Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:15

Is het bij jouw smid niet mogelijk om ijzers te lijmen? Weet dat ze dat bij een paard die ik ken hebben gedaan. Die verloor ook altijd ijzers en dat ging echt ten kosten van zijn voeten
Was een arabische × engelse volbloed. Eerst een periode verlijmen met aluminium ijzer en daarna is die uiteindelijk bloot komen te staan. Echter toen die ouder werd, ook weer wat gevoelig en toen zijn er weer ijzers onder gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:19

Ik dacht ook eigenlijk dat plak ijzers in ongeveer dezelfde prijsklasse zaten als gewone ijzers?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:21

Ja hij gaf ook aan om ijzers met lijm te doen, maar dat kost 100 pond (ongeveer 120 euro). Hij is er alleen zelf niet echt een fan van. Hoe lang gaan die gelijmde ijzer mee, ongeveer?

Dus als ik ijzers eronder laat lijmen kan zijn hoef groeien en de wand dikker worden, maar hoe trim je de hoeven dan? En hoe vaak? Op deze manier kan hij niet wennen aan de ondergrond toch? Dus qua gevoeligheid blijft hij hetzelfde? Dus dan MOET ik er alsnog ijzers onder laten zetten, als de hoeven na een periode met lijmijzers sterker zijn geworden. De kans dat hij zonder ijzers voorraan kan is klein, maar ik kan het in ieder geval uitproberen als ik een periode hoefschoenen heb gehad, toch? Met hoefschoenen aan kan hij wel iets beter aan hardere ondergrond wennen toch?

Hopelijk weet iemand de antwoorden, en sorry voor mij onkunde -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:37

Hou op met zeggen dat je onkundig bent en dom bent.... alsjeblieft zeg iedereen moet leren.

De houding kan ook ff lekker uitrekken zijn :P
Ribbels in de hoeven kunnen zeker van de AB en de stal veranderingen komen, heb ik ook gezien bij mijn paarden.

Pest van een gelijmd ijzer is dat de lijm ook de voet kan aantasten. Wellicht niet na 1x maar wel op den duur.
Andere optie is een plakbare schoen, geloof dat equiboot die heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:39

De plak ijzers die ik bedoel zijn van kunstof of plastic of iets in die soort en kan je er zelf onder plakken, is een doe het zelf kit volgens mij.

En voel de eerst volgende mogelijkheid gewoon eerst eens in de koten met je vingers of je daar een hartslag voelt. Dat kan echt een indicatie voor hb zijn namelijk als het in meer dan 1 voelbaar is.

Anoniem

Re: Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:41

Maar als ie zn ijzers aftrapt en t zijn plakijzers, dan trekt ie misschien nog meer kapot. Of ligt dat aan mij?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:44

krijgt hij genoeg vitamines en mineralen binnen?Misschien een supplement voeren?
Om namelijk aan de aanbevolen hoeveelheid te komen moet je vaak 4 tot 5 kilo krachtvoer voeren,dat is ook weer overdreven,maar als je dat niet doet heeft hij dus kans op tekorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:52

Geen idee. Zei het alleen maar omdat ik dacht dat er weinig verschil zit in prijs qua plak en gewone ijzers.

Dat als je dan plak ijzers te duur vind een set afgemeten goede hoefschoenen wellicht helemaal niet te betalen zijn?

Is het niet mogelijk om naast het grind op het gras van en naar de wei te lopen ts en paard zoveel mogelijk op zachte ondergrond te laten lopen, dus wei of
Zand? Als hij niet hb blijkt te zijn uiteraard?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:53

Cowgirl schreef:
Andere optie is een plakbare schoen, geloof dat equiboot die heeft.

Floating boots heet ook een plakbare variant. Maar dat soort dingen zijn allemaal wel prijzig.
Niet alleen de schoen maar ook de Vettec die je nodig hebt om het te lijmen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:54

geerke schreef:
krijgt hij genoeg vitamines en mineralen binnen?Misschien een supplement voeren?
Om namelijk aan de aanbevolen hoeveelheid te komen moet je vaak 4 tot 5 kilo krachtvoer voeren,dat is ook weer overdreven,maar als je dat niet doet heeft hij dus kans op tekorten.

