Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:16

Mijn beest heeft nog nooit ijzers gehad en hij heeft ook al heel ze 13 jaar dezelfde smid. Zij werkt op basis van natural balance (wat duidelijk niet het zelfde is als natuurlijk bekappen)
Prachtig hoeven, mooi concaaf, kei hard, straal keurig op de grond. Helaas wel bacterie in het toon, maar dat krijgen we er wel weer uit.
Wij zijn voornamelijk in de bossen te vinden, maar om daar te komen gaan we over de weg, in stap en draf. Ik heb er een gewoonte van gemaakt de hoeven na hij rijden uit te krabben in plaats van er voor. Ik bevrijd hem dan van zijn gespaarde grindpad en dan mag hij weer in de wei. Nooit problemen

sjanien

Re: Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:21

Ik zou graag mijn paarden zonder ijzers laten lopen. Maar paard dat ook voor de koets loopt houdt het gewoon niet vol. Met 1 keer in de week op de weg rijden slijt ze er zoveel af dat ze gevoelig gaat lopen. Die heeft dus nu weer voor ijzers onder. Komende zomer probeer is eerst om achter zonder ijzers te rijden maar slijt het teveel af dan moet ze ook daar weer ijzers onder. we hebben ook nog een shet die op den duur voor de koets gaat daarbij kijken we gewoon of zijn hoeven het vol houden slijten ze teveel af dat ze geveolig gaan lopen dan moeten er toch ijzers onder.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:27

@Azmay, ik heb een 30 jarige ex manege pony die al heel zijn leven op ijzers heeft gestaan. Heb de ijzers er zodra ik hem overnam afgehaald, dat ging goed fout. Hij heeft achter scheve benen, in een soort o-vorm, waardoor hij bij iedere pas die hij zet, een aantal graden met zijn hoef over de grond slijt om hem er weer recht onder te zetten voordat hij de volgende stap neemt. Hierdoor was de binnenkant van zijn hoef in korte tijd totaal weg, en stond hij ook totaal schuin. Zijn achterhand werd echt een slap hoopje. Naar de kliniek, alles op de foto geweest, was bang dat zijn benen niet in orde waren. Vanbinnen staat alles perfect op elkaar, hij is met deze stand geboren. Op deze leeftijd zijn totale beenstand veranderen (aangezien hij al zijn hele leven met de ijzers achter loopt met deze reden, en het daar ontzettend goed op deed), kon serieuze problemen opleveren ivm artrose en zijn hoeven. Hoefschoenen overwogen, maar niet gedaan. Dit omdat zijn hoeven op de paddock ook flink sleten (dit weet ik, want ik heb de hoeven aan moeten laten groeien om er weer wat onder te kunnen zetten, en op de paddock ging dit dus niet), en 24/7 hoefschoenen om werd mij afgeraden. Dus hop, de oude vertrouwde ijzers er weer onder en het gaat weer super. Misschien dat als hij een aantal jaar jonger was geweest, had ik er iets mee kunnen doen. Misschien als hij vanaf jongs af aan van mij was geweest, het wel mogelijk was. Ik durf dat niet te zeggen. Maar liever dit, dan dat ik op zijn oude dag heel zijn achterhand/heupen verziek met geklungel aan zijn hoeven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:35

sjanien schreef:
Ik zou graag mijn paarden zonder ijzers laten lopen. Maar paard dat ook voor de koets loopt houdt het gewoon niet vol. Met 1 keer in de week op de weg rijden slijt ze er zoveel af dat ze gevoelig gaat lopen. Die heeft dus nu weer voor ijzers onder. Komende zomer probeer is eerst om achter zonder ijzers te rijden maar slijt het teveel af dan moet ze ook daar weer ijzers onder. we hebben ook nog een shet die op den duur voor de koets gaat daarbij kijken we gewoon of zijn hoeven het vol houden slijten ze teveel af dat ze geveolig gaan lopen dan moeten er toch ijzers onder.

Mijn fjord heeft ook bescherming nodig. Helemaal zonder gaat gewoon niet. Ik rijd ook alleen maar over asfalt, zandpaden hebben ze in NH gewoon niet en zelfs in de bermen liggen nu allemaal grastegels..spekglad }> .

Ik doe bv lange rondjes met schoenen en zo nu en dan een kort rondje zonder. Zo train ik zijn hoeven en houd ik ze kort zonder dat er problemen komen en paard gevoelig word.
Zo nu en dan doe ik een stukje onder het zadel en dan gaat hij ook op blote voeten.
Ik heb het opgegeven dat mijn paard volledig zonder kan en dit is een prima alternatief en bevalt goed.

