Paard kreupel zonder aanwijzingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 22:40

xyzutu2 schreef:
Ook landt ze met de voorbenen niet op de bal (achterkant) van de hoef maar op de teen. Dat is typisch een trek van paarden die hun schouders niet kunnen/willen bewegen.

Ik heb even gekeken naar wat oudere filmpjes, en zolang ik haar heb doet ze dat al. Nu echter wat meer dan vroeger.

Heb ook een aantal hele nuttige pb'tjes gehad met namen en met gelijkaardige verhalen. Ik heb besloten haar eerst volledig van het gras af te halen en minder tot geen brok te voeren. Door weer een jaartje erbij + dag en nacht op het land + niet rijden zou het misschien toch hoefbevangenheid kunnen zijn. Bovendien heeft mijn stiefvader vrij gevraagd zodat we woensdag eventueel naar de kliniek kunnen, dus in de tussentijd proberen we HB uit te sluiten.

Zaterdag had ze ook weer even een happy hour, wat een capriolen :=. Hier de filmpjes van vandaag. Zien jullie verbetering?

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 14:56

Anne_GTI schreef:
Rodinde zit vlakbij en is zowel dierenarts als osteopaat.
Kliniek Vinkega is dit toch? Heb op de site gekeken en dat ziet er ook wel goed uit. Vooral de combi dat ze en foto's kunnen laten maken en/of osteopatie. Heeft iemand hier nog meer ervaring mee?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:50

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: hoe is dit afgelopen? Wat heb je uiteindelijk met je paard gedaan TS?

Hier sinds vandaag ook een kreupel paard :( vergelijkbaar met wat jij vertelt TS. Ik wacht nog even af voordat ik er de dierenarts bij haal en tot die tijd doorzoek ik bokt..

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:21

Hoe is het in inmiddels met je paard Hinke?

Ik kom net terug van 2 weken Ameland... inclusief paard! :D

Ik heb op een gegeven moment naar de kliniek en naar een osteo gebeld die een vriendin aanraadde gebeld. Waar ik het eerst terecht kan ga ik heen dacht ik, en dat was de osteo, Janna Kroes. Officieel is ze geen osteo maar gebruikt ze de Bowen techniek, een soort onderverdeling van de osteopathie als ik het goed begrepen heb. Dieuwke bleek op een paar plekken goed vast te zitten, waarschijnlijk veroorzaakt door verkeerd rijden (in het verleden, nog voordat ik haar kreeg) en proberen haar achter knie te ontlasten. Ze heeft altijd al een soort bult op dr kont gehad wat waarschijnlijk een soort spierscheuring is, daardoor probeerde ze dat been te ontlasten / minder goed de achterhand gebruiken. In combi met verkeerd rijden zat ze helemaal vast in het SI / rug en kaak. Ik zag direct verandering nog tijdens de behandeling. Ze liep niet alleen beter maar ook qua gedrag en uitstraling. Ze galoppeerde weer flink door de wei en kreeg dr ontspannen hanglipje weer terug :+ Na 2 behandelingen kon ik weer voorzichtig rijden, moest vooral letten dat ze over de rug liep en de achterhand er goed onderzet en vooral op zit en (lange) buitenteugel rijden. Als je in de buurt van Janna Kroes zit, zou ik haar zeker aanraden. :j

sjanien

Re: Paard kreupel zonder aanwijzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:00

Dat is goed nieuws! Wat fijn dat het zo is afgelopen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:19

Mijn paard liep exact zo. Ook een Fries trouwens.
Ben naar Wolvega geweest. Is geopereerd aan haar pees. Nu na 3 maanden lijkt het erop dat alles goed is afgelopen, maar wat waren de eerste 2 weken een ramp.
Paard kwam slecht uit de operatie en wilde niet eten en drinken. Heeft het gelukkig overleefd, maar zag er niet best uit.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:38

Tendance schreef:
Mijn paard liep exact zo. Ook een Fries trouwens.
Ben naar Wolvega geweest. Is geopereerd aan haar pees. Nu na 3 maanden lijkt het erop dat alles goed is afgelopen, maar wat waren de eerste 2 weken een ramp.
Paard kwam slecht uit de operatie en wilde niet eten en drinken. Heeft het gelukkig overleefd, maar zag er niet best uit.

Balen: was het een peesblessure?

@bami: klinkt goed! Bowen techniek ken ik niet. Wat heeft ze precies gedaan tijdens de behandeling? Ik heb inmiddels al een afspraak met een osteo in drenthe, dus daar ga ik nu eerst mee door. Ze is ook dierenarts.

Paard gaat overigens weer goed hier :) Ze heeft maar 1 dag kreupel gelopen. Rij er nu weer voorzichtig op, maar toch laat ik haar even nakijken door de osteo/da en dan nog eens door een paardentandarts. Beter eerst even checken of alles goed zit voordat we verder gaan, omdat ze soms wat begint te stuiteren als ik rij :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:09

Waarschijnlijk een blessure die er al zat voordat wij hem kregen. Een peesje die ze niet nodig hebben, maar wel heel veel zeer kan doen was gescheurd. Dit hebben ze geopereerd.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:04

En helaas, precies een jaar later... Loopt weer niet goed -O-
Lijkt wat rechtsvoor te zitten, daar struikelt ze wat. Ze heeft 3 weken geleden met linksachter vast gezeten in een schapenhekje, DA heeft daar wat antibioticum voor gegeven maar hoefde niet gehecht te worden. Die week liep ze stijf (logisch), week daarna weer goed. Deze woensdag is ze weer begonnen, dus op rust gezet. April is de therapeut die haar vorig jaar behandeld had weer eens gekomen, zag er allemaal nog goed uit. Dus dan gaan we nu maar voor Wolvega denk ik... reguliere DA kan alleen maar op rust zetten en ik voel mij daar niet goed bij.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:35

Wat naar zeg! Hopelijk kan wolvega jullie helpen en is het iets kleins. Bij het filmpje lijkt het eerder linksvoor te zitten. Kijk maar naar haar hoofd dat omhoog gaat als linksvoor de grond raakt. Ze wil ook linksvoor niet graag belasten. Daardoor zou je ook meer kunnen struikelen op rechts omdat je die eigenlijk langer op de grond laat dan. Als je begrijpt wat ik bedoel. Succes ermee! Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:57

Paard is links voor kreupel en fors ook! Ik mijn ogen vergelijkbaar met eerdere beeld. 80% van de blokkades/rugproblemen komt door primaire kreupelheid in voorbenen. Gedegen kreupelheidsonderzoek lijkt me hier op zijn plaats.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:32

aw oliebol zeg dat ze na een jaar weer terug bij af is, ik heb je een PB gestuurd :)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:51

Ik ben 21 juni in Wolvega geweest, hele fijne kliniek! Het werd al snel duidelijk dat het idd om het linkervoorbeen ging. Die is op de foto geweest en er was lichte artrose zichtbaar. Dat wordt natuurlijk niet meer beter, maar het kan wel minder pijnlijk worden. Waarschijnlijk is ze kreupel gaan lopen omdat ze net een misstap heeft gemaakt of wat anders (was 2 weken daarvoor vast gezeten in een schapen hekje en er werd een nieuwe pony in de kudde gezet die ze niet zo aardig vond). Ze is nu ingespoten met hyaluronzuur en moet 5 weken op rust. Daarna weer verder kijken, eventueel zou ze nog een keer ingespoten kunnen worden of stamceltherapie zou ook nog een optie zijn. Het wordt 50/50 dat we na weer kunnen rijden. Maar ik vond haar woensdag al beter lopen dan zondag, dus ik heb stiekem wel goede hoop... Ze is ook zichtbaar blijer sinds woensdag. :)

Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:17

Voor een paard van die leeftijd is het niet zo gek dat ze artrose hebben. Er lopen heel wat paarden van die leeftijd in de topsport die ook artrose hebben. Die zijn nooit kreupel omdat ze zo zijn getraind dat hun spierskelet heel wat compenseert.
Wat echt funest is voor dit paard, is het feit dat jij zo onregelmatig rijdt. Daardoor heeft dit paard amper bespiering en gezien de leeftijd is alle belasting al snel te veel. Als je zo'n paard doelgericht kunt trainen en regelmatig rijdt hou je haar fysiek sterk en zal ze tot op hogere leeftijd actief gereden kunnen worden.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:25

Bamii schreef:
Ik ben 21 juni in Wolvega geweest, hele fijne kliniek! Het werd al snel duidelijk dat het idd om het linkervoorbeen ging. Die is op de foto geweest en er was lichte artrose zichtbaar. Dat wordt natuurlijk niet meer beter, maar het kan wel minder pijnlijk worden. Waarschijnlijk is ze kreupel gaan lopen omdat ze net een misstap heeft gemaakt of wat anders (was 2 weken daarvoor vast gezeten in een schapen hekje en er werd een nieuwe pony in de kudde gezet die ze niet zo aardig vond). Ze is nu ingespoten met hyaluronzuur en moet 5 weken op rust. Daarna weer verder kijken, eventueel zou ze nog een keer ingespoten kunnen worden of stamceltherapie zou ook nog een optie zijn. Het wordt 50/50 dat we na weer kunnen rijden. Maar ik vond haar woensdag al beter lopen dan zondag, dus ik heb stiekem wel goede hoop... Ze is ook zichtbaar blijer sinds woensdag. :)

[ [url=m/kjBeuZ.png]Afbeelding[/url] ]

Wel vaker paarden die op die leeftijd artrose hebben en het nog goed doen in de sport. Klopt het ook dat er sesamoïdose is. Teminste dat zie ik op de röngenfoto.