Hij heeft 24/7 gras van volle kwaliteit, ik heb gelezen dat dat redelijk aan de hoeveelheid vitamines en mineralen voldoet. Daarnaast krijgt hij elke dag maar een kwart schep gewone mueslibrok, met dopje lijnzaad, twee grote wortels, wat keukenzout en 40 gram kruiden ("calm&relaxed" mix met o.a. valeriaan en kamille). Heel weinig dus. Dat komt omdat ik hem amper beweging geef. Als hij in stal staat voor een poetsbeurt eet hij hooi en likt hij graag heel lang aan zijn mineralen liksteen (zo'n rode 10kg weideliksteen die op de grond staat).

We doen af en toe wat vrijheidsdressuur in de bak, ik rij hem nog niet en longeren doen we hooguit 15 minuten zonder bijzet. Ik ben hem nog de commando's e.d. aan het aanleren, dus langer longeren lukt ook niet...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:55

ohjajoh6 schreef:
De plak ijzers die ik bedoel zijn van kunstof of plastic of iets in die soort en kan je er zelf onder plakken, is een doe het zelf kit volgens mij.

En voel de eerst volgende mogelijkheid gewoon eerst eens in de koten met je vingers of je daar een hartslag voelt. Dat kan echt een indicatie voor hb zijn namelijk als het in meer dan 1 voelbaar is.

O op die manier! Nee, die moet ik niet hebben.
Ik zal morgen zijn hartslag in zijn hoef opzoeken, dank je voor de tip!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:57

ohjajoh6 schreef:
Geen idee. Zei het alleen maar omdat ik dacht dat er weinig verschil zit in prijs qua plak en gewone ijzers.

Dat als je dan plak ijzers te duur vind een set afgemeten goede hoefschoenen wellicht helemaal niet te betalen zijn?

Is het niet mogelijk om naast het grind op het gras van en naar de wei te lopen ts en paard zoveel mogelijk op zachte ondergrond te laten lopen, dus wei of
Zand? Als hij niet hb blijkt te zijn uiteraard?

Ja, hij zoekt zelf het stukje gras naar het weidepad al op dus dat is zeker een optie! En inderdaad, hoefschoenen zijn duur zeg :'). Dan vallen die lijmijzers nog wel mee!

De wei en de bak zijn zacht dus daar gaan we de meeste tijd doorbrengen. Al liep hij vandaag in de bak redelijk kreupel (zonder schoenen) maar het is pas dag 2 natuurlijk. Ik hoop wel dat hij over een week of over twee weken wat meer gewend is zodat we met hoefschoenen of lijmijzers wel een klein stukje over asfalt kunnen doen. Het idee dat we de komende drie maanden gebonden zijn aan bak of weiland, daar worden we allebei niet blij van denk ik! Een klein ommetje op het asfalt buiten de stal om lijkt me een fijne afwisseling...

Op dit moment twijfel ik gewoon over het volgende: aankomende drie maanden hoefschoenen OF lijmijzers?
Over drie maanden gaan er weer gewone ijzers onder, er vanuit gaande dat de hoeven dan sterk genoeg zijn.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 21-08-16 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:58

Misschien een idee om morgen eens een stukje te filmen van zijn lopen? Liefst in draf, wellicht kunnen we wat zien aan zijn lopen?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:00

Joolien schreef:
Misschien een idee om morgen eens een stukje te filmen van zijn lopen? Liefst in draf, wellicht kunnen we wat zien aan zijn lopen?

Ga ik proberen! Even slachtoffer vinden op stal :D

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:12

Ik heb absoluut geen ervaring met een ev, dat als eerste :o
Maar toen ik in 2006 mijn paard kocht als 4 jarige, zei mijn smid gelijk dat zij niet zonder ijzers zou kunnen.
Wanneer er een ijzer onderuit viel, moest ik gelijk komen om het er weer onder te laten slaan, anders gelijk brokkelen en ellende.
Ik reed toen fanatiek en ook wedstrijden, dus vond het wel prima :o
Om een lang verhaal kort te maken, ze staat nu ruim 3 jaar blootsvoets 24/7 buiten, zonder problemen, al blijft ze wel gevoelig op kiezels.
In het begin heel kort en gevoelig en veel brokkelen, maar zelf bij kunnen vijlen wanneer er weer een stuk afbrak voorkwam verdere schade...
Er is dus hoop ;)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:19

Dank je Luxje, das fijn om te horen :j!

