zachte straal, neiging rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:12

Ik zou zeggen..doe wat natuurlijke honing van de imker (geen supermarkt honing die hebben de inhoud niet meer die nodig is) en een paar druppels trea tree olie erin, goed mixen. Flinke plakboel is het.

Wrijf het in met een oude tandenborstel op en om de straal. Laat een beetje in de straalgroeven lopen. Voet even ophouden zodat het wat in kan trekken. En je hebt resultaat. Dit heeft bij mij wonderen verricht in 2 weken tijd. Let wel je paard kan bij gevoeligheid reageren altijd met welk spul dan ook!

Bij de mijne zat het tegen rotstraal aan wat slechte plekken erin.

NT Dry ben ik achter zit kopersulfaat in poedervorm in. Dit is zeer zwaar spul zonder dat je het door hebt. Dus niet zomaar gebruiken.

Zachte stralen komen ook van natte ondergrond (nu op weide bij ons bijvoorbeeld extreem nat) of van het soort bodembedekking wat je hebt of hoe vies de omgeving is.

Als het een goede bekapper is heeft hij de losse delen eenmalig weggehaald zodat het gezonde er weer in kan groeien.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 09-02-16 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:13

Groeven als in het midden van de straal? Dus een streepje in het Vvormpje?

Anoniem

Re: zachte straal, neiging rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:26

eh ja hoe leg ik dat uit. waar normaal de straal mooi breed wordt, dus aan de achterkant, bij de hoefballen.
daar is het te diep.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:33

Zelf gebruik ik als het echt erg is dry feet, moet zeggen volgens mij is dit spul niet echt natuurlijk te noemen maar werkt heel goed. Na een paar dagen zijn de stralen vaak weer mooi hard. Bij de eerste behandeling schrob ik eerst de hoeven schoon, dat alle restanten van viezigheid van de hoeven af zijn, ik spoel de straalgroeve door met een mengsel van dettol, jodium en wat water. Dan even stappen op het harde, zodat de hoeven weer drogen. En dan behandelen met dry feet.

Als de hoeven weer mooi droog en hard zijn doe ik eens in de paar dagen strahlsan van leovet gebruiken, dan plakt er niet zoveel aan de hoeven. En blijven ze goed.

Uiteraard moet de omgeving van het paard wel goed zijn, als een paard altijd in een nat weiland staat of altijd in de mest of urine dan gaat de rotstraal waarschijnlijk niet weg met smeersels

Hippozin werkt ook wel goed, maar meestal alleen als er een beetje zit. Verder heb ik van alles geprobeerd maar dat hielp bij mijn paard allemaal niet of nauwelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:36

Aan nattigheid doe je helaas weinig, het regent wel echt bizar veel.
Uiteraard is het weiland nat.
Ook op de verhardig ligt wel een plas, en soms ook wel urine en mest. Wordt wel dagelijks schoongemaakt maar de paarden staan daar te eten dus er valt nogal eens wat neer, zeg maar.

Echt rotstraal is het niet. Er komt geen smerigheid of geur uit. T is echt diep, die groeves.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:37

Anoniem schreef:
eh ja hoe leg ik dat uit. waar normaal de straal mooi breed wordt, dus aan de achterkant, bij de hoefballen.
daar is het te diep.

Watjes, blauwspray erin, honing op watje en watjes erin proppen.
De droge eindes afknippen zodat de watjes beter blijven zitten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:34

Hier was de groeve ook diep:) Maar ook erg nat;) Dus blijven doen is dan de optie minimaal 1x per dag dat werkt nog steeds:) Maar wel uit de modder halen hier ook en dan schoonmaken, inwrijven met tandenborstel even voet hoog houden dat het goed inzakt in de groeven en neerzetten en klaar. Het werkt super fijn hier tot nu toe maar blijven doen tot het droger wordt helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:52

Hypozin en dry feet werken hier beide goed, maar het allerbeste werkt regelmatig door het zeewater gaan heb ik ontdekt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:59

Was hier mAar zee haha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:04

paar flesjes meenemen :D

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:04

CTC Spray

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:34

Ik ben ook overgegaan op natuurlijk, of beter gezegd anatomisch, bekappen. Zachte stralen en kans op rotstraal ook hier een probleem. Op advies van bekapper ook honing maar dan inderdaad zoals al werd gezegd echte honing die je bij de imker haalt. Deze honing heeft een antibacteriële werking en voorkomt rotstraal. Ik vind het moeilijk om te zeggen of het werkt of niet, ik heb geen vergelijk. Mijn paard had erg slechte hoeven en inmiddels enorm verbeterd. De stralen voor (altijd ijzers gehad) gaan erg langzaam vooruit. Ik ben nu vier maanden bezig. Ik ga er van uit dat de aanhouder wint *\o/*

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:14

Het kost wat tijd..en geduld en genoeg smeren:) Maar het werkt..en dan blijft het ook wat langer weg tot nu toe. En van binnenuit iets aan je paard doen met weerstand want daar komt ook veel van de straal vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:55

heb weer hypozin besteld. ben benieuwd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:15

