Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:05

Ik kan prima met dubbele lijnen longeren, [naam] heeft er daarentegen geen ervaring mee, maar dat valt hem aan te leren.
Dat kan ik nog wel proberen. :j
Ik vind het alleen nogal tegen mijn gevoel in gaan om een onzuivere pony te longeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:06

Nog even goed doorgelezen...het kan zijn dat het paard doordat hij jarenlang met slechte kniebanden heeft gelopen en slecht gereden is/ slecht zadel..dermate vast is komen te zitten in zijn lijf dat nu alleen de kniebanden trainen niet meer helpt.

Wat je zou kunnen doen is hem helemaal los laten maken in zijn hele lijf en dan deskundig op laten trainen aan de dubbele longe, onbelast zodat hij al zijn spieren weer op een goede manier gaat gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:07

KoudbloedKim schreef:
Ik kan prima met dubbele lijnen longeren, Kokos heeft er daarentegen geen ervaring mee, maar dat valt hem aan te leren.
Ik vind het alleen nogal tegen mijn gevoel in gaan om een onzuivere pony te longeren.

Dat begrijp ik, een second opinion bij een andere kliniek is natuurlijk ook een goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:08

Hij is al volledig los gemaakt, zat in het begin ook erg vast in zijn schouder en hij was onwijs scheef natuurlijk.
Inderdaad altijd een te krap zadel gehad van voren.
Ben nu in contact met een aantal mensen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:16

Problemen aan de knie kunnen meer oorzaken zijn idd slap als paard weinig heeft gedaan of niet genoeg vanuit achterbeen is gereden

Het zou bv ook kunnen zijn dat er problemen zijn aan de meniscus heb je een buigproef laten doen?

wat je zelf eens zou kunnen doen is door zwaar zand stappen En iemand van achter laten kijken of die weg draait vanuit de knie Je zult dan zien dat de hoef weg draait

artrose in de knie zou ook nog kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:20

Buigproef is ook gedaan, daar reageerde hij verder niet op.

Hij is jarenlang op de manege gereden en zeker niet vanuit achteren.

Wat vooral opvalt is dat hij zijn achterbenen wijd weg zet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:23

het wijd zetten achteraan, zeker bij versnellen en verruimen is vaak een teken van slappe achterhand.

en idd een onzuiver paard aan het werk zetten, voelt vaak fout, maar soms moet je hier wel door. Ik zou anders niks meer met mijn paard moeten doen, maar daar wordt ze niet beter van. Uiteraard wel eerst aantal zaken uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:29

Waarom niet gewoon een second opinion vragen bij een andere dierenarts die wél aan huis komt maar waar je geen slechte (?) ervaringen mee hebt?
Als je vermoedt dat je pony nu pijn heeft bij het lopen dan zou ik niet wachten tot een kliniek waar je toch niet een twee drie naartoe kunt ivm vervoersproblemen/veulen eindelijk eens een keertje van zich laat horen....
Een goede dierenarts erbij halen voor een second opinion zou mijn eerste actie zijn, niet een topic openen op Bokt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:30

ik vermoed toch slijtage artrose Zeker gezien het paard jaren in de manege heeft gelopen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:29

Ik weet niet meer van wie het topic was, maar een paar maanden geleden was er op Bokt ook iemand met een pony die erg wijd en stijf van achteren liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:31

Petitparis, klopt, ik ben net terug met hem en hij liep vandaag al weer stukken beter dan gisteren.
Gisteren had hij er echt geen plezier in en vandaag wilde hij eigenlijk niet meer stoppen met draven.

Xyzutu2, jammer dat je gelijk de conclusie trekt dat we dat niet gedaan hebben. :)
Met name de laatste zin stuit mij nogal tegen de borst.

Dresjoepie, ja, die kans is best groot inderdaad.

Cayenne, ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:47

Ik denk dat de hamvraag op dit moment eigenlijk is: ZIJN het wel slappe kniebanden? Of klopt deze diagnose niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:48

Vandaar dat ik op het moment ook met meerdere mensen in contact ben. :j

Ik denk wel dat hij dat heeft, symptomen kloppen er ook bij, maar ik denk dat er meer speelt.