Heb net lang sms contact gehad met smid en we gaan toch voor lijmijzers. Hij kan met 1 hooguit 2 keer door de komende drie maanden waardoor ik goedkoper of net zo duur uit ben als hoefschoenen. De smid zei: hij moet gewoon voorlopig geen nagels erin krijgen zodat het kan herstellen en sterker kan worden.

Ook vraag ik mij echt af of het hoefbevangenheid is, de smid moet dat dan toch gezien hebben? Ik heb Harvey nu 7 weken en de smid is gewoon al 4 keer geweest!

Ondanks dit ga ik toch foto's en een filmpje maken morgen, gewoonweg omdat ik nieuwsgierig ben naar de reacties. Is echt vet leerzaam :j!

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval, waardeer het heel erg! Keep u posted!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:26

Een hoefsmid moet inderdaad kunnen zien of een paard hoefbevangen is (geweest)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:26

Misschien is het toch een idee om zijn rantsoen tijdelijk aan te vullen met een compleet vitamine& mineralenbrokje zeker als hij eerst erg sober gevoerd is en daardoor mogelijk wat tekorten heeft.

The ultimate balancer van Dodson& Horrel is misschien wel verkrijgbaar bij jou op het eiland?
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... balancer-0

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:39

fransje23 schreef:
Misschien is het toch een idee om zijn rantsoen tijdelijk aan te vullen met een compleet vitamine& mineralenbrokje zeker als hij eerst erg sober gevoerd is en daardoor mogelijk wat tekorten heeft.

The ultimate balancer van Dodson& Horrel is misschien wel verkrijgbaar bij jou op het eiland?
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... balancer-0

Wat lief dat je met mij meedenkt hierover! Ik vind de paardenvoeding wereld enorm verwarrend haha. Heb even de omschrijving van die uit jouw link gelezen en lijkt inderdaad fijn. Enige punt is dat Harvey moeilijk op gewicht te houden is, dus voer wat geschikt is voor paarden die moeten afvallen klinkt wat tegenstrijdig :D. Noet dat hij gelijkt afvalt als hij dit eet natuurlijk maar het zal ook niet helpen om aan te komen denk ik...

Dit is het voer wat hij nu krijgt (pellets zijn brokjes. Het is een mix van platgedrukt voer en brokjes)

http://www.millbryhill.co.uk/equestrian ... e-2107.htm

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:46

Engels volbloeden hebben inderdaad meestel niet de beste hoeven, maar dat geen enkele ev zonder ijzers kan staan is echt onzin.

Ik heb al 9 jaar een ev met moeilijke hoeven. Ook platvoeten, veel scheuren, gevoelig lopen. Maar dit is gewoon te trainen hoor, al duurt het misschien wat langer dan bij sommige andere paarden.

Veel wandelen over het harde en steeds moeilijkere ondergronden meepakken. Mijn paard heeft gewoon klasse 2 endurance zonder ijzers of schoenen gelopen.

Zaak is wel om regelmatig te bekappen.
Ik durf juist geen ijzers in die zwakke witte lijn te laten slaan. Mijn hoefsmid zegt dat plak ijzers met het nederlandse klimaat ook niet echt een optie zijn, zou niet lang blijven zitten.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:50

