zippora schreef:@Candy,
Volgens mij beschermt het de zool tegen slijtage zodat de zool de kans krijgt om dikker te worden en je het uiteindelijk niet meer nodig hebt. Xyzutu2 kan je er vast meer over vertellen, maar ik had het onthouden omdat mijn paard daar ook last van heeft tegen het eind van de winter (hele winter op verharde paddock).
Klopt!
Toen ik [***] kocht had hij de diagnose hoefbevangenheid omdat hij zo verschrikkelijk kreupel was. Hij had daarnaast nog veel meer problemen, onder andere ernstig ondergewicht door verkeerd vetmesten, maar hoefbevangen bleek hij niet te zijn. Hij had zelfs bijna perfecte hoeven. Wel reageerde hij vreselijk slecht op elke nieuwe bekapping; dan was hij meteen weer met alle vier de benen kreupel terwijl er niets aan de stand veranderd was, er ging alleen wat hoefwand af.
Aangezien het buitenste stuk van de hoef het hardst is (uitgedroogd) en hij kreupel werd en gevoelig liep op het harde (soms ook zachte) als dat weggekapt werd, besloot ik op zoek te gaan naar iets wat de vers bekapte hoef meteen kon verharden. In Duitsland zijn er al jarenlang veel positieve ervaringen met Huffestiger dus besloot ik dat ook bij [***] te proberen. Toen hij na de volgende bekapbeurt weer kreupel liep heb ik het er meteen opgesmeerd en twee uur later liep hij weer als vanouds (stapte weer met zijn achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven). Het droogt de hoef uit en verhardt hem en lijkt de zool daarbij zelfs wat hoger te trekken, wat je ook kunt horen: de hoeven klinken ineens veel hoger en luider.
Achteraf denk ik dat [***] door mismanagement bij zijn vorige stal (plus door 200 kilo ondergewicht) last had van verzwakte verbindingen tussen de verschillende structuren binnen zijn hoef. De Huffestiger verhardt de buitenkant waardoor de hoef de invloeden van buitenaf beter kan handelen. Uiteindelijk heb ik het de afgelopen maanden in totaal denk ik maar 5-6 keer op zijn hoeven gesmeerd, zo lang werkt het. Zodra hij weer korter liep smeerde ik het eronder, net als tijdens het bekappen: zodra een hoef bekapt was, smeerden we hem in zodat het spul direct kon inwerken op het hoefweefsel en niet eerst door een laagje vuil hoeft.
Inmiddels loopt hij na het bekappen gewoon goed en hebben we het niet meer nodig, maar heb ik het flesje gewoon achter de hand voor als zijn hoeven bijvoorbeeld te snel slijten (door veel naar buiten gaan). De laatste keer dat ik het gebruikt heb was toen ze voor het eerst weer over het bevroren modderpad naar de wei mochten. [***] had al een maand geen Huffestiger meer gehad omdat het niet nodig was. Na 1x heen en teruglopen over dat pad liep hij nog steeds prima, alleen had hij ineens drie 1cm diepe gaten in de zool van zijn achterhoeven geslagen.
Meteen de Huffestiger erop en nooit meer problemen gehad.