Wat te doen tegen dunne zolen (liever geen ijzers)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Wat te doen tegen dunne zolen (liever geen ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:04

Enige voordeel van een ijzer bij haar zou zijn dat het haar zolen ontlast, zonder ijzers zie ik ook genoeg voordelen. Een ijzer eronder kan altijd nog. Heb je haar in real life gezien om te kunnen zeggen dat wat ik doe/heb gedaan niet positief heeft uitgewerkt voor deze merrie?

je tips wat betreft ijzers en aftrappen, dankjewel! Hebben al veel geprobeerd, grootste probleem is dus haar gekkigheid in het land en paddock.

Waar je beargumentering wat betreft natuurlijk houden en de prairie vandaan komt? Gaat dan sowieso niet over mij en mijn manier van paardenhouden. Zou het zonde vinden als het een topic wordt over voor- en tegenstanders wat betreft natural's en klassiek. Ik val onder geen van deze twee. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:08

Ts ik vind het super dat je niet meteen naar de ijzers grijpt en eerst naar andere oplossingen zoekt.

Paard loopt alleen gevoelig op onregelmatige ondergrond? Dan zou ik die voorlopig proberen te vermijden en dan dmv juiste bekapping zal de zool uiteindelijk wel dikker worden

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:32

TS, knap dat je voor zo natuurlijk mogelijk gaat. Ik ben ook geen voor of tegen stander van natural danwel klassiek. Ik ben voorstander van wat het beste voor het paard is en eerlijkheidsgehalve, dit in combinatie met mijn (sport)wensen. Mijn merrie staat op ijzers met zooltjes en siliconen (medische reden). Zij trapte overigens ook om de haverklap haar ijzers af, mijn hs heeft een aanpassing gemaakt en (even afkloppen) ze trapt ze er niet meer af.
Als ik de gekregen adviezen van een aantal mensen in acht zou nemen, zou ik haar ook "natural" goed moeten krijgen. Ik heb er voor gekozen om te blijven bij wat werkt en dat zijn voor mij (en haar!) ijzers op dit moment. Ze loopt als een trein. Als je merrie 1,5 jaar goed heeft gelopen, lijkt het mij niet logisch dat de klachten nu ineens komen van het ijzerloos zijn. Misschien is de laatste bekapping inderdaad de schuldige. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wanneer was dat? Ik zou na een week of 2 zeker verschil willen zien na de bekapping om te concluderen of dit de boosdoener heeft kunnen zijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:39

@ Maartje1990: Het is inderdaad nu alleen op onregelmatige ondergrond, losse steentjes. Afgelopen weekend in een binnenbaan met harde bodem had ze ook moeite i.c.m. struikelen.
@ Vesceron: ik denk er eigenlijk net zo over als dat jij denkt, kijk naar het paard en wat er mogelijk is. Ze loopt inderdaad al 1,5 jaar goed. Eigenlijk meteen vanaf het moment dat het ijzer eraf ging, zo trots!
Afgelopen 2 maanden voelde ik wel steeds een verschil in de voorbenen/vanuit de schouders als ik op het harde stapte. Overigens zie je niks, ook niet als je draaft op het harde (volte, aan de hand, onder het zadel, etc.). Verder ook al getikt op de hoef en zool, maar geen reactie.

Sinds kort reageert ze heftig op losse steentjes, of dit hiervoor ook was? Niet opgevallen. Staleigenaar is bezig geweest met bomen plaatsen en aarde, waardoor er losse steentjes op het erf liggen. Sindsdien is het ons opgevallen.

Afgelopen woensdag is de hoefsmid geweest. Nog steeds loopt ze zuiver op het harde, maar heeft wel meer moeite. Dit is nu ook duidelijker zichtbaar (wat overigens niet betekent dat ze onregelmatig/kreupel loopt). Een normaal mens zou zich hier niet zorgen om maken, maar ik hou haar hoeven met haviksogen in de gaten. :')

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:49

Zou het misschien (ook) iets anders kunnen zijn? Is er recentelijk een fysio of osteo bijgeweest?
Dit verklaart uiteraard niet de gevoeligheid op steentjes, maar omdat je aangeeft dat je de afgelopen 2 maanden wat verschil voelde vanuit de voorbenen/schouders?
Voel je dat ze korter loopt? Wel rad / regelmatig maar niet zo soepel en ruim als voorheen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:51

Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar foto's vooral van de onderkant. Ben je toevallig in de gelegenheid die een keer te maken? Als je dat uiteraard wilt doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:52

Ik denk het zelfde Vesceron, nav wat TS er net over schrijft. Dat het probleem hoger in het been of in de rug/hals zit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:56

Vesceron schreef:
Zou het misschien (ook) iets anders kunnen zijn? Is er recentelijk een fysio of osteo bijgeweest?
Dit verklaart uiteraard niet de gevoeligheid op steentjes, maar omdat je aangeeft dat je de afgelopen 2 maanden wat verschil voelde vanuit de voorbenen/schouders?
Voel je dat ze korter loopt? Wel rad / regelmatig maar niet zo soepel en ruim als voorheen?

Het is echt alleen op het harde met in- en uitstappen, ga je draven op het harde voel ik niks meer. Met rijden merk ik niks, is fijn over de rug, makkelijk te rijden en de oefeningen gaan goed (beide kanten op).

Sportmasseur naar de filmpjes laten kijken en vond haar in stap op het harde vanuit haar schouder minder mee komen, eerste wat ze vroeg was of ze gevoelig was op de voeten.

@ Maartje: Als ik daar aan denk zal ik zeker eens foto's maken :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:08

Lastig TS, ik denk dat je stap voor stap dingen moet gaan uitsluiten.
De hoefsmid is morgen een week geleden? Dan zou ik als er volgende week nog geen verbetering is, verder gaan kijken. Bijvoorbeeld door de masseur of een osteopaat langs te laten komen om eventuele compensatie in haar lichaam (bij de schouders) toch uit te sluiten. Mocht hier niks uitkomen of niet helpen, kun je verder kijken met je hoefsmid of eventueel dierenarts (foto's bijvoorbeeld).
Ik zou het ijzer loze leven nog niet opgeven denk ik, maar dit kunnen jij en je hoefsmid uiteindelijk het beste beoordelen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:35

Ik vind het ook super dat je niet direct naar ijzers grijpt. Genezing moet van binnenuit gebeuren en met ijzers telkens eraf te trappen creëer je alleen meer gaten en brokkelhoeven...
Mijn paardje heeft ook een hele tijd gesukkeld met dunne zolen en losse wand.
Kwam deels door te rigoreus te bekappen, deels door te zware en onregelmatige ondergrond in de PP (vol puin en stenen) waarop zijn hoeven nog niet genoeg gehard voor waren en er een hoefzweer escaleerde in WLD. Enige oplossing was andere bekapper en andere stal, waar na een paar maanden op een zachte wei en zandondergrond, samen met veel wandelen op effen harde bodem, het gat volledig dichtgroeide en zijn zolen dikker konden worden door niet meer op het harde te staan. Nu loopt hij perfect op effen asfalt, maar steentjes zijn nog altijd een probleem. Ik zou dus zeker niet opgeven!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:26

Eigenlijk is het zonde als je alleen voor in en uitstappen het paard op de ijzers gaat zetten. Ik zie om mij heen zoveel paarden die echt onnodig op de ijzers staan.
Kun je dat niet gewoon in de bak doen en als je buiten wilt gaan rijden een paar hoefschoenen aanschaffen.

Op die manier is de hoef wel beschermt maar behoud hij zijn functie wel. Ook kun je gewoon afwisselen ter training.
Er zijn legio merken die makkelijk aan en uit te trekken zijn. Ze kunnen overal mee naar toe dus bij een minder goede losrijbaan kun je ze al aan trekken en voor je de wedstrijd ring in gaat kunnen ze weer uit.

NB is leuk maar er word nog wel eens vergeten dat het niet alleen de bekapping is maar ook een verandering in stalling en voeding wil het echt goed slagen. En ik weet hoe lastig dat is goed voor elkaar te krijgen als je paard in pension staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:43

En als je nu eens een keer gewoon stilaan gaat opbouwen met stappen op het harde, maar kiezels en steentjes voorlopig nog even probeert te vermijden? Kan dat? De hoeven kunnen dan rustig aan wennen aan de hardere ondergrond zonder dat er kleine dingen in de zool prikken. Moet je toch over kiezels, kijk dan voor hoefschoenen.

