Paard constant kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Paard constant kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:18

Nee zelf bekappen zou ik ook zeker niet doen in jou geval :n
Misschien is de optie van die Hoefschoenen die xyzutu2 hierboven noemt wel een optie?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:19

Heb je al telefonisch overleg gehad metVan Nassau?
Zijn mening weegt voor mij heel zwaar. Hij is echt een hele goede.
Ik snap dat het heen en weer rijden veel tijd kost. Maar ik heb 7 jaar lang elke 10 weken naar Van Nassau gereden met mijn paard voor nieuwe schoenen (5 uur rijden). Dan liep zij weer 10 weken super. Misschien is dat een optie, want uiteindelijk was dat het enige dat voor haar hielp

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:28

Wat voer je hem? Hoe is de dagelijkse huisvesting? Staat hij op gras? Paddock? Stal?
Ergens moet er een oorzaak zijn dat hij zo vaak bevangen staat.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:51

Mijn DA heeft ook een merk gegeven van hoefschoenen waar dan een bepaalde pad in zou moeten, maar zij was bang dat hij last ging krijgen van rotstraal. Zeker rechts heeft hij daar erg snel last van. Ze zei iets van zweten en als hij dan zo lang in die schoen moet zitten, is dat ook niet goed.
Is die schoen per stuk? Want hij heeft 2 verschillende hoeven dus moet verschillende maten of zelfs op maat voor hem.

Ik heb geen telefonisch contact gehad, maar heb hen wel gemaild toen het mij niet meer lukte om te komen. Geen reactie helaas. Nog enkele mails gestuurd maar daar kreeg ik ook geen reactie op. Als iemand daar geen moeite meer voor neemt, dan moet het voor mij ook niet. Ik heb ook gezegd dat hij zo moeilijk op die trailer gaat, maar goed, geen reactie.
De afstand is goed te doen, maar met een paard dat niet op de trailer wil, lukt dat ook gewoon niet.

Floortz: hij heeft slechts 1x bevangen gestaan, hij staat net vaak met een hoefzweer (en nu mss zoolkneuzing). Hij is wel chronisch bevangen en zonder ijzers loopt hij erg moeilijk op harde en ongelijke ondergrond.
Hij krijgt luzerne, bietenpulp en krachtvoer. Krachtvoer een kilo per dag denk ik. Als het krachtvoer er niet bij is, eet hij zijn luzerne en bietenpulp niet... Hooi à volonté.
Hij staat eigenlijk heel het jaar door op een paddock, alleen in de zomer mag hij enkele uurtjes op de wei. Hij staat op een wei met lang gras. Hij eet niet extreem veel want de staleigenaar zegt dat hij vaak gewoon staat te rusten oid. Hij komt niet op kort gras of stress gras en in het voor- en najaar komt hij sowieso niet op gras.
's Nachts komt hij wel op stal. Bodembedekking is nu stro met daaronder zaagsel voor de urine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:04

De hoefschoenen die ik had zijn per stuk, dus je kunt links en rechts een andere maat kopen. Ik heb er ook nog een extra zooltje bij gekocht omdat het mij echt om de schokdemping ging maar dat was voor ons niet nodig dus die liggen nu ongebruikt in de kast.
Qua vochtigheid vielen de schoenen me erg mee; een beetje zweterig maar niet door en door nat, terwijl hij er wel mee op de natte wei stond. Hij galoppeerde er ook mee door de zware zandbak en dan lag er daarna wel wat zand onderin, maar het hoopte niet echt op.

Als je bang bent voor rotstraal dan zou ik ze max 12 uur per dag omdoen zodat hij de andere helft van de dag kan opdrogen. Ik had de hoefschoenen vooral voor het lopen op de harde stoep, dus had [***] ze 's nachts om als hij op de stoep stond en deed ik ze 's ochtends in de wei weer af.

Als je paard zulke ernstige hoefproblemen heeft dan zou ik acuut stoppen met krachtvoer: een kilo per dag is enorm veel zetmeel en suiker terwijl juist hoefbevangen paarden daar niet tegen kunnen. Beter kun je het krachtvoer vervangen door grasbrok (geweekt). Daar kun je de bietenpulp doorheen mengen. Als dikmaker zou ik de luzerne ook vervangen door lijnzaadolie, dat is een veiliger dikmaker dan luzerne aangezien die de mineralenverhouding op zijn kop gooit (net als bietenpulp trouwens).

