Hoefsmid paard te kort bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:22

De antibiotica was om een mogelijke hoefzweer tegen te gaan. Nu ik dit mee heb gemaakt zie ik ook in dat ik er eigenlijk gewoon bij had moeten zijn en dat het daar door misschien wat lastig is. Maar omdat het in 1 klap zo beter was door het gips werd mijn gevoel van al die tijd gewoon bevestigd. De hoef was te kort en zn zool was daar door extreem pijnlijk geworden en had de kreupelheid veroorzaakt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:24

Ik vind het een lastig verhaal en ben bang dat het ook heel lastig te bewijzen zal zijn. Sowieso het feit dat je er niet bij was en paard daarna de wei op is gegaan, zorgt voor een soort 'gat' in de tijdlijn tussen het moment van bekappen en het moment van constateren.

Daarnaast denk ik dat het niet handig is geweest dat de smid niet terug is gekomen, omdat hij niet de kans heeft gekregen het op te lossen. Ongeacht of het zijn of jouw keuze was om niet te komen kijken hoor, ik snap het wel, kan ik je aanraden om bij zulke zaken in ieder geval altijd de kans te bieden het op te lossen.
Een ijzertje eronder (tijdelijk) is vaak en simpele manier om dit op te lossen, dat verlicht uiteindelijk ook de druk. Vind het van je dierenarts wat vreemd dat hij wel aangeeft dat de zool gekneusd is, maar niet direct meedenkt naar een manier hier de druk op te verminderen. Pijnstillers helpen immers niet als de druk die de kneuzing veroorzaakte, in de tussentijd aanwezig blijft.

Ik heb wel ooit paarden gehad die wat gevoelig waren na het bekappen maar dat heeft nooit meer dan een dag of 2, 3 geduurd. Vind het ook lastig voor te stellen dat een paard er maanden last van heeft, dan zou er bijna geen hoef meer over moeten zijn want normaal is hij na 8 weken weer aan de volgende bekapbeurt toe... Ik zou zelf dan toch ook bang zijn dat er een ander probleem heeft meegespeeld denk ik. Maar goed, er gebeuren gekkere dingen en het verhaal kan ook prima zijn zoals jij het vermoed.

Wat ik eigenlijk probeer uit te leggen, ik vind het een verhaal met veel mogelijkheden, veel dingen die misschien mis kunnen zijn gegaan maar allemaal lastig te achterhalen en nog lastiger te bewijzen zijn. Zoals met zoveel dingen, kon je paard het maar vertellen....Vermoedelijk blijft het altijd een stukje gissen, Enorm balen, vervelend voor je paard maar ook voor jou en hopelijk iets waar jullie nooit meer mee te maken krijgen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:29

spatter schreef:
TS geen nette hoefsmid :r

Enige optie was dan een andere smid of inderdaad de DA.
DA had ik mijn ogen een andere smid kunnen adviseren.

Maar als jou paard ondanks al die medicatie nog zolang kreupel in geweest, is het niet alleen te kort bekappen geweest, dan moet er meer aan de hand geweest zijn of hij moet tot in het leven gesneden hebben :\

Dit benoem ik tot alles bij elkaar tot ik weer ben gaan rijden. In de tijd dat hij niet meer zo overdreven kreupel was heeft hij nog steeds rust moeten hebben. Het duurde gewoon zolang tot de hoef weer redelijk aangegroeid was tot het geen pijn meer deed en daarnaast door dit soort fratsen gaat hij nog langzamer groeien ook. Het echt op 3 benen hinken heeft natuurlijk godzijdank korter geduurd.

Rocamor

Re: Hoefsmid paard te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:43

Hoe lang heeft hij dan op 3 benen gehinkt? En als hij stond, hoe zette hij dan zijn hoef neer?

Mijn ruin had ooit ook een hoefzweer. Dierenarts erbij, kon niets vinden. Ging bezig met een soort van buigproef |o . En concludeerde toen dat mijn paard artrose in de kogel had (overigens alleen door wat rekken en strekken en zonder RX).
Beest wilde ook echt alleen nog hinken. Dag later vond de smid de zweer direct. Zonder problemen. Helaas had mijn paard toen al AB en ontstekingsremmers gehad, waardoor de zweer 6 weken later er weer was.

OVerigens kan mijn paard best artrose hebben op dat been, geen idee, maar die kreupelheid kwam toen echt van die zweer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:08

vreemde reactie van de smid, mijn paard stond na zijn operatie op ijzers met leertje
mijn smid was op vakantie en de `knecht`heeft hem toen beslagen en eigenlijk gelijk al niet goed, ik liep altijd even na beslaan om te kijken hoe hij erop wegliep
smid het gezien en moest het 2 dgn aankijken, nou dag erop op 3 benen en DA gebeld paard is 4 weken op pijnstillers gegaan maar alles netjes betaald door mijn smid, hij zei het zelf ze zijn daarvoor verzekerd.