Mocht het toch niet anders kunnen en er moet toch een ijzertje onder, mijn orthopedisch smid heeft een twee lips voorijzertje bij de mijne er onder gezet met extra afrolling aan de teen. Had er eentje met een dunne hoefwand die nogal graag schraapt en graaft, gevoelig was op grind en steentjes en uiteraard een standaard ijzer er binnen de 2 dagen af bonjourde :+

Hoewel veel mensen tegen tweelips zijn is dit aangepast voor voorhoeven. Dit was vanuit tijdelijk standpunt en we gaan stilaan weer overstappen naar een gewoon voorijzer met extra afrolling aan de teen en korte takken achteraan.

Als laatste kan kunststof beslag nog een optie zijn. Dat zou meer meeveren met de schokken op het harde zoals een hoefmechanisme zou doen. Het fijne weet ik er niet van, maar denk wel dat er een aantal bokkers zijn die het gebruiken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 09:14

Bedankt allemaal weer voor het meedenken! Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar op het harde loopt ze gewoon goed. Niks te zien. Het verschil is dat ik vanuit het rechterbeen/rechterschouder in stap op het harde wel iets voel, een minuscuul verschil. Anderen zien het niet, tenzij ik ze er op wijs. Dit laatste alleen sinds de bekapbeurt, daarvoor zagen zij het ook niet (behalve mijn sportmasseur).
Op steentjes is ze wel gevoelig, maar gelukkig is het erf weer netjes aangeveegd en liggen er bijna geen losse steentjes.

Heb een aantal goeie tips gehad, het belangrijkste voor nu: Goed in de gaten houden en kijken wat het de komende tijd doet. Enige wat ik verdacht vindt is dat ze, naast het minuscule verschil in lopen rechtsvoor, ook rechtsvoor een verticaal scheurtje heeft. Deze is gekomen tussen 3 en 2 bekapbeurten geleden. Ook goed in de gaten houden.. Want een herhaling van de white line disease zitten we niet op te wachten. Overigens heeft onze hoefsmid hier geruime ervaring mee, dus wordt scherp in de gaten gehouden door hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:31

Honing werkt ontsmettend, heeft bij mij goed gewerkt tegen rotstraal. Vraag even na of je daar anders wat mee kan?

Staat de voet horizontaal plat, maw kantelt die niet? Al is dat maar 1mm, dat voelen ze wel in de pezen en spieren. Heb ik met de mijne gehad. Is gewoon goed gekomen, alleen bij de volgende kapbeurt zorgen dat het terug gelijkmatig gezet wordt.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:19

Hmm, wel een typisch Utrecht-verhaal dit. Zo zijn de hoeven van mijn paard met zogenaamde dunne zolen destijds door de smid daar finaal naar k.l.o.t.e. geholpen door die ijzers met zolen en siliconen. Nu bijna een jaar over op natuurlijk bekappen en paard heeft nog nooit zo goed gelopen met prachtige hoefjes......

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:28

hoefschoenen voor de buitenritten/ritten op harde ongelijke bodem? heeft ze alleen maar om met beweging en daarna lekker af en dus niet zoals een ijzer 24/7 er op. misschien is dat wel wat voor jullie. er zijn een aantal mensen die bij je langs komen en hoefschoenen aan kunnen meten/adviseren welke schoen t beste bij jouw paard en gebruik past.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:30

ook even checken of je smis de steunsels niet te lang laat of te veel van de zool haalt. plus houdt hij het gbeied waar de hoornzuil zit goed afgerond>? dit kan anders ook gevoeligheid geven op het harde . (ook gezien het leek dat de hoornzuil groter was geworden via de rontgen)

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:45

Ik ben bij mijn oude stal weggegaan omdat de paddock gewoonweg niet geschikt was voor haar hoeven. Haar hoeven sleten te snel op de betonnen platen in de paddock en zeker 's winters was het niet te doen. Om het draaglijker te maken voor haar heb ik hoefschoenen gebruikt.