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:21

1kg voor een paard van 1m80 is niet gek veel... Hij is overigens ook niet bevangen door een stofwisselingsprobleem, wel door een slechte bekapping. Mechanisch bevangen dus.
Het is maar net of hij het met die grasbrok nog allemaal wil eten. Het is een moeilijke eter. Brokken vindt hij allemaal prima, maar brokken gemengd met iets is een geval apart en de bietenpulp vind ik juist belangrijk voor hem. Staleigenaars zijn zelfs een periode over gestapt op ander voer speciaal voor hem omdat hij het plots niet meer wou.

Ja ik kan wel eens kijken naar die hoefschoenen... Maar ben echt bang voor het rotten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:37

1 kg krachtvoer is misschien niet erg veel maar het kan wel schelen. Dan maar een tijd geen bietenpulp en luzerne. Of jij het belangrijk vind doet niet ter zake; het gaat erom of je paard het nodig heeft om gezond te zijn. ;)
Als een paard zo lang mechanisch bevangen staat, dan is de bekapping wel heel beroerd geweest.
Heb je misschien foto's? Het zou ook zomaar iets heel anders kunnen zijn; iets als WLD...(ik noem maar wat)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:54

Mss moet jij mijn startpost even doornemen waarom ik het belangrijk vind dat mijn paard bietenpulp en luzerne krijgt.

Ja, de bekapping zal beroerd geweest zijn. Maar daar ben ik nu niks mee. Gebeurd is jammer genoeg gebeurd.
Die moet ik trekken dan, maar ik denk dat het niet duidelijker kan zijn. Paardlief heeft de meeste problemen rechts. Rechts is zijn slechte voet met mega dunne zool. Daar is volgens DA de sinker.
Links is zooldikte aanvaardbaar en heeft hij een lichte kanteling van hoefbeen.
De natuurlijke bekapper heeft niks gezegd van WLD. Hij heeft gewoon slechte hoeven en die hoeven zijn nu kapot.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 22:44

Linksvoor (de 'goeie' voet)
Afbeelding

rechtsvoor (de slechte voet)
Afbeelding

Dat waren foto's van in september, voor de ijzers dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:36

Eerlijk gezegd snap ik niets van deze hoeven als ik ze zo zie; hoe lang is het op deze foto geleden dat ze gedaan zijn, en wat is er bij de vorige bekapbeurt in vredesnaam allemaal gebeurd?
Bij beide hoeven zijn de zijkanten (steunsels) veel te lang waardoor ze naar buiten uitwaaieren waardoor de hoeven tussen de voorkant/teen en de zijkanten gaan scheuren. Om dat te compenseren heeft iemand er aan de zijkant stukken vanaf gehakt (?) in plaats van de hoef gewoon netjes rondom te bekappen? Het maakt niet uit hoe ondergeschoven een paard staat; zo hoort een hoef er nooit uit te zien. Dit is geen slechte hoef, maar dit is gewoon enorm slecht bekapwerk en ik vind het geen wonder dat je paard hier kreupel op zou lopen, een gevoelige zool krijgt en hoefzweren oploopt: doordat de verhouding tussen hoefwand, voorkant en zijkanten enz volledig zoek is gaan alle structuren binnenin de hoef wringen en dan krijg je vanzelf allerlei problemen, van hoefzweren tot kreupelheden.

Eigenlijk zou ik op basis van deze foto's zeggen dat er met de hoef zelf niet superveel mis is: als er echt foute dingen gebeuren in een hoef dan zie je vaak dat de kroonrand (waar het haar begint) krom gaat lopen en bij deze hoeven loopt die netjes recht. Dus dat heb je in elk geval al mee. Alleen het hak & zaagwerk eronder is gewoon fenomenaal slecht, zelfs als dat al 6 - 10 weken eerder plaatsgevonden heeft: zo laat je een hoef niet achter, ongeacht wat de problemen ook zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-16 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 23:59

Die hoeven waren toen als ik me niet vergis 3 weken geleden gedaan door de natuurlijk bekapper.
Ondanks dat die hoeven niet goed afgewerkt zijn, moet ik zeggen dat toen die hoeven wel op hun beste waren. Rechts is wat afgebrokkeld maar normaal zitten er scheuren tot en met in en brokkelen ze vrijwel meteen af. Dat begin ik nu ook weer te zien rechts. Daarom dat ik hem soms van de ijzers moet afhalen omdat de hoef dan gewoon even weer moet bijgroeien. Dat heeft hij minder blootvoets maar dan kan die weer niet gaan.

