Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:55

Oh dat is naar dat ze ook met de ijzers moeilijk bleef lopen. Zou ik toch ook bijna iets medisch denken. Zijn de voetjes al eens op de foto gezet?
De reden waarom ik lange tijd geen ijzers wilde omdat ze als 3 jarige ze had gehad en er elke week een af lag, alles na 5 weken begon te rammelen , en ze tot overmaat van ramp bij het aftrappen dr kroonrand door sneed..... daarom durfde en wilde ik geen ijzers meer. Gelukkig is ze nu ouder en wijzer, betere hoeven en slijpt de smid ze zo dat aftrappen bijna onmogelijk is. Na 7 we

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:09

Zit op dit moment in hetzelfde probleem.
Op zachte ondergrond prima, op het harde ondergrond op eieren lopen en op kiezerige ondergrond,al helemaal niet goed!
Heb toen Calavallo hoefschoenen gekocht,dit hielp wel maarja dat is natuurlijk een symptoom bestrijding.
Is voor mij ook heel lastig om nou te weten wat er aan de hand is. Ikzelf denk ook de hoef, anders zou die van mij ook niet zo ruim lopen op het zachte.
Gaat de laatste tijd steeds beter, sinds ik ben overgestapt op een nieuwe hoefsmid , deze hoefsmid Heeft trouwens een heel interessant verhaal staan op zijn site en ben zeer tevreden over hem.
Zijn site is :
hoefsmederijerdbrink.nl/index.html
Zou zeker een kijkje nemen!

Babootje

Re: Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:18

In ieder geval stoppen met die onzin van natuurlijk bekappen en een nieuwe en deskundige smid zoeken.
De schade van natuurlijk bekappen, merk je niet ineens. Duurt wel even, maar de schade kan aanzienlijk zijn.

[MD] waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:25

Babootje schreef:
In ieder geval stoppen met die onzin van natuurlijk bekappen en een nieuwe en deskundige smid zoeken.
De schade van natuurlijk bekappen, merk je niet ineens. Duurt wel even, maar de schade kan aanzienlijk zijn.

[MD] waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Dat het gelijk onzin is ben ik het niet met je eens.
Bij elk paard anders.
Bovendien ben ik van mening dat ik de cursus die de ts in het bovenstaande topic in de link gevolgd heeft, een aparte cursus.
Heb ook een cursus natuurlijk bekappen gedaan, en daar was niks mis mee en werd alles heel anders uitgelegd en ook weer anders gedaan.
Dat deze cursus zo ging betekent dus niet gelijk dat natuurlijk bekappen een ramp is. Het heeft mijn eerste paard namelijk geredt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:46

Wat ik tegen natuurlijk bekappen heb, is dat men met betrekkelijk weinig informatie zelf aan de slag gaat, begeleid door mensen met weinig kennis en kunde.

Vereiste kennis en kunde doe je op op een gedegen opleiding en niet op een cursusje. Na zo'n opleiding ben je ook niet meteen een goede smid, maar moet je nog een aantal jaren ervaring opdoen. In de leer dus, bij een ervaren smid.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:43

Babootje, ik snap waar je vandaan komt. Ik wil op niks schelden hier - ijzers zijn oke, blootvoets is oke. Ik ben ook helemaal niet tegen ijzers, maar ik ben niet zo'n superzweverig persoon. Voor mij hoeft het ook niet per se "natuurlijk", maar gewoon goed, ongeacht wat voor soort bekappen het is. Ik vrees dat ik geen geweldig bekapper heb nu, en de vorige smid was wel heel erg pro ijzers (en schopte mijn paard meermaals, na de ijzers er terug op te slaan na een blein open te snijden. Nagel récht door die blein heen. Ze was niet meer volledig zuiver toen met ijzers.) dus die heb ik buiten geschopt.

Je geeft correcte argumenten, dat wel. Ik geloof niet dat elke natuurlijk bekapper bullshit is en niet met hoeven kan omgaan (in tegendeel, maar de goeden zijn meestal dubbel zo duur als een goede traditionele smid) maar er zijn veel "klanten" die een cursus volgen, zoals je zegt, en dan denken het te kunnen. Spijtig genoeg is dit wel zo. Een cursusje bij paardnatuurlijk en klaar...

Helemaal niet correct als traditionele smeden ervoor in de leer gaan.

Ik ben niet tegen ijzers, ik ben niet tegen blootvoets. Ik wil mijn paard gewoon gezond hebben.