Nu ze op stal staat en overdag op de paddock met een fijne zandbodem heeft ze geen last meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:13

zippora schreef:
@Candy,

Volgens mij beschermt het de zool tegen slijtage zodat de zool de kans krijgt om dikker te worden en je het uiteindelijk niet meer nodig hebt. Xyzutu2 kan je er vast meer over vertellen, maar ik had het onthouden omdat mijn paard daar ook last van heeft tegen het eind van de winter (hele winter op verharde paddock).

Klopt! :D
Toen ik [***] kocht had hij de diagnose hoefbevangenheid omdat hij zo verschrikkelijk kreupel was. Hij had daarnaast nog veel meer problemen, onder andere ernstig ondergewicht door verkeerd vetmesten, maar hoefbevangen bleek hij niet te zijn. Hij had zelfs bijna perfecte hoeven. Wel reageerde hij vreselijk slecht op elke nieuwe bekapping; dan was hij meteen weer met alle vier de benen kreupel terwijl er niets aan de stand veranderd was, er ging alleen wat hoefwand af. :(

Aangezien het buitenste stuk van de hoef het hardst is (uitgedroogd) en hij kreupel werd en gevoelig liep op het harde (soms ook zachte) als dat weggekapt werd, besloot ik op zoek te gaan naar iets wat de vers bekapte hoef meteen kon verharden. In Duitsland zijn er al jarenlang veel positieve ervaringen met Huffestiger dus besloot ik dat ook bij [***] te proberen. Toen hij na de volgende bekapbeurt weer kreupel liep heb ik het er meteen opgesmeerd en twee uur later liep hij weer als vanouds (stapte weer met zijn achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven). Het droogt de hoef uit en verhardt hem en lijkt de zool daarbij zelfs wat hoger te trekken, wat je ook kunt horen: de hoeven klinken ineens veel hoger en luider. :)

Achteraf denk ik dat [***] door mismanagement bij zijn vorige stal (plus door 200 kilo ondergewicht) last had van verzwakte verbindingen tussen de verschillende structuren binnen zijn hoef. De Huffestiger verhardt de buitenkant waardoor de hoef de invloeden van buitenaf beter kan handelen. Uiteindelijk heb ik het de afgelopen maanden in totaal denk ik maar 5-6 keer op zijn hoeven gesmeerd, zo lang werkt het. Zodra hij weer korter liep smeerde ik het eronder, net als tijdens het bekappen: zodra een hoef bekapt was, smeerden we hem in zodat het spul direct kon inwerken op het hoefweefsel en niet eerst door een laagje vuil hoeft.

Inmiddels loopt hij na het bekappen gewoon goed en hebben we het niet meer nodig, maar heb ik het flesje gewoon achter de hand voor als zijn hoeven bijvoorbeeld te snel slijten (door veel naar buiten gaan). De laatste keer dat ik het gebruikt heb was toen ze voor het eerst weer over het bevroren modderpad naar de wei mochten. [***] had al een maand geen Huffestiger meer gehad omdat het niet nodig was. Na 1x heen en teruglopen over dat pad liep hij nog steeds prima, alleen had hij ineens drie 1cm diepe gaten in de zool van zijn achterhoeven geslagen. :wow:
Meteen de Huffestiger erop en nooit meer problemen gehad.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:48

Een beetje hoefsmid heeft weet van de natuurlijke hoefstand bij het individuele paard en zou de manier van hoefverzorging, het zg. "natuurlijk bekappen" in zijn pakket moeten hebben.
In praktijk blijkt dat niet altijd zo te zijn, al zouden smeden m.i. die "manier van werken" als uitgangspunt moeten hanteren met als doel, paarden ijzervrij zo ver te krijgen dat er naar verhouding prestaties bereikt kunnen worden als bij paarden met ijzers.
Dit terzijde, het niet mijn doel een discussie te starten.

Op blessures als bv zoolkneuzingen zit je niet te wachten.
Ieder heeft wel pos. of neg. ervaringen met bv zoolpads, weiderust, hoefschoenen en een scala aan hoofhardeners als: Keratex, Hoof & Sole hardener, Kevin Bacon's Hove care etc,. Paardafhankelijk allemaal.
Heel praktisch? Ben je tevreden over jouw smid, overleg de tips met hem en probeer uit.
Succes!