fit is, valt sowieso nauwelijks te zeggen omdat ze totaal niets laat zien. Zelfs bij koliek(heeft ze vroeger vaker gehad) moest je enorm alert zijn op minimale signalen terwijl ze dan doodziek was. En zij is de laatste jaren steeds nerveuzer geworden. Daarom is het ook geen optie om haar te verplaatsen of een ander paard erbij te zetten. (paarden mogen hier niet alleen staan... is trouwens nog veel minder een optie met sil, want die gaat door de omheining heen van paniek)
Desalnietemin is het altijd een kl""" beslissing, want ze werkten wel niet meer, maar ze staan achter het huis en je loopt er toch regelmatig naartoe voor een knuffel of om hen een worteltje uit de tuin te geven of zo. Ik zal hen zeker gaan missen.