Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Babootje schreef:In ieder geval stoppen met die onzin van natuurlijk bekappen en een nieuwe en deskundige smid zoeken.
De schade van natuurlijk bekappen, merk je niet ineens. Duurt wel even, maar de schade kan aanzienlijk zijn.
[MD] waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!
Het was een tip. Een mogelijke tussenoplossing. Skyefate schreef:Maar ze heeft geen ijzers nodig? Ze loopt gevoelig en moet wennen, neem dat eelt kweken dan ook niet letterlijk. De hoef moet harden, punt. Ik ga er gewoon ook geen ijzers onder slaan, sorry. Ze heeft heel goede hoeven, en ze is in blakende gezondheid. Ik wil niet terug gaten in die hoefwand.
janderegelaa schreef:Skyefate schreef:Maar ze heeft geen ijzers nodig? Ze loopt gevoelig en moet wennen, neem dat eelt kweken dan ook niet letterlijk. De hoef moet harden, punt. Ik ga er gewoon ook geen ijzers onder slaan, sorry. Ze heeft heel goede hoeven, en ze is in blakende gezondheid. Ik wil niet terug gaten in die hoefwand.
Ik word zo naar van dat "wennen" aan harde ondergrond. Ik zou iedereen die zijn paard blootsvoets over de harde weg en grind wil laten lopen willen uitnodigen om dan op je blote voeten ernaast te gaan lopen. Tegen de tijd dat je paard er aan gewend is ben jij er ook wel aan gewend. Wedden dat niemand dat doet?
janderegelaa schreef:Skyefate schreef:Maar ze heeft geen ijzers nodig? Ze loopt gevoelig en moet wennen, neem dat eelt kweken dan ook niet letterlijk. De hoef moet harden, punt. Ik ga er gewoon ook geen ijzers onder slaan, sorry. Ze heeft heel goede hoeven, en ze is in blakende gezondheid. Ik wil niet terug gaten in die hoefwand.
Ik word zo naar van dat "wennen" aan harde ondergrond. Ik zou iedereen die zijn paard blootsvoets over de harde weg en grind wil laten lopen willen uitnodigen om dan op je blote voeten ernaast te gaan lopen. Tegen de tijd dat je paard er aan gewend is ben jij er ook wel aan gewend. Wedden dat niemand dat doet?
Skyefate schreef:De eindeloze discussie over ijzers of geen ijzers en natuurlijke types terzijde... ze is echt niet hoefbevangen geweest. Ik ben het beu om dit uit te moeten leggen, ze ís niet hoefbevangen. Zien jullie haar misschien lopen? Nee. Hebben jullie haar zelf ontmoet? Nee. Jullie zien foto's. Ze is gecheckt door meerdere dierenartsen die echt wel hun diploma hebben behaald. Misschien is mijn huidige smid niet de beste, nee. Maar ik probeer het allemaal maar uit. Ik ga niet uit "natuurlijke" redenen ijzerloos, zoals er zo graag wordt aangenomen. Zoals ik herhaaldelijk al vertelde, ze schopt haar ijzers uit, loopt er minder vlot mee for obvious reasons, en zat continu vast in draad of de draad van de buren. Mijn redenen zijn van mij.
Al die vooroordelen...
Voor de laatste keer, ze is niet hoefbevangen. Punt.
Zo'n gevoelig velletje, he. Ik ga zien met de nieuwe smid, dan weet ik ook zeker dat ze in orde is, he. Omdat de steunsels zo ver gegroeid zijn dat ze barsten vertonen in de zool zou ik dat graag opgeruimd hebben. Komt wel vaker voor dat in zo'n scheur een ieniministeentje komt vast te zitten. Ik kijk het eens aan, wie weet is die gevoeligheid gewoon over eens de nieuwe smid geweest is. Ondertussen is het 5 weken geleden dat ze bekapt is geweest. Haar voorhoefjes zijn wat aan het brokkelen, dus ik gok dat haar tenen wat lang worden. Tijd om die nieuwe smid eens te testen! Als ik hem vastkrijg, natuurlijk.