Ervaringen met Hoefkatrol & beweging.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:43

Mijn paard is naar buiten gegaan nooit meer op stal en heeft daar na ook nooit meer slecht gelopen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:44

astridklomp schreef:
Het paard op de juiste manier (rechtgericht) rijden is inderdaad het allerbelangrijkste. Helaas zijn er maar weinig mensen die dat echt goed kunnen, en ook weinig ruiters die goed voelen wanneer hun paard recht of iets scheef loopt. Daarom is het heel belangrijk een goede instructeur en begeleiding hierin te zoeken.

Het is inderdaad wel zo dat het verloop en de klachten bij elk paard wat anders zijn. Ik denk dat dat met veel verschillende dingen te maken heeft. Ik ken genoeg paarden die een 3 of zelfs 4 hebben en gewoon zonder problemen in de sport lopen. Dat wil dus niet altijd wat zeggen. Ik ken paarden met een goed straalbeen die toch heel erg kreupel zijn (klinisch hoefkatrol noemt men het dan). Ik heb zelf 5 jaar geleden een paard gekocht waar tijdens de keuring en na verder onderzoek klinisch hoefkatrolontsteking als diagnose naar boven kwam. Het paard had een 1 en een 2 op de straalbenen en liep heel licht kreupel. De vorige eigenaar heeft het paard nog laten inspuiten en zo is het bij mij gekomen. Na een maand liep het paard plots stokkreupel linksvoor. Diagnose van mijn dierenarts was een scheur in de diepe buigpees bij het straalbeen. Volgens mijn dierenarts was het dus geen klinische hoefkatrol maar was er bij de aankoopkeuring al een irritatie van de pees of bandjes geweest. Het paard liep bij mij in een paddock met diep zand, heel slecht voor een geirriteerde pees, en heeft het daar dus verder gescheurd. Dat is overigens helemaal goed gekomen, heeft wel een jaar geduurd. Paard liep overigens ook erg scheef van zichzelf, ik denk dat daar ook de irritatie van de pees door veroorzaakt is. Nu 4 jaar later heeft ze nooit meer onregelmatig of gevoelig gelopen op dat been.

Het is dus nogal breed en ik vind dat de conclusie 'hoefkatrolontsteking' of 'klinische hoefkatrolontsteking' nogal snel gegeven wordt en veel te vaag is. Een MRI geeft vaak meer duidelijkheid maar is erg duur. Ijzers eronder met zooltjes en siliconen vind ik niet echt optimaal voor de genezing. Als een hoef zo ingepakt is kan hij niet goed uitzetten en wordt de doorbloeding minder in de hoef, wat de hoef wel nodig heeft om goed te functioneren en dus te genezen. Het paard loopt met zo'n beslag natuurlijk meteen beter maar is voor de lange termijn niet gunstig voor de genezing. Goed bekapt en op de juiste manier gereden geeft het beste resultaat.

heel goed verwoord!

Steppe

Re: Ervaringen met Hoefkatrol & beweging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:12

Hier ook een paard met een 3 op beide voorbenen, ook ik had zoiets van, ik doe iets fout en hulp gezocht bij Mireille en Nakita, mijn paard loopt nu prima.
Ook ik had me over laten halen om ijzers eronder te doen maar na 4 maanden er weer ondervandaan en meer natuurlijk laten bekappen.
Heel soms loopt hij iets gevoelig maar verder prima en wil hij ook weer lopen wat daarvoor niet zo was.
Management van juist bekappen, juist rijden(recht richten) is erg belangrijk.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:13

rumay schreef:
Hier ook een paard met een 3 op beide voorbenen, ook ik had zoiets van, ik doe iets fout en hulp gezocht bij Mireille en Nakita, mijn paard loopt nu prima.
Ook ik had me over laten halen om ijzers eronder te doen maar na 4 maanden er weer ondervandaan en meer natuurlijk laten bekappen.
Heel soms loopt hij iets gevoelig maar verder prima en wil hij ook weer lopen wat daarvoor niet zo was.
Management van juist bekappen, juist rijden(recht richten) is erg belangrijk.

als je paard gevoelig loopt kan je dan geen hoefschoenen proberen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:15

Ik heb hoefschoenen voor buiten en die gebruik ik ook maar sms vergeet ik ze omdat ik "even" snel een rondje ga doen.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:34