Ik denk ook dat het goed werkende product per paard verschillend is. Jodium, hypozin, hipposol, dry feet het deed allemaal niets tot vrij weinig voor mijn paard. Terwijl het juist bij andere paarden dan weer wel werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:32

dat denk ik ook wel. Elke hoef is anders, elk paard is anders.
Ook de leef omstandigheden zijn anders.
Bij mij op de kudde is er sowieso 1 die niks heeft, terwijl ik van 2 dus weet dat ze wél weke stralen hebben. Het is zo afhankelijk van allerlei zaken..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:25

Ik lees even mee..
Hier één met diepe groeven in haar stralen, de rotstraal lijkt bijna weg, maar ze blijft maar gevoelig lopen.
De hoefsmid wil dat ik haar zelf wat bij blijf houden met vijlen, maar ze wil niet meer zo graag dat je aan haar voeten zit, dus alleen is dat op dit moment geen doen en haar hoeven zijn zo hard dat er telkens als de smid komt er een enorme rand afgeknipt moet worden.

De dry feet vond ze zo ontzettend pijnlijk dat ik die niet meer gebruik, ik weet zo niet hoe het heet wat ik nu heb, maar ik zou ook graag iets natuurlijkers willen gaan gebruiken aangezien ik denk dat we hier voorlopig nog niet mee klaar zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:15

kun je er geen betadine in laten lopen?
dat dringt goed naar binnen door en werkt ook ontsmettend en drogend bij rotstraal

en als hij vijlen niet lukt, vaker over straat laten lopen zodat ze vanzelf meer slijten?
worden de hoeven ook sterk van en de doorbloeding beter.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:22

het klinkt super gek maar wij hebben tandpasta erop gesmeerd... eigenaar van een sportstal raadde het me aan , heel goedkoop en werkt perfect!! bij ons heeft het super geholpen, tandpasta haalt evt ontstekingen eruit en beschermt en verhard de straal *\o/*
tot nu toe had de helft van de stal ervan gehoord en gebruik gemaakt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:35

SparklingApp schreef:
De hoefsmid wil dat ik haar zelf wat bij blijf houden met vijlen, maar ze wil niet meer zo graag dat je aan haar voeten zit, dus alleen is dat op dit moment geen doen en haar hoeven zijn zo hard dat er telkens als de smid komt er een enorme rand afgeknipt moet worden.

Dan komt de hoefsmid gewoon niet vaak genoeg.

Mijn paard wordt ook natuurlijk bekapt (al lang) en vorige week is de hoefsmid geweest en die vond de stralen er ook niet zo goed uit zien, maar was nog op het randje wel / niet behandelen. Ik behandel nu nog niet, maar mij hoefsmid is in ieder geval fan van NT Dry. De wei waar mijn paard in staat is nu ook erg modderig, zeker rondom de voerbakken. En helaas geen verharding in de weide. Het is niet ideaal maar het is nu even niet anders.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:58

smurffie schreef:
Hoe staat je paard gestald? Wat kan helpen is als hij op stro staat om hem op vlas te zetten. Daarmee komt er minder urine in de hoeven. En veel buiten; liever in water dan urine.

Pure honing helpt heel goed voor de genezing.

Juist geen vlas. Ik heb een half jaar stage gelopen op een stal waar alle paarden op vlas stonden, en telkens hadden veel paarden rotstraal. En als er één er van was genezen, was er wel weer een ander die het weer had. Soms dacht ik wel eens dat ze het met opzet deden, dat de paarden van de pijn van de rotstraal hoger gingen springen. Net zoiets als Soring bij de TWH, maar dit dan heel subtiel.
Hoe vaak ik wel niet van dat blauwe spul in de hoeven heb moeten spuiten. En de stallen werden elke dag uitgemest.
En de rotstraal kwam zeker van de vlas, dat wisten de staleigenaren ook maar al te goed.
Ik heb beste ervaringen met zaagsel en stro, van andere bodembedekking geen verstand, maar vlas zou er bij mij nooit inkomen als ik een eigen paard heb.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:27

mijn pony is gisteren ook bekapt en de hoefsmid zei dat ze ook last heeft van zachte stralen aan alle hoeven. Hij raadde me gewoon bruine teer aan. Dat droogt uit. Zodra het weer droog weer wordt, moet ik er natuurlijk mee stoppen.
Maar het neigde niet naar rotstraal trouwens

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:36

Ik zweer ook bij Hippozin
Deed het met die spuit al in de groef en dan met een kwast door duwen
Zodra je kwast wat voller met de hippozin zit gaat dat ook veel beter
Het is taai spul en je moet het niet te koud liggen
Op de koude stal deed ik hem 10 minuten in mijn broek zak dan wordt het wat makkelijker te smeren

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:42

Goede hoefgezondheid komt ook van binnenuit. Continu slechte stralen kan te maken hebben met teveel afvalstoffen. Welk merk/soort brok of aanvulling op het ruwvoer krijgt je paard?

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:55

Tandpasta werkt heel goed hebben wij vroeger ook gebruikt nu nooit geen last meer van zachte voetjes. Nu doe ik met dit natte weer 1 keer in de 2 weken in smeren met hoef teer ter preventie werkt ook heel goed (willen niet dat het terug komt )