Het paard heeft gewoon tijd nodig om harde voeten te krijgen.
Wellicht kun je ook een set schoenen aanschaffen (MP :)* ) om het af te kunnen wisselen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:36

Blote voeten, absoluut mijn voorkeur. Ponylief heeft bij mij bijna altijd zonder ijzers gelopen.

Toen ik haar net had heeft ze door een combinatie van factoren (en dan niet rijden op asfalt) een enorme scheur in een van haar voorhoeven gekregen. De hoef lag serieus bijna in tweeën. Toen heeft ze een anderhalf jaar voor op ijzers gestaan totdat de scheur weer uitgegroeid was. Ik was toen nog echt een kneusje wat pony's betreft. Tegenwoordig zou ik het zeker anders oplossen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:18

Altijd blote voeten. Dat heeft mijn voorkeur :j

Maar mijn paard staat nu voor op ijzers, en dat zal ik niet snel gaan veranderen. Ze moest ijzers vanwege een blessure, maar ze is er zo van opgeknapt dat ze er niet meer onder vandaan gaan. Ze heeft haar hele leven al flink gevoelig gelopen op blote voetjes (losse steentjes deden enorm veel pijn). Verschillende hoefsmeden geprobeerd, voeding veranderd etc etc. Maar altijd waren er gevoelige periodes, en dan ging ze ook vast zitten in de schouders. Nu met ijzers heeft ze dat niet meer en dat scheelt echt een heel hoop voor haar. Liever had ik haar op blote voeten gehouden, daarom hebben we ook zo lang het zo gelaten (en met hoefschoenen gewerkt). Maar als het even kon, ging ze weer terug blootvoets. Maar dat durf ik niet meer.

Ben blij dat mijn pony wel gewoon op blote pootjes kan! zoveel beter, en vooral ook zoveel makkelijker :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:20

Mijn voorkeur is wat het paard nodig heeft. Mijn portomonee zegt blote voeten, maar t hangt toch echt af van het paard zelf wat nodig is. Ik kan het niet voor een ander paard beoordelen, dus ook niet voor het paard van je vriendin ts.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:27

zonder, zolang het paard geen ijzers heeft gehad
of in ieder niet lang!
zelfs dan is het mogelijk om de ijzers eraf te halen,
sws veel goedkoper, en je kan het zelf doen.
ik heb ook leren hoefbekappen en is super makkelijk.
als je niemand hebt om te helpen kun je altijd een cursusje doen ;)

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:29

en als je de straal lang houd heb je minder kans op uitglijden,
en hoe harder de hoeven slijten, hoe harder ze groeien, maar dat kost tijd

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:30

Mijn voorkeur gaat uit naar blote voeten en mijn merrie en jaarling hebben beide geen ijzers, de merrie heeft ze ook nooit gehad. Wij mennen nu nog niet actief, maar ik ben ook niet van plan haar op ijzers te zetten als we wel wekelijks gaan mennen. Mocht het nodig zijn, krijgt ze ze uiteraard, maar ik zie het nut er niet van in als ik hooguit 5 minuten per keer over het asfalt moet.

Ik denk dat je vriendin veel kosten kan besparen door hem lekker op blote voeten te laten lopen. Ongeveer 10x per jaar 10 minuten over het asfalt stappen moet echt wel te doen zijn zonder ijzers hoor. :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:31

Zonder in de winter en met in de zomer ivm proppen draaien.
Pony voorijzer in de winter en rondom in de zomer. Voor ijzer ivm correctie van de stand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:31

Maartje1990 schreef:
Dees schreef:
Over het asfalt voor de wagen 'vreet' inderdaad hoeven.
Ik zou bij dit gebruik ook absoluut kiezen voor ijzers.

Alternatief is hoefschoenen gebruiken voor die keren dat er op de weg gereden gaat worden. Denk dat dat per saldo ook voordeliger is dan een paar keer beslag per seizoen.

Onzin. Mijn pony staat vaker voor de wagen dan die van TS haar vriendin en dat gaat allemaal blootsvoets.

Tja... heb 3 paardjes waarvan bij 1 de hoeven slijten waar je bij staan.
Dat jij dat onzin vind is prima, maar mijn paardje laat wat anders zien.