De dierenarts is ook geweest vandaag, en alles was in orde. Ze liep voorzichtig, maar ze zei dat de hoeven ook gewoon moeten harden. Het is immers maar 5 maanden terug dat ze zonder ijzers is gegaan, en sinds een paar weken rijden we met hoefschoenen. Het verdict - hoefschoenen gewoon aflaten, en heel rustig terug opbouwen met slechte wegen, grind. Eelt kweken, zeg maar. Geen probleem! Er komt een traditionele smid die me is voorgesteld geweest door een vriendin die er heel erg tevreden over was. Ik moet persoonlijk geen ijzers meer hebben omdat haar hoeven kraakten, uitdroogden, ze ze continu kwijt was en vaak vastzat ergens vanwege haar ijzers. Weer een draad om tussen de ijzers uit te trekken... dat was ik snel beu.

Ik geloof wel dat je je paard beperkt met ijzers. Ik geloof in dat natuurlijk hoefmechanisme, in die biologie. Ik ben niet tegen mensen met ijzers, helemaal niet. Je doet het beste voor je paard. Maar de discussie ijzers/niet ijzers... laat iedereen in zijn waarde en laat ze toch doen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:51

hoefschoenen op maat gemaakt, dat zou ik eens proberen!
mijn oude paard was ook erg gevoelig en liep daar Super goed op! ook kan deze man je veel tips geven mbt voeding van je paard. http://www.paardenschoenen.nl/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:17

Ik ben ook helemaal niet pro ijzers. Als ze zonder kunnen moet je dat beslist doen. Mijn 4 jarige heeft super hoeven en loopt dus ook blootsvoets. Met een goede smid bedoel ik dus gewoon ook een goede bekapper die zorgt voor het zo optimaal mogelijk maken van het hoef
Ik geloof namelijk in het geheel niet in het weghalen van de steunsels en het verlagen van de hielen (die zitten er niet voor niets).
Een poos terug werd er een nieuw hoefijzer geintroduceerd. Het Moerman beslag. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het Moerman ijzer, in tegenstelling tot het gewone ijzer, geen negatieve invloed heeft op de hoefbeweging. Het ijzer zou begin 2016 op de markt geintroduceerd worden. Misschien zou dat wat voor je paard zijn. Het ijzer zou - omdat het het normale hoefmechanisme niet belemmert - ook leiden tot een verbetering van de hoornkwaliteit. Het zou wellicht ook een mooie tussenoplossing zijn tot de hoeven zo aan kwaliteit hebben gewonnen dat hij weer helemaal blootsvoets kan.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:32

Maar ik heb al eerder gezegd dat een ijzer hier niet de oplossing is. De DA is geweest, het gaat hier om opbouwen en "eelt kweken", niet om terug al dat werk te schrappen en er gewoon terug ijzers onder te slaan. En nagenoeg geloof ik dat verkoopsverhaaltje van nieuwe ijzers niet die het hoefmechanisme niet belemmeren. Plastic in hoefschoenen geeft nog mee en maakt geen gaten, ijzers buigen niet en zijn van ijzer, om het simpel te zeggen. Ze kunnen speciale ijzertjes gaan verkopen, maar voor zo'n praat val ik niet, zo'n dingen mogen ze houden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:45

Heb je op de website gekeken Skyefate? https://moerman-horseshoe.com/page/customers
Sorry ik was vergeten het linkje te plaatsen.
Het gaat namelijk niet alleen om een gewoon ijzer. Het ijzer bestaat uit twee afzonderlijke delen.

Een paard "kweekt" geen eelt. Een goed functionerend hoefmechanisme zorgt wel voor een betere hoorngroei.
Maar een goede hoorngroei is niet alleen afhankelijk van de doorbloeding van de hoef, maar ook van de algehele gezondheid / weerstand van het paard. Sommige paarden zullen helaas niet zonder ijzers kunnen.