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:49

Mijn pony heeft ook last van haar knieën. Wat voor haar heel belangrijk is is in beweging blijven. Dubbele longe werkt bij haar juist niet. De volgende dag blijft ze dan door haar knieën zwikken. Sinds ze binnendoor bekapt wordt schieten haar knieën in ieder geval niet meer op slot. Sinds kort heeft ze ook ijzers, waardoor ze haar benen hoger optilt en zo de boel wat soepeler blijft was het idee van de dierenarts. Als ze nu last heeft doe ik die dag rustig aan. Geen zijgangen in draf, niet te hard draven etc. Sterkte met je paardje en anders inderdaad second opinion bij een andere dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:50

[naam] wordt inderdaad ook binnendoor bekapt, maar zijn knieën zijn nog nooit op slot geschoten.
Binnenkort komt er een hoefschoenpasser bij ons langs, zodat we wel met hem kunnen blijven werken en zijn hoeven niet teveel slijten bij de teen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:55

Binnendoor bekappen wordt eigenlijk - om écht nog een verschil te kunnen maken - door orthopedische hoefsmeden eigenlijk alleen nog gedaan bij paarden tot en met 3 jaar. Dit dan, in geval van "op slot schietende" knieeen. Een fenomeen dat eigenlijk voornamelijk voorkomt door jeugdigheid/groeifase/ongetrainedheid. Mijn eigen merrie heeft dat(deels gehad).
Ik begrijp echter dat er bij Kokos iets anders speelt (z'n knietjes schieten nooit op slot immers).
dat vermoeden heb ik ook, maar ik ben natuurlijk geen DA.
Het brede(wijd) neerzetten van achteren zou eerder wijzen op een onvermogen goed in de achterbenen te kunnen buigen. Dat is niet pers se een teken van slappe kniebanden, eerder van iets dat hogerop zit.
SI gewricht, of mogelijk de alignment van de wervels in de rug.
Nogmaals ik ben geen DA, maar dat het alléén slappe kniebanden zijn bij een ex-manegepony acht ik niet zo waarschijnlijk, ook al niet gezien zijn leeftijd en dus het werk dat hij er mee heeft gedaan.

Ik heb al eens eerder gezegd: rechtuit en cavaletti-lopen om die buiging toch te stimuleren.

Buiten dat: door blijven zoeken/serieuze nieuwe opinie/foto's laten maken (hetgeen ik overigens ook niet zomaar lukraak zou laten doen, hoor, ik zou eerst althans wel een soort van diagnostisering willen hebben van waarvan ik foto's van zou moeten laten maken, zodat je althans enigzins gericht te werk kunt gaan, het is soms een speld in een hooiberg).

En zéker niet stilzetten, wandelingetjes kunnen altijd. Ook aan de hand over cavaletti!

Ik zou graag eens langskomen binnenkort om Beertje te bewonderen en Kokie nog eens IRL te zien, als jullie dat zien zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:01

Ik weet dat je dat eerder voorgesteld hebt, maar dat ging tegen het advies van de dierenarts in.
Wel wandelen we elke dag met hem, we maken echt kilometers in stap en draf.
Binnenkort gaan we met hem bergopwaarts trainen, daar is hier ook de ruimte voor gelukkig.

Je bent altijd welkom hoor. :j

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:15

Koudbloedkim. Ik heb een paard met slappe kniebanden.
Een jaar geleden heb ik hem gekocht. Daarvoor had hij enkel gediend als wandelpaard in spanje.
Hij heeft ook geen goed passend zadel gehad voordien, en was dus algemeen zwak in de rug en zwak in de knieën. Tevens ook slechte leverwaarden en vit e heel laag. Algemene toestand was dus niet ok.
Mijn paard had telkens overbelastingen, altijd aan de achterhand, eens het spronggewricht links, dan de knie zelf rechts, dan weer de kogel linksachter. Rechtsachter is de knie het zwakst, hij was ook af en toe onregelmatig, maar niet erg duidelijk en heel vaag. Het leek altijd eerder op slappigheid en onbalans. Totdat hij beginnen bokken is omdat er een onsteking was onstaan in beide knieen door de instabiliteit.
Knie schiet ook niet op slot trouwens. Wel zakte hij er soms eens door.

