Goedgekeurd voor de sport (PROK) met opmerking, kopen??? Adv

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re: Goedgekeurd voor de sport (PROK) met opmerking, kopen??? Adv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:51

Niet kopen. Ooit een paard met dezelfde opmerking als vijfjarige gekocht, ook ggk voor sport.. Met 15, na jaren gekwakkel en kreupelheden, opnieuw laten röntgenen. Drama aan dat been, kon het dier wegbrengen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:59

Hoe kan die nou PROK zijn met deze bemerking? Dan moet ie hoe dan ook 100% goed zijn en zonder bemerking.

Ik persoonlijk zou het geld er niet voor over hebben, teveel voor een dier met een bemerking en waarvan de toekomst zeer onzeker is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:11

Ik zou er niet aan beginnen.
Zo'n paard gaat richting ellende en daar ga je geen geld voor betalen.
Ben het met Janderegelaa eens, dit paard is hooguit de slachtwaarde waard.
Je zou nog eens 1.000 euro kunnen bieden omdat het een leuk paard lijkt te zijn en je dan het risico wilt nemen. Maar de prijsklasse waar in het wordt aangeboden is imo echt een fantasieprijs.
Voor fokkerij is dit paard overigens helemaal ongeschikt vanwege dit ernstige gebrek, dus het prok-certificaat is waardeloos.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:51

Vroeger werd dat als oorzaak voor kreupelheid gezien. Toen kon je alleen röntgenfoto's maken dus wat daar op werd gezien werd al snel als oorzaak aangemerkt.

Tegenwoordig weten we ook door wetenschappelijk onderzoek dat dat eigenlijk geen oorzaak van kreupelheid Is.
Vooral als het symmetrisch Is, dus linksvoor gespiegeld hetzelfde als rechtsvoor en niet absurd erg.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:55

Ragdollcat schreef:
Hoe kan die nou PROK zijn met deze bemerking? Dan moet ie hoe dan ook 100% goed zijn en zonder bemerking.

Ik persoonlijk zou het geld er niet voor over hebben, teveel voor een dier met een bemerking en waarvan de toekomst zeer onzeker is.

PROK is voornamelijk erfelijkheid. Dit is niet erfelijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:25

Dat is niet aan te tonen, want als jong dier is ie niet op de foto geweest en of gekeurd.

Nu wel en dit is eruit gekomen..............dus je kan niet zeggen dat het niet erfelijk is............en ze is nog maar 7 jaar.

Ik vind het geen PROK waardige dier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:32

Liins schreef:
Merrie is nooit eerder gekeurd!
Gaat hier om een sportkeuring met positief eindoordeel + zie opmerking wat erbij staat!

janderegelaa schreef:
Waar je je in vergist is dat ze nu misschien wel goed is voor de sport maar op termijn, en niemand weet hoelang die termijn is, wordt ze vreselijk kreupel. DA zet er niet voor niets een bemerking op. Was het hun eigen dierenarts? Mijn dierenarts keurt een paard hiermee niet goed voor de sport. De Z haalt ze waarschijnlijk niet eens.

Ben het hiermee eens. Verbening van het hoefkraakbeen is progressief. En de merrie is nauwelijks belast geweest. Dus hoe snel die atrose vordert als ze wel belast wordt is niet te zeggen. Maar dat het een probleem wordt wel. Ik vind het heel veel geld voor zo'n risico.
Heeft ze bij de eigen veearts gekeurd. Wil ze m verzekerd hebben. Ik geloof nooit dat die het paard opnemen met zo'n risico. Ik zou ook zeggen, niet doen.
Een prok keuring zegt overigens alleen maar iets over erfelijkheid.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:12

Het kan weldegelijk erfelijk zijn

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:25

De verbening kan leiden tot peesblessures boven in het been. Hier heb ik helaas ervaring mee. Paard is daar door niet meer geschikt voor de sport.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:05

TS, weet je al of je vriendin nog onderzoek heeft gedaan naar dit paard?. Of is ze inmiddels verder opzoek naar een ander paard.

Marieke1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:04

Ik zou het paard laten staan. Je wilt plezier hebben van je paard en dat is hier maar de vraag. Zpu het risico niet nemen, voor dat bedrag heb je ook hele leuke, gezonde paarden.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:20

Ik reageer even voor TS.

Röntgen foto's zijn door eigen DA bekeken en paard is van binnen véél slechter dan op het keuringsrapport van de verkoper (welke pas paar maand oud waren). Paard had o.a. ook spat aan beide achterbenen en de verbening was in ver stadium. Paard zou door eigen DA NIET goedgekeurd worden voor de sport, dus uiteraard negatief koopadvies. Paard stond daarna nog zeker 5 dagen op internet zonder verder iets bijzonders erbij en zelfde prijs, ze is nu wel van het internet af.... Verkocht? Geen idee..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:30

Zo dan. Slechte zaak; dit ruikt naar..... Dit soort paarden worden meestal in de prijsklasse 3/4 aangeboden waar mensen vaak niet keuren omdat er al een rapport bij zit.
Goed dat ze de eigen DA heeft laten kijken.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:49

Babootje schreef:
Zo dan. Slechte zaak; dit ruikt naar..... Dit soort paarden worden meestal in de prijsklasse 3/4 aangeboden waar mensen vaak niet keuren omdat er al een rapport bij zit.
Goed dat ze de eigen DA heeft laten kijken.

Dit paard koste 6500 euro vaste prijs.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:00

Sommige verkopers willen hun paard graag zelf houden :D