binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:44

als je niks nuttigs kan toevoegen aan mijn vraag voor ervaringen ofzo ga dan aub weg uit het topic. Ben je bemkritiseringen kotsmoe !!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:46

Art_Ificious schreef:
als je niks nuttigs kan toevoegen aan mijn vraag voor ervaringen ofzo ga dan aub weg uit het topic. Ben je bemkritiseringen kotsmoe !!

het was alleen maar een vraag,je voelt je meteen persoonlijk aangevallen omdat je dondersgoed weet waar ik het over heb.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:48

spatter schreef:
Eerlijk gezegd denk ik aan de hand van het filmpje dat er meer aan de hand is als de vastzittende knie.

Ik ken het verschijnsel wel bij jonge dieren maar ik heb nog nooit een pony op deze manier zien door lopen met de vastzittende knie.

Ik hoop dat de hoefsmid iets kan betekenen maar ik zou zeker verder onderzoeken.

Zo ziet het er wel uit, hoor. Dan heb jij misschien andere dingen gezien die verkeerd werden benoemd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:49

@geerke: in november heb ik niets meer gedaan dan enkel wandelen wat toen zelfs in een bos met sterke afdalingen en klimmen kon en dus veel beter voor zijn spieren, beetje longeren héél af en toe eens laag sprongetje laten doen, ik heb hem niet bereden ofzo toen. dus ik snap totaal niet waar jij op doelt.

EN HET VOEGT NIKS TOE AAN DIT TOPIC is dus totaal offtopic.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:54

Moet me nog wel even van het hart dat ik nooit met een paard/pony zou doen wat jij in het filmpje doet. Hij kan gewoon niet en toch dwing je hem. Als een knie op slot zit moet je achterwaarts gaan om hem los te krijgen, niet voorwaarts.

Is hij getest op ataxie?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 16:58

janderegelaa: Dierenarts heeft thans exact hetzelfde gedaan. Hij vroeg mij Harley uit zijn stal te halen en helemaal naar de poort te gaan (omdat daar meer plaats is) en dat is dus de hele gang door aangezien harley in de voorlaatste stal staat. Dan heeft hij hem zelf even achteruit proberen te doen gaan, maar omdat dit niet lukte heeft hij de knie handmatig losgemaakt.

En vorige keer (november) hielp het voorwaarts stappen wel in combinatie met dan ook even achteruit gaan.

Hij is nog niet getest op ataxi. Is misschien ook wel een idee ja :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:59

Er worden met deze pony wel meer dingen gedaan die mijn wenkbrauwen doen fronzen. Ingereden met 2,5, met een al bekend probleem van luxatie, met een niet passend zadel, geen weidegang.

Zet dat paard op rust op de wei en ga onder begeleiding van een goede fysiotherapeut aan de slag naast je paard al dan wel niet met speciaal beslag. Anders ben ik bang dat het inspuiten met een hoge dosis narcose plaats gaat vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:59

Art_Ificious schreef:
@geerke: in november heb ik niets meer gedaan dan enkel wandelen wat toen zelfs in een bos met sterke afdalingen en klimmen kon en dus veel beter voor zijn spieren, beetje longeren héél af en toe eens laag sprongetje laten doen, ik heb hem niet bereden ofzo toen. dus ik snap totaal niet waar jij op doelt.

EN HET VOEGT NIKS TOE AAN DIT TOPIC is dus totaal offtopic.

longeren?o.k.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:05

Art_Ificious schreef:
janderegelaa: Dierenarts heeft thans exact hetzelfde gedaan. Hij vroeg mij Harley uit zijn stal te halen en helemaal naar de poort te gaan (omdat daar meer plaats is) en dat is dus de hele gang door aangezien harley in de voorlaatste stal staat. Dan heeft hij hem zelf even achteruit proberen te doen gaan, maar omdat dit niet lukte heeft hij de knie handmatig losgemaakt.

En vorige keer (november) hielp het voorwaarts stappen wel in combinatie met dan ook even achteruit gaan.

Hij is nog niet getest op ataxi. Is misschien ook wel een idee ja :)

Jouw dierenarts weet ook niet wat inspuiten is. Misschien moet je een second opinion doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:07

Ach arme Harley.. :(:) Heeft hij 2 volle dagen op stal gestaan, dus er helemaal niet uit? En hoe was dat de vorige keren dat hij dit kreeg?
Trouwens, zijn moeder had het toch ook? Of heb ik de verkeerde voor me?

