En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:55

@Shirley: Dan heb ik het verkeerd gelezen :)

Heeft je paardje Cushing? Daardoor kunnen ze een zeer dunne zool krijgen. Wanneer ze dan op nog maar een klein steentje trappen of te kort bekapt worden, kan je dit krijgen als resultaat. Maar ik vind de hoef echt totaal niet goed bekapt, enorm slordig werk.
Laatst bijgewerkt door Eknowledge op 09-06-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:56

Liannetje86 schreef:
Maar het gaat gewoon om de reactie van de smid. Als het er niet netjes uit ziet en voorheen wel... Dan kun je dat ook gewoon uitleggen.

Het kan altijd iets anders zijn. Maar iemand waarvan ik diensten afneemt, die als ik ergens mee zit, zo reageert... En dan maakt het niet uit of het een winkel is, een dierenarts, hoefsmid, mijn eigen dokter, bediening in een restaurant, dan is ie exit.

bij mij geld dat ook, het is heus niet de enige van dat beroep!!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:56

Een andere gedachtegang, is ze mogelijk ergens in gaan staan, een scherpe steen, stuk glas of spijker ofzo?

Ps het is dat je zegt dat ze die middag bekapt is, maar eigenlijk zie ik daar niets van terug? Heeft de hoefsmid deze hoef wel in handen gehad?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:59

Mijn vriend die hoefsmid is, kreeg nog net geen kippenvel van deze 'na' foto. Hij zegt dat er geen enkele vorm van correct werk aan die hoef verricht is! Hij vind het ook belachelijk dat in NL zomaar iedereen smid kan worden terwijl je er hier 4 jaar voor moet leren incl officieel einddiploma.....

Chasey

Re: En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:04

Ineens heb je het, je wordt hoefsmid!!
Nee... even zonder gekheid. Zelfs ik als leek vind het er niet uit zien.
Beterschap met je paardje :(

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:15

Voor de mensen die zeggen dat ze al kreupel stond: ze heeft in die 7 jaar nog nooit onzuiver gelopen. Het is dus gisteren plots na bezoek vd smid.
Ook niet op steentjes etc want daar lopen we wekelijks over. Het zou me verbazen moest ze cushing hebben.

Ik heb intussen gehoord bij een kennis die DA is en die zei dat ik een weekje moest afwachten. Als het dan niet beter is ging ze even langskomen.

Straks voor de zekerheid nog check-up vd weide doen maar gisteren niks gezien.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:21

Hoef je het niet te weken?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:23

Hoe bedoel je?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:23

Hmm dat vind ik vreemd advies... Voor hetzelfde geld zit er nog iets in of vuil oid en gaat het helemaal ontsteken... Ik zou ze voor de zekerheid toch laten kome !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:24

Wat ik eerder zei: in een hoefzak met warme Biotex oplossing?

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:25

TS: Gezien je slechts de verzorger bent van dit paard en je er niet bij was kan je niet met zekerheid zeggen of dit door de hoefsmid is gedaan. Uiteraard is het vreemd dat het paard op eens kreupel loopt.
Je kan echter als verzorger slechts advies uitbrengen aan de eigenaar.
Als ik de eigenaar van dit paard zou zijn zou ik dit niet nog een week aankijken, maar gelijk bellen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:28

Gewoon in de week, lauw water, met wat biotex, wat dettol, of met wat jodium...

Dus in emmer, en been ff 5/10 min weken....

Vaak is het even gevoelig, omdat t leven net geraakt is....en gewoon even elke dg tempratuur opnemen, want mocht er ontsteking komen dan merk je dat aan de lichaamstempratuur van paard wat dan omhoog gaat. Elke dag op zelfde tijd tempratuur opnemen, bij voorkeur sochtends...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:29

Xtinne heeft diegene ook de foto van de hoef gezien?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:30

Ahja sorry, wist niet dat jij dat gezegd had :)
Ik ga het eens opzoeken want ik ken het niet.

Eigenaar wilt DA niet bellen, ik moest zelf hoefsmid bellen als ik meer wou weten en/of iets er aan wou doen.

