Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
EngeltjeS schreef:Nou nu sowieso wegens de ernst van de mok, die hij 2 weken geleden had opgelopen.
Wellicht een lagere weerstand dan voorheen.
Ik ga eens kijken naar de souplesse mix (bedankt Evenlijn, voor je tip!) .
Azmay, bedankt voor je bezorgdheid. Ik negeer het zeker niet![]()
Petitparis, ze hebben inderdaad wel momenteel andere balen voer. Ik zal morgen eens navragen of hij hooi kan krijgen.
Samblabla (wat een leuke naam!!) bedankt voor je tip!![]()
Mag ik vragen waarom je je paard moest inbandageren? wat is de achterliggende gedachten hier voor?
Mariloulou schreef:Mijn paarden staan momenteel helemaal niet buiten helaas. De boel is zeik en zeiknat en mijn paarden zijn zo idioot ongeacht of ze veel of weinig buiten komen, dat als ik ze nu eruit doe ik gegarandeerd ijzers mis en blessures op loop ondanks het omdoen van beschermers. dus dat doe ik niet meer, wacht wel tot het weer droger is. Overigens worden de paarden hier in de winter (Okt/Nov tot Mei) niet door de stal naar buiten gedaan dus dan moet je het zelf doen. Door werk en vroeg donker is dat in die periode voor mijn paarden 3dagen per week. Ga ze echt niet in het donker eruit doen, aangezien je dan ook niet kan zien of het hek heel is en of er dingen op het weiland liggen die er niet horen, veel te link.
Hier gaan ze wel twee keer per dag actief van de box af, smorgens een half uur in de stapmolen en smiddags/savonds rijden, longeren (als de longeerbak te doen is) of nog een keer een 45min in de molen als ze vrij zijn.
Ik zou ook liever hebben dat het anders is maar een geblesseerd paard worden we ook allemaal niet blij van.
één van beide heeft ook last van stalbenen door blessures in het verleden en veel verplichte boxrust, maar door bovenstaand bewegingsregime gaat dat heel goed. overigens doe ik die achter altijd bandageren voor de training op dierenarts advies. Helpt het vocht afdrijven en na het werk goed koud afspoelen. Wellicht kan dat je helpen? Verder is dit paard ook heel gevoelig voor te eiwitrijk ruwvoer, veel eiwitten staat gelijk aan erg dikke benen.
Het niet willen hebben van een paard als deze niet 24/7 buiten kan staan vind ik echt een beetje overdreven. 95% van de (top)sportpaarden komt helemaal niet los buiten en ik heb niet de indruk dat die dieren niet happy zijn. De levenstijl die je kiest voor je paard moet wel bij je paard passen.
_Zsazsa_ schreef:Negeer maartje en arabesk maar gewoon. Volgens hun mishandeld elke bokker z'n paard.
Ben toch altijd benieuwd hoe zij hun paarden houden. Bij de meeste plekken waar ik ben geweest waar paarden in de winter 24 uur buiten staan, staan de paarden tot in de knieën in de slijk op kale.
TS laat je niet gek maken
Babootje schreef:Tss, een simpele vraag van TS leidt dan weer tot een discussie over hoelang een paard buiten moet staan....
Wat overigens helemáál niet wil zeggen dat TO het slecht voor heeft met haar paard, haar paard mishandelt etc. Etc. Er wordt alleen meegedacht naar de beste oplossing. Babootje schreef:Tss, een simpele vraag van TS leidt dan weer tot een discussie over hoelang een paard buiten moet staan....TS laat je niet gek maken
![]()
Als je pony een flinke naar binnen geslagen mok heeft gehad (einschuss), zijn daarbij ook vaak de lymfevaten (Lymphangitis) en de bloedvaten (vasculitis) ontstoken geweest. Lymfevaten en bloedvaten raken daardoor beschadigd en dit heeft chronisch dikke benen (olifantsbenen) tot gevolg.
Behandeling en therapie / nazorg na einschuss is heel belangrijk om de gevolgen zoveel mogelijk te voorkomen. Behandeling bestaat uit antibiotica en therapie uit het terugbrengen van de zwelling door veel te koelen. liefst niet met water ivm de mok, maar met coolpacks. En beweging, veel beweging door aan de hand te stappen zodat de lymfe het vocht kunnen afvoeren.