Dit was 2 maanden later bij Van Nassau. Eerst zonder ijzers, hij had toen 8 weken de eerste keer weer ijzers gehad. Foto's eronder laten de hoef een dag later zien met een ijzer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:12

Dit ziet er in elk geval al een stuk beter bekapt uit. Wat die natuurlijk bekapper heeft gedaan? :o?
Je zou zo iemand gewoon met naam en toenaam in dit topic willen noemen zodat de rest van Nederland/Belgie tegen hem/haar gewaarschuwd is... :x

Wat ik bij je hoeven op de foto's van Van Nassau zie is de hoefbevangen snavelvorm als je naar de voorkant kijkt. Een beetje zoals je hier ook ziet: https://www.paardenverzekeraar.nl/wp-co ... vangen.jpg
Over de manier van bekappen kan ik weinig zeggen aangezien ik geen paarden bekap om ze op ijzers te zetten en een (goede!) natuurlijk bekapper een hoefbevangen hoef ook anders aanpakt, namelijk door de teen niet tot op de grond te laten lopen maar deze juist een flink stuk af te ronden (zodat de hoefwand niet nog verder omhoog wipt zoals hij op de foto al doet), door de hielen anders aan te pakken en kwartierboogjes aan de zijkanten toe te voegen om te voorkomen wat je bij jouw paard ook ziet, namelijk dat als de hoef langer wordt de zijkanten steeds verder opzij groeien tot ze losscheuren van de voorkant.

Waar ik met ijzers erg voor uit zou kijken bij een aan de achterkant verzakte hoef is dat de ballen niet achter de ijzers omlaag zakken tot de ballen/hiel uiteindelijk nog lager hangen dan de hoef zelf. Zonder ijzers kan dat niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:39

Als ik dit zo allemaal lees heb je een behoorlijk zorgen kindje En als hij op de wei al altijd met pijn staat en vaak ook gewoon maar staat inplaats van eet. IK vind dit behoorlijk slecht klinken en dan de foto's van zijn hoeven en dan ook nog chronisch bevangen. Ik kan mij goed voorstellen dat je het niet meer weet en wat is eerlijk naar je paard toe. Maar ook haalbaar voor jou. Succes en sterkte

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 01:02

Dit paard heft zulke slechte hoeven dat je er (minimaal!)een jaar voor zou moeten uit trekken om het enigzins goed te krijgen, de ijzers zijn een lapmiddel, maar maken het problem steeds erger. vanaf de zijkant van de voet is al te zien dat de zool flinterdun moet zijn, een sinker maakt het probleem groter en de kans op kreupelvrij rijden een stuk kleiner, . voorlopig moet je met een paard van 1,80 met zulke hoeven helemaal niet aan rijden denken mocht je er wel een jaar voor uit trekken.

het gehele plaatje zou ook aangepast moeten worden, zo veel mogelijk vrije beweging, die 12 tot 15 uur stalling per dag gaat de hoeven geen goed doen en de hoefgroei helemaal niet. krachtvoer vervangen door een geode balancer (of suppletie op maat) bloed laten prikken om eens goed te kijken naar de waardes in het bloed van zink, koper, ijzer magnesium, e en selenium. zeer belangrijk! zonder een goede mineralenbalans geen goede hoefkwaliteit en groei.

dan zeker de hoef beschermen tegen harde ondergrond zolang de zool flinterdun is ander heb je zweer na zweer na zweer. dus als dat betekend niet meer op een hard grassland maar in een paddock dan moet dat.

een goede bekapping die rekening houdt met de zeer dunne zolen van het paard dus niet alle hoefwand rondom weg halen en afronden want dan kwakt hij helemaal op zn zool met zn 1.80, helpt niet, het is dus een dun lijntje en idd je kan dan als bekapper ook snel kwaad doen ipv goed...

