Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

petitparis schreef:heel eerlijk:
1. ik heb al grotere/hogere scheuren gezien, waar geen ijzer ana te pas gekomen is om ze te doen uitgroeien als ontstaan terwijl er ijzers (ja zelfs met 2 lippen) onder stonden.
2. ik vind de hoefwand aan de hielen te lang en teveel steunsel... Hier is nog veel verbetering mogelijk alvorens aans ijzers te denken (en nee ik ben absoluut niet compleet anti ijzer of fervent pro natuurlijk bekappen)

.
.EmptyWords schreef:Als de hoeven slecht zijn, en de smid goed, zal de smid echt wel.gekeken hebben naar een evt schimmel, rare witte lijn en/of losse hoefwand. Als een ijzer net nodig is zal ook een reguliere smid die niet gebruiken.
Dat de hoeven slechter worden van een ijzer kul. Toen mijn smid een aantal jaar geleden bij mijn paard kwam had get paard ongelijke voeten en hoefwanden zo dun dat t wel karton leek. Zolang ik t paard heb staat hij op ijzers, sinds ik deze smid heb, heeft het paard gelijke voeten en hoefwanden zo sterk dat hij de nagels er met moeite in krijgt. De kwaliteit van de hoef is op dit moment perfect te noemen.
Met een goede smid zullen de hoeven dus echt niet slechter worden. Met een 2 kippig ijzer kun je juist mooi de scheuren bij elkaar houden. Als mijn smid ijzers aanraad.... mag hij ze eronder zetten nog voor hij uitgesproken is.
Allegra schreef:\Ohhh! Dat valt idd reuze mee. Ik zou ook gaan voor zelf vaker bijhouden dmv ronder vijlen. Google maar is op mustangrol en vergelijk dat met de hoeven van je paard. Ik snap niet dat je hoefsmid dat bij die brokkelhoef niet gedaan heeft. Je haalt nauwelijks wat van de lengte weg, verandert niks aan de stand, maar je zorgt wel voor beter afrollen en dus minder afbreken en scheuren. Lijkt me het proberen waard! Ik zou hier ook echt nog geen ijzers onder doen.
petitparis schreef:heel eerlijk:
1. ik heb al grotere/hogere scheuren gezien, waar geen ijzer ana te pas gekomen is om ze te doen uitgroeien als ontstaan terwijl er ijzers (ja zelfs met 2 lippen) onder stonden.
2. ik vind de hoefwand aan de hielen te lang en teveel steunsel... Hier is nog veel verbetering mogelijk alvorens aans ijzers te denken (en nee ik ben absoluut niet compleet anti ijzer of fervent pro natuurlijk bekappen)
Toydoll schreef:De beton is het probleem niet, de hoeven worden gewoon veelste lang gehouden (verkeerd bekapt) en proberen zichzelf in te korten door te brokkelen. Kwestie van beter bekappen en beter afronden, ben je zo van die scheuren af.

suikers die er in zitten heeft een paard niet nodig. Mineralen kan een paard uit een mineralenblok halen en vitaminen maken de darmen van een paard zelf aan. In geval van eiwit tekort kun je beter luzerne geven.