Advies gevraagd zware artrose en (losse) botfragmenten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje

Re: Advies gevraagd zware artrose en (losse) botfragmenten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:16

mri, je gebruikt de pijnstilling alleen maar als diagnostisch middel. Ik bedoel niet om het paard maar aan de pijnstilling te zetten. Ik bedoel, zet je paard op de pijnstilling en als het dier dan ineens veel meer gaat bewegen, meer plezier toont, dan weet je dat je paard dus normaal gesproken lijdt.

En dan, als je dat dus weet, is wat mij betreft nog maar een ding mogelijk, inslapen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:44

Ah bedoel je het zo... Sorry ik had je niet goed begrepen, we zitten dus gewoon op dezelfde lijn.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:27

Inderdaad!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:32

mrie schreef:
kippetje schreef:
voor zowel ts als jet4you het advies om je paard een paar weken op pijnstilling te zetten. Krijg je ineens een heel ander paard kun je een inschatting maken van de pijn die het dier lijdt.

Nou dat ben ik toch echt niet met je eens kippetje. Als een paard verdooft is voelt het weleenswaar geen pijn, maar daardoor loopt hij zonder het in de gaten te hebben de boel nog verder kapot. Alsie dan van de metacam afgaat is het meestal echt helemaal mis.

Daar ben ik het mee eens. Juist door pijnstillers loopt ie erdoorheen en dus gaat de boel nog meer beschadigen en wordt het nog veel erger..............

Pijnstillers zijn er voor om operatiewonden en of opgelopen wonden draaglijker te maken. En of voor tijdelijk voor iets.........bijv. een erge hoefzweer ofzo. en ook vooral om te kijken of ze pijn lijden of er een verschil is in met of zonder pijnstillers.

Maar zeker niet voor paarden die met pijn chronisch wat mankeren en of met iets wat niet geneesbaar is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:06

Botsplinters komen vrij regelmatig voor, en in de meeste gevallen is dit perfect te opereren en is de kans op herstel eigenlijk heel goed.
zware artrose daarentegen, dat is een heel ander verhaal, ook dit is echt een heel erg probleem, voor mij zou dit een einde verhaal betekenen, ik zou dus ook trachten deze koop ongedaan te maken en sparen voor een ander en gezond paard.
Maar na het lezen van jouw opening tekst, tjaaa, bijna onbegrijpelijk dat je zo een paard aankoopt, het paard heeft niet anders dan problemen laten zien en toch ga je zo iets aankopen, bijna zou ik zeggen eigen schuld.

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 21:25

aeolusnr1 schreef:
Maar na het lezen van jouw opening tekst, tjaaa, bijna onbegrijpelijk dat je zo een paard aankoopt, het paard heeft niet anders dan problemen laten zien en toch ga je zo iets aankopen, bijna zou ik zeggen eigen schuld.

Als je mijn openingstekst leest en mijn reacties hierna, kan je lezen dat ik haar al langer ken en dit paard héél veel voor mij betekend. Op het moment dat ik haar aankocht, liep ze goed en toen wilde ik zelf aankijken hoe het verder ging, omdat ik nu kan beslissen wat er met haar gebeurt en ik niet steeds in overleg hoef. Het was een hele grote gok en uiteindelijk heb ik misschien de verkeerde keuze gemaakt, maar dit paard is meer waard dan geld voor mij.

Snap ook niet zo goed waarom je over schuld begint? Ik vraag hier enkel om advies en geef niemand ergens de schuld van...

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:35

Lastige situatie ts. Heel veel sterkte met welke beslissing je ook gaat nemen.

Persoonlijk zou ik graag ook de andere benen op de foto willen hebben stel dat je besluit voor behandeling. Juist omdat je in de openingspost aangeeft dat er een wisselend beeld is van kreupelheid in de voorbenen. Eigenlijk is je slagingspersentage al heel laag, maar mocht blijken dat er ook problemen zijn in de andere benen dan zou ik persoonlijk niet meer verder willen behandelen.