Ik zou opzoek gaan naar een andere stal, waar hij meer los kan bewegen idd. Dat heeft hij in dit geval zeker nodig. Geen enkele bokker gaat daar over vallen... Gewoon van stal naar stal hoppen is wat anders dan veranderen van stal voor het welzijn van je pony. En dat is in dit geval zeker zo. Doe wat goed is voor Harley, niet wat mooi staat op bokt... 1 Van mijn paarden heb ik na 1 maand alweer verhuisd, omdat de stal waar ze stond afspraken niet nakwam en paard er duidelijk niet op zijn plek was. Naar dat paard weer moet verhuizen, maar beter even stress en dan een fijne plek, dan op een verkeerde stal laten staan om stress te besparen.

En misschien toch eens overleggen met de dierenarts over inspuiten. Dat stelt weinig voor en het kan hem ontzettend helpen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:08

Staat hij nu niet buiten met maatjes, maar (veel) op stal? Ik denk dat je als eerste moet zorgen dat hij zoveel mogelijk zelf kan bewegen. Mijn mini pony heeft er last van gehad toen hij nog jong was. Uiteraard is die niet ingereden, maar bij hem is het wel helemaal overgegaan toen hij ouder werd. Veel (zelf!) bewegen, spieren kweken en ik heb hem later toen hij oud genoeg was om wat werk aan te kunnen nog kunnen helpen door hem aan de hand wat te gaan werken. Rechtrichten en achterhand sterk maken.

Ik zou er sowieso niet voor kiezen om een 2 jarige in te rijden, hoe licht de training dan ook zou zijn, maar zeker niet wanneer ze hier last van hebben. Voor nu zou ik zeggen, hele dagen de wei op met andere paarden uiteraard en werken aan de hand. Longeren zou ook mijn voorkeur niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:13

Ik heb zelf een pony die jarenlang een been gehad dat steeds op slot sprong, vooral als het nat en glad was en hij glibberde, of die ene dag per jaar dat hij op stal stond (oud en nieuw, verder zetten we een patellafixatiepony natuurlijk niet op stal!). Hij is er door training en het bekappen goed bijhouden (hij liep ook teveel op de buitenkant wat aan de binnenkant voor een flare zorgde) weer helemaal bovenop gekomen en heeft nu zelfs geen scheve hoef meer. En dat voor een pony die in de slechtste periodes meerdere malen per dag op slot stond.

Het grote verschil tussen die pony en de jouwe (naast het inrijden) is echter iets wat je in jouw berichtjes schrijft: je traint er wel mee maar er komen geen spieren aan. Precies hetzelfde had mijn paard ook die weliswaar als 3,5 jarige een paar maand onder het zadel is geweest, maar toen is ingereden met een niet passend zadel (ik kan me uit het boomoze zadeltopic herinneren dat jij ook nooit een passend zadel had) en dat heeft zijn rug in een paar maand tijd compleet verwoest, zo erg dat hij ook geen spieren er meer bij kreeg maar een complete spieratrofie had over zijn hele rug- en bilpartij. Het enige wat je daar nog voelde was rugwervels en bot. Daar kun je ook aan trainen wat je wilt, maar je zult daar nooit enige bespiering aan krijgen omdat als de wervels/pezen op slot zitten de doorbloeding van de gaten waar de spieren zouden moeten zitten zo slecht is dat daar ook geen nieuw spierweefsel zal kunnen groeien.

Bij [***] was het resultaat dat hij 3/4 jaar heeft moeten revalideren terwijl hij behandeld werd door een osteopaat en zijn hoeven erg goed in de gaten gehouden werden ivm scheve belasting, waardoor hij nu, 11 maanden later, pas weer onder het (goed passende!) zadel kan.

Misschien dat ik het me verkeerd herinner, maar als het dezelfde pony is waarvan je foto's postte in het boomloze topic dan was hij al mager en had hij al geen spieren toen jullie begonnen met inrijden en aangezien dat na zoveel maanden training later nog steeds niet bijgetrokken is klinkt het alsof zijn rug echt vastgereden is. Daar hoef je echt geen dagen voor in het zadel te zitten: een paar uur met een niet passend zadel op een onbespierde rug en je hebt al een probleem.

