Oud paard, hoe naar de smid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:57

maximuss schreef:
Gebruikt je hoefsmid een hoefstandaard? Daarmee kan hij toch leunen als zijn goede been opgetild is.

Hij moet er dan met zijn hele achterlijf op kunnen steunen. Dan wordt zijn slechte been ontlast van het hele achterlijf dragen.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:59

De enige die je hierbij kan helpen, en een realistisch beeld kan schetsen.
Verder is het toch echt belangrijk te luisteren naar jezelf. Als er al weken in je hoofd spookt om hem in te laten slapen, is dat misschien ook echt het best. Dan is het al echt best heftig, anders denk je hier niet over na.. Als je je lieverd nog te lang zo laat rondlopen krijg je later misschien spijt dat hij zo lang met pijn heeft rondgelopen alleen maar omdat jij nog geen afscheid wil nemen.
heel veel sterkte met de beslissing♥

(en over het hoeven krabben hoe ze dat doet, ik doe het persoonlijk bijna nooit, en zeker bij zo'n 'geval' is het absoluut niet van levensbelang om koste wat kost zijn voeten uit te krabben)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:59

Tafje schreef:
Zoe_97 schreef:
geen optie om het paard in zo'n soort hangmat te laten steunen tijdens het bekappen? Dan maak je stevige haken in het plafond van de stal en hang je daaraan zo'n brede band die onder de buik van het paard over de volledige breedte doorgaat.

Dat zou mooi zijn. Mits hij het toelaat en de balken het houden.

Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.

En over de beslissing om hem evt in te laten slapen; kwaliteit van leven gaat bij mij altijd boven kwantiteit. Natuurlijk zou ik hem nog 40 jaar bij me willen hebben. Maar de realiteit is dat hij al bijna 25 is. Hoe lang en tot hoe ver ga je dan door? En vooral: voor wie?

Je zou het kunnen proberen? Niet meteen hem volledig ophangen natuurlijk, maar gewoon losjes de doek onder zijn buik eventjes per dag en zo opbouwen?

Anoniem

Re: Dilemma, mijn grote vriend naar de eeuwige weides?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:01

Hier bij een merrie met een slecht been heft de hoefsmid de hoef niet op, maar zet deze eigenlijk op de grond, maar zodanig dat de tip nog op de grond steunt. Dan vijlt hij bij :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:03

Ik ga eens een knuppel in het hoenderhok gooien: in hoeverre heeft hij een hoefsmid nodig en slijten zijn hoeven? Ik heb hier een wobblerpaard dat door evenwichtsproblemen niet op 3 benen kan staan en gelukkig slijten zij. hoeven op een manier dat de hoefsmid niet nodig is (eventueel voor het mooie maar niet voor het functionele).

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 18:05

DeMolenhoek schreef:
Hier bij een merrie met een slecht been heft de hoefsmid de hoef niet op, maar zet deze eigenlijk op de grond, maar zodanig dat de tip nog op de grond steunt. Dan vijlt hij bij :)

En de straal wordt dan niet meer bijgewerkt? Ik weet niet of ik mijn smid zo ver krijg. Klink idd goed. Ga ik ook ff met hem bespreken.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 18:06

maximuss schreef:
Ik ga eens een knuppel in het hoenderhok gooien: in hoeverre heeft hij een hoefsmid nodig en slijten zijn hoeven? Ik heb hier een wobblerpaard dat door evenwichtsproblemen niet op 3 benen kan staan en gelukkig slijten zij. hoeven op een manier dat de hoefsmid niet nodig is (eventueel voor het mooie maar niet voor het functionele).

Tja, ze groeien wel. Niet naar voren maar in de hoogte (achter dan). En hij loopt natuurlijk niet meer op het harde buiten een x zijn stal in en uit stappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:06

maximuss schreef:

Heeft een Wobbler ook pijn? Zo nee dan is het niet te vergelijken.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:07

Tafje schreef:
Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.

