Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KellyDV schreef:Alle 3 foto's niet.
De 1e foto is te vroeg gemaakt, achterbeen hoef al van de grond af.
De 2e foto te laat gemaakt, voorbeen hoef al van de grond van en nooit op het buitenbeen.
3e foto te laat gemaakt alle benen van de grond af.
Dit is goed:
(Niet ieder paard beweegt natuurlijk zo gaaf)Haha
[ Afbeelding ]
Selientje schreef:KellyDV schreef:Alle 3 foto's niet.
De 2e foto te laat gemaakt, voorbeen hoef al van de grond van en nooit op het buitenbeen.
Dit is goed:
[ Afbeelding ]
Ook op deze foto is geen zuiver paard te zien
Azmay schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met die "bergop" galloperende paarden? Die hebben beide achter voeten vaak aan de grond als de voorvoeten nog moeten landen. Ik neem aan dat die dan ook niet zuiver lopen?
Selientje schreef:KellyDV schreef:Vraag me af of het niet zuiver lopen is, of gewoon een beter paard is
heeft niks met het paard te maken maar met de manier van rijden
KellyDV schreef:Alle 3 foto's niet.
Dit is goed:
[ Afbeelding ]

KellyDV schreef:Selientje schreef:heeft niks met het paard te maken maar met de manier van rijden
Ja dat kan ook, maar dat heeft toch niets met dit onderwerp te maken lijkt mij toch?
De TS vraagt zo ver ik het begrijp hoe en waarneer op welk moment zij moet timen.
Zij kan als fotograaf er niets aan doen of het paard nou bergop of bergaf of stokkreupel loopt.
xyzutu2 schreef:Volgens mij lopen hier twee vragen door elkaar doordat niet duidelijk is wat nou de vraag is van de ts:
A) Op welke foto draaft het paard beter, in de zin van gangtechnisch correcter?
B) Welke foto geeft de draf van het voordeliger weer, in de zin van welk moment van fotograferen levert een mooier plaatje op?
Zolang niet duidelijk is was de ts bedoelt, krijg je dus dat een fotograaf op een foto met een lichamelijk correct dravend paard reageert met dat die foto fout is, omdat de fotografische conventie is dat een ander moment uit de draf fotogenieker is.
EngeltjeS schreef:KellyDV schreef:Alle 3 foto's niet.
Dit is goed:
[ Afbeelding ]
Maar ik ben erg nieuwsgierig naar de beweging in vrijheid
Onder het zadel is het te trainen en beter te controleren dan in vrijheid.
vandaar dit topic
(Bedankt voor je reactie trouwens)
Het is niet de vraag naar fototechnisch verbeterpunten.
maar naar de beweging van het paard zelf.
Het moment genomen ligt in de hand van de fotograaf. Maar de manier van bewegen is keuze van het paard.
ik ben erg benieuwd naar correcte manier van lopen en gebruik van het lichaam.
Oeps. Selientje schreef:Azmay schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met die "bergop" galloperende paarden? Die hebben beide achter voeten vaak aan de grond als de voorvoeten nog moeten landen. Ik neem aan dat die dan ook niet zuiver lopen?
galop is een drietakt gang, en daarnaast worden de paarden in de hoge dressuur meestal getraind en 'gedwongen' hun voeten zo hoog mogelijk op te tillen voor een 'spectaculaire galop'
Selientje schreef:xyzutu2 schreef:Volgens mij lopen hier twee vragen door elkaar doordat niet duidelijk is wat nou de vraag is van de ts:
A) Op welke foto draaft het paard beter, in de zin van gangtechnisch correcter?
B) Welke foto geeft de draf van het voordeliger weer, in de zin van welk moment van fotograferen levert een mooier plaatje op?
Zolang niet duidelijk is was de ts bedoelt, krijg je dus dat een fotograaf op een foto met een lichamelijk correct dravend paard reageert met dat die foto fout is, omdat de fotografische conventie is dat een ander moment uit de draf fotogenieker is.
Daar ben ik het mee eens, het moment doet wonderen. Maar toch moet je aan een foto kunnen zien, op welk moment deze dan ook genomen is, of het paard zuiver is. Dit ziet natuurlijk ook niet iedereen:P
Vandaar de misverstanden over 'mooier/beter' en 'mooier/beter'in dit topic. Selientje schreef:Citaat:Dat snap ik, maar de drietact klopt toch al niet meer als je de achtervoeten samen hebt staan zonder voorvoet?
klopt hoor bijna alle paarden die in de hoge sport lopen zijn tegenwoordig niet meer zuiver
Erg leuk en leerzaam om te lezen!