Bij het landen op de grond worden hoef en hiel een fractie breder. Dit noemt men hoef- en hielexpansie. Dit zorgt voor schokdemping en bevordert de doorbloeding in de hoef. Een goede doorbloeding zorgt weer voor een goede hoorngroei.
Een conventioneel ijzer belemmert dit proces voor 40 procent. Aan de andere kant beschermt een ijzer de voet ook weer, zeker bij paarden die erg dunne zolen en slechte voeten hebben.
Doordat dit ijzer uit twee afzonderlijke delen bestaat kan de hoef uitzetten bij de landing van de voet op de bodem. Waardoor de doorbloeding beter wordt en het paard meer hoorn zal aanmaken. Waardoor het paard mogelijk (als de voeten weer voldoende gezond zijn) weer met blote voeten kan. Maar als het toch niet zonder ijzers blijkt te kunnen, is dit ijzer een goede verbetering t.o.v. een conventioneel ijzer.
Het ijzer is in een pilot al twee jaar uitgeprobeerd.
Als mijn paard ijzers nodig had, zou ik hier erg in geinteresseerd zijn.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 16:05

Maar ze heeft geen ijzers nodig? Ze loopt gevoelig en moet wennen, neem dat eelt kweken dan ook niet letterlijk. De hoef moet harden, punt. Ik ga er gewoon ook geen ijzers onder slaan, sorry. Ze heeft heel goede hoeven, en ze is in blakende gezondheid. Ik wil niet terug gaten in die hoefwand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:03

Het moet niet van mij hoor :D :D Het was een tip. Een mogelijke tussenoplossing.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:07

Tip, Leer zelf bekappen, bespaar je tijd, geld en onrust over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:25

2a54z6e45r6r schreef:
Tip, Leer zelf bekappen, bespaar je tijd, geld en onrust over.

Misschien het topic even lezen?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:28

Sorry, ik heb het topic gelezen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:42

Skyefate schreef:
Maar ze heeft geen ijzers nodig? Ze loopt gevoelig en moet wennen, neem dat eelt kweken dan ook niet letterlijk. De hoef moet harden, punt. Ik ga er gewoon ook geen ijzers onder slaan, sorry. Ze heeft heel goede hoeven, en ze is in blakende gezondheid. Ik wil niet terug gaten in die hoefwand.

Ik word zo naar van dat "wennen" aan harde ondergrond. Ik zou iedereen die zijn paard blootsvoets over de harde weg en grind wil laten lopen willen uitnodigen om dan op je blote voeten ernaast te gaan lopen. Tegen de tijd dat je paard er aan gewend is ben jij er ook wel aan gewend. Wedden dat niemand dat doet?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:52

Voeten en hoeven zijn niet vergelijkbaar. Maar als je de vergelijking wil maken. Moet je eerlijkheidshalve ook een rondje lopen met ijzers door je nagels geslagen en kijken of dat beter loopt. Geen enkele demping en alle trillingen in je benen voelen als je op het harde draaft met ijzers onder.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:00

janderegelaa schreef:
Skyefate schreef:

Ik word zo naar van dat "wennen" aan harde ondergrond. Ik zou iedereen die zijn paard blootsvoets over de harde weg en grind wil laten lopen willen uitnodigen om dan op je blote voeten ernaast te gaan lopen. Tegen de tijd dat je paard er aan gewend is ben jij er ook wel aan gewend. Wedden dat niemand dat doet?

ik wil er best een schepje bovenop doen. Als je bewust een dier pijn laat lijden omdat je vindt dat die "er maar aan moet wennen" want de goeroe heeft jou ervan overtuigd dat iedereen gek is behalve diegene dan ben je geen enkel dier waard. IK vind het pure dierenmishandeling. Goed een dag of twee a drie even aankijken, daar kan ik inkomen, dat kan ik volgen. Maar meermaals heb ik gelezen dat een paard dan maar een half jaartje pijn moet hebben met lopen. Ik vind dat schande!

Back ot. Ik vermoed toch ernstig dat jouw pony hoefbevangen (in iedergeval is geweest) is. Niet zozeer door de groeiringen, wel door de omgekrulde toon

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:07

De eindeloze discussie over ijzers of geen ijzers en natuurlijke types terzijde... ze is echt niet hoefbevangen geweest. Ik ben het beu om dit uit te moeten leggen, ze ís niet hoefbevangen. Zien jullie haar misschien lopen? Nee. Hebben jullie haar zelf ontmoet? Nee. Jullie zien foto's. Ze is gecheckt door meerdere dierenartsen die echt wel hun diploma hebben behaald. Misschien is mijn huidige smid niet de beste, nee. Maar ik probeer het allemaal maar uit. Ik ga niet uit "natuurlijke" redenen ijzerloos, zoals er zo graag wordt aangenomen. Zoals ik herhaaldelijk al vertelde, ze schopt haar ijzers uit, loopt er minder vlot mee for obvious reasons, en zat continu vast in draad of de draad van de buren. Mijn redenen zijn van mij.

