Paard kreupel na bekappen (ervaringen gezocht).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:49

Gix schreef:
Ik heb vandaag meer informatie gevraagd en het ging om een dubbele zool. Dat is een term die mij onbekend is.

Heeft mijn paard ook. Dit is een natuurlijke extra laag op de zool, omdat de zool te dun en gevoelig is. Sommige smeden halen hem weg, omdat deze het hoefmechsnisme iets belemmert. Mijn smid lat hem zitten, omdat dit paard dat blijkbaar nodig heeft. De natuur reguleert zichzelf zodoende.
Sinds de dubbele zool blijft zitten, loopt jij dus niet meer gevoelig en dus veel beter!!

Floortz

Re: Paard kreupel na bekappen (ervaringen gezocht).

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 03:31

Dubbele zool verklaart wel de scheuren omdat de hoefwand daardoor te lang is gebleven. Het oogt dan alsof de wand niet te lang is, maar schijn bedriegt. Het is geen echte zool maar overgroeid steunselmateriaal. Steunselmateriaal is harder dan zool en groeit soms snel. Nu bijhouden is belangrijk, anders overgroeit het de zool nog een keer. Het heeft tijd nodig om weer een dikkere zool te laten groeien. Heb je al hoefschoenen geprobeerd? Of zou hij dat niet tolereren?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:02

Een echte dubbele zool is ook gewoon zool materiaal hoor. Steunsel kan natuurlijk ook overgroeien maar dan is het meestal harder...
Ken 1 fries die lagen zool stapelt, een quarter, en wat spanjaarden.. Dat raakt gewoon aangestampt ofzo? De steunsels zijn dan ook te lang maar in deze gevallen groeit dat vooral recht naar beneden en staan ze er zoals een flatgebouw, en gaan ze niet direct over de zool uitwaaieren ofzo... Vooral bij die ene fries was dat extreem. Steunsels kruisten elkaar over/door de straal en dat vond hij niet leuk. Met daartussen laagjes zool en oude hoefzweren.... Stuk of 5 per voet. Hij was toen ehh een tijdje niet meer bekapt :P Heb ook een keer zo een diepvrieshoef gehad op school, daar bleef maar afkomen! Heb er foto's van maar die zijn niet zo duidelijk jammer genoeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:32

Gix schreef:
Ik heb vandaag meer informatie gevraagd en het ging om een dubbele zool. Dat is een term die mij onbekend is.

Een dubbele zool is volgens mij kort gezegd een zool die zichzelf vernieuwd. Dat had mijn paard in ieder geval een keertje. De oude zool zit dan wat los (er brokkelde toen wat stukjes af bij mijn paard) en daar onder zit een nieuwe zool. Maar daar mag een paard zeker niet kreupel van gaan lopen! Je smid had daar beter vanaf kunnen blijven en wachten totdat de zool vanzelf afbrokkelde. Waarschijnlijk was die nieuwe zool dan nog niet goed genoeg gevormd en nog niet dik genoeg, en heeft hij de oude laag helemaal eraf gehaald..
Persoonlijk zou ik zo'n smid niet meer laten komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:43

Als je paard al minimaal 8 jaar steunsel aan het verzamelen is geweest dan vind ik het niet gek dat hij nu kreupel is.
Al die tijd is de zool dan beschermt geweest door heel hard steunselmateriaal en ik ga er ook vanuit dat de hoefsmid dat bedoelt met dubbele zool. Na 8 jaar of zelfs 22 jaar zijn die steunsels echt we omgeklapt en uitgewaaietd als je niet regelmatig over kiezel rijdt.

Ik vind het een piep klein beetje vreemd dat je in 8 jaar tijd niet gedacht hebt: goh laat ik zelf eens leren bekappen.
Of in iedergeval dan 4x per jaar even onder verdoving te laten bijwerken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:52

Rustig maar Sizzle, ts heeft dit paard nog lang geen 8 jaar, maar iets meer dan een jaar nu.
En filmpjes van de vorige eigenaar op YouTube laten heel goed zien hoe dit dier reageert op de hoefsmid.

ontopic; denk dat het voornamelijk komt omdat de stand te veel veranderd is in 1 keer. Dat is voor een jong paard in de groei al niet prettig, maar voor een dier van 22 die jaren en jaren (wie weet wel zn hele leven) in een bepaalde stand heeft gelopen. De tip om dan tijdelijk hem weer enigszins in zn oude stand te laten lopen dmv ijzers is zo slecht nog niet. En dan met hele kleine mini stapjes die stand veranderen. Maar in 1 keer zo radicaal dat werkt niet.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 29-02-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:54

Ik ben heel rustig, enkel verbaast en daarnaast niet helderziend.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:55

staat toch ook echt in dr posts; die 8 a 9 jaar waar ts het over heeft zijn de jaren bij de vorige eigenaar, waar die overigens ook al zo was toen die hem kocht. (dat ze hem nu iets meer dan een jaar heeft weet ik dan omdat ik het andere topic volg van dit paard)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 29-02-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:56

Niet alles gelezen, maar een paard van die leeftijd kan lichte slijtage hebben. Als je dan teveel aan de stand gaat veranderen in een keer, kan die slijtage pijnlijker worden omdat die meer wordt getriggerd.

