Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:29

xMyrth schreef:
Ze is al een half jaar niet gereden zeg je.
Galoppeerde ze overkruist onder het zadel? Of ook zo in de wei???

Galoppeert overkruist in de wei.

Mungbean

Re: Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:32

Overkruist in vrijheid: dat zou ik nooit kopen.
Durf te wedden dat hij dan gewoon atactisch is of andere flinke problemen heeft.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:33

Ik zou zondag gaan kijken en dan het paard goed bekijken. Heen en weer laten stappen en draven op harde aan haltertouw en even los in de bak goed observeren.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:33

Sizzle schreef:
Overkruist in vrijheid: dat zou ik nooit kopen.
Durf te wedden dat hij dan gewoon atactisch is of andere flinke problemen heeft.

Hij is gecontroleerd op ataxi en dat was het niet

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:34

sjanien schreef:
Ik zou zondag gaan kijken en dan het paard goed bekijken. Heen en weer laten stappen en draven op harde aan haltertouw en even los in de bak goed observeren.

Zal ik doen, bedankt voor de tip :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:36

Als eerste dacht ik.... Recreatie en hanetred, gewoon kijken of het paard wat is.
Maar nu galopeerd hij overkruist in de wei en is een half jaar niet bereden.....ik zie rode vlaggen...

Ik zou niet gaan kijken. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 25-03-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:36

Ik heb je een pb gestuurd

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:37

Ijslander12 schreef:
Jannepauli schreef:
Waarom zou je dit in hemelsnaam doen? Omdat je verliefd werd op een foto? Het paard wordt al behandeld en dat zal jij voortzetten.. een beetje ontnuchteren kan geen kwaad.

Ik zou dit willen doen omdat het paard alles heeft wat ik zoek in een paard, behalve dan de hanentred.
De osteopaat is niet echt een behandeling, hanetred is namelijk, zo ver ik weet, niet te genezen, het is meer een ''hulpje'' om te zorgen dat hij verder in zijn lichaam niet vast komt te zitten oid :)

Als er reden is om een 'hulpje' in te schakelen dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken en wat verder rondkijken. Er zijn duizenden paarden met precies wat jij zoekt in een paard, zonder hanentred. Maar joh, anders sluit je meteen een osteopaat-abonnement erbij af want 'anders komt hij misschien vast te zitten' klinkt al veelbelovend!
Geontroleerd op ataxie? De grootste fout die een a.s. koper kan maken is te vertrouwen op vroegere onderzoeken. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:40

Wat ga je doen als je het paard koopt en hij blijkt er wel last van te hebben, de hanetred valt jou heel erg tegen of de klik blijkt er toch niet te zijn? Wil je hem dan doorverkopen of laat je hem dan afmaken? Denk hier goed over na als je besluit hem toch te kopen. Maak er afspraken over met jezelf en zet het op papier. En hou je eraan. Want als jij besluit door te verkopen, is de kans gewoon heel groot dat het dier vroeg of laat bij een eigenaar terecht komt die er niet mee omgaat zoals jij. Die er geen osteopaat bij haalt, die geen geduldige hoefsmid zoekt etc. Dus dat is het wellicht vriendelijker om hem af te maken, ookal is hij verder nog gezond. Maar dat moet je wel kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:41

Als je toch gaat kijken, til dan ook even zijn benen op om te zien of dat echt eenvoudig gaat.
Maar als je een rijpaard wil dan zou ik gewoon verder zoeken.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:41

jannepauli; wat een reactie. Hier help je ts niet mee. Er is niks mis mee om je paard regelmatig na te laten kijken door een osteopaat. Deden maar meer mensen dat.

Ik ben wel mee eens dat je paard wel door een eigen uit gekozen da opnieuw moet laten keuren.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:42

eefj33 schreef:
Wat ga je doen als je het paard koopt en hij blijkt er wel last van te hebben, de hanetred valt jou heel erg tegen of de klik blijkt er toch niet te zijn? Wil je hem dan doorverkopen of laat je hem dan afmaken? Denk hier goed over na als je besluit hem toch te maken. Maak er afspraken over met jezelf en zet het op papier. En hou je eraan. Want als jij besluit door te verkopen, is de kans gewoon heel groot dat het dier vroeg of laat bij een eigenaar terecht komt die er niet mee omgaat zoals jij. Die er geen osteopaat bij haalt, die geen geduldige hoefsmid zoekt etc. Dus dat is het wellicht vriendelijker om hem af te maken, ookal is hij verder nog gezond. Maar dat moet je wel kunnen.

dat snap ik, daar heb ik ook over nagedacht.
Sowieso mag het paard hier blijven tot zijn dood, als hij wel last heeft van de hanetred dan halen we er een DA bij en kijken we wat we voor hem kunnen doen, het welzijn van het paard gaat voor :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:42

sjanien schreef:

En pluis ook de sokken goed uit op mok/mijt/etc.

Laat bij klinisch keuren ook daar goed naar kijken, net als gebit naast de standaard dingen.

Goed karakter is inderdaad voorwaarde 1 voor een fijn gebruikspaard, maar als bouw of gezondheid problematisch is, kan je er nog niks mee. Komt bij dat braaf en ergens last van hebben net zo samen kunnen gaan als last en vervelend. Wees achterdochtig en kritisch, wat de eigenaar niet ziet of geen last van heeft, kan voor jouw wel eens een flink probleem zijn.