Plan van aanpak:
- opbouwen aan dubbele en enkele longe.
- hem ongeveer elke maand laten behandelen door een osteo/ masseur. Een goed los lijf is zeer belangrijk voor spieropbouw.
- ondertussen licht aan het werk onder het zadel. Begonnen op de galoppiste, rechtuit. Nu ook al in de piste aan het werk.
- uiteraard goed passend tuig
- goede voeding, vit e goed in de gaten houden, en spieropbouwende supplementen.
- binnendoor bekappen is voor hem een absolute must, heel verschil met wanneer we dat niet laten doen.

Rust is nefast voor zulke 'aandoening'. Maarvoor je hem in het werk zet moet je wel zeker wetdn dat er geen andere pijntjes, blessure's door eventueel compensatie zijn.

Ondertussen gaat mijn paard goed. En de vage klachten zijn zo goed als weg. Hij heeft het nog lastig, maar je ziet telkens verbetering.

Wat je daarna nog kan doen moest training niet voldoende zijn
- aquatraining, enkel doen als hij geen andere pijntjes blessure's heeft. Kan schadelijk zijn indien je hem laat aquatrainen met een onderliggende blessure.
- kniebanden laten inspuiten om banden te verkorten.

Hopelijk heb je iets aan mijn post.
Veel succes

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:19

Ik heb de rest niet gelezen. Wat in mij opkwam. Is ze teen van de hoef niet te lang ?
Heb zelf een van mijn pony's die gaat ook vreselijk slepen zodra haar hoeven te lange tenen & te hoge hielen krijgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:22

En ik zal morgenochtend eens vragen bij R. van de Arabo's, die had er ook eentje met slappe kniebanden, even er van uitgaande dat dat 't ook echt is. Die is indertijd dressuur)wedstrijden. Ook ingespoten en loopt nu met veel succes (dressuur)wedstrijden.

Denk dat je veel hebt aan de post boven mij, vervelend alleen dat je niet zeker weet of de DA het bij het juiste einde heeft, sommige DA's kletsen ook maar een eind in de rondte. Ik vind dat wijd gaan achter ook niet zo direct te linken aan slappe kniebanden, wat zegt @ChocoooPrins hiervan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:26

Mijn Aristocraat heeft dit ook gehad, slappe kniebanden en daardoor slepen met met name zijn rechterachtervoet als hij van stal komt.

Vaak komt dit (ook) vanuit het si-gewricht en of bekken. Hij is dus ook regelmatig aan zijn lijf en rug behandeld door een chiro die tevens DA is (en aan acupunctuur doet). Wij moesten bijgezet longeren met een band/singel achter zijn billen zodat hij zijn bekken kantelt en juist gebruikt en zijn been goed onder leert zetten in plaats van stuwend en achter de massa te plaatsen (wat hij met name in draf graag doet/deed).

Hierdoor wordt zijn been en ook zijn knie op een goede manier belast en sterker gemaakt. Dit moet je rustig aan opbouwen omdat het natuurlijk een andere belasting is.

Ik longeerde hem uiteindelijk met de achterkant van een pessoa omdat een singel of band vaak of te strak of te slap zat. De rest van de pessoa had ik dan verwijderd. Hij is hierdoor echt onwijs veranderd, zijn knie en kniebanden worden sterker en worden op juiste manier belast.

De arts die dit heeft aangeraden en hem heeft behandeld is een arts die op een revalidatiekliniek werkt en ik ben heel erg blij met de resultaten. Zij heeft hele goede resultaten behaald.

Wat bij ons heel belangrijk was dat het paard NIET boven zijn tempo moet lopen of draven omdat hij dan gaat STUWEN en zijn lijf verkeerd gaat gebruiken. In plaats van dat het bekken goed gekanteld wordt en het hele been mee helpt met dragen, werd alleen het onderbeen en de kogel heel zwaar belast als hij ging stuwen (been achter de massa plaatste omdat hij te hard moest).

Als hij bijgezet werd was dit met een losse bijzet (dus niet de rest van de pessoa) of door middel van dubbele lounge, daarmee kun je de achterhand ook goed onder laten brengen en op juiste manier activeren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:29

KoudbloedKim schreef:
Ik kan prima met dubbele lijnen longeren, Kokos heeft er daarentegen geen ervaring mee, maar dat valt hem aan te leren.

Rustig aan beginnen, wij moesten eerst echt alleen in stap aan het werk.. het vergt tijd om sterker te worden en been en bekken en rug op juiste manier in te zetten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:31

fargo schreef:
Mijn Aristocraat heeft dit ook gehad, slappe kniebanden en daardoor slepen met met name zijn rechterachtervoet als hij van stal komt.

Vaak komt dit (ook) vanuit het si-gewricht en of bekken. Hij is dus ook regelmatig aan zijn lijf en rug behandeld door een chiro die tevens DA is (en aan acupunctuur doet). Wij moesten bijgezet longeren met een band/singel achter zijn billen zodat hij zijn bekken kantelt en juist gebruikt en zijn been goed onder leert zetten in plaats van stuwend en achter de massa te plaatsen (wat hij met name in draf graag doet/deed).

Hierdoor wordt zijn been en ook zijn knie op een goede manier belast en sterker gemaakt. Dit moet je rustig aan opbouwen omdat het natuurlijk een andere belasting is.

Ik longeerde hem uiteindelijk met de achterkant van een pessoa omdat een singel of band vaak of te strak of te slap zat. De rest van de pessoa had ik dan verwijderd. Hij is hierdoor echt onwijs veranderd, zijn knie en kniebanden worden sterker en worden op juiste manier belast.

De arts die dit heeft aangeraden en hem heeft behandeld is een arts die op een revalidatiekliniek werkt en ik ben heel erg blij met de resultaten. Zij heeft hele goede resultaten behaald.

Wat bij ons heel belangrijk was dat het paard NIET boven zijn tempo moet lopen of draven omdat hij dan gaat STUWEN en zijn lijf verkeerd gaat gebruiken. In plaats van dat het bekken goed gekanteld wordt en het hele been mee helpt met dragen, werd alleen het onderbeen en de kogel heel zwaar belast als hij ging stuwen (been achter de massa plaatste omdat hij te hard moest).

Als hij bijgezet werd was dit met een losse bijzet (dus niet de rest van de pessoa) of door middel van dubbele lounge, daarmee kun je de achterhand ook goed onder laten brengen en op juiste manier activeren.

Idem hier wat betreft het tempo. Niet te snel, niet teveel uit elkaar.
Het achterbeen laten dragen. Mooi in balans laten bewegen.
Ook rechtmaken/ rechtrichten van absoluut belang. Achterbenen mooi in het spoor van de voorbenen. Paard mag ook niet 'omvallen'.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:37

Misschien een gek idee, maar Kokos is een IJslander toch?
Heeft je DA ervaring met IJslanders? Want door de gangenaanleg zie je soms wel "spontane" taktfouten ontstaan. Hun benen kunnen alle kanten op dus je hebt hier en daar wel eens IJslanders die dan gewoon door een soort onbalans met taktfouten gaan lopen.
Goed, een slepende hoef is hierbij nog steeds niet normaal, maar miscchien lijkt het wel erger dan het is doordat hij een soort gangenwisseltje doet om zich te ontlasten?
Heb ik hier wel eens meegemaakt in ieder geval. Paard ging in alles taktzuiver maar in draf leek hij opeens stokkreupel, omdat hij ergens een klein pijntje had (gevoelige voorhoef) en dan gewoon halvelings in een soort sukkeltolt met galoprol gemixt met zweinepas ging :+
Wij hebben er toen zooltjes onder gezet en verder gereden, hoe sterker ze werd hoe beter het ging vanwege ook de extra balans die ze kreeg.

Kan natuurlijk totaal wat anders zijn, maar mijn DA zonder IJslanderervaring stuurde me al bijna naar de kliniek terwijl het dus best meeviel vanuit gangenperspectief :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:39

Nou Tien, dit zijn toch al weer een aantal hele waardevolle ervaringposts, ik zou ook zeer rug/SI-gewricht niet uitsluiten, er zit achter Kokos natuurlijk een heel verleden van rondgehobbel, zonder op correct rijden/rechtrichten etc. te letten, dikke vette kans dat er het (ook) een en ander "vastgereden" is.

Ik leer hier zelf ook weer van, dus anderen met ervaringen in dit opzicht... vertel je verhaal!