Niet alle paarden kunnen zonder ijzers en ja de mijne lopen dagelijks op beton/zand en puinpad.
Dat houden de voeten net vol; pak ik haar voor een stuk over de weg, dan slijten ze al te hard en loopt ze op eieren.

Maar ik zal tegen haar zeggen dat het onzin is omdat jouw paard blootvoets kilometers over de weg draaft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:32

Per paard bekijken.
De ene kan prima zonder, ook veel ritten over asfalt.
De ander kan dat niet, of heeft ijzers nodig omdat zijn voeten anders totaal scheef afslijten.
Minder erg zonder ruiter (of lekker hapje voor een roofdier in het wild) maar niet handig als je een paard wilt rijden of mennen.

Makkelijkste is zonder.
Maar wat niet gaat gaat niet :)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:41

Kuggur schreef:
Hoefijzers hebben mijn voorkeur. De nadelen ervan worden nogal overdreven door de fundi´s van paard"natuurlijk"...

Ik ben niet paard natuurlijk, maar ben het wel met ze eens. Graag even je mening onderbouwen want ik zie geen voordeel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:42

bruintje123 schreef:
Per paard bekijken.
De ander kan dat niet, of heeft ijzers nodig omdat zijn voeten anders totaal scheef afslijten.
Minder erg zonder ruiter (of lekker hapje voor een roofdier in het wild) maar niet handig als je een paard wilt rijden of mennen.

Makkelijkste is zonder.

scheef slijten= scheef paard. dat los je niet op met ijzers, maar op de juiste manier rijden. over asfalt heb je ook hoefschoenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:43

EJuniorJoost schreef:
bruintje123 schreef:
Per paard bekijken.

Makkelijkste is zonder.

scheef slijten= scheef paard. dat los je niet op met ijzers, maar op de juiste manier rijden. over asfalt heb je ook hoefschoenen.

Of aangeboren, en dat rijdt je er niet "even" uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:44

geen hoefijzers hebben mijn voorkeur...maar ben ook van mening dat niet ieder paard even lekker loopt zonder ijzers.
Als het nodig is ijzers,anders niet...Paard individueel bekijken,en vooral niet roepen dat paarden ook zonder ijzers geboren worden.Ze worden namelijk ook zonder ruiter geboren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:50

NatalieLot schreef:
Dees schreef:
Over het asfalt voor de wagen 'vreet' inderdaad hoeven.
Ik zou bij dit gebruik ook absoluut kiezen voor ijzers.

Alternatief is hoefschoenen gebruiken voor die keren dat er op de weg gereden gaat worden. Denk dat dat per saldo ook voordeliger is dan een paar keer beslag per seizoen.

Ik ben ik het niet mee eens. Hoefschoenen passen nooit. Jah misschien de eerste 2 a 3 dagen na het bekappen. Maar de hoeven groeien. Ik heb al zoveel vieze wonden en scheuren gezien van Hoefschoenen. Mijn voorkeur gaat dan echt gewoon uit naar een ijzertje

Ik heb mijn oudje periodes 24 uur per dag op schoenen lopen. Nog nooit een wondje van gezien en ze passen altijd. Het hoeft dus niet zo te zijn dat paard er nadelen van ondervind.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:56

Lekker blootsvoets :)

Het komt maar zelden voor wil ik begrijpen dat een paard permanent op ijzers staat.
Vaak hoor ik als correctie voor verkeerde stand van de hoeven wat mi heel anders opgelost kan worden dan er een ijzer onder te slaan.

Bij aankoop van mijn pony stond hij rondom op ijzers, nu lekker bloot en ondanks aardig wat km's op verschillende ondergronden heeft hij juist nu erg mooie voeten :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:23

EJuniorJoost schreef:
Kuggur schreef:
Hoefijzers hebben mijn voorkeur. De nadelen ervan worden nogal overdreven door de fundi´s van paard"natuurlijk"...

Ik ben niet paard natuurlijk, maar ben het wel met ze eens. Graag even je mening onderbouwen want ik zie geen voordeel.

Kuggur woont op Ijsland = vulkanisch gesteente en dat heeft iets andere eigenschappen dan ons zand en asfalt. Auto is op grote stukken nutteloos (zeker bij vee ophalen) en dan blijft paard als 4x4 over. Vee en weer houden geen rekening met hoe lang jouw blote voeten paard over flink schurende oppervlakken kan lopen, dus ijzers onder zodat je vee veilig op stal staat voor de winter.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:32

Lekker op blote voeten! Tenzij het niet anders kan omdat ze speciaal beslag nodig heeft. Gelukkig heeft mijn paardje sterke hoeven en zijn ijzers niet nodig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:38

NatalieLot schreef:
Ik ben ik het niet mee eens. Hoefschoenen passen nooit. Jah misschien de eerste 2 a 3 dagen na het bekappen. Maar de hoeven groeien. Ik heb al zoveel vieze wonden en scheuren gezien van Hoefschoenen. Mijn voorkeur gaat dan echt gewoon uit naar een ijzertje

Vieze wonden en scheuren? Scheuren van wat?