Je kunt er dan nog voor kiezen om te beslissen of het paardwaardig is om haar als weideornament te hebben, om haar een periode op de pijnstilling te zetten (zoals hierboven al wordt genoemd). Puur om te kijken of ze daarvan opknapt. Mocht dit zo zijn dan weet je dat het een paard is dat dagelijks pijn heeft. En of je dit moet willen....?

Nogmaals heel veel sterkte!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:47

Mijn ruin werd van de ene op de andere dag ook kreupel, onmiddelijk foto's laten maken want DA vond ook niets, paard trok alleen wat linksachter en rechtsvoor. Het verdikt bleek artrose in de knieën te zijn, daar naast een bot fragment in de sprong links achter en osteochondrose, aaneengroeiing van de sprongewrichten in beide achterbenen.

Paard is 1 maal ingespoten geweest, liep weer zuiver voor een maand (is ook in de 2 jaar maar 1 maal ingespoten geweest in de gewrichten). Daarna heb ik een orthopedische hoefsmid onder de arm genomen. Mijn paard kon namelijk niet zonder ijzers staan door een trauma aan een hoef (barst die dreigde open te scheuren). Hij stond een tijdje op rolbeslag tot zijn hoef/been stand verbeterde, en dus ook zijn pijnlijke gewrichten beter ontlastte. Daarnaast gaf ik hem ook een glucose + MSM mix en heb ik ook duivelskruid en kurkuma geprobeerd.

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 00:52

troi schreef:
Tja, met zo'n lage slagingskans zou ik zonder de artrose al niet opereren eigenlijk. Laat staan met die artrose. Ik denk dat ik dit dier met pensioen zou laten gaan en als hij ook in de weide last krijgt zou laten inslapen.

Wel erg zuur omdat je het dier nog maar net hebt.

Heb besloten om haar niet te laten opereren. Ik vind het risico te groot, omdat als de operatie niet slaagt ze helemaal nooit meer goed zou lopen. En zoals al door Mrie werd gezegd kan de artrose daardoor weer actief worden..

Dressuurenzo schreef:
Lastige situatie ts. Heel veel sterkte met welke beslissing je ook gaat nemen.

Persoonlijk zou ik graag ook de andere benen op de foto willen hebben stel dat je besluit voor behandeling. Juist omdat je in de openingspost aangeeft dat er een wisselend beeld is van kreupelheid in de voorbenen. Eigenlijk is je slagingspersentage al heel laag, maar mocht blijken dat er ook problemen zijn in de andere benen dan zou ik persoonlijk niet meer verder willen behandelen.

Je kunt er dan nog voor kiezen om te beslissen of het paardwaardig is om haar als weideornament te hebben, om haar een periode op de pijnstilling te zetten (zoals hierboven al wordt genoemd). Puur om te kijken of ze daarvan opknapt. Mocht dit zo zijn dan weet je dat het een paard is dat dagelijks pijn heeft. En of je dit moet willen....?

Nogmaals heel veel sterkte!

Paard staat nu bijna 2 weken op de metacam (eerst een week voor 600 kg, daarna halve dosering). Ze is al die tijd wel vrolijk geweest, is nu ook erg druk door de weersveranderingen en ze mag van de DA niet te veel uit stal door de losse botfragmenten en de banden die bij de kogel lopen (zijn ook niet in orde, ben ik vergeten in m'n openingspost te zetten).

Als ik haar op de weide zou zetten, zou dit ook altijd een risico blijven ivm losse botfragmenten die dan weer kunnen gaan irriteren als ze bijv. een misstap maakt. Als ik niet opereer zou ik dus eigenlijk alleen maar met haar aan de hand kunnen stappen of zou het altijd opbouwen zijn en wachten tot ze weer kreupel wordt. Aan de andere kant, als ik wel voor een operatie kies en die gaat fout zou dat precies hetzelfde betekenen..