Mijn idee is altijd (ik ben paravet) als je ziet dat hij kreupel loopt, en dus iets wil ontlasten, heeft hij pijn. Als ze geen pijn hebben gaan ze er ook niet anders van lopen.
Ik zie het in de praktijk regelmatig dat mensen zeggen ''maar hij heeft helemaal geen pijn'', als je dan uitverdoofd/pijnstilling geeft oid zie je toch dat ze weer normaal gaan lopen. Deze dieren hebben dus wel degelijk pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:09

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:09

@ bigone: niet constant maar hij moet veel compenseren met zijn spieren en hij gebruikt zijn hele lijf anders door de neurologische problemen. Ik merk dus wel dat hij regelmatig (spier)pijn heeft.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 18:24

zelmago4it schreef:
Tafje schreef:

Mijn idee is altijd (ik ben paravet) als je ziet dat hij kreupel loopt, en dus iets wil ontlasten, heeft hij pijn. Als ze geen pijn hebben gaan ze er ook niet anders van lopen.

Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.

En gaat een paard met heel veel pijn nog bokkend en rennend door de bak? Zo goed ken ik hem wel inmiddels.

Gini

Re: Dilemma, mijn grote vriend naar de eeuwige weides?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:53

MD >> BEH

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:00

Het volgende moment zal vermoedelijk zijn als hij door zijn benen zakt en niet meer zelfstandig kan opstaan. En dan kan het een ongelukkige val zijn. (Bijv 's nachts)

De vraag is of je dat wilt meemaken voor je paard.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:00

zelmago4it schreef:
Tafje schreef:

Ik zie het in de praktijk regelmatig dat mensen zeggen ''maar hij heeft helemaal geen pijn'', als je dan uitverdoofd/pijnstilling geeft oid zie je toch dat ze weer normaal gaan lopen. Deze dieren hebben dus wel degelijk pijn.

dit is wat een vriendin ooit tegen mij zei: een paard loopt kreupel, dus heeft pijn. Hij ontlast het. Een paard loopt niet kreupel als hij geen pijn heeft. helaas kunnen ze alleen niet vertellen in welke mate ze pijn hebben

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 19:04

senna21 schreef:
Het volgende moment zal vermoedelijk zijn als hij door zijn benen zakt en niet meer zelfstandig kan opstaan. En dan kan het een ongelukkige val zijn. (Bijv 's nachts)

De vraag is of je dat wilt meemaken voor je paard.

Dat is idd mijn angst en waar ik bang voor ben. Vandaar mijn post hier.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 19:07

magicmist schreef:
zelmago4it schreef:

dit is wat een vriendin ooit tegen mij zei: een paard loopt kreupel, dus heeft pijn. Hij ontlast het. Een paard loopt niet kreupel als hij geen pijn heeft. helaas kunnen ze alleen niet vertellen in welke mate ze pijn hebben

Hij heeft natuurlijk de leeftijd. Maar een bejaarde van boven de 70 loopt ook niet meer als een puber en zal best ook pijn hebben. Nog geen reden om achter de geraniums te gaan zitten.
Maar...als hij echt veel pijn had zou hij niet meer rennen en bokken door de bak verwacht ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:10

Het is een hele moeilijke keuze.
Veel paarden laten weinig zien van hun pijn.
Misschien hard, maar te vroeg kun je deze eigenlijk niet maken, wel te laat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:12

Tafje schreef:
Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.

En gaat een paard met heel veel pijn nog bokkend en rennend door de bak? Zo goed ken ik hem wel inmiddels.

Ja, dat doen ze nog. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn merrie toen ze een hoefscheur tot in de kroonrand had. Zij heeft er heel veel pijn aan gehad, als ze stilstond zette ze haar hoef niet meer op de grond, zo veel pijn had ze, even later rende ze al bokkend en steigerend door de paddock omdat haar maatje iets deed wat haar niet aanstond. Ze verbeet haar pijn. We hebben haar uiteindelijk op stal moeten zetten omdat ze het zo verbeet en dus haarzelf schade aanbracht.