Mijn hoefschoentjes passen prima hoor, ik bekap mijn pony zelden. Wonden heeft ie er nog nooit van gehad, en ken eerlijk gezegd ook niemand die dat wel heeft.

Het heeft wel een enorme pre op ijzers, als het kan natuurlijk. Ijzers hebben ze 24/7 aan hun voeten genageld zitten. Ja, soms moet het, agreed. Maar als het niet hoeft, waarom zou je het dan doen?

Ijzers gaan niet mee met de groei, dus eigenlijks zou je ze er elke week vanonder moeten halen, maar dat doet niemand. IJzers zijn spekglad, ijzers verwonden andere paarden, ijzers geven geen cm mee in de beweging van de hoef, ijzers blijven in de modder steken, en laten vervolgens scheuren en gaten in de toch al niet hele sterkte hoefwand achter.
Nogmaals, als het moet, dan moet het. Maar als het niet hoeft en alleen voor die paar buitenritjes is, dan zou ik echt eerder schoenen kiezen. Ook qua kosten trouwens. Schoenen zijn in aanschaf even prijzig maar je doet er vrij lang mee waardoor ze goedkoper zijn dan jaar rond beslaan.

Als die 3 buitenritten per week met schoentjes kunnen, is voor paard toch veel fijner.
Je moet natuurlijk wel een GOEDE passer laten komen en alleen echt goed passende schoenen kopen, net als dat je een GOEDE hoefsmid hebt die er passende en de juiste ijzers onder slaat.

Jij loopt ook niet lekker op verkeerde schoenen.

Mijn pony loopt als een tiet op die hoefschoenen, ik kan er alleen maar heel blij mee zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:38

mijn oude paard kon niet zonder ivm brokkelhoeven echt alles gedaan zelfs dat natuurlijk bekappen maar ijzers waren voor hem het beste! en dan echt van ijzer en geen kunststof.
Hoefschoenen die waren alleen een alternatief als er geen ijzer meer aan kon en dat kon maar liep niet over.(maar dat is zeker 10 jaar geleden, ontw en techniek staat niet stil)
mijn huidige pony ment zonder ijzers of hoefschoenen gewoon over het asfalt en het gaat echt prima! ik laat haar iedere 6mnd bijvijlen en meer is niet nodig....
Hoefschoenen zitten in de overweging maar zijn tot dusver overbodig! en dat nu al 2 jaar ;)
dus het is niet wel of niet maar de omstandigheden die het besluit van noodzaak vormen ;)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:45

Hoe zie je eigenlijk dat de hoeven te lang beginnen te worden ? :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:42

EJuniorJoost schreef:
Kuggur schreef:

Ik zie wel voordelen hoor :j :

*Nooit meer gezeik met hoefschoenen die niet passen.
*Te smerig zijn om uit te trekken.
*Losraken onderweg waardoor je langs een drukke weg van je kar af moet omdat je geen groom bij je hebt en al zeker niet in de winter.
*Riempjes die loslaten in draf waardoor je paard op zijn smoel gaat voor de wagen.
*voortijdig kapot gaan.
*Elke 2 weken je rug half naar de klote werken omdat er weer een randje af moet anders passen de schoenen niet meer.
*Schoenen die niet meer passen omdat door je vakkundige bekap werk de verbrede witte lijn weg is en de hoef smallen en harder is geworden. Dus weer een nieuwe set.
*Veel sneller klaar met inspannen en uitspannen.
*Geen volgezogen schoenen met bagger en water.
*Geen hoef tegen je kop omdat je paard het zat is al dat gefrunnik aan zijn voeten
*Stalgenoten ook een stuk veiliger omdat je dat onding niet meer boos aan de kant slingert
*De hoefsmid komt het klote werk voor je doen terwijl jij lekker van een bakkie thee geniet.

Dat zijn dus de voordelen van ijzers die ik ontdekt heb sinds ik zelf bekap en gebruik maak van hoefschoenen. :P