Paard trapt telkens hoefijzer eraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Paard trapt telkens hoefijzer eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 07:44

Is meestal inderdaad briljant omdat over het algemeen de hoefproblemen verleden tijd zijn als de ijzers er af zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 07:51

Wat ik me afvraag was dit een serieus advies of was het meer een grap dat hij zei dan maar niet meer buiten zetten. Kan me namelijk niet goed indenken dat een hoefsmid dit serieus bedoelt.
Maar goed buiten dat hebben wij hier ook weleens een paard gehad dat een periode elke keer het hoefijzer afkreeg. Denk zo'n maand of 8 en daarna was het weer over. Ze heeft er nu al jaren geen meer afgetrapt. Waar het bij haar door kwam weet ik niet maar het is vanzelf weer over gegaan.
Weet alleen niet of er met deze hoefsmid veel overleg mogelijk is om dingen aan te passen als hij zelf als advies geeft maar binnen te laten staan. Misschien toch gewoon eenmalig een andere proberen je kan altijd weer terug.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:39

mijn paard trapte 3x achter elkaar zijn ijzer eraf na zijn chip operatie,was daar niet!! blij mee
en 1x nadat er een checkligament blessure geconstateerd was toen was de pees ineens 3x zo dik..... -O-

nu heeft hij geen ijzers meer....

hij heeft in beide voorbenen kogelartrose en in beide voorbenen een checkligament blessure gehad ik wil het risico niet meer nemen dat de pees straks door scheurt en het einde verhaal is

ik heb hoefschoenen voor het rijden gekocht.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:45

Allereerst vind ik je smid niet heel vindingrijk, zou voor mij een reden zijn om naar een ander te gaan. Maar goed, ik herken je probleem. We hebben meerdere varianten geprobeert: 1 dubbele lip ijzers; gevolg, ijzer bleef zitten, maar paard liep niet lekker. 2 takken inkorten, dit lekker echt super, echter is dan de druk verdeling etc niet optimaal voor de hoef. 3 10mm ijzers eronder voor en 8mm achter. Door het gewicht wordt hij voor iets sneller. Verder spieren trainen, zodat hij zichzelf minder aantikt. Tot nu toe lijkt dit voor de mijne te werken. Hij heeft laatst zelfs 10 weken zonder problemen op dezelfde ijzers gelopen. Hulde aan mijn smid die blijft zoeken naar oplossingen. Kritisch is op de gevolgen en het paard blijft bekijken!!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:44

Het paard van TS wordt als ik het goed begrijp al jaren zonder problemen door dezelfde hoefsmid beslagen.
De problemen zijn pas van de laatste periode en toch ligt het volgens de meeste reacties aan de hoefsmid.
Als het mijn paard was dan zou ik mij afvragen of mijn paard lichamelijk wel helemaal in orde was.
Daarnaast weten we niet hoe het met de bodem gesteld is waarop het paard buiten loopt.
Als het paard er diep in wegzakt dan is het in mijn ogen niet verwonderlijk dat hij regelmatig een ijzer mist.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 05:41

Gelukkig nooit last van afgetrapte ijzers .
Maar hebben een goede smid . Die altijd meedenkt . En ook weet hoe mijn paard in vrijheid en onder werk beweegt .
Mijn dame heeft equilibrium ijzer voor met kwartier lippen .
De teen ligt hierdoor iets vrij van de grond en ze kan makkelijk afrollen en blijft daardoor gewoon makkelijk weg komen .
Ik ben voorstander van blote voeten maar ze bleef wat gevoelig op blote voeten .
Ook erg vlakke zolen .
Als test ijzer geprobeerd en warempel ze loopt weer met plezier .

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:07

Hey xxlotjex,
Mijn oom is hoefsmid en heeft mij dit advies gegeven,
Ga naar een andere hoefsmid, als je hoefsmid hem er zo maar eventjes opzet en bij binnen een paar minuten weg is en niet zelf naar een oplossing kijkt moet je toch echt naar een ander anders is je pony en je portemonnee de dupe. Ga naar een andere hoefsmid en kijk met hem naar een goede oplossing op maat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:23

Google eens op shoe secure.
Wat ik doe is een paar grote springschoenen aan dan een paar van n maat kleiner eroverheen. Die kleine drukken de grote naar beneden.
En inderdaad aan de smid vragen de takken in te korten.

Blackdave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:08

Hoi, mijn paard krijgt dat dus ook elke keer voor elkaar. Ik heb na heel veel van alles geprobeerd te hebben nu een hele doos met duc tape gekocht en doe dus elke dag als hij op de wei gaat tape om zijn hoef draaien en dan met name bij de takken extra dik. Oppassen dat het bij de kroonrand niet op zijn haar gaat en bij de stralen maak ik altijd een soort luchtgaatje. Als je het een paar keer gedaan heb dan is het zo gebeurd. Dan zijn springschoenen erover, het liefst die van Harry horse die zijn iets groter. Gaat nu al jaren goed op deze manier.