Hoeven te kort, ijzer dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:38

Gewoon een ijzer onder en niet druk maken over het overtrokken gezemel over door bloeding.

Top paarden die miljoenen waard zijn staan op ijzers.
Denk je dat ook maar een verzekering of eigenaar zulk kostbaar bezit naar de knoppen zou werken met een ijzer?
Dan werd dat echt niet gedaan.

Kan het zonder is het handig.
Kan het niet zonder niet je paard pijn laten lijden maar ijzer eronder.

paleoceen

Re: Hoeven te kort, ijzer dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:48

Er is al verschillende keren gevraagd naar een foto. Kan je een foto laten zien van de hoeven? Een hoef is niet zo gauw te kort hoor.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 09:55

Paleoceen;
Kim90 schreef:
Ik heb helaas geen goede foto's, en ik wacht even mijn smid af, die heeft er (sorry) voor mijn idee het beste oog voor, hij weet ook hoe ze er hiervoor uitzagen. Heeft ook klanten met hoefbevangen beestjes, waar ie speciaal beslag voor maakt.
Hij weet en kan zo ontzettend veel.
Dus heb bij hem echt het volle vertrouwen

Kim90 schreef:
Joolien, ik vind de hoeven er ook bizar kort uitzien, zo kort zijn ze nog niet geweest. ze zijn ook zeker niet zo kort als bij mijn andere pony, vandaar dat ik denk dat ze te kort zijn. heb heklaas geen foto.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:02

Joolien schreef:
Kim90 schreef:
Joolien, ik vind de hoeven er ook bizar kort uitzien, zo kort zijn ze nog niet geweest. ze zijn ook zeker niet zo kort als bij mijn andere pony, vandaar dat ik denk dat ze te kort zijn. heb heklaas geen foto.

Maar dan nog, als je pony al zo lang gevoelig loopt, en de benen ontlast, dan zou ik er evngoed even een dierenarts bij halen. Een ijzertje gaat het probleem namelijk niet verhelpen. De druk blijft dan hetzelfde.

Dus voordat je misschien onnodig een ijzer eronder zet, laat eerst de dierenarts komen. Want je pony heeft pijn.

Gek dat het probleem van gevoelig lopen door een vervang-smid (die hem dus te kort kapte) meteen opgelost was met een ijzer dan. Zodra het ijzer er onder stond liep ie zelfs beter dan ervoren.

Enfin, laat de smid er morgen naar kijken en laat die je adviseren en niet bokt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:07

Ayasha

Dat zie je inderdaad meteen of heel snel.
Mijn eigen smid stond met tranen in de ogen toen ze zijn hoef neer zette en meteen zei
sh.t te kort.
2 dagen af gekeken maar hij bleef gevoelig.
Ijzertje eronder, weg gevoelig.
Je zag direct het verschil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:11

als het "foutje sorry" zou geweest zijn zou ik er toen niet zo boos van geweest zijn. Paard in kwestie heeft erg moeilijke hoeven om goed te kappen maar het was niet "oeps" het was na 3 keer bellen en oplossingen vragen nog steeds een "afwachten, groeit wel bij". Ik laat mijn paard geen drie weken met pijn lopen dus andere smid gebeld en die zei meteen "lieve meid zet er een ijzer onder..." en dat hebben we gedaan. :) Alleen vanvoor gezien hij achter geen probleem heeft (daar heeft hij ook niet zo'n voeten). Toen ik zag hoe hij met ijzers liep besefte ik pas dat hij al die tijd zonder ijzers toen zijn hoeven nog "gezond" waren eigenlijk ook al voorzichtig liep.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:15

greendistance heeft plakbeslag dat je zelf kan onderkleven. dit is misschien een optie?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:25

Hier al een aantal keren geprobeerd om onze Ijslander blootvoets te laten lopen, maar zijn hoeven slijten zo hard en worden zo kort dat hij constant op eieren loopt. Met ijzers eronder nergens geen last van. Sommige mensen vergeten nog weleens dat zand net zo hard schuurt dan asfalt of steen.

Dus ik zou zeker een ijzertje proberen, desnoods kunststof al dan niet geplakt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:31

Ik zou zeggen, mooi weer.. Schiet eens een paar plaatjes vandaag..

Vooral van onderen natuurlijk..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:36

Je paard kan door veel te korte hoeven bevangen 'lijken' of zelfs 'zijn'.
Een paard kan mechanisch bevangen raken van overbelasting.
Check even of een digitale pols voelt.
Haal haar voor nu even van het harde.
Een paard dat niet gewend is op de harde ondergrond te lopen de hele dag kan te korte hoeven krijgen. In dit seizoen groeien hoeven nauwelijks. Dan is het erg nat weer geweest en zijn de hoeven zacht, en slijten ze te hard.
Niet bij ieder paard gaat dat direct vlekkeloos, maar hey.... ook niet ieder mens heeft een bril nodig ;-) ofwel: de kwaliteit verschilt van paard tot paard. Het is niet direct iets 'engs'.

Dus nu even van het harde af. De smid laten kijken, zij zijn nu eenmaal beter in voeten (ook waar het gaat om HB dieren).
De verharding zal vanzelf wennen. Maar in de winter met weinig groei, veel nattigheid (zachte voet) is net even teveel geweest.