Als een paard olifantsbenen heeft, is het ook gevoeliger geworden voor mok. Uitkijken geblazen; een paard uren in een modderige paddock zetten is eigenlijk not-done.
Probeer het opnieuw ernstige mok krijgen zoveel mogelijk te voorkomen, door bijvoorbeeld mokthee te geven, zodra je maar een korstje voelt.

Babootje schreef:Tss, een simpele vraag van TS leidt dan weer tot een discussie over hoelang een paard buiten moet staan....TS laat je niet gek maken
_Zsazsa_ schreef:Oh je hebt meteen de extreme bokkers te pakken in je topic.![]()
Negeer maartje en arabesk maar gewoon. Volgens hun mishandeld elke bokker z'n paard.
Ben toch altijd benieuwd hoe zij hun paarden houden. Bij de meeste plekken waar ik ben geweest waar paarden in de winter 24 uur buiten staan, staan de paarden tot in de knieën in de slijk op kale weides zonder fatsoenlijke schuilgemogelijkheid. Maar schijnbaar vinden paarden dat wel fijn. Maargoed..
Om ontopic te blijven.
Ik ga er van dat jou paard 08:00 tot 16:00 buiten staat en dat jij dan savonds komt om te rijden. Dus dan is nog z'n 2 uur bezig.
Eiwitrijk voer kan gevulde benen veroorzaken. Ook even de overgang van zomerweides na winterpaddock kan verandering geven. Ik ben ook geen voorstander van paarden alleen. Maar de mijne kan helaas ook niet samen. Ruinen slaat ie af en merries probeert ie te dekken. Hoe groot de wei ook is, hij laat ze nooit met rust. Ik zou even op hooi overstappen en kijken of dat scheelt.
pol013 schreef:_Zsazsa_ schreef:Oh je hebt meteen de extreme bokkers te pakken in je topic.![]()
Negeer maartje en arabesk maar gewoon. Volgens hun mishandeld elke bokker z'n paard.
Ben toch altijd benieuwd hoe zij hun paarden houden. Bij de meeste plekken waar ik ben geweest waar paarden in de winter 24 uur buiten staan, staan de paarden tot in de knieën in de slijk op kale weides zonder fatsoenlijke schuilgemogelijkheid. Maar schijnbaar vinden paarden dat wel fijn. Maargoed..
Om ontopic te blijven.
Ik ga er van dat jou paard 08:00 tot 16:00 buiten staat en dat jij dan savonds komt om te rijden. Dus dan is nog z'n 2 uur bezig.
Eiwitrijk voer kan gevulde benen veroorzaken. Ook even de overgang van zomerweides na winterpaddock kan verandering geven. Ik ben ook geen voorstander van paarden alleen. Maar de mijne kan helaas ook niet samen. Ruinen slaat ie af en merries probeert ie te dekken. Hoe groot de wei ook is, hij laat ze nooit met rust. Ik zou even op hooi overstappen en kijken of dat scheelt.
Nou schaar ik mijzelf niet onder extreem maar hier staan de paarden dus 24h buiten zonder slijk. 12 uur in de wei met schuilstal. Die kan deels nat zijn maar overall mooi groen. 12 uur op 900m2 wit zand. Dat is nooit helemaal nat. Daarbij hebben ze stallen waar ze vrijwillig in kunnen en een overdekte gezamenlijke hooibak. Sinds kort zelfs met een hit softbed zodat ze altijd zacht en droog kunnen liggen.
Intopic: Ts, meer beweging is toch vaak de meest duurzame oplossing voor stalbenen. Mijn 19 jarige loopt nog steeds 'in de sport' en heeft altijd de makkelijk last gehad van opgelopen benen bij een zelfde stal regiem wat jij beschrijft. Sinds zijn 17e staat hij 24h buiten en stalbenen kan ik niet neer ontdekken. Ook niet de ochtend na een stevige eventing wedstrijd. Daarmee wil ik niet zeggen dat 24h MOET maar wel dat in die richting je beste oplossing zit.
Overigens is mijn paard met dezelfde uren buiten als de pony van de ts wel gewoon gezond 17 geworden. De verschillen zit hem in de kleinere dingen zoals stalbenen en minder zorgen hoeven maken rondom opkomende stramheid bij een iets ouder paard.
evelien11 schreef:Ik vind dat je paardje qua beweging voldoende doet om geen stalbenen te krijgen. Mok krijgen ze ook als de weerstand wat lager is.