Goedenavond, ik zit even het topic mee te lezen omdat ik oa ervaringen wil lezen tav hoefschoenen en tav het onderwerp van het topic. Zelf heb ik ik een paardje met hele dunne zolen, daar ben ik achter gekomen omdat mijn paardje sinds 1,5 tot 2 weken niet lekker loopt en ook de stand aannam die je vaak ziet bij paardjes die hoefbevangen zijn. Maar omdat het fructaangehalte in deze periode heel laag is, kon ik me dat niet voorstellen en wist ook niet wat het wel kon zijn. Zelf had ik het idee dat hij ook vanuit zijn schouders niet lekker liep. Maar om een lang verhaal kort te maken, heb ik voor de zekerheid bloed laten prikken en foto's laten maken van z'n voorvoeten voor event kanteling vh hoefbeen en gelijk de dikte van z'n zool op te laten meten. Uitslag was idd geen hb maar wel hele dunne zolen en omdat de ondergrond waar hij staat vrij hard is en en toch schuurt heb ik er zelf voor gekozen om hoefschoenen aan z'n voeten te doen. deze had ik gelukkig al liggen en voor voorlopig is dit oké, maar op den duur wil ik toch andere. zijn zool zal dikker moeten worden en dat moet dan maar even met hoefschoenen aan. Wat ik je mee wil geven is dat pulsatie in de koot ook door gevoeligheid van een te dunne zool kan zijn en als je paardje echt hoefbevangen is dan moet je hem zeker geen muesli en penen etc voeren en ook geen krachtvoer. Alles waar suikers inzit is not done. Er zijn ook topics daarover waar informatie in staat en anders staat er ook genoeg op het internet.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:54

_suus19_ schreef:
Engels volbloeden hebben inderdaad meestel niet de beste hoeven, maar dat geen enkele ev zonder ijzers kan staan is echt onzin.

Ik heb al 9 jaar een ev met moeilijke hoeven. Ook platvoeten, veel scheuren, gevoelig lopen. Maar dit is gewoon te trainen hoor, al duurt het misschien wat langer dan bij sommige andere paarden.

Veel wandelen over het harde en steeds moeilijkere ondergronden meepakken. Mijn paard heeft gewoon klasse 2 endurance zonder ijzers of schoenen gelopen.

Zaak is wel om regelmatig te bekappen.
Ik durf juist geen ijzers in die zwakke witte lijn te laten slaan. Mijn hoefsmid zegt dat plak ijzers met het nederlandse klimaat ook niet echt een optie zijn, zou niet lang blijven zitten.

Fijn bericht, dank je! Wat knap zeg van die prestatie! Hoe verzorg je zijn hoeven, met zalf b.v. en wat voor voer? Heb even je profiel bekeken maar jouw ev lijkt best op de mijne :) endurance is ook mijn goal maar ik moet eerst maar gewoon eens gaan opstijgen dus dat doel ligt nog ver in de toekomst :D

Smid en ik gaan deze week lijmijzers eronder doen! Geen plak dus, en ook geen schoenen. Ben benieuwd. Als ze genoeg rust hebben gehad, ga ik proberen hem te laten wennen aan ijzerloos. Als dit tegenvalt krijgt hij alleen voorraan weer gewone ijzers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:03

De balancer kan je gewoon samen met de huidige muesli geven eventueel de hoeveelheid iets verminderen. Maar een kwart schep muesli is natuurlijk een geringe hoeveelheid dus kan je best nog wat aanvullen. De Balancer is in principe bedoeld voor paarden die geen krachtvoer krijgen, vanwege hun gewicht, toch te voorzien van de nodige vitamines en mineralen.

Als hij moeite heeft om op gewicht te blijven heeft D&H (dodson and Horrel) speciaal voer , Baileys en Spillers misschien ook wel. Meer Engelse merken ken ik zo 1,2,3 niet :D
Het voer wat je nu geeft is voor lichte arbeid dus zal waarschijnlijk niet echt aan zetten qua gewicht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:15

Ik hoop voor je dat de lijmijzers goed blijven zitten. Plakijzers en (natte) weide is iig geen goede combinatie. Succes.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 00:23

fransje23 schreef:
De balancer kan je gewoon samen met de huidige muesli geven eventueel de hoeveelheid iets verminderen. Maar een kwart schep muesli is natuurlijk een geringe hoeveelheid dus kan je best nog wat aanvullen. De Balancer is in principe bedoeld voor paarden die geen krachtvoer krijgen, vanwege hun gewicht, toch te voorzien van de nodige vitamines en mineralen.

Als hij moeite heeft om op gewicht te blijven heeft D&H (dodson and Horrel) speciaal voer , Baileys en Spillers misschien ook wel. Meer Engelse merken ken ik zo 1,2,3 niet :D
Het voer wat je nu geeft is voor lichte arbeid dus zal waarschijnlijk niet echt aan zetten qua gewicht.

PB gestuurd!