Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:krijgt hij genoeg vitamines en mineralen binnen?Misschien een supplement voeren?
Om namelijk aan de aanbevolen hoeveelheid te komen moet je vaak 4 tot 5 kilo krachtvoer voeren,dat is ook weer overdreven,maar als je dat niet doet heeft hij dus kans op tekorten.
ohjajoh6 schreef:De plak ijzers die ik bedoel zijn van kunstof of plastic of iets in die soort en kan je er zelf onder plakken, is een doe het zelf kit volgens mij.
En voel de eerst volgende mogelijkheid gewoon eerst eens in de koten met je vingers of je daar een hartslag voelt. Dat kan echt een indicatie voor hb zijn namelijk als het in meer dan 1 voelbaar is.
ohjajoh6 schreef:Geen idee. Zei het alleen maar omdat ik dacht dat er weinig verschil zit in prijs qua plak en gewone ijzers.
Dat als je dan plak ijzers te duur vind een set afgemeten goede hoefschoenen wellicht helemaal niet te betalen zijn?
Is het niet mogelijk om naast het grind op het gras van en naar de wei te lopen ts en paard zoveel mogelijk op zachte ondergrond te laten lopen, dus wei of
Zand? Als hij niet hb blijkt te zijn uiteraard?
fransje23 schreef:Misschien is het toch een idee om zijn rantsoen tijdelijk aan te vullen met een compleet vitamine& mineralenbrokje zeker als hij eerst erg sober gevoerd is en daardoor mogelijk wat tekorten heeft.
The ultimate balancer van Dodson& Horrel is misschien wel verkrijgbaar bij jou op het eiland?
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... balancer-0
_suus19_ schreef:Engels volbloeden hebben inderdaad meestel niet de beste hoeven, maar dat geen enkele ev zonder ijzers kan staan is echt onzin.
Ik heb al 9 jaar een ev met moeilijke hoeven. Ook platvoeten, veel scheuren, gevoelig lopen. Maar dit is gewoon te trainen hoor, al duurt het misschien wat langer dan bij sommige andere paarden.
Veel wandelen over het harde en steeds moeilijkere ondergronden meepakken. Mijn paard heeft gewoon klasse 2 endurance zonder ijzers of schoenen gelopen.
Zaak is wel om regelmatig te bekappen.
Ik durf juist geen ijzers in die zwakke witte lijn te laten slaan. Mijn hoefsmid zegt dat plak ijzers met het nederlandse klimaat ook niet echt een optie zijn, zou niet lang blijven zitten.
fransje23 schreef:De balancer kan je gewoon samen met de huidige muesli geven eventueel de hoeveelheid iets verminderen. Maar een kwart schep muesli is natuurlijk een geringe hoeveelheid dus kan je best nog wat aanvullen. De Balancer is in principe bedoeld voor paarden die geen krachtvoer krijgen, vanwege hun gewicht, toch te voorzien van de nodige vitamines en mineralen.
Als hij moeite heeft om op gewicht te blijven heeft D&H (dodson and Horrel) speciaal voer , Baileys en Spillers misschien ook wel. Meer Engelse merken ken ik zo 1,2,3 niet![]()
Het voer wat je nu geeft is voor lichte arbeid dus zal waarschijnlijk niet echt aan zetten qua gewicht.