Dus goed dat je niet meer rijdt,dat is denk ik het allerbelangrijkste in deze situatie want een pony die zijn eigen gewicht al niet kan handelen zonder zijn knieen op slot te zetten kan dat met jouw gewicht erbij al helemaal niet. Zoals je al schrijf dat er in de bak tijdens de galop een been op slot springt: met een ruiter erop maak je een pees zo echt kapot.
Ik zou dus zeker zoals mensen hier in het topic al schrijven er met je smid/bekapper naar kijken en ook absoluut naar een plek zoeken waar je patellafixatiepony zoveel mogelijk buiten kan lopen, maar ik zou hem ook zeker op korte termijn na laten lopen door een chiropractor of osteopaat want een pony die geen rug/bilspieren erbij krijgt door training zit waarschijnlijk van staart tot oren helemaal vast.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:19

Wij hebben een welsh mountain gehad met dit probleem aan beide achterbenen toen ze 2 jaar was.
We hadden haar al vanaf 7 maanden en ineens kreeg ze het.
In de winter zette we haar op stal snachts en dat was gelijk het probleem dus.
Ze mocht buiten blijven lopen en we hebben haar langzaam opgeleerd voor de kar.
Kar pas toen ze 3 jaar was dus een jaar met lange lijnen op de weg gelopen.

Als ze vast stond met haar achterbenen bleef ze na een pas van de voorbenen gewoon staan, wachte even en dan knikte ze 1 voor 1 los en kon ze weer lopen, doorlopen deed ze nooit. :n

Mijn muiltje heeft er soms last van en wordt ook wat binnendoor gekapt maar ook als zij vast zit, loopt ze nooit door, blijft met dat achterbeentje gestrekt naar achteren staan en tja, wacht tot het los schiet wat nooit heel lang duurt.

Ik heb dus nog nooit een paard zien door lopen met een vaste knie, kan me ook niet voorstellen dat dat goed is voor de rest van het lijf.

TS sterkte er mee!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:20

@janderegelaa: wie heeft gezegd dat die dat niet weet? Hij wil eerst het binnendoor bekappen proberen. En daar ga ik mee akkoord.

@Daphne__: Bijna 2 volledige dagen ja want had hem gistermorgen wel zelf buiten gezet maar toen ik om 16u ging kijken stond hij weer binnen :(
Zijn moeder had het idd ook.

@Jessix: idd stalbaas wil ze niet buiten met deze hitte, maar ook niet met regen en er iets tussenin in dit belgenland is er bijna niet. :(
Ook hier weer: Harley was bijna 3 (op enkele weken na) toen ik hem zadelmak gemaakt en gereden heb. En meer dan wat wandelen op straat en maar 3x in de bak rijden is er niet geweest (max aantal rugbelasting per week: 3x). Hij heeft tussendoor ook enorm veel rust gekregen.
Ik ken mensen die 5 dagen per week 20/30 min hun jonge dier rijden maar die geen kritiek krijgen. (om maar even te zeggen hoe vreemd bokt kan zijn)

En nu weer ONtopic aub. >;)

Heb zojuist mijn kennis ook aan de lijn gehad. Zij stelt voor om Harley toch terug bij haar te zetten tot eind augustus of eventueel tot na de winter en dat zij er dan voor zorgt ipv haar broer (waarvoor ik weggegaan was bij hen).
Dit zou een oplossing zijn om hem beweging EN rust te geven. (aangezien ik er maar 1x per week kom)

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:22

Bij mij op stal ook 2 paarden die er last van hadden/ hebben. Het is een kwestie van spieren die nog niet goed ontwikkelt zijn. Hun werd idd aangeraden heuvels op en vooral achterwaarts en veel balkjes lopen. Als je straks ook wat meer gaat rijden zal je merken dat het minder word. Bij ons staan de paarden ook s nachts binnen maar hebben het hierdoor niet erger. Beweging is juist voor zulke paarden goed en geen rust. Jou paardje is idd nog jong en kan nog niet fanatiek aan het werk maar aan de hand kom je zeker ook veder. Succes. +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:23

@: xyzutu2: Harley heb ik welgeteld 3x gereden met dat niet passend zadel. Dus zo erg als uw kan het toch niet zijn wat spieratrofie betreft. Hij reageert ook niet pijnlijk bij aanraking van de rug ofzo.
Ben tevens maar vorige maand begonnen dus misschien heb je een ander paard voor aangezien jij het over maanden hebt (dus langere periode)? (die witte misschien of die haflinger?)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-07-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:25

Art_Ificious schreef:
Heb zojuist mijn kennis ook aan de lijn gehad. Zij stelt voor om Harley toch terug bij haar te zetten tot eind augustus of eventueel tot na de winter en dat zij er dan voor zorgt ipv haar broer (waarvoor ik weggegaan was bij hen).
Dit zou een oplossing zijn om hem beweging EN rust te geven. (aangezien ik er maar 1x per week kom)

Die kans zou ik zeker aangrijpen! Kun je 1x per week wat met hem doen gericht op spieren opbouwen en verder lekker vrij bewegen. En dan heb jij de tijd om een geschikte stal te zoeken voor hem :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:25

Met een gestrekt been doorlopen ben ik eerlijk gezegd ook niet gewend.