als je door wilt met dit paard zou ik voor de optie bekappen, hele plaatje aanpassen kiezen, weer rondje ijzers er onder gaat de voet niet helpen, is een tijdelijke "pleister"maar maakt de hielen nog meer ondergeschoven, de hoefwand slechter, eigenlijk alles slechter, maar kan wel tijdelijke pijnverlichting geven maargoed dat doet een pijnstiller ook...

success!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 01:42

hoofvision schreef:
dan zeker de hoef beschermen tegen harde ondergrond zolang de zool flinterdun is ander heb je zweer na zweer na zweer. dus als dat betekend niet meer op een hard grassland maar in een paddock dan moet dat.

Een alternatief is harde hoefschoenen, aangezien die de zool ook beschermen tegen druk van buitenaf.

Qua voeding zou ik ook zeker eens kijken naar de vitamine/mineralenbalans aangezien zowel de luzerne veel teveel calcium bevatten waardoor de calcium/fosforverhouding verkeerd komt te liggen en magnesium uiteindelijk zelfs niet meer opgenomen kan worden, zelfs niet als je die 'extra veel' in de vorm van een supplement bijgeeft. En juist die mineralen zijn erg belangrijk voor sterke hoeven; als je je paard onbedoeld een magnesiumgebrek voert dan holt de hoefkwaliteit achteruit.
Ik heb zelf een paard gehad dat tegen hoefbevangenheid aan zat (die kreeg een dubbele dosis merriebrok en onbeperkt kuil plus mais/bietenpulp mix omdat hij maar bleef afvallen (en met dat dieet dus ook niet aankwam)), die is volledig hersteld en in een paar maanden tijd 200 kilo zwaarder geworden (op dierenartsadvies) met alleen een vitamine/mineralenbrokje en een flinke dosis grasbrok die een basis vormden om flink wat olie bij te voeren. Je hebt dus geen granen, luzerne of bietenpulp nodig om een paard dikker te krijgen, en zeker de laatste twee zou ik afraden bij een paard met hoefproblemen.

Mijn laatste tip voor dit paard zou zijn om hem na te laten lopen door een osteopaat of chiropractor. Hij heeft namelijk duidelijk hoefproblemen, en al de bijbehorende kreupelheden/pijnlijkheden zorgen ervoor dat hij anders gaat lopen om zijn hoeven niet teveel te belasten. Je komt dat echter al heel snel in een vicieuze cirkel, want doordat het paard aangepast gaat bewegen gaat hij de hoeven ook weer scheef belasten waardoor die verkeerd afslijten en dan heb je ineens weer een (nog groter) hoefprobleem. Hoefproblemen kunnen dus ook heel goed versterkt/veroorzaakt worden door een probleem in de rug van het paard, dus als je wilt dat je paard zijn hoeven goed gaat belasten dan zal hij vanboven ook alle blokkades los moeten laten.
Om even aan te geven hoe snel zoiets kan gaan: mijn paard kreeg drie maand geleden door twee ongelukken een schouderblessure. Dat stond helemaal los van zijn hoeven want die waren gewoon goed. Tot ik na zo'n vier tot vijf weken revalideren ineens zag dat bij de hoef van de geblesseerde schouder de hoefwand aan de binnenzijde niet meer van boven naar beneden toe schuin naar buiten groeide, maar helemaal verticaal stond en in het midden zelfs al naar binnen toe indeukte: blijkbaar was [***] om zijn schouder te stabiliseren meer op de binnenkant van zijn hoef gaan lopen waardoor die schuin afsleet en hij na vier tot vijf weken een compleet scheve hoef had.
Omdat hij zijn hoef scheef had gezet om zijn schouder de rust te geven om te genezen konden we de hoef ook niet meer in 1x recht zetten (als daar al genoeg hoef voor was geweest), dus kreeg ik van twee bekappers en de chiropractor/dierenarts de opdracht om elke week een paar keer met de vijl over de buitenwand van zij hoef te gaan om de hoef zo heel langzaam weer recht te zetten. Inmiddels staat hij daardoor weer bijna goed zonder dat zijn schouder opnieuw overbelast is, maar dan kon alleen doordat ik zelf mee vijlde. Als de bekapper dit elke zes weken in zijn eentje had moeten doen, dan had [***] zichzelf in de weken daartussen elke keer weer scheef gezet, en als de bekapper voor een drastischer recht zetten had gekozen dan had dat waarschijnlijk de schouder weer overbelast waardoor hij de hoef weer schever zou gaan belasten enz...
Ik zou bij een paard met zoveel hoefproblemen als de jouwe ook zeker kijken naar het lichaam erboven en hem door een chiropractor/osteopaat laten behandelen, want het zou eeuwig zonde zijn als een goede bekapper de hoeven steeds iets verder recht zet maar je paard ze uit 'gewoonte' scheef blijft belasten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:18

