Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sjanien schreef:Ik zou graag mijn paarden zonder ijzers laten lopen. Maar paard dat ook voor de koets loopt houdt het gewoon niet vol. Met 1 keer in de week op de weg rijden slijt ze er zoveel af dat ze gevoelig gaat lopen. Die heeft dus nu weer voor ijzers onder. Komende zomer probeer is eerst om achter zonder ijzers te rijden maar slijt het teveel af dan moet ze ook daar weer ijzers onder. we hebben ook nog een shet die op den duur voor de koets gaat daarbij kijken we gewoon of zijn hoeven het vol houden slijten ze teveel af dat ze geveolig gaan lopen dan moeten er toch ijzers onder.
Maartje1990 schreef:Dees schreef:Over het asfalt voor de wagen 'vreet' inderdaad hoeven.
Ik zou bij dit gebruik ook absoluut kiezen voor ijzers.
Alternatief is hoefschoenen gebruiken voor die keren dat er op de weg gereden gaat worden. Denk dat dat per saldo ook voordeliger is dan een paar keer beslag per seizoen.
Onzin. Mijn pony staat vaker voor de wagen dan die van TS haar vriendin en dat gaat allemaal blootsvoets.
bruintje123 schreef:Per paard bekijken.
De ene kan prima zonder, ook veel ritten over asfalt.
De ander kan dat niet, of heeft ijzers nodig omdat zijn voeten anders totaal scheef afslijten.
Minder erg zonder ruiter (of lekker hapje voor een roofdier in het wild) maar niet handig als je een paard wilt rijden of mennen.
Makkelijkste is zonder.
Maar wat niet gaat gaat niet
EJuniorJoost schreef:bruintje123 schreef:Per paard bekijken.
De ene kan prima zonder, ook veel ritten over asfalt.
De ander kan dat niet, of heeft ijzers nodig omdat zijn voeten anders totaal scheef afslijten.
Minder erg zonder ruiter (of lekker hapje voor een roofdier in het wild) maar niet handig als je een paard wilt rijden of mennen.
Makkelijkste is zonder.
Maar wat niet gaat gaat niet
scheef slijten= scheef paard. dat los je niet op met ijzers, maar op de juiste manier rijden. over asfalt heb je ook hoefschoenen.
NatalieLot schreef:Dees schreef:Over het asfalt voor de wagen 'vreet' inderdaad hoeven.
Ik zou bij dit gebruik ook absoluut kiezen voor ijzers.
Alternatief is hoefschoenen gebruiken voor die keren dat er op de weg gereden gaat worden. Denk dat dat per saldo ook voordeliger is dan een paar keer beslag per seizoen.
Ik ben ik het niet mee eens. Hoefschoenen passen nooit. Jah misschien de eerste 2 a 3 dagen na het bekappen. Maar de hoeven groeien. Ik heb al zoveel vieze wonden en scheuren gezien van Hoefschoenen. Mijn voorkeur gaat dan echt gewoon uit naar een ijzertje
EJuniorJoost schreef:Kuggur schreef:Hoefijzers hebben mijn voorkeur. De nadelen ervan worden nogal overdreven door de fundi´s van paard"natuurlijk"...
Ik ben niet paard natuurlijk, maar ben het wel met ze eens. Graag even je mening onderbouwen want ik zie geen voordeel.
NatalieLot schreef:Ik ben ik het niet mee eens. Hoefschoenen passen nooit. Jah misschien de eerste 2 a 3 dagen na het bekappen. Maar de hoeven groeien. Ik heb al zoveel vieze wonden en scheuren gezien van Hoefschoenen. Mijn voorkeur gaat dan echt gewoon uit naar een ijzertje
EJuniorJoost schreef:Kuggur schreef:Hoefijzers hebben mijn voorkeur. De nadelen ervan worden nogal overdreven door de fundi´s van paard"natuurlijk"...
Ik ben niet paard natuurlijk, maar ben het wel met ze eens. Graag even je mening onderbouwen want ik zie geen voordeel.