Hoelang nadat je hem uit de box haalt blijft hij zo lopen? Hebben we het over een lengte van een paar boxen of gewoon de gehele tijd dat die wandelt?

Een goede smid laten kijken is zeer verstandig, een wijziging aan de beenstand kan zeker helpen.

Een Chiropractor zou ook top zijn om te zien of er blokkades zijn, wat ergens wel te verwachten is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:27

@Daphne__: idd een mooie oplossing als mijn vriend ook akkoord is. (kennis kan met hem praten ook)

@cobiie: elke pas, het beterde gewoon totaal niet.
Ik ben er vrijwel zeker van dat het komt door dagen niks te doen en dan ook ineens 2 dagen op stal te staan want zaterdag, zondag en maandag zijn ze wel buiten geweest maar die weides zijn ook niet zo groot dat hij echt kan doorrennen. (al had ik hem maandag wel zelf buiten gezet).
Stalgenoot zei me ook dat hij maandag gek werd van de vliegen en dazen dus heeft zij hem 's avonds binnen gezet (wat stalbaas dus ook niet gedaan had en normaal wel doet).
Maar een gekke beweging in de wei kan ook blokkades veroorzaken geloof ik?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:33

Als het de gehele tijd is, zou ik de tips van balken/ heuvels lopen zeker nog niet gebruiken. Daar heeft dit dier de kracht nog niet voor denk ik. Een dier wat het been niet los krijgt ga je niet over balkjes "jagen".
Zou eerst een goede Chiropractor laten komen en samen een trainingsschema opstellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:37

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:46

Dat filmpje over die balkjes is ook wat apart.
Extreem hoog op tillen van de achterbenen over de balkjes en vervolgens heel stijf verder lopen.

Tweede kan ik niet zien.

Als de moeder het ook had, verbaas ik mij er over dat daar mee gefokt is, niet echt slim.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:52

Art_Ificious schreef:
@: xyzutu2: Harley heb ik welgeteld 3x gereden met dat niet passend zadel. Dus zo erg als uw kan het toch niet zijn wat spieratrofie betreft. Hij reageert ook niet pijnlijk bij aanraking van de rug ofzo.
Ben tevens maar vorige maand begonnen dus misschien heb je een ander paard voor aangezien jij het over maanden hebt (dus langere periode)? (die witte misschien of die haflinger?)

Lieve schat hij had in december al een zadel op en niet heel veel later een kind op zijn rug. Je bent overal heel snel mee maar uit groeien op de wei met vriendjes heeft hij nooit gekund.

Zet hem toch lekker op de wei zonder training voor een jaar of anderhalf en pak hem daarna weer op. Je maakt hem heel langzaam kapot terwijl je zulke goede bedoelingen hebt -O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 17:53

oh is dat apart dan? Wist ik niet hij loopt altijd zo over balkjes heen :P

Moeder is niet doelbewust mee gefokt. zij is drachtig gekocht op een paardenmarkt en ook de handelaar wist niks van de dracht af.
Daar heb ik ergens ook een topic over [EG] New forest merrie freehoney (ofzoiets in die aard)

Azmay, een of andere persoon had mij gezegd (niet op bokt) dat ze door een jaar rust hun aangebouwde spieren weer verliezen. En als ik zo kijk naar paarden die een jaar stilgestaan hebben zie ik idd dat hun spiermassa afgenomen is (zie dat ook bij die van mijn kennissen). Dat zou dan betekenen dat ik na een jaar rust weer helemaal van 0 moet beginnen en eerst weer longeren voor spieropbouw en pas dan weer het rijden oppakken. Wie weet hoe iel hij er dan uitziet?

En zonder training terwijl DA juist trainen van de achterhand aanraad (net als anderen hier)?

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:58

Mijn shet heeft ook een opslotschietende knie, vanaf dat hij 2 jaar had hij het ineens plotseling, in het begin liep hij ook zo als die van jou, toen heb ik hem binnendoor laten bekappen en zijn we begonnen met wandelen door het bos en voor de rest dag en nacht op de wei. Ik zie het nu nog maar erg weinig maar het komt weer terug als ik bijvoorbeeld 2 weken niet meer met hem wandel.