Ik zou je paard eens op de foto zetten, en dan van de hoef en de kogel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:57

xxCYNNxx schreef:
staat toch ook echt in dr posts; die 8 a 9 jaar waar ts het over heeft zijn de jaren bij de vorige eigenaar, waar die overigens ook al zo was toen die hem kocht.

Dat was voor mij dus niet duidelijk.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 10:25

Sizzle schreef:
Ik ben heel rustig, enkel verbaast en daarnaast niet helderziend.

Geeft niet ik lees ook wel eens over iets heen. Ik ben al erg blij dat mensen willen meedenken.

Ik heb nog eens informatie lopen zoeken en inderdaad ik denken dat ik die dubbele zool verwar met het weghalen van de steunen (dus dat het nu normaal is en toen teveel). Ik ben het zo gewend.
Hij heeft ook wat bloeduitstortingen die er misschien al zaten maar nu pas zichtbaar zijn, en ook goed zichtbaar waar die kleine hoefzweer van +- 1 jaar geleden heeft gezeten.

Hoefschoenen dacht ik zelf ook al aan, deze accepteert hij wel dit heb ik heel in het begin al eens uitgeprobeerd.

Maar nu komt het volgende probleem. Ik vermoed dat hij een glijer heeft gemaakt of ruzie heeft gehad want hij heeft een stijf achterbeen (komt vanuit het bovenbeen/heup).
Dit is niet iets wat vaker voorkomt bij hem, hij is ondanks zijn leeftijd zeer soepel normaal gesproken.
De voorhoeven leken wel al een iets kleiner probleem te vormen.

Beetje balen... Ik wandel de komende week wel even alleen met hem. Anders moet er toch maar weer even iemand naar komen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:01

Echt van boven of komt het uit de sprong. Ik denk dat meteen aan spat die een tik heeft gehad omdat de stand is aangepast.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 13:23

Nee eerder vanuit de heup, beetje alsof hij goed uitgegleden is. Hij bolt ook zijn rug iets op en strekt zijn staart iets uit als hij gewicht op dat been moet zetten. Dit is dus ook pas echt sinds eergisteren dat het mij opvalt, vorige week was het absoluut nog niet zo.
Op de andere hand zie je bijna niet eens dat er wat aan de hand is trouwens.
Iemand op stal zei nog dat het stijfheid kon zijn doordat hij nu niet werkt/stil staat, en buiten staat hij inderdaad ook veel op 1 plek nu en hij komt nu ook niet in de stapmolen en normaal wel.
Maar hij heeft echt nooit eerder zulke problemen gehad. Juist een paard met hele droge sterke benen, heel soepel in het lichaam. En hij heeft heus wel vaker vakantie gehad.

Maar als het niet minder word haal ik er wel iemand bij natuurlijk, in het ergste geval heeft hij vastgelegen op stal.
Kon ook zo 123 geen duidelijke lokatie vinden, hij reageert echt nergens op als je er op drukt, nergens warm, nergens vocht etc.
Durf ook niet echt meer te gaan loswerken tot die hoeven goed zijn dus ik kan ook niet die spieren echt warm maken om te kijken of het door met wat loswerken weer soepeler word.

Heh wat een gedoe, hiervoor was er bijna nooit iets. Krijg er bijna spijt van dat hij bekapt is zo.

Hij begint wel weer meer zichzelf te worden nu qua gedrag dus dat is wel een positief puntje.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 15:14

Nou schiet mij maar lek... Hij liep vandaag gewoon goed. 8)7

Ik heb zijn benen geschoren en vond op dat achterste kreupele been een plek verstopt onder al dat haar, had wat weg van een lichte draadwond, Alleen staat hij meestal niet in een paddock met draad maar met planken en zit het ook te hoog voor een draadwond denk ik. Dus dat is een mysterie. Mogelijk houd het verband.

Hij liep ruim 90% beter op dat been en op de hoeven loopt hij best aardig nu zelfs op het harde?. De pijnstillers zijn niet inneens veranderd of meer nu. Ik begrijp er echt helemaal niks meer van. Heb een beetje het gevoel van het is te goed om waar te zijn.

Hij is ook niet meer dat slome peerd van de afgelopen weken en hij had er weinig zin in om rustig aan te doen vandaag.

Ik doe nog wel voorzichtig en wacht even af hoe hij het zonder pijnstillers gaat doen vanaf zondag.