Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Skyefate schreef:Tigra, TS, jullie begrepen me verkeerd.Ze stond al drie jaar op ijzers waardoor haar hoefwand helemaal afgebrokkeld was en er enorme scheuren waren ontstaan door al dat gewicht op een te kleine oppervlakte. Scheuren gingen niet weg, hoef droogde uit, het was geen doen op kasseien als het nat was. En ik kan die wegen niet ontwijken. Ik wist zelf weinig van natuurlijk bekappen maar aangezien mijn traditionele smid de ijzers niet wilde weghalen (je maakt je paard kapot, je kent het liedje wel.) haar gebeld. Ijzers afgehaald, ze liep perfect zonder. Zij begon paardlief korter en korter te bekappen tot ik geen hoef meer over had, "want zo moest het". Ik probeer hier enkel te illustreren dat er verschillende smeden zijn en dat je blootvoets niet moet afschrijven vanwege een rotte smid. Genoeg rotte appels. Ik heb haar in die vijf maanden niet gedwongen om over grind te lopen en heb haar hoeven dus ook niet "gehard". Die zijn pas hard beginnen worden toen ik de bekapster de laan uit stuurde.
Ik meen te zeggen dat de oplossing niet zo drastisch hoeft te zijn als ijzers. Soms is het correct bekappen en langer laten groeien van de hoef gewoon de oplossing.
Besides, ik voer al sinds juni biotine bij en daar doet ze het heel goed op. De gevoeligheid was niet zo simpel opgelost, de hoef moest echt wat langer. Maartje1990 schreef:Een paard dat blootsvoets niet zuiver loopt, loopt niet zuiver. Ook met ijzers niet. Natuurlijk moet je een paard niet met pijn laten lopen, dat beweer ik ook niet. Maar je moet wel het probleem aanpakken. Alleen een ijzer er onder slaan lost niet op. Integendeel dat verergert de situatie alleen maar.
Maartje1990 schreef:Darkofoitzik: we zullen het denk ik niet eens worden... Maar ik lees al meteen het probleem. De hoefwand is eigenlijk geen draagwand. Een wand die te lang is zal afbreken. Met de juiste bekapping, stalling en voeding zal vrijwel iedere hoef zonder bescherming kunnen. Die ene hoef die dat niet kan daar zou ik dan een hoefschoen bij gebruiken, geen ijzers.
Edit: ik zeg overigens niet dat je dat moet gaan doen. Eenieder moet zelf weten wat hij/zij doet met zijn paard. Als jij denkt dat je paard ijzers nodig hebt, prima
Maartje1990 schreef:Een paard dat blootsvoets niet zuiver loopt, loopt niet zuiver. Ook met ijzers niet. Natuurlijk moet je een paard niet met pijn laten lopen, dat beweer ik ook niet. Maar je moet wel het probleem aanpakken. Alleen een ijzer er onder slaan lost niet op. Integendeel dat verergert de situatie alleen maar.
Maartje1990 schreef:Een paard dat blootsvoets niet zuiver loopt, loopt niet zuiver. Ook met ijzers niet. Natuurlijk moet je een paard niet met pijn laten lopen, dat beweer ik ook niet. Maar je moet wel het probleem aanpakken. Alleen een ijzer er onder slaan lost niet op. Integendeel dat verergert de situatie alleen maar.
DarkoFoitzik schreef:Ben ik het niet mee eens maartje. Een paard blootvoets laten gaan heeft voor en nadelen.
Mijn paard gaat helaas niet meer blootvoets. Zijn hoeven zijn zo gebouwd dat snel de wand afbreekt. Het gevolg hiervan is dat hij jaren op zijn zolen gelopen heeft. De wand groeide prima maar brak weer af voordat het kon gaan dragen. De wand werd zwakker en zwakker. Uiteindelijk werd die ook dunner, nog geen 0.5 cm meer. Dit ras heeft minimaal 1.5cm dikte van de wand nodig om op blote voeten te kunnen lopen. Hij liep heel voorzichtig en zette niet meer aan. Nu staat hij sinds kort op ijzers. Hij is weer vrolijk en kan weer alles met hem. Zelfs naar buiten, dit heb ik al 5 jaar niet meer gedaan.
Uiteindelijk moet je dus niet vasthouden aan 1 idee maar kijken wat goed is voor het paard. Schijnbaar ksn die van mij niet op blote voeten. Helaas helaas.
Cowboy55 schreef:HopeDreamer schreef:Hoe denken jullie over hoefijzers?
Liever niet maar wat mot dat mot. Als iemand een alternatief heeft voor ijzers tijdens het buiten-/springseizoen dan hoor ik het graag......
Skyefate schreef:kiddokids, met biotine los je een veel te korte bekapping niet opBesides, ik voer al sinds juni biotine bij en daar doet ze het heel goed op. De gevoeligheid was niet zo simpel opgelost, de hoef moest echt wat langer.