Wanneer ze goede mest heeft, een zachte manenkam, niet veel te zwaar is en geen rare veranderingen in het voer heeft gehad zou ik me niet te druk maken om HB.
Een ijzertje kan in deze situatie veel verlichting brengen.
Check wel even die digitale pols!!

Ps: biotine werkt goed, maar dan bijvoorbeeld een merk als audevard. Dat moet je wel een jaar/ jaren voeren....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:13

Goed uitgelegd ninx :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:54

Het klinkt toch alsof er meer aan hand was dan alleen tekort. Bij normale gezonde hoeven past de groei zich heel snel aan aan slijtage.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:15

Maar niet altijd zo snel.

Maar een goede smid herkent het ook als er meer aan de hand is.
En zal dat ook kenbaar maken.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:42

Wat zei de hoefsmid?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:53

ik ben net weer thuis, de smid zei dat ze inderdaad op het leven liep, voor waren ze korter dan achter.
De warmte kwam volgens hem ook hierdoor.
Ze heeft nu voorijzers gekregen en ze liep gelijk weer normaal, ging rollen en weer als vanouds rondscharrelen met de oortjes naar voren, een stuk blijer dus.. Achter is even afwachten of dit nog nodig is, we wilden niet te overhaast overal ijzers onder meppen. Over 8 weken zullen de hoeven er veel beter aan toe zijn en dan beslissen we weer.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:55

ze is trouwens koud beslagen, met hete ijzers zou het passen veel te zeer doen.
Het beslaan heeft haar geen pijn gedaan waar ik bang voor was, ze stond gewoon relaxed net zoals ze dat met gewoon bekappen is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:35

Super. Weer een blij paard.
In de lente gaan de hoefjes vaak weer harder groeien. Dus dit was misschien wel genoeg.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:04

Ik hoop het! voor nu kunnen we in ieder geval weer opgelucht ademhalen en lekker ritjes maken :-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:50

Tja het paard heeft gewoon geen gevoel meer in zn voeten. Allicht dat hij beter loopt. Maar daadwerkelijk beter is het niet puur symptoombestrijding. Jammer. Desondanks succes met je paard

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:52

de symptoombestrijding was nodig omdat het paard dusdanig pijn had.. nu mogen de hoeven 8 weken groeien en zodra er blootsvoets zonder pijn gelopen kan worden dan zal ik dit zeker doen. eerst moet het 8 weken herstellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:58

Geen gevoel meer in zijn hoeven?

Ik heb al heel wat voorbij horen komen door de anti ijzer brigade maar deze is nieuw voor me, zeker al binnen een uur tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:00

Jeetje wat kan jij drammen zeg. Het is niet omdat er nu een ijzertje onder zit dat het altijd nodig blijft. Soms kan een ijzer er voor zorgen dat het gevoelige deel tijdelijk geen overdruk te verduren krijgt en zo rustig aan kan herstellen.

Zelf heb ik mijn paarden ook het liefst volledig op blote voeten, maar soms kan het gewoon niet anders. Ik heb er eentje op ijzers omdat die constant met een voorbeen staat te schrapen: op de poetsplek, in de stal met eten, in de vrachtwagen... Het is een typje ongeduld bij momenten en zijn voorhoeven krijgen dat echt zwaar te verduren. Zelfs bij 24/7 in het weiland, zonder verharde plekken, slaagt hij er in om zijn voorvoeten compleet af te slijten met zijn geschraap -O- Jammer genoeg heeft hij met al zijn gegraaf nog geen goudmijntje aangeboord.

De rest van mijn paarden staat blootsvoets, en dat gaat prima. De straal en zool worden altijd netjes gelijk gezet met de hoefwand zodat de volledige hoef draagt en niet alleen de hoefwand zoals je zo vaak ziet. Nu heb ik een smid die het vlakaf zegt als er geen ijzer nodig is, zet ik er ook geen onder. Heb inderdaad al andere meegemaakt. Dankzij deze smid is mijn ijzerdragend paard zelfs van zijn bokvoet afgeraakt en loopt hij veel ruimer in al zijn gangen, waar alle anderen zeiden "dat lukt 'm nooit, dat kan gewoon niet bij dit paard".

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:12

Mooie even bij laten groeien met een ijzertje er onder en daarna kijken of je weer zonder verder kan. Even ondersteunen voor nu, is veel fijner dan met pijn moeten blijven lopen.

Als ijzers voeten gevoelloos maken zou er nooit een paard op ijzers meer kreupel worden! Dat zou wat zijn. Ze beschermen zodat ze minder gevoelig zijn (ja, minder voelen, net als dat je zelf schoenen aantrek). Maar dat is wat anders dan gevoelloos.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 22:15

Dan hebben wij dezelfde mening verekaj, en gelukkig heb ik ook zo'n gouden smid!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:27

Fijn dat je paard weer pijnvrij rond kan lopen. Straks weer rustig aan proberen om blootvoets te gaan. Lukt het dan is het mooi meegenomen, zo niet dan weet je dat beslag uitkomst biedt.