Jong paard berijden te snel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 09:05

Change3x schreef:
Volgens de KNHS is hij gewoon 3, dan is 1 keer in de 2 weken een paar rondjes stappen echt niet zo erg. Ik denk dat mijn 3 jarige het veel zwaarder heeft vergeleken met dit. :')

Hoe bedoel je volgens de knhs?

vraagteken

Re: Jong paard berijden te snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:16

Mijn tinker heb ik per ongeluk met 2,5 jaar ingereden. ( ze was geïmporteerd zonder papieren en een paardentandarts zei dat ze al vier was, wat achteraf niet bleek te zijn)
Ze heeft er echt niets aan over gehouden hoor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:17

Wat n ander doet moet hij zelf weten.
Vraagt iemand om n mening dan mag je die best geven.
Vraagt ze dit niet? Niet mee bemoeien. Het is jou paard en jou probleem dan ook niet.

Ja ik vind het jong. Maar in meer sporten gaat dit zo. Niet voor mijn goedkeuring.
En wie zegt dat eigenaresse het sneller meer laat worden? Dat is n vooroordeel en eigenlijk niet netjes.

Ik vind dat n rug tot 3,5 a vier zo min mogelijk belast moet worden. Maar stuurwerk al dan niet bitloos of met bit. Aan de hand naar buiten of als handpaard naast n bereden paard? Vind ik top.

Maar eens per 14 dagen iets gewicht laten wennen in stap voor n kwartier lig ik niet zo wakker van.... vanaf drie.

En hoewel sommige ruiters er netjes aan houden vanaf vier. Willen ze wel binnen vier jaar z starten. En óók dat lijkt mij zeker niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:22

spatter schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat het dier nu nog 2.5 jaar is.
Of het dier is net 2 jaar geworden of net 3 jaar, meeste paarden worden toch in april/mei/juni geboren.
Ik ga er dus van uit dat het dier net 3 jaar is geworden en dan kan het weinig kwaad om het dier rustigjes aan op te leren.

Dit :j Dan is merrie wel ontzettend laat gedekt als je nu nog een 2,5 jarige hebt staan.

Moet wel zeggen dat ik altijd dacht dat tinkers laatbloeiers waren en je die dus beter langer kon laten staan, of heb ik dat mis?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:34

xyzutu2 schreef:
Als je naar het paardenskelet kijkt is 2,5 jaar echt veel te jong. Als je naar de ambities van sommige paardeneigenaren dan is het al rijkelijk oud. :+ Het is maar net wat je belangrijker vindt.

Waar ik wel op wil reageren is het 'het is maar een kwartiertje stappen eens in de twee weken dus het dier wordt niet zwaar belast'. Juist omdat het paard maar 1x in de 2 weken bereden wordt kan hij geen spieren kweken die hem helpen het ruitergewicht te dragen. Na aan rijdag heeft het paard namelijk weliswaar 2 dagen rijrust nodig om de spieren te laten herstellen en groeien, maar op dag 4 moet je er dan wel weer op stappen om de nieuwe spieren nut te geven voor het paard. Als je er namelijk vervolgens 10 dagen er niet op zit dan verdwijnen die net aangekweekte spieren weer net zo hard omdat ze niet gebruikt worden. Met 1x in de 2 weken rijden zit je dus qua bespiering eigenlijk elke keer weer op een groen, ongetraind paard en dat is erg slecht voor zijn pezen en skelet want zo kan hij zich op geen enkele manier met bespiering tegen het steeds opnieuw weer inrijden wapenen.

Los daarvan is als je met een groen paard begint een kwartier stappen al heel erg veel. Als ze maar 1x per 2 weken erop zit dan zou ze ivm spierverlies elke keer weer moeten beginnen met 1-5 minuten erop zitten. Maar goed, dan heb je het over het inrijden en dat doe je in mijn ogen alleen met een volwassen paard, niet met een peuter. Nu is ze en te vroeg en ze doet het ondanks waarschijnlijk de beste bedoelingen op zo'n manier dat het paard er compleet niets aan heeft, dus zonde van het paard en zonde van de moeite.

ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. had het niet beter kunnen verwoorden.
Wij hebben zelf vorig jaari een 4 jarige gekocht, ( was zadelmak ) maar was dun ,slap , vol in de groei en kon eigenlijk niks,
Na de casteratie, 2 maanden de wei op ( aug en sept) en daarna in okt rustig aan begonnen aan longe werk, de hele winter alleen maar grond werk, longewerk, balkjes werk, enz gedaan, nb spieren kweken, in mei zijn we er voor het eerst zelf op gaan zitten, kon zo weg rijden( wel aan de longe) maar geen stap verkeerd, toen zijn we van stal verhuisd, hij was best onder de indruk, dus rustig de tijd gegeven om te wennen. zodra hij aangeeft weer lekker op zijn gemak te zijn gaan we op de nieuwe stal weer verder met rijden,

overigens mijn oudste wordt deze maand ( de 25ste) 18 jaar, is ook een laat veulen, is met 3 jaar ingereden, en doet het nog super, maar die was qua bouw veel meer af. al zou ik met de kennis van nu waarschijnlijk wel wat langer gewacht hebben.

Scheelt ook per paard denk ik.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:08

vraagteken schreef:
Mijn tinker heb ik per ongeluk met 2,5 jaar ingereden. ( ze was geïmporteerd zonder papieren en een paardentandarts zei dat ze al vier was, wat achteraf niet bleek te zijn)
Ze heeft er echt niets aan over gehouden hoor.

Dat is vreemd. Het is vrij eenvoudig om aan de snijtanden te zien of je een 2,5 jarige of een 4 jarige voor je hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:36

Albert, niet altijd. Sommige paarden beginnen sneller met tanden wisselen.
Die van mijn vriendin is maar 10 dagen ouder dan Harley (dus beide 3) maar heeft al bijna zijn hele voortanden gewisseld wat eigenlijk pas op 5 jarige leeftijd is. (dus ook alle buitenste snijtanden) terwijl Harley nu pas begint met de buitenste snijtanden.
Harley is wel op twee en half begonnen met de voorste snijtanden en dit heeft 3 maanden geduurd ongeveer voor ze alle 4 gewisseld waren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:59

2,5 vind ik wel vroeg ja maar met 3 rustig beginnen en 2 á 3 keer in de week kort en rustig wat rondrijden lijkt me geen probleem hoor.

Ik vind die regel dat paarden vanaf 1 januari verjaren wel belachelijk trouwens. Mijn nu net 3 jarige is geboren op 1 juli en haar ga ik ook pas (voor de sulky) laten beleren na de zomer. Had ook voor de zomer gekunt 'volgens de KNHS' maar ik wil gewoon zelf die 3 jaar grens aanhouden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:30

Art_Ificious schreef:
Die van mijn vriendin is maar 10 dagen ouder dan Harley (dus beide 3) maar heeft al bijna zijn hele voortanden gewisseld wat eigenlijk pas op 5 jarige leeftijd is. (dus ook alle buitenste snijtanden) terwijl Harley nu pas begint met de buitenste snijtanden.
Harley is wel op twee en half begonnen met de voorste snijtanden en dit heeft 3 maanden geduurd ongeveer voor ze alle 4 gewisseld waren.

Buitenste snijtanden wisselen vrijwel altijd op 4,5 jarige leeftijd, plus of min een paar maanden, maar echt nooit plus of min een jaar.
2,5 binnenste snijtanden
3,5 middelste snjjtanden
4,5 buitenste snjjtanden.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:49

Albert schreef:
Art_Ificious schreef:

Buitenste snijtanden wisselen vrijwel altijd op 4,5 jarige leeftijd, plus of min een paar maanden, maar echt nooit plus of min een jaar.
2,5 binnenste snijtanden
3,5 middelste snjjtanden
4,5 buitenste snjjtanden.

Mijn paard was op 3 jaar ook al de buitenste snijtanden kwijt ;)