hypergevoelige hoefzolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Re: hypergevoelige hoefzolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:49

Helemaal eens met hetgene hierboven.
De manier van bekappen bepaalt ook al veel!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:49

Marjo89 schreef:
Goede hoefschoenen draaien niet..

Ben wel benieuwd naar hoef foto,s.

Ik had ook graag fotos' gezien van de hoeven :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:45

Voor dit een discussie word over de manier van bekappen en tussen de voor- en tegenstanders van ijzers. Ik ben tegen ijzers zolang het paard goed loopt, onze sportpaarden hebben altijd zonder ijzers gelopen, was het te glad dan melden we ons af. Vroeger toen ik bij de pony's reed hadden we bijna geen van allen hoefijzers, alles ging op blote voeten. Maar als een dier om wat voor reden dan ook tijdelijk op ijzers moet om de zool te ontzien en vooral om pijn te voorkomen zeg ik direct ja. En nogmaals, principieel zijn heeft zijn grenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:48

helder64 schreef:
Misschien last van verbeend hoefkraakbeen?

Dat is ook nog een goede
Geen onbekend probleem bij Friezen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:37

bigone schreef:
Voor dit een discussie word over de manier van bekappen en tussen de voor- en tegenstanders van ijzers. Ik ben tegen ijzers zolang het paard goed loopt, onze sportpaarden hebben altijd zonder ijzers gelopen, was het te glad dan melden we ons af. Vroeger toen ik bij de pony's reed hadden we bijna geen van allen hoefijzers, alles ging op blote voeten. Maar als een dier om wat voor reden dan ook tijdelijk op ijzers moet om de zool te ontzien en vooral om pijn te voorkomen zeg ik direct ja. En nogmaals, principieel zijn heeft zijn grenzen.

Maar is het niet beter om dan eerst de oorzaak te zoeken waardoor het paard gevoelig IS geworden.
Want paard van ts' vriendin was eerst goed en nu niet meer. Als een paard ziek word is er een rede.

Kun je er wel ijzers onder rossen maar dat lost het probleem niet op.
Hoe je het went of keert een ijzer belemmert het hoefmechanisme en als dit al niet goed is zonder dan zal het met zeker niet beter worden.

Dan zou ik eerder tijdelijk voor een plakbeslag kiezen of een schoen wat gelijmd word.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:47

2a54z6e45r6r schreef:

Het paard wordt natuurlijk bekapt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:55

En dan de vraag, hoe werd het dier bekapt toen het nog wel goed liep, dan kun je namelijk één oorzaak al op het spoor komen zonder allerlei rare fratsen. Werd ze toen ook zo bekapt dan zou ik foto's laten nemen, te dunne zolen zijn te vinden op foto's.

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:58

Overgroeide steunsels kunnen veel problemen veroorzaken: Gevoeligheid, kneuzingen, rotstraal, abcessen en alle problemen die gerelateerd zijn met hoge hielen, gebrekkige schokdemping en toonlanden, onder andere hoefkatrolontsteking. Bron http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/03/steunsels/

Probeer een bekapper te vinden die de abc methode hanteert of vraag je bekapper hoe de steunsels worden bekapt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:56

Desiree schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Het paard wordt natuurlijk bekapt.

Mag ik vragen wie je paard bekapt of doe je dat zelf?

KarenDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:05

Okee, het hele verhaal dan nu.

Wouter is niet (meer) hypergevoelig. In april was hij dat wel. Nu merk je in zijn dagelijks leven niks aan hem. Hij beweegt zich in de kudde (20 paarden, 6 hectare) normaal in alle gangen. Ook in de bak gedraagt hij zich normaal. Alleen op harde ondergrond, en vooral als daar steentjes op liggen, dan is hij gevoelig.

Wouter is 16 jaar oud en ik bekap hem sinds 2004 zelf. In 2005 heb ik uit handen van Dr. Strasser mijn certificaat als bekapper ontvangen. Wouter's hoeven zijn in de loop der jaren wat breder geworden maar niet wezenlijk veranderd. Hij gaat tekenen van ongemak vertonen als de steunsels te lang worden, dus die houd ik netjes bij. Ik bekap hem om de 4 tot 6 weken.

