Dat kan ik nog wel proberen.

Ik vind het alleen nogal tegen mijn gevoel in gaan om een onzuivere pony te longeren.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

KoudbloedKim schreef:Ik kan prima met dubbele lijnen longeren, Kokos heeft er daarentegen geen ervaring mee, maar dat valt hem aan te leren.
Ik vind het alleen nogal tegen mijn gevoel in gaan om een onzuivere pony te longeren.

KoudbloedKim schreef:Ik kan prima met dubbele lijnen longeren, Kokos heeft er daarentegen geen ervaring mee, maar dat valt hem aan te leren.
fargo schreef:Mijn Aristocraat heeft dit ook gehad, slappe kniebanden en daardoor slepen met met name zijn rechterachtervoet als hij van stal komt.
Vaak komt dit (ook) vanuit het si-gewricht en of bekken. Hij is dus ook regelmatig aan zijn lijf en rug behandeld door een chiro die tevens DA is (en aan acupunctuur doet). Wij moesten bijgezet longeren met een band/singel achter zijn billen zodat hij zijn bekken kantelt en juist gebruikt en zijn been goed onder leert zetten in plaats van stuwend en achter de massa te plaatsen (wat hij met name in draf graag doet/deed).
Hierdoor wordt zijn been en ook zijn knie op een goede manier belast en sterker gemaakt. Dit moet je rustig aan opbouwen omdat het natuurlijk een andere belasting is.
Ik longeerde hem uiteindelijk met de achterkant van een pessoa omdat een singel of band vaak of te strak of te slap zat. De rest van de pessoa had ik dan verwijderd. Hij is hierdoor echt onwijs veranderd, zijn knie en kniebanden worden sterker en worden op juiste manier belast.
De arts die dit heeft aangeraden en hem heeft behandeld is een arts die op een revalidatiekliniek werkt en ik ben heel erg blij met de resultaten. Zij heeft hele goede resultaten behaald.
Wat bij ons heel belangrijk was dat het paard NIET boven zijn tempo moet lopen of draven omdat hij dan gaat STUWEN en zijn lijf verkeerd gaat gebruiken. In plaats van dat het bekken goed gekanteld wordt en het hele been mee helpt met dragen, werd alleen het onderbeen en de kogel heel zwaar belast als hij ging stuwen (been achter de massa plaatste omdat hij te hard moest).
Als hij bijgezet werd was dit met een losse bijzet (dus niet de rest van de pessoa) of door middel van dubbele lounge, daarmee kun je de achterhand ook goed onder laten brengen en op juiste manier activeren.