1 van mijn 2 paardjes heeft aan 1 voet 3e en andere 4e graad hoefkatrol.
Ze was een tijdje wel, niet, wel, niet kreupel, tot op een dag ze dikke koorts had niet meer wou eten en liep alsof ze bevangen was. Eerst dacht de DA dat er een pees gescheurd was, na een foto's bleek het hoefkatrol te zijn, en (sorry ben even de naam kwijt) het spul tussen de hoef gewichten was ontstoken.
Na medicijnen en een boel geduld en andere bekapping met ronde ijzers, heb ik nu weer een goed lopend blij paardje :D
Het is een oud wedstrijd paard van mij en heb haar naar de diagnose van de L1 nog naar de M1 kunnen rijden. We zijn gestopt met wedstrijden omdat ik liever ook spring en dat behoorlijk afgeraden werd. Ze word nu bereden door mij en mijn bijrijder die gaat dit jaar dressuur wedstrijd rijden.

Meestal, zeker in de winter begint ze stijf maar veder is er niets van te zien. We hebben de training aan gepast met een instructeur die ervaring heeft met paarden met hoefkatrol problemen. Lang en laag, goed op de achterhand en vooral evenwichts oefeningen, goed los en uit stappen. Op het harde lopen is mij sterk afgeraden net als op te zachte/ mulle ondergrond. Bochten voltes enz kan prima als ze maar goed in evenwicht is en niet op de voorhand loopt.
Maar ook al is ze stijf of (zoals in het begin) een klein beetje onregelmating niet op rust zetten maar laten lopen lopen en lopen. Paard geeft zelf aan als het echt niet meer gaat.

Toen we er net achter waren zat ik er door behoorlijk in een dip, was bang dat we afscheid moesten gaan nemen. Ontsteking was zo goed als weg, en we mochten weer langzaam aan de wandel, maar omdat ik zo bang was dat ze weer kreupel was of weer ziek werd. En wat moet je met een paard wat niet alles meer kan en mag? Wil ze nog wel doe ik haar geen pijn..enzenz
Wat de DA mij toen vertelde vergeet ik nooit, : we gaan eens kijken of ze nog lol in dr leven heeft. Mona ging de wei op, stuiter stuiter stuiter en of ze er nog zin in had!

Nu heb ik Mona al bijna 15jaar en kennen we elkaar door en door, denk dat ik goed weet of ze nu lui is of dat het niet meer wil.
Als het echt heel koud is weet ik dat ze liever niets doet. Natuurlijk ga ik er echt niet achter aan rennen met een zweep om te zorgen dat ze beweging krijgt.Maar lekker een stukje aan de hand wandelen en lekker los in de bak. Masseren van de benen helpt, en als het kouder is dan min 10 krijgt ze stal bandages.

Goed komt het nooit meer, het kan alleen nog maar minder worden dat weten we. Tot die tijd kijken we elke dag wat lukt, Anders morgen nog eens proberen.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:38

oo en ze gaat elke dag lekker de wei op als het weer het toelaat, anders gaat ze los in de paddox

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:05

Ik heb een merrie van 22, gekocht op haar 12e met toen hko 3/4 op beide voorbenen.
Al die jaren rustig gereden en per dag gekeken wat ze aankan. Nu enkel nog stapritjes buiten van ca een half uur, verder wel dagelijks rustige beweging zoal wandelen of stapmolen, naast weidegang en paddock.

TS, je schrijft dat ze zo vrolijk wordt in de les met meer paarden. Let er wel op dat een paard zichzrlf echt niet in acht neemt en dat in zo'n geval het plezier en instinct om mee te doen voorop gaat. Met soms nadien de gevolgen en eventuele schade. Mijn merrie gaat soms ook als een 3-jarige uit haar dak met mijn ruin samen, maar dat merk ik de dagen erna wel degelijk, dan loopt ze moeilijker. Ik laat haar wel, vind haar plezier erg belangrijk en ze doet het dan echt zelf.
Maar als je lest houd je je paard verplicht een uur in die situatie waar ze drukker wordt, ik zou dat niet zo snel doen.

Ze loopt zonder ijzers. Wel ijzers en zooltjes geprobeerd maar daar liep ze slechter op dan zonder. Nu kan het hoefmechanisme zijn natuurlijk werk doen en is er daardoor zoveel mogelijk doorbloeding van de hoef.