Ik zit erover na te denken om de foto's door te sturen naar Utrecht voor second opinion (om het écht zeker te weten) of om zelf met foto's langs te gaan (zonder paard), maar weet niet of hun dat doen. Als Utrecht dan nog wel een kans ziet, dan zou ik altijd nog met haar langs kunnen gaan. Maar voor nu is het even de verzekering afwachten...

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:14

Wat een pech zeg :n

Een second opinion kan nooit kwaad maar ik vraag me af of je daar voor jezelf geen valse hoop mee creeert? Botsplinters zonder artrose is al rot genoeg, laat staan die combi.
Ik denk dat het bij mij einde verhaal zou betekenen, pijn is voor mij een no go en artrose doet behoorlijk zeer :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 01:15

Je hebt al advies van een van de beste chirurgen die nederland kent. Ik denk dat je dat advies moet opvolgen

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 17:07

Rofah schreef:
Wat een pech zeg :n

Een second opinion kan nooit kwaad maar ik vraag me af of je daar voor jezelf geen valse hoop mee creeert? Botsplinters zonder artrose is al rot genoeg, laat staan die combi.
Ik denk dat het bij mij einde verhaal zou betekenen, pijn is voor mij een no go en artrose doet behoorlijk zeer :j

Nja, ik weet zelf ook niet waar ik nu goed aan doe. Anne brunott (??) heeft naar de fotos gekeken,schijnt een hele goede chirurg te zijn. Ik wil het gewoon echt zeker weten..

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:07

Even een update, heb volgende week een afspraak met veearts hoe we verder gaan en of er nog andere opties zijn (denk haast van niet).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:03

Nou ben benieuwd wat daar uit komt. Het is wel een hele moeilijke situatie, vooral door die botsplinters.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:39

Snap t goed hoor dat je het zeker wilt weten, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat er weinig kans is kan het ook weinig kwaad :)
Naam zegt me zo niets maar ben gelukkig ook niet zo bekend met chirurgen :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:53

Ik vind het goed dat je nog een second opinion vraagt, dan weet je tenminste zeker dat je je paard niet onnodig laat lijden of onnodig hebt laten inslapen.

Ik hoop dat je de goede keus maakt en dat je daar vrede mee zult hebben, wat die keus ook mag zijn. Iig veel sterkte.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:00

Arabesk schreef:
Nou ben benieuwd wat daar uit komt. Het is wel een hele moeilijke situatie, vooral door die botsplinters.

die botsplinters zijn het minste probleem, die artrose is een veel groter probleem.

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:13

Vandaag gesprek gehad met de dierenarts. Hij geeft haar weinig kans als ik niet laat opereren en 30% kans op redelijk herstel als ik wel laat opereren. Hij heeft advies gegeven om er niet meer op te gaan zitten. Kogel blijft ook nog steeds dik, de ontsteking die er zit gaat niet over, ook niet na 2 weken Metacam, koelen en koelingsgel.. Het wordt nu afwachten wat de verzekering zegt en dan zal ze hoogstwaarschijnlijk uitgekeerd worden. Ik denk dat de beste keuze die ik voor haar kan maken is om haar in te laten slapen..

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:16

Oh jee dat is geen goed bericht...
Heel veel sterkte met je beslissing. Maar idd als ze pijn heeft kun je misschien beter besluiten haar te laten gaan. :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:25

:(:)
Wat ontzettend zuur, maar toch vind ik het super dat je haar ondanks dat been gekocht hebt.
Slim is het niet, maar je zal maar van zo'n dier houden..
Sterkte met deze vreselijke beslissing. :(:)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 03:25

Ik heb heel veel respect voor je, een paard kopen waarvan je niet zeker weet of het wel iets word. Alvast heel veel sterkte met het verlies van je paard en maatje. Y;(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:43

Vervelend nieuws, helaas.
Maar wel erg eerlijk van de dierenarts en netjes, met oog voor het dier.

Sterkte!