Ziet er uit als een slordige bekapping door de natuurlijk bekapper..Ben wel benieuwd wie dat is geweest..De hielen zijn zo te zien ook niet aangepakt,die moeten teruggebracht worden..Jammer!

De hoeven foto's met de ijzers zijn inderdaad haast nog beter,maar ook daar ondergeschoven hielen..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:10

Ik ga zo uitgebreider reageren, maar de osteopaat komt al halfjaarlijks langs :j Zeker met zo'n groot paard is dat iets wat mij altijd nuttig lijkt om vaak te doen :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:27

xAnthea schreef:
Hoefsmeden zijn/waren idd een ramp hier. Ik heb er al ontzettend veel gehad en een paar jaar geleden stond hij vooraan met ijzers met een dubbele lip en ook nog eens veel te klein omdat de hoefsmid vond dat hij die er te snel aftrapte. Maar ja, ik had er 0,0 verstand van en je zou wel denken dat ze er iets van kennen. Vandaar ook die ondergeschoven hielen, of dat was toch wat Van Nassau zei.

Hij staat alleen vooraan op beslag. Bij Van Nassau betaalde ik 113 euro voor dezelfde ijzers. Hier ben ik 3x geweest, maar omdat mijn paard zo moeilijk op die trailer gaat, was het bijna een daguitstap om eventjes ijzers erop te laten zetten... Vandaar iemand in de buurt gezocht die aan huis komt en nu betaal ik voor dezelfde ijzers 90 euro.

Ik zou de ritjes richting Roosendaal weer oppakken. Dit paard kun je niet zomaar door een andere smid laten doen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:02

Wat ik zie is vooral veel onrust, van natuurlijk naar traditioneel en terug. Deze steeds wisselende stand belast het lichaam enorm. Ook ik heb een zorgenkindje gehad en veel getob met zweren, hoefstanden, pezen, si gewricht enz. Ik ben geeindigd bij een smid die zowel inzicht heeft in tradioneel als in het natuurlijk bekappen en daar werden dan ook de klachten direct een stuk minder. Met zo'n paard moet je wel flink geduld hebben omdat een hoef er zeker een jaar over doet om goed te groeien.
Sterkte en veel wijsheid gewenst.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:01

Als ik de naam van die natuurlijke bekapper zeg, dan zullen er volgens mij best wat PN'ers schrikken :+ Hij komt ook gewoon nog voor mijn pony en die zijn hoeven zijn goed. Maar ik ga dit topic niet gebruiken om al mijn hoefsmeden zwart te maken, haalt ook niks uit.

Wat trouwens ook raar is, ik heb elke hoefsmid/bekapper die bij mijn paard is geweest, ook een tijd voor mijn pony gehad en met mijn paard halen ze de raarste dingen uit, maar de hoeven van mijn pony zijn altijd netjes gedaan. Heel erg bizar. De pony heeft wel super hoeven, maar ik vind het gewoon zo raar dat er geen enkele hoefsmid kan werken met de hoeven van mijn paard. Want ik ben nog steeds niet tevreden, en ik was ook niet 100% tevreden van Van Nassau, want toen ik vroeg wat hij aan zijn hielen ging doen, zei hij dat zijn hielen prima waren. Oke dan... :roll:

Hoofvision: Het verhaaltje dat je zo schrijft is heel mooi, maar niet haalbaar. Ik heb geen mogelijkheid om hem dag en nacht op de paddock te zetten. Mijn stal laat dit niet toe en veranderen van stal wil ik absoluut niet, want wie weet waar komt hij dan terecht. Ik heb hier in mijn omgeving gewoon niets naar mijn zin om mijn paard te stallen. Het is een groot paard, het heeft veel eten nodig en heel wat mensen lijken dat wel te vergeten en geven hem de hoeveelheid van een kleine pony. Hij krijgt nu eindelijk wat hij nodig heeft en waar hij vroeger bijna maandelijks een zweer had, heeft hij op deze stal nog maar 2x een zweer gehad, en ik sta er al 1,5 jaar.
Dat van die ijzers, geef ik je helemaal gelijk. Ik wou liever dat hij zonder ijzers kon blijven maar hij kan niet gaan dan en ik vind dat erg en zelfs mishandeling.

Tulandro: had je daar eerst niets anders staan? Nogmaals, als een paard niet op de trailer wil, is een ritje naar Roosendaal niet zo simpel.

Mystery: Klopt, ik blijf ook gewoon het liefste bij één hoefsmid, maar elke hoefsmid maakt er wel een zooitje van en dan moet je wel veranderen. Jammer genoeg heb ik nog niet dé hoefsmid gevonden en ik weet ook niet of ik die ooit ga vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:13

Waarom niet gewoon de wei in? Goed in het oog houden ivm bevangen, maar verder lekker laten rondwandelen en knabbelen in de wei (geen hard bemest koeiengras, maar eerder een armere maar goed onderhouden wei). Nu eet en beweegt hij niet veel in de wei, maar zijn buik zit al vol met 'vulsel' (bietenpulp) en met krachtvoer. Je zegt ook dat het een wei is met lang gras, dat vinden paarden vaak niet zo smakelijk, als ze kunnen kiezen zijn ze meestal bezig kort gras nog korter te maken.
En dan verder een goede smid, zoals Mystery1980 zegt, ééntje die optimaal gebruik maakt van al de methoden die er bestaan.
Mij lijkt het dat je paard veel teveel stilstaat, als hij in de wei zelf zijn kostje moet bijeenzoeken moet hij wel in beweging komen en dat gaat hopelijk zijn gezondheid ten goede komen. Als je daarvoor (tijdelijk) van stal moet veranderen is dat maar zo.
Succes met het grote zorgenkindje !

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:24

Poeh, het lijkt alsof ik me 100x aan het herhalen ben, maar van stal veranderen doe ik niet. Wie weet hoe komt hij dan weer terug. Hij staat nu eindelijk redelijk goed op gewicht, ik heb al tig stallen versleten en daar besparen ze op alles. Op gras alleen redt hij het gewoon niet. Ik heb hem al 5 jaar, ik heb al alles uitgeprobeerd en deze voeding werkt nu erg goed voor hem. Ik ken mijn paard nog wel het beste en ik vind sta open voor advies, maar met dit advies ga ik gewoon niks doen. Onbeperkt hooi is op Belgische pensionstallen een onbekend begrip, op mijn huidige stal niet. Op andere stallen kocht ik hooi en eten bij zodat ik hem beter op gewicht kon krijgen, hier moet ik dat geeneens meer doen.

Zo kwam hij aan op de stal:
http://boktimg.nl/img/m/tpqObB.jpg

Zo was hij na 4 maanden:
http://boktimg.nl/img/m/S5o1YC.jpg

Je kan nu veel zeggen, maar ik ga gewoon niet weg van die stal want dan staat hij binnen de kortste keren zoals op de bovenste foto.
En dit is met de bietenpulp, luzerne en het onbeperkt hooi bereikt aangezien ze toen nog niet op het gras mochten.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:43

Bij geen verandering van de rest van de omstandigheden ben ik helaas sober gestemd over de uitkomst van je paard de hoeven zullen iet verbwteren bij dit beleid eerder verslechteten. Je zal denken zonder ijzers niet te kunnen en de hoeven worden nog slechter wat waarsch resulteerd in tzt einde verhaal. Jammer.....want hij staat goed......

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:49

Wat bedoel je met dat laatste zinnetje? Hij staat goed?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:06

Ik snap heel goed hoor dat je niet eeuwig kan blijven veranderen van stal op zoek naar de perfecte omstandigheden..Te veel verhuizen is ook niet bevordelijk en als hij het hier goed doet...