Hier is nog een foto van haar hoef toen ik het bloed had afgekuist (sorry krijg hem niet gedraaid):
Afbeelding

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:31

Linnie050: eigenaar of hoefsmid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:36

Stinkt de hoef niet? Dit lijkt mij om te beginnen al rotstraal?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:37

Gho nee, nooit last gehad van een stinkende hoef eigenlijk..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:37

Wat slecht zeg. Volgens mij is deze hoef überhaupt niet gedaan, heb je een foto van de andere hoeven? Zijn die ook zo? Zou makkelijk geld verdienen zijn zeg.
Lijkt wel alsof hij een stuk hoef eraf wilde knippen maar te diep ging, bloed zag en uit paniek de hoef zo heeft gelaten...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:39

xtinne schreef:
Ik heb intussen gehoord bij een kennis die DA is en die zei dat ik een weekje moest afwachten. Als het dan niet beter is ging ze even langskomen.

Weet die persoon ook dat de pony op 3 benen staat?
Ik vind het nogal sneu dat je op die leeftijd maar een week op 3 benen moet blijven staan. Je neemt met zo'n oudje toch geen risico's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:40

Wauw... die hoef ziet er niet uit. :o En zeker niet net bekapt uit.
Zelfs als je niet afwerkt, ziet een pas bekapte hoef er niet zo uit.

Het lijkt op een sneetje van een mes, stuk glas... dus kan van het mes van de hoefsmid zijn maar ook van iets scherps in de wei.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:45

xSCWx schreef:
Wat slecht zeg. Volgens mij is deze hoef überhaupt niet gedaan, heb je een foto van de andere hoeven? Zijn die ook zo? Zou makkelijk geld verdienen zijn zeg.
Lijkt wel alsof hij een stuk hoef eraf wilde knippen maar te diep ging, bloed zag en uit paniek de hoef zo heeft gelaten...

Heb enkel een foto met mij erbij:
Afbeelding

Haar voorhoeven waren korter gedaan dan de achterste. Andere achterhoef was volgens mij ook wel geveild maar gewoon niet zo kort (maar ik weet het even niet meer of die echt geveild was of ook gewoon geknipt).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:45

Ik zou toch even iemand laten komen, een goede hoefsmid of dierenarts. Die kan de hoef wat bijwerken, maar ik denk ook niet dat het heel goed is om zo'n oudje een tijd zo te laten staan. Ze worden toch snel stijf of krijgen spierproblemen. Toch even iemand bellen hoor, dit ziet er niet comfortabel uit voor haar.

EDIT : is de laatste foto van na het bekappen? Want daar zie ik ook geen nette voeten.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:49

Ja, laatste foto is na het bekappen.. Voorhoeven zijn gedaan zoals hij ze anders ook doet denk ik

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:54

Lara_Silver schreef:
Mijn vriend die hoefsmid is, kreeg nog net geen kippenvel van deze 'na' foto. Hij zegt dat er geen enkele vorm van correct werk aan die hoef verricht is! Hij vind het ook belachelijk dat in NL zomaar iedereen smid kan worden terwijl je er hier 4 jaar voor moet leren incl officieel einddiploma.....

Jij schrijft wat ik ook wou schrijven. Mijn vriend is ook smid en heeft een 4 jarige opleiding achter de rug. Ik vroeg mij direct af of jouw smid gediplomeerd is? Want dat ziet er niet zo goed uit.

Mijn paard is ooit wel in iets scherps gaan staan en dit was ook een wonde door de zool dus bloedde heel erg. Mijn vriend heeft mijn paard toen direct verzorgd. Voet uitwassen, heel veel isobetadine in de wonde spuiten, met dikke watten op de wonde en daar dan een rekverband rond (zo die gekleurde) en minimaal 2 dagen stalrust. Iedere dag heb ik de wonde proper gemaakt en met isobetadine uitgewassen. Na 2 a 3 dagen mocht het verband er wel af. Wel ben ik altijd attent gebleven op vuil in de wonde.
Gelukkig is alles relatief snel goed gekomen. Na een 5 tal dagen had paard geen pijn meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:55

Op die foto lijkt rechtsvoor wel gedaan en linksvoor niet.