korte hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:39

Kijk eens op hoefnatuurlijk.nl en verdiep je in hoe gezonde hoeven eruit zien. In ogen van velen lijken dat korte hoeven, maar beslagen hoeven zijn te lang!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:43

Nah, Hier ook een paardje met korte hoefjes, groeien bijna niet, al 8 mnd niet bekapt, ze heeft er geen last van dus we doen er niks aan, anders hoefschoenen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:56

Supervixen schreef:
Het verschilt wel iets ja, maar niet schrikbarend veel. Het zou te maken kunnen hebben met de peesblessure, waardoor ze haar benen anders belast heeft.

Op de foto in dit topic lijkt ze rechtsvoor behoorlijk stijl gekoot. Kan altijd aan de foto liggen uiteraard.

Ik zou ondanks dat het niet snel groeit toch regelmatig de hoefsmid erbij halen.
En niet de hoeven gelijk laten maken hoor. Paard is 10, stand nu niet meer veranderen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:08

Ik heb van een kliniek toch het advies gekregen biotine te geven , het werkt wel pas na 3 maanden en je moet het minstens 1 jaar geven.
Dit is het resultaat na een half jaar.
Ik hoef geen opmerkingen over de ijzers, die zijn voor standcorrectie.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:15

Arabesk schreef:
Kijk eens op http://hoefnatuurlijk.nl en verdiep je in hoe gezonde hoeven eruit zien. In ogen van velen lijken dat korte hoeven, maar beslagen hoeven zijn te lang!

Hier heb ik inderdaad al eens gekeken en gelezen. De lengte van de hoeven komt dan wel overeen met mijn paard. Als ik naar beslagen paarden in mijn omgeving kijk, vind ik de hoeven vaak ook lang.

Ik denk dat de foto wat vertekent. De dierenarts (zeddam) heeft gekeken toen hij voor het eerst kwam voor de peesblessure. Hij vond de hoeven toen prima, alleen iets toontredend.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:33

In de meeste biotine zit veel suiker, wat juist weer ongezond is.

Meer naar buiten (meer doorbloeding), verschillende ondergronden (hoeventraining) en correct voeren doen veel meer dan een beetje biotine zou kunnen doen.

ts, je bent goed bezig. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:09

Om de hoeveelheid suiker in biotinepreparaten zou ik me niet druk maken mits de hoeveelheid biotine minimaal 2g/kg is (of 2000mg/kg, 2000000mcg/kg). In alle voeding zit suiker, ook in hooi zit zo'n 80-100g suiker/kg hooi. Dus als je 0.1mg biotine per kg paard voert (wetenschappelijk bewezen dosis, veel fabrikanten doseren lager tot veel lager! Ik ben doseringen tegen gekomen zo laag als 0.01mg/kg paard. Dan werkt biotine niet), moet je 30g biotine poeder geven bij 2g/kg als je paard 600kg weegt. Dat komt hoogstens neer op 29g suiker.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:14

Dank je wel turdusmerula. Ik probeer eerst van verschillende kanten informatie te verzamelen voordat ik iets aanpas.
Ik had ook al het één en ander over biotine gelezen.

Ik pas in ieder geval het voeren volgende week wat aan, omdat ik dan ook weer mag draven van de dierenarts. Ik ga dan weer het haver opbouwen en in januari gaat ze wat omhoog in brok. Dan komt ook de dierenarts weer om te kijken naar de peesblessure. Dan kan hem ook wel even naar de hoeven laten kijken.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:32

Als het niet door overmatig afslijten komt, is het niet goed dat de hoeven zo slecht groeien. Tekorten in voeding of pijn is vaak de oorzaak. Als het door pijn komt, zou ik daar onmiddellijk iets mee doen.
Effect van biotine is nooit bewezen. Zonde van het geld. Gewoon een goede voedzame brok en goed hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:49

Biotine is wel bewezen hippotha. Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar geweest. Mits de dosering maar hoog genoeg is en daar zit een probleem bij een hoop producten.

http://www.thehorse.com/articles/16881/biotin-does-it-work schreef:
The most recent study was published in 1998 by a group of Scottish scientists from the Royal (Dick) School of Veterinary Studies at The University of Edinburgh. This experiment included four pairs of ponies that were apparently healthy and void of hoof capsular defects. The four ponies in the treatment group were fed 0.12 mg/kg of biotin--equivalent to approximately 60 mg of biotin per horse per day. After five months of biotin supplementation, the scientists observed a 15% increase in the treated ponies' hoof growth rates. The hoof capsule grew 35.34 mm in the treated ponies compared to only 30.69 mm in the control group.

Equally positive results were reported by South African researchers in 1992. This group found significant improvements in hoof hardness and growth rates in 24 riding horses fed 15 mg of biotin for 10 months.

"Not all studies on biotin report positive results," reports Williams. "After feeding 20 mg of biotin daily for nine months, no improvement in the rate of growth of the hoof was found in a Swiss study published in 1995."

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:32

Hippotha schreef:
Als het niet door overmatig afslijten komt, is het niet goed dat de hoeven zo slecht groeien. Tekorten in voeding of pijn is vaak de oorzaak. Als het door pijn komt, zou ik daar onmiddellijk iets mee doen.
Effect van biotine is nooit bewezen. Zonde van het geld. Gewoon een goede voedzame brok en goed hooi.

Zou dit dan toch samenhangen met de pijn die ze van de peesblessure had? Het is de aanhechting van de tussenpees achter. Ze heeft er in het begin veel pijn aan gehad.

Qua voer staat ze al vier jaar op hetzelfde. Basisbrok, aangevuld met hooi en haver. Haver is nu tijdelijk weggelaten ivm stilstaan en brok verminderd.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:50

Supervixen schreef:
Dit is een foto van 4 weken geleden ongeveer.. beter heb ik momenteel niet.

[ Afbeelding ]

ik heb de hoeven ff goed bekeken.
het paard staat er goed op en zijn niet te kort of te lang ze zijn goed zo.
mijn haflinger heeft ook geen hoefsmid nodig die is al een halfjaar niet geweest. :+