Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
astridklomp schreef:Het paard op de juiste manier (rechtgericht) rijden is inderdaad het allerbelangrijkste. Helaas zijn er maar weinig mensen die dat echt goed kunnen, en ook weinig ruiters die goed voelen wanneer hun paard recht of iets scheef loopt. Daarom is het heel belangrijk een goede instructeur en begeleiding hierin te zoeken.
Het is inderdaad wel zo dat het verloop en de klachten bij elk paard wat anders zijn. Ik denk dat dat met veel verschillende dingen te maken heeft. Ik ken genoeg paarden die een 3 of zelfs 4 hebben en gewoon zonder problemen in de sport lopen. Dat wil dus niet altijd wat zeggen. Ik ken paarden met een goed straalbeen die toch heel erg kreupel zijn (klinisch hoefkatrol noemt men het dan). Ik heb zelf 5 jaar geleden een paard gekocht waar tijdens de keuring en na verder onderzoek klinisch hoefkatrolontsteking als diagnose naar boven kwam. Het paard had een 1 en een 2 op de straalbenen en liep heel licht kreupel. De vorige eigenaar heeft het paard nog laten inspuiten en zo is het bij mij gekomen. Na een maand liep het paard plots stokkreupel linksvoor. Diagnose van mijn dierenarts was een scheur in de diepe buigpees bij het straalbeen. Volgens mijn dierenarts was het dus geen klinische hoefkatrol maar was er bij de aankoopkeuring al een irritatie van de pees of bandjes geweest. Het paard liep bij mij in een paddock met diep zand, heel slecht voor een geirriteerde pees, en heeft het daar dus verder gescheurd. Dat is overigens helemaal goed gekomen, heeft wel een jaar geduurd. Paard liep overigens ook erg scheef van zichzelf, ik denk dat daar ook de irritatie van de pees door veroorzaakt is. Nu 4 jaar later heeft ze nooit meer onregelmatig of gevoelig gelopen op dat been.
Het is dus nogal breed en ik vind dat de conclusie 'hoefkatrolontsteking' of 'klinische hoefkatrolontsteking' nogal snel gegeven wordt en veel te vaag is. Een MRI geeft vaak meer duidelijkheid maar is erg duur. Ijzers eronder met zooltjes en siliconen vind ik niet echt optimaal voor de genezing. Als een hoef zo ingepakt is kan hij niet goed uitzetten en wordt de doorbloeding minder in de hoef, wat de hoef wel nodig heeft om goed te functioneren en dus te genezen. Het paard loopt met zo'n beslag natuurlijk meteen beter maar is voor de lange termijn niet gunstig voor de genezing. Goed bekapt en op de juiste manier gereden geeft het beste resultaat.
rumay schreef:Hier ook een paard met een 3 op beide voorbenen, ook ik had zoiets van, ik doe iets fout en hulp gezocht bij Mireille en Nakita, mijn paard loopt nu prima.
Ook ik had me over laten halen om ijzers eronder te doen maar na 4 maanden er weer ondervandaan en meer natuurlijk laten bekappen.
Heel soms loopt hij iets gevoelig maar verder prima en wil hij ook weer lopen wat daarvoor niet zo was.
Management van juist bekappen, juist rijden(recht richten) is erg belangrijk.