maximuss schreef:Gebruikt je hoefsmid een hoefstandaard? Daarmee kan hij toch leunen als zijn goede been opgetild is.
Hij moet er dan met zijn hele achterlijf op kunnen steunen. Dan wordt zijn slechte been ontlast van het hele achterlijf dragen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tafje schreef:Zoe_97 schreef:geen optie om het paard in zo'n soort hangmat te laten steunen tijdens het bekappen? Dan maak je stevige haken in het plafond van de stal en hang je daaraan zo'n brede band die onder de buik van het paard over de volledige breedte doorgaat.
Dat zou mooi zijn. Mits hij het toelaat en de balken het houden.
Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
En over de beslissing om hem evt in te laten slapen; kwaliteit van leven gaat bij mij altijd boven kwantiteit. Natuurlijk zou ik hem nog 40 jaar bij me willen hebben. Maar de realiteit is dat hij al bijna 25 is. Hoe lang en tot hoe ver ga je dan door? En vooral: voor wie?
DeMolenhoek schreef:Hier bij een merrie met een slecht been heft de hoefsmid de hoef niet op, maar zet deze eigenlijk op de grond, maar zodanig dat de tip nog op de grond steunt. Dan vijlt hij bij
maximuss schreef:Ik ga eens een knuppel in het hoenderhok gooien: in hoeverre heeft hij een hoefsmid nodig en slijten zijn hoeven? Ik heb hier een wobblerpaard dat door evenwichtsproblemen niet op 3 benen kan staan en gelukkig slijten zij. hoeven op een manier dat de hoefsmid niet nodig is (eventueel voor het mooie maar niet voor het functionele).
maximuss schreef:Ik ga eens een knuppel in het hoenderhok gooien: in hoeverre heeft hij een hoefsmid nodig en slijten zijn hoeven? Ik heb hier een wobblerpaard dat door evenwichtsproblemen niet op 3 benen kan staan en gelukkig slijten zij. hoeven op een manier dat de hoefsmid niet nodig is (eventueel voor het mooie maar niet voor het functionele).
Tafje schreef:Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
Dus zoals ze hun voet zouden zetten als ze op rust staan, maar dan een tikje steiler zodat je er aan kunt
Zoals de foto, maar de hoef zelf net iets rechter zodat je er beter aankunt 
zelmago4it schreef:Tafje schreef:Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
Mijn idee is altijd (ik ben paravet) als je ziet dat hij kreupel loopt, en dus iets wil ontlasten, heeft hij pijn. Als ze geen pijn hebben gaan ze er ook niet anders van lopen.
zelmago4it schreef:Tafje schreef:Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
Mijn idee is altijd (ik ben paravet) als je ziet dat hij kreupel loopt, en dus iets wil ontlasten, heeft hij pijn. Als ze geen pijn hebben gaan ze er ook niet anders van lopen.
Ik zie het in de praktijk regelmatig dat mensen zeggen ''maar hij heeft helemaal geen pijn'', als je dan uitverdoofd/pijnstilling geeft oid zie je toch dat ze weer normaal gaan lopen. Deze dieren hebben dus wel degelijk pijn.
senna21 schreef:Het volgende moment zal vermoedelijk zijn als hij door zijn benen zakt en niet meer zelfstandig kan opstaan. En dan kan het een ongelukkige val zijn. (Bijv 's nachts)
De vraag is of je dat wilt meemaken voor je paard.
magicmist schreef:zelmago4it schreef:
Ik zie het in de praktijk regelmatig dat mensen zeggen ''maar hij heeft helemaal geen pijn'', als je dan uitverdoofd/pijnstilling geeft oid zie je toch dat ze weer normaal gaan lopen. Deze dieren hebben dus wel degelijk pijn.
dit is wat een vriendin ooit tegen mij zei: een paard loopt kreupel, dus heeft pijn. Hij ontlast het. Een paard loopt niet kreupel als hij geen pijn heeft. helaas kunnen ze alleen niet vertellen in welke mate ze pijn hebben
Tafje schreef:Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.
En gaat een paard met heel veel pijn nog bokkend en rennend door de bak? Zo goed ken ik hem wel inmiddels.
Solleke_Noah schreef:Gaat het enkel om het bekappen?
In de opvang waar ik vrijwilliger was, hadden we een paard met erge hanetred. Die kon zijn achterbenen ook niet omhoog houden. De hoefsmid bekapte hem met zijn voeten op de grond, in de wei, en hakte de te lange stukjes er zo vanaf (als je er een beeld bij hebt: voet gewoon op de grond en dan rondom kappen). Netjes? Nee. Bruikbaar? Ja.
Paard is nu 6 jaar verder nog altijd happy op de wei.
Tafje schreef:Vanaf 2013 wordt hij niet meer bereden. Dat komt omdat hij rechtsachter wat kreupel begon te lopen. Gezien zijn leeftijd dacht ik aan artrose, ik heb hier nooit een dierenarts voor laten komen omdat die op zijn leeftijd toch niets meer kunnen doen.
Ragdollcat schreef:Solleke_Noah schreef:Gaat het enkel om het bekappen?
In de opvang waar ik vrijwilliger was, hadden we een paard met erge hanetred. Die kon zijn achterbenen ook niet omhoog houden. De hoefsmid bekapte hem met zijn voeten op de grond, in de wei, en hakte de te lange stukjes er zo vanaf (als je er een beeld bij hebt: voet gewoon op de grond en dan rondom kappen). Netjes? Nee. Bruikbaar? Ja.
Paard is nu 6 jaar verder nog altijd happy op de wei.
Een hanentred is toch anders dan een paard met pijn en al in de 25 jaar is...........