Vanillia

sneeuwpop schreef:
Als eerste dacht ik.... Recreatie en hanetred, gewoon kijken of het paard wat is.
Maar nu galopeerd hij overkruist in de wei en is een half jaar niet bereden.....ik zie rode vlaggen...

Ik zou niet gaan kijken. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.

^what she said.

Ik zou hier echt niet aan beginnen, teveel twijfelachtige dingen.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:42

sjanien schreef:
Ik ben wel mee eens dat je paard wel door een eigen uit gekozen da opnieuw moet laten keuren.

Dat gaan we ook zeker doen

Naskapower

Aangezien hanentred lastig kan zijn met bekappen kan het geen kwaad om te zorgen dat je een keer kan zien hoe het paard bekapt wordt. Elke 7 weken naar de kliniek zit je vast niet op te wachten namelijk.

aeolusnr1

Op zich als het enkel over "hanentred" gaat is dat niet echt een probleem, vaak is het zelfs helemaal verdwenen na flinke opwarming, dus na het inrijden/losrijden.
Maar er is wel degelijk iets mis, en bovendien is het iets dat je al van bij het begin duidelijk ziet, en waar je van weet dat er eigenlijk niet echt een oplossing voor is.
Zelf zou ik het nooit overwegen zulks een paard aan te kopen, bovendien is het mssn wel een heel ander probleem dat zich stelt, dus zeker met een betrouwbare dierenarts overleggen, goed laten nakijken, zeker ook een buigproef opnemen bij de onderzoeken, .......
Als je zou weten wie de ostheopaat is die dit dier vroeger heeft behandeld zou ik die zelf ook eens contacteren en duidelijk vragen waarom die juist een behandeling gegeven heeft, heel soms komt er dan een heel ander verhaal naar boven.
Je zegt dat de prijs goed zit, denk daar heel goed over na, als je éénmaal naar een dierenkliniek moet gaan kost dit op zich al gauw een 600euro en dan is er echt nog bijna niets aan onderzoeken of behandelingen gebeurt , dus hou dit in je achterhoofd, de prijs moet echt heel voordelig zijn om het risico op extra kosten een beetje op te vangen.
Denk heel goed na voor je beslist zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:43

Ijslander12 schreef:
eefj33 schreef:
Wat ga je doen als je het paard koopt en hij blijkt er wel last van te hebben, de hanetred valt jou heel erg tegen of de klik blijkt er toch niet te zijn? Wil je hem dan doorverkopen of laat je hem dan afmaken? Denk hier goed over na als je besluit hem toch te maken. Maak er afspraken over met jezelf en zet het op papier. En hou je eraan. Want als jij besluit door te verkopen, is de kans gewoon heel groot dat het dier vroeg of laat bij een eigenaar terecht komt die er niet mee omgaat zoals jij. Die er geen osteopaat bij haalt, die geen geduldige hoefsmid zoekt etc. Dus dat is het wellicht vriendelijker om hem af te maken, ookal is hij verder nog gezond. Maar dat moet je wel kunnen.

dat snap ik, daar heb ik ook over nagedacht.
Sowieso mag het paard hier blijven tot zijn dood, als hij wel last heeft van de hanetred dan halen we er een DA bij en kijken we wat we voor hem kunnen doen, het welzijn van het paard gaat voor :)

En wat als je de financiele middelen niet meer hebt om hem te houden? Dat je genoodzaakt bent om hem weg te doen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:45

Hoe oud is het paard?
Merrie / ruin?

Waar staat het paard?
Moet je er ver voor rijden of is het dicht bij huis?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:47

Kennis had ook een paard gekocht die dathad ipv van beter werd dat slechter en die galopeerde ook overkruist... na een groot onderzoek had die kissingspinnes.

Zelf kochtik liever een goed bewegend paard zonder iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:48

Buiten dat ik zelf dit paard niet zou kopen, tenzij ik er al een band mee zou hebben (hebben zelf een knuffelmaatje gekocht dat bij aankoop al niet goed liep), wil ik je ook adviseren om goed naar de benen te krijgen i.v.m CPL.
Zie je plooien of wondjes, koop het paard dan a.u.b niet.
Ik zie nu bij mijn 11-jarige merrie hoeveel ellende dit geeft en heb besloten om nooit meer dit ras aan te schaffen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:55

Volgens mij heb je allang besloten.
Moeilijk, want enerzijds begrijp ik je wel, maar je haalt jezelf echt een hoop zorgen en gedoe op de hals. En een eigen paard geeft al veel zorgen, hou het nou op zo min mogelijk!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:05

Ik ben het eens met Jannepauli: niet doen.
Ellende hoef je niet te kopen.
Het dier is echt niet voor niets een half jaar niet bereden.

Lekker verder zoeken, er zijn massa's paarden te koop

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:09

KBK, je krijgt er toch binnenkort een veulen van?

TS, ik vind de omstandigheden ook echt uitermate verdacht. Van hanetred alleen gaat een paard niet overkruist in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:13

Ik zie een hoop rode vlaggen.... Niet doen. Gewoon niet. Hanetred oké, maar overkruist galopperen en een half jaar niet bereden? Riekt alsof er meer aan de hand is :D