Gevoelige zolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:19

Jetta schreef:
Lapmiddel.
Wat écht helpt: Ijzers eronder uit en je paard al dan niet belast op verschillende ondergronden laten lopen. In het begin zonodig hoefschoenen gebruiken op buitenrit bijvoorbeeld. Dan worden de zolen sterker en minder gevoelig. Goede ervaring mee!

Beetje zinloze opmerking; de tip uit dit topic helpt niet alleen 'zielige' ijzerpaarden, maar ook paarden die al jaren blootsvoets lopen maar door ziektes als Cushing regelmatig periodes hebben waarbij ze gevoeliger zolen hebben terwijl ze 24/7 op een stenen paddock lopen. Waarom zou dit dan wel een lapmiddel zijn en hoefschoenen niet?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:45

Spijker op zijn kop de laatste posts.
Jij laat je paard dus gerust met pijn lopen Jetta?
Dat vind ik dan weer idioot.

TanteFlavie

Re: Gevoelige zolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:31

Helemaal geen lapmiddel in bepaalde gevallen!
Mijn huidige paarden lopen ijzerloos. Winnie Zaliger had Cushing, en liep met momenten ENORM gevoelig. Ik deed dan schoenen aan, maar af en toe liet ik er een ijzer onder plaatsen. Schoenen mogen niet dag en nacht aan.
Als ik dit truukje had gekend, ik had het zeker toegepast. Een paard met pijn laten lopen, bewust, is "not done".... dan liever een "lapmiddel"!

Lagsimist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:58

Hallo Jetta,
Helemaal met je eens maarrrr......mijn paard heeft 6 jaar zonder ijzers gelopen. Altijd wel wat gevoelig maar nu zijn de hoeven zo kort gesleten door het zand dat ik geen andere oplossing meer zie dan haar ijzers te geven. Dit is de eerste keer in 11 jaar dat ik dit doe. Met pijn in mijn hart. Misschien bevalt het, misschien zijn de Horserunners van Megasus tzt. een oplossing. Maar die zijn nog niet beschikbaar. Ook hoefschoen geprobeert voor de buitenritten maar hoefschoenen kunnen niet 24/7 aan blijven. Bovendien gaan daar ook zand en kleine steentjes in zitten.
Dus.......voor nu ijzers. De tijd zal leren hoe dat bevalt.
Dus alsjeblieft niet te overtuigd zijn van je gelijk. Het werkt soms niet altijd zoals je graag zou willen.
Mvg,
Ineke