Een paard dat kreupel loopt, heeft pijn. Als dat niet meer te genezen is, zou ik hem laten gaan. Hij heeft een mooi leven gehad. Ik laat zelf liever een paard te vroeg gaan dan te laat

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:21

Dat is vaak een reden dat men dan eindelijk een beslissing maakt wanneer een paard niet meer op kan staan, dat ie mag gaan hemelen.

Ik ken helaas paarden en ponys die dat ook zijn overkomen................dan ben je wel een beetje laat, want de gezondheid etc. was al een poosje aan het achteruitgaan en de mobiliteit steeds slechter zoals moeilijk tot bijna niet meer zelfstandig kunnen opstaan, maar men stelt het steeds uit tot het te laat is en ze niet meer overeind kunnen komen............

Bij een pony is het makkelijker, die help je ff een zetje te geven en of op te tillen met 2 personen, maar bij een groot paard is het een ander verhaal.........en beslist geen pretje, heb het helaas ook meegemaakt vroeger.

Het is en blijft een rotbeslissing, het wikken en wegen en de twijfel van "doe ik er goed aan?" ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:27

Gaat het enkel om het bekappen?

In de opvang waar ik vrijwilliger was, hadden we een paard met erge hanetred. Die kon zijn achterbenen ook niet omhoog houden. De hoefsmid bekapte hem met zijn voeten op de grond, in de wei, en hakte de te lange stukjes er zo vanaf (als je er een beeld bij hebt: voet gewoon op de grond en dan rondom kappen). Netjes? Nee. Bruikbaar? Ja.

Paard is nu 6 jaar verder nog altijd happy op de wei.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:29

Solleke_Noah schreef:

In de opvang waar ik vrijwilliger was, hadden we een paard met erge hanetred. Die kon zijn achterbenen ook niet omhoog houden. De hoefsmid bekapte hem met zijn voeten op de grond, in de wei, en hakte de te lange stukjes er zo vanaf (als je er een beeld bij hebt: voet gewoon op de grond en dan rondom kappen). Netjes? Nee. Bruikbaar? Ja.

Een hanentred is toch anders dan een paard met pijn en al in de 25 jaar is...........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:31

Tafje schreef:
Vanaf 2013 wordt hij niet meer bereden. Dat komt omdat hij rechtsachter wat kreupel begon te lopen. Gezien zijn leeftijd dacht ik aan artrose, ik heb hier nooit een dierenarts voor laten komen omdat die op zijn leeftijd toch niets meer kunnen doen.

Je weet eigenlijk dus niet zeker of het artrose is en je weet ook niet of er nog wat aan gedaan kan worden. Waarom denk je dat ze op die leeftijd niets meer kunnen doen?

Ik denk dat als je verder wilt met dit paard dat je toch even moet laten uitzoeken wat er aan de hand is en kijken wat de opties zijn om te behandelen. Dan kan je een goed overwogen beslissing nemen en weet je zeker of er wel of niet nog wat te doen is. Dan kan je ook met een gerust hart voor inslapen kiezen.

Mijn ervaring is dat een oud paard of allerlei vlakken wat meer onderhoud (tanden, voer, chiropractie, supplementen) nodig heeft, maar dat ze het met het juiste onderhoud soms nog erg lang goed kunnen doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:34

Ragdollcat schreef:
Solleke_Noah schreef:

Een hanentred is toch anders dan een paard met pijn en al in de 25 jaar is...........

Daarom mijn vraag aan het begin: gaat het enkel om bekappen?

Als het enkel probleem bij de smid is, dan geef ik een mogelijke oplossing. Het paard met hanetred was verder inderdaad jong (9 jaar) en had geen pijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:37

Ik vind dat je de kwaaltjes van een oud paard gewoon moet verzorgen. Een bejaarde heeft recht op leven. 25 is trouwens niet oud,een paard kan wel 40 worden. Ingeval van zware en ongeneeslijke ziekte zal een veearts zelf aangeven dat doorbehandelen zinloos wordt en inslapen beter is voor het paard, maar daar lijkt me in jouw geval nog geen sprake van.Een ervaren hoefsmid kan zo'n paard als de jouwe gewoon bekappen.