man of vrouw als hoefsmid?|

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je een vrouw je paard laten bekappen/beslaan?

Ja
169 (91%)
Nee
15 (8%)

Totaal aantal stemmen: 184

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:43

We hebben op stal zowel een vrouwelijke als een mannelijke hoefsmid gehad. Enige verschil was de gespreksonderwerpen ('meiden onder elkaar' versus meer doorsnee gesprekken), maar qua hoefverzorging was er niks mis mee. Als ik nu ineens een eigen paard zou hebben en ik zou een hoefsmid moeten zoeken, dan zou het geslacht van de hoefsmid wel mijn laatste zorg zijn. De kwaliteit van hun werk, hoe ze met het dier omgaan en daarna de prijs, dát is belangrijk.

Dus, TS, gewoon lekker die opleiding doen hoor. Hoe meer vrouwelijke hoefsmeden, hoe normaler het wordt.

MoniqueT

Re: man of vrouw als hoefsmid?|

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:46

Wij hebben jarenlang een vrouwelijke hoefsmid gehad, zij werkt nog steeds als hoefsmid, wij hebben geen paarden meer. Maar ik zou haar direct weer bellen! Vakvrouw en ook nog eens heel lief en geduldig bij onze paarden, waarvan er één echt niet makkelijk was.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:48

Hier een vrouw, volgens mij weegt ze net 50 kilo en ze is ook nog eens doof :D grappig als ze altijd mijn vosreus van 1.82 doet!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:51

Gaat om de kwaliteit van de hoefsmid en dan maakt geslacht mij niet uit. Kan wel begrijpen dat dit beroep geschikter is voor mannen ivm de zwaarte van het werk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:30

Na 40 jaar een man als mid gehad te hebben [ eerst vader en toen de zoon ] sinds okt vorig jaar een natuur bekapster ...een vrouwtje :j

en ben Super blij met haar!

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:40

Het gaat mij om de kwaliteit die de hoefsmid levert, niet om het geslacht...zolang mijn paard correct op de ijzers word gezet en correct bekapt wordt heb ik nergens problemen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:43

Al 2,5 jaar dezelfde vrouwelijke hoefsmid en ik zou niet anders willen :D
Maar buiten dat, maakt het mij geen reet uit of en nou een man staat of een vrouw

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:55

Nou eerlijk, laatst was er een vrouwelijke smid op stal en die ging op de grond liggen om de stand van de hoef te beoordelen... Sorry dat heb ik nog nooit gezien.

Maar heb verder nog nooit een vrouwelijke smid gezien en heb zelf een mannelijke dus kan niet oordelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:00

wortelsussie schreef:
Nou eerlijk, laatst was er een vrouwelijke smid op stal en die ging op de grond liggen om de stand van de hoef te beoordelen... Sorry dat heb ik nog nooit gezien.

Maar heb verder nog nooit een vrouwelijke smid gezien en heb zelf een mannelijke dus kan niet oordelen :)

Maar dat heeft niks met vrouw-zijnde te maken, dat was waarschijnlijk net zo raar geweest als een man dat deed ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:01

Ik heb lichte voorkeur voor een vrouwelijke hoefsmid omdat die minder vaak lomp zijn.
Hoefsmeden willen nog wel eens geen gelul dulden en dat is prima, maar als je lomp word zijn mijn paarden weg. Een doortastende maar rustige smid mag van mij man of vrouw zijn, maar als ik "blind" moet kiezen zou ik voor de vrouw gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:41

Tien jaar geleden was ik ergens aan het bekappen. Zegt iemand "huh een vrouw? ???" Dus die eigenaar uitleggen dat ik natuurlijk bekapte. Dat was toen nog onbekend. Maar het verhaal kwam niet aan. Reactie "ooooooh maar natuurlijk hoefijzers zijn ook veel te zwaar voor een vrouw" :')

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:24

Ik ben wel nieuwsgierig of er hier mensen zijn die de vrouwelijke hoefsmid uit omgeving Gooi hebben...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:31

Arabesk schreef:
Tien jaar geleden was ik ergens aan het bekappen. Zegt iemand "huh een vrouw? ???" Dus die eigenaar uitleggen dat ik natuurlijk bekapte. Dat was toen nog onbekend. Maar het verhaal kwam niet aan. Reactie "ooooooh maar natuurlijk hoefijzers zijn ook veel te zwaar voor een vrouw" :')

_O- Geweldig...!! :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:02

Mij maakt het ook niet uit. Bij ons komt een man maar die heeft wel 2 keer een vrouw als stagiair gehad.
Die hebben beide weleens mijn paard bekapt. Helaas kan ze haar werk niet meer doen. Maar mijn paard is prima gewend aan hem en zolang hij z'n werk goed doet vind ik het best.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:57

Als ik heel eerlijk ben en het risico neem dat bokt over me heen valt, heb ik wel lichte voorkeur voor een man.

Wij hebben nu 30jr eigen paarden en in totaal 3x een vrouwelijke hoefsmid gehad als ik goed terug denk.
Toevallig bij die vrouwen vond ik hun werkwijze toch minder prettig. Ze vielen mij op onzekerder te zijn tegenover de paarden. Ze haalden opvallend weinig van de hoeven af, waar het in mijn ogen meer mocht. Ze werkten langzamer.
Persoonlijk vind ik een gesprek met een man ook makkelijker en fijner.

Dat is dus maar een heen klein voorbeeld, maar net bij die 3 vielen me juist diezelfde dingen op.

Mannen kunnen ook slecht zijn of onvriendelijk etc. Heel oneerlijk kies je daarom ook niet geen man. Maar me bij die 3 vrouwen hetzelfde op is gevallen, zou ik nu sneller voor een man kiezen.

Heb 1,5jr geleden nog wel een vrouw een kans gegeven via stalgenoot, maar viel me na 3x toch tegen. Bleef tegen die dingen aanlopen en gesprekken waren niet fijn, net als de afspraken.

Niet heel eerlijk, dus probeer het ook goed te brengen. Bij een goede smid, maakt het me verder niet uit!!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:04

Als de smid kwaliteitswerk levert maakt dit niks uit of het een man of vrouw is lijkt mij.
Binnenkort ga ik een cursus bekappen doen, niet omdat ik als smid mijn geld wil verdienden maar simpelweg omdat we zo afgelegen wonen dat de smid niet komt.
Succes met je opleiding.