Al die vooroordelen...

Voor de laatste keer, ze is niet hoefbevangen. Punt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:12

OK, fijne avond verder

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:38

janderegelaa schreef:
Skyefate schreef:

Niet naast het paard, maar ren rustig over ons rode mijnsteenp pad. En asvalt loopt ook best lekker.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:45

Skyefate schreef:
De eindeloze discussie over ijzers of geen ijzers en natuurlijke types terzijde... ze is echt niet hoefbevangen geweest. Ik ben het beu om dit uit te moeten leggen, ze ís niet hoefbevangen. Zien jullie haar misschien lopen? Nee. Hebben jullie haar zelf ontmoet? Nee. Jullie zien foto's. Ze is gecheckt door meerdere dierenartsen die echt wel hun diploma hebben behaald. Misschien is mijn huidige smid niet de beste, nee. Maar ik probeer het allemaal maar uit. Ik ga niet uit "natuurlijke" redenen ijzerloos, zoals er zo graag wordt aangenomen. Zoals ik herhaaldelijk al vertelde, ze schopt haar ijzers uit, loopt er minder vlot mee for obvious reasons, en zat continu vast in draad of de draad van de buren. Mijn redenen zijn van mij.

Al die vooroordelen...

Voor de laatste keer, ze is niet hoefbevangen. Punt.

Nog een dingetje om overna te denken, hoefbevangen is imo meer als accuut gestrekt staan. Mijn oudje heeft mooie hoeven om te zien, geen groeiringen, geen gestrekte stand, maar ik kan precies zien als ze bevangen is. En dan loopt ze ook pijnlijk. Dit krijgt ze al door een paar dagen verkeerd voeren, eerst verandert haar uitstraling, ze kijkt anders uit har ogen, dan word ze gevoelig...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:53

He das poedersuiker. Haar zolen zien er zo glazig en hard uit, de paarden die ik ken die dat hebben lopen ook niet zo blij. Hoe het komt geen idee :p
Sommige paarden gaan ook gewoon nooit wennen over steentjes vrees ik. Of je moet al een heel stuk steentjes gooien in de wei dan gaat het misschien wel lukken? De steunsels vind ik nu ook wel meevallen van de foto's hoor, dacht dat ze over de zool gegroeid zaten ofzo maar dit is gewoon een randje ? Wel een dikke straal die misschien wat in de weg kan zitten, gaat het eventueel iets aangenamer maken op kasseien als die niet geplet wordt :p

Floating boots vind ik top alleen dat vormpje op die zool, wie dat bedacht heeft? Ik heb dat vormpje laten vlak slijpen want mijn paard vond dat echt poedersuiker, wie weet helpt dat voor de moment wat. Die bulten eruit krijgen is wel een k*twerkje hoor, snij je vingers er niet af...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:59

Lailapri, exact dat. Je ziet het als je paard hoefbevangen staat. Ze is helemaal niet suf, rent nog steeds al prottend en bokkend achter de ezeltjes aan, en is nog steeds de prutskont die ze altijd is. Ze staat ook niet gestrekt zoals je vaak ziet bij hoefbevangen paarden - hoefbevangen paarden hebben ook een heel voelbare bloeddruk in hun benen. Die heeft zij ook niet. Ze zoekt met haar voeten, maar ze loopt wel gewoon vlot. Puur gewenning...

Gaelle, ik heb dat ook gemerkt in de zooltjes! Wie weet he. Het kan evengoed zijn dat ik de schoenen verkoop en gewoon een mattes pad koop voor ruggenvrijheid met lamsvel. Het enige dat echt niet schuurt bij haar :P Zo'n gevoelig velletje, he. Ik ga zien met de nieuwe smid, dan weet ik ook zeker dat ze in orde is, he. Omdat de steunsels zo ver gegroeid zijn dat ze barsten vertonen in de zool zou ik dat graag opgeruimd hebben. Komt wel vaker voor dat in zo'n scheur een ieniministeentje komt vast te zitten. Ik kijk het eens aan, wie weet is die gevoeligheid gewoon over eens de nieuwe smid geweest is. Ondertussen is het 5 weken geleden dat ze bekapt is geweest. Haar voorhoefjes zijn wat aan het brokkelen, dus ik gok dat haar tenen wat lang worden. Tijd om die nieuwe smid eens te testen! Als ik hem vastkrijg, natuurlijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:00

Benader Heleen Davies eens met je foto's. Zij heeft er echt een goede kijk op.