Dit is dus al meer dan 10 jaar hetzelfde. Hij heeft volgens mij geen dunne zolen, want dat zou tijdens het bekappen inmiddels wel aan het licht zijn gekomen. Ik ben wel eens paarden tegengekomen met dunnen zolen, en dat zie je, voel je en merk je omdat er soms weleens een druppel bloed door de zool heen komt. Dat is bij Wouter allemaal niet aan de orde.

Toen hij afgelopen april zo gevoelig werd dacht ik eerst aan een lichte hoefbevangenheid. Maar in de bak had hij nergens last van, ook niet van scherpe wendingen. Als de hoeflederhuid zelfs maar licht ontstoken zou zijn zou hij pijn moeten hebben bij het maken van wendingen. Dat is niet het geval. Op gras en schoon zand loopt hij probleemloos.

Ik had Easyboots Epic voor hem gekocht. Na een aantal voorzichtige ritjes gingen ze de eerste keer dat we een echte galop deden kapot. In 1 galopsprong was hij beide schoenen kwijt en zaten alleen de gaiters nog om zijn onderbenen. Compleet afgescheurd. Toen de gerepareerde schoenen terugkwamen gingen ze bij de allereerste rit al kapot. Weer tijdens de galop, nu op een verhard zandpad rechtdoor. Al na 3 galopsprongen hoorde ik dat er iets mis was. De rechter schoen was gedraaid, er was een "spijker" van het bevestigingsmechanisme af, en de gaiter was alweer voor 1/3 deel afgescheurd.

Wouter heeft echte Friezenhoeven. D.w.z. dat ze bijna net zo breed als lang zijn. Breedte: 15,5 cm, lengte: 16 cm. En daar zit volgens mij het probleem. In galop komen er zulke grote krachten op te staan dat bij dergelijke ronde hoeven de schoenen gaan draaien. Als het verschil tussen lengte en breedte groter is heb je dat probleem niet.

Wat mij betreft zijn ijzers geen optie. Wouter heeft in zijn dagelijks leven geen last. Maar als ik hem wil rijden zal ik ervoor moeten zorgen dat hij ook dan geen pijn heeft. Het liefst door de oorzaak van de gevoeligheid weg te nemen. Zijn leefomstandigheden ga ik niet meer veranderen. Been there, done that en het heeft hem bijna zijn leven gekost. Hij heeft het ontzettend goed waar hij nu staat, beter kan bijna niet. (http://www.landschapsstal.nl) Ik kan me voorstellen dat hij iets tekort komt in zijn voeding. Hij heeft een jaar geleden een heel slecht jaar gehad (op een andere lokatie) en wellicht speelt dat nog een rol. Hij krijgt dagelijks biotine en 3x per week een mengsel van bietenpulp met zemelen, aangevuld met IJslands zeewier en kurkuma. Maar ik ga me eens verdiepen in Vitamix.

Dank jullie wel voor alle suggesties en voor het meedenken. Dat stel ik zeer op prijs!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:36

Laat er een fysio bij komen anders, staar je niet blind op de voeten het kan ook ergens anders vandaan komen.

KarenDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:53

De osteopaat is recent nog geweest en die was uiterst tevreden over Wouter. En degene van wie ik les heb is paardenmasseur en acupuncturist, en ook zij heeft geen fysieke mankementen kunnen ontdekken.

Wat wel bijzonder is is het feit dat Wouter sinds een jaar niet meer dik wordt. Hij was altijd te dik. Twee jaar geleden verhuisde ik hem en op die plek is hij slecht verzorgd. Hij is toen bovendien behandeld door een tandarts die hem scheef heeft geraspt (denk ik achteraf) waardoor hij in de maanden daarna steeds slechter ging eten. En hij kreeg al niet genoeg. Dus in die periode is hij broodmager geworden. Nadat ik hem weer terug had verhuisd naar zijn huidige thuis (waar hij voordien ook al jaren woonde) is hij behandeld door een deskundige tandarts en daarna kwam hij weer aan.

Tegenwoordig ziet hij er perfect uit (vind ik). Hij is precies zo rond als ik hem graag zie. Maar dik wordt hij niet meer terwijl hij 24/24 op de wei kan. Dus er is wel degelijk iets veranderd in zijn stofwisseling....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:42

Ik zeg: Nodig je dierenarts eens uit voor een onderzoek en een bloedtest.

Gezien de leeftijd van je paard denk ik heel voorzichtig aan Cushing.

ps: heb je misschien een serie foto's van zijn voeten. ben wel benieuwd.
Groeien ze wel?

KarenDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:38

Cushings? Jeetje… Maar ook dat lijkt me niet. Dan zou je toch ook iets aan zijn vacht moeten zien? Hij heeft afgelopen zomer wel 3 maanden gehaard, maar dat heb ik toegeschreven aan de eczeemdeken die hij de afgelopen maanden heeft gedragen (en nog steeds).

Ik zal mijn best doen om de volgende keer dat ik hem bekap foto's te maken. Zijn hoeven groeien normaal zoals ze dat altijd hebben gedaan. D.w.z. dat ik van de wanden nauwelijks wat af hoef te halen; die slijten net zoveel als ze groeien. Maar de steunsels en zolen, die moet ik in de gaten houden. Met name achter groeien zijn zolen in 6 weken tijd helemaal vol.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:24

Je ziet niet altijd wat aan de vacht. Onze ijslander heeft ook cushing maar verder geen uiterlijke verschijnselen. De merrie met cushing had wel een lange vacht. Beide hebben geen enkele hoefproblemen gehad tot noch toe.

KarenDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:53

Arabesk schreef:
Je ziet niet altijd wat aan de vacht. Onze ijslander heeft ook cushing maar verder geen uiterlijke verschijnselen. De merrie met cushing had wel een lange vacht. Beide hebben geen enkele hoefproblemen gehad tot noch toe.

O, dat wist ik niet. Ik meende dat Cushings altijd aan de vacht is te zien. Hoe constateert men dat een paard Cushings heeft? Gebeurt dat via het bloed?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:09

Bloedonderzoek idd.

Bij toeval werd het bij de ijs ontdekt. We deden een aantal jaren geleden mee aan een onderzoek van de UU, die een grote groep paarden wilde onderzoeken, ongeacht de leeftijd. Toen bleek dat de ijs een hoge acth waarde had, maar hij heeft nog steeds geen uiterlijke klachten in de zin van vacht/slechte hoeven. Terwijl het paard dat tóen geen verhoogde waarde had, maar een vacht waar je vlechtjes in kon leggen, nú heeft ze wel cushing.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:03

Ik vind het bij cushing altijd wisselend. Heb nu in mijn omgeving 3 met cushing gezien.
1 was steeds bevangen ondanks aangepaste voeding, bij de ander groeide de hoeven helemaal niet meer en de 3e ging voor de laatste 2 maanden van zijn leven van ijzers naar blote voeten zonder problemen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:29

qua hoefschoenen zou je eens naar de oldmac kunnen kijken, is een fijne schoen voor zulke grote hoeven en goed vast te zetten met extra riempje wat in de schoen zit. Epic kan prima bij ronde hoeven maar dan moet hij echt goed passen.

KarenDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:41

Nogmaals mijn dank voor alle info. De dierenarts komt altijd de eerste maandag van de maand op stal. Ik heb aangegeven dat ik erbij wil zijn om met hem te overleggen over Wouter's gevoelige hoeven. Als hij Cushings als mogelijkheid ziet laat ik dat onderzoeken. En verder wellicht laten onderzoeken of hij ergens een tekort aan heeft.
Mocht hij gevoelig blijven en mocht ik het geld terug krijgen van de hoefschoenen die ik had gekocht, dan kan ik de Old Mac's aanschaffen. In de hoop dat die dan wel goed blijven zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:43

Dan zou ik iemand bellen die meerdere schoenen heeft om te komen passen thuis. Kost je iets meer maar dan ben je wel gelijk klaar.

KarenDrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:51

Cowgirl schreef:
Dan zou ik iemand bellen die meerdere schoenen heeft om te komen passen thuis. Kost je iets meer maar dan ben je wel gelijk klaar.

Da's wel een idee. Maar mag je er dan ook meteen een stuk mee gaan rijden? Want de schoenen die ik had gekocht passen op zich prima. Alleen gaan ze draaien en dan raakt hij ze kwijt. Maar een kleinere maat zou niet passen, want ik kreeg zijn hoeven nu al met moeite in de schoenen. Dat ronde van zijn voorhoeven, dat is volgens mij het probleem.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:55

Goede passende hoefschoenen draaien helemaal niet. Dan is het gewoon de verkeerde schoen voor jouw paard. Ik zou zeker een passer laten komen met verschillende modