pony mechanisch hoefbevangen door verkeerd bekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:24

Domino_2006 schreef:
Ik wil iets onder haar hoeven, omdat ze dan met een nieuwe groep weer de wei op kan. Ze moet dan een flink stuk over steen naar de wei lopen. Op de paddock wordt ze echt niet gelukkig ( haar maatje gaat namelijk op de wei en dan staat ze alleen op de paddock)

Heb je wel gevraagd aan je da of dat verstandig is?
Mijne stond op dat moment ook in kudde maar in kliniek raadde ze stellig af...
Paard heeft pijn (kan zich niet goed verdedigen in nieuwe groep en wordt dus de pineut) moet rustig aan bewegen op eigen tempo dus niet opgejaagd worden / spelen oid want dat doet herstel (spieren ed) geen goed.. Ookal heeft hij ijzers wil dat niet meteen zeggen dat hij weer oke is nl want dat is afhankelijk van groei hoeven.

Dit gold iig voor mijn paard.. Heb gewoon in een wei een strook afgemaakt zodat hij toch alleen stond maar wel bij de rest. Bij mij konden er in begin ook geen ijzers dus ook door het kleine stuk wei sleten z'n hoeven minder snel dat op grote wei..

Anoniem

Re: pony mechanisch hoefbevangen door verkeerd bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:30

Als je paard last heeft van gevoelige zolen dan kan ik Keralit Huffestiger aanraden. Dat hielp [***] ook extreem goed toen hij nog na elke bekapping een paar dagen moeilijk liep: als hij bekapt werd en na een dag moeilijk liep, smeerde ik het erop en liep hij 20 minuten later (de opdroogtijd) weer normaal.
In jouw geval is er natuurlijk meer aan de hand, maar doordat de Keralit de zool harder maakt (hij droogt hem eigenlijk een soort van in) kan je paard wel beter tegen puntdruk (een steentje, onregelmatige graspol enz) tegen de zool. Ik kan me ook voorstellen *maar dit is dus puur theoretisch, niet hier in de praktijk meegemaakt* dat als de structuren binnen de hoef verslapt zijn waardoor het hoefbeen minder stevig zit, het ook helpt als de zool harder is aangezien het hoefbeen dan meer een stevige bodem onder zich heeft. Maar goed, dat is theorie, uit de praktijk weet ik alleen dat het ontzettend goed werkt tegen gevoelige hoeven/zolen na het bekappen.
Misschien dat het helpt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:00

Waar blijft ts met foto's van de hoeven?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 01:55

Arabesk schreef:

Misschien kun je ook iets vriendelijker reageren?

Dat jij een sterke mening hebt geeft je nog niet het recht om onvriendelijk te zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 02:31

Ik dacht nou precies hetzelfde.

In dezelfde trant: waar blijft Arabesk met de wetenschappelijke onderbouwing van haar onderstaande stelling?

xyzutu2 schreef:
Arabesk schreef:
Kortom je kunt dus een paard alleen de HB in helpen als ie al ooit HB was en dat wordt niet duidelijk uit het verhaal van TS. Ik vreet een bezem als dit een paard betreft dat helemaal gezond was en nog nooit wat gehad heeft.

Waar is dit 'kortom' op gebaseerd? Op die paar zinnetjes die je citeert van Chris Pollit? Daar zie ik dit namelijk niet in staan.
Bij zo'n boude stelling die al het andere uitsluit zie ik graag weer de bronvermelding. :j
En hoe kan dat nou een logische zin zijn: je kunt een paard alleen de HB in helpen als hij al ooit HB is geweest. Hoe kom je dan aan die eerste hoefbevangenheid? Die is er dan toch ook aangevoerd/bekapt/zie die hele lijst die je zelf neerzet enz?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 06:14

Arabesk schreef:

Huh? Er zijn bokkers die op zadagavond maybe wat anders te doen hebben?

Oh en hoe verklaar je mijn wonderpaard nav jouw stuk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:42

Xytz al sleep ik tig bronvermeldingen aan dat overtuigt jou toch niet. En ik kan bij al onze paarden de hoef wand kort afknippen maar dan geloof je me nog niet. Dus ik ga ook geen enkele moeite doen om je te overtuigen je hebt zelf immers ook Google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:29

Waar slaat dat nou weer op? :n
Waarom krijg ik het idee dat je mij als 'de tegenpartij' ziet? Ik bekap hier zelf al zo'n 15 jaar en heb altijd vol enthousiasme bijgeleerd van bekappers uit allerlei richtingen, van Strasser tot natural balance, vijl ook regelmatig de hele hoefwand weg tot op het ongepigmenteerde deel of zelfs de witte lijn weg en noem maar op. Altijd veel geleerd van mensen die hun beweringen ook met onderzoeksresultaten konden boekstaven en niet te beroerd waren om mij eventueel linkjes te sturen van dergelijke onderzoeken. +:)+

Ook van jou kan ik ongetwijfeld nog een hoop leren, maar behandel mij (en andere Bokkers) dan alsjeblieft wel als volwaardige gesprekspartners. Dus als je eens een keer zoals hier een ongenuanceerde bewering in een topic gooit, heb dan alsjeblieft net als alle anderen wel het fatsoen om óf aan te geven dat dat gewoon jouw (uiteindelijk wetenschappelijk gezien toch beperkte) praktijkervaring is, óf wel een definitief door onderzoek bewezen waarheid is die je daarom dan ook netjes onderbouwt met de bijbehorende onderzoeken - maar scheep mensen die geinteresseerd zijn in de achtergrond van jouw stellingen niet af met 'ik ga jou niet lopen overtuigen, zoek maar op Google'... :(:)

En ja, ik wil best zoeken op Google, maar hoe stel je voor dat ik dat doe als jouw bewering is 'een paard kan alleen HB worden als hij al eens HB is geweest'? Of 'een paard kan alleen mechanisch HB worden als hij al HB heeft gehad'? Ik ben best google-vaardig, maar dat zelfs voor mij een bridge too far. Dus toch graag hier die bronvermeldingen die deze twee ongenuanceerde beweringen staven. +:)+
En waarschijnlijk overbodig, maar aangezien we het hier toch over netiquette hebben toch ook maar: dan bij voorkeur ook alleen de links die expliciet die ongenuanceerde uitspraak 'bewijzen' en niet een lawine aan onderzoeksverwijzingen die eigenlijk veel genuanceerdere uitkomsten hebben, anders zijn we alsnog nergens. ;)
Daar kan ook deze hoefwandwegvijler dan weer van leren, want ook al vijl ik ook wel eens de hoefwand compleet weg, ik denk persoonlijk dat een paard met een te dunne zool daar behoorlijk naar tot mechanisch HB van kan worden. Ik heb daar geen bewijzen voor en geen onderzoek dat dat kan staven, maar daarom ook dat ik dit als een persoonlijke mening met de nodige slagen om de arm breng en niet als 'waarheid'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:03

Arabesk schreef:
Xytz al sleep ik tig bronvermeldingen aan dat overtuigt jou toch niet. En ik kan bij al onze paarden de hoef wand kort afknippen maar dan geloof je me nog niet. Dus ik ga ook geen enkele moeite doen om je te overtuigen je hebt zelf immers ook Google.

Even los van mijn vorige post: waarom zou je mij of anderen in vredesnaam moeten overtuigen? :o?
Het enige wat mensen vragen is als je een mening als feit lijkt te poneren, je die ook met onderzoek kan onderbouwen waarmee je aantoont dat het inderdaad een feit is en geen mening. Dat is toch niet meer dan normaal, dat is gewoon netjes met elkaar omgaan en verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die je schrijft en hóe je ze schrijft.
'Iemand overtuigen' staat daar toch helemaal los van? :?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:13

Je paard loopt gevoelig op zijn zool omdat de hoefwand weggehaald is...
Oplossing zou inderdaad zijn om de zool van de grond te krijgen door een ijzer er onder.
Nagelen zal inderdaad niet lukken, maar waarschijnlijk kan een goede hoefsmid eerst de hoefwand reconstrueren met kunsthars (speciaal voor hoeven) en dan een ijzer erop nagelen (de kunsthars neemt dus de functie van de hoefwand over).
Ik heb er eens een soort van clinic over gevolgd. Tegenwoordig heb je zo veel verschillende producten om deze soort problemen op te lossen.

Mijn paard heeft vaak last van witte lijn schimmel. Na het uitsnijden van al het aangetaste deel van de hoefwand en witte lijn, zijn er ook stukken waar geen wand meer zit om te nagelen. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van kunsthars, zodat er in de hars kan genageld worden en de hoefwand kunstmatig hersteld wordt. Anders zou hij ook gemakkelijk zijn ijzers eraf kunnen trekken aangezien de WLS vaak aan de binnenkant zit
(oa Glue-u, luwex, ... hebben deze producten)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:00

Hi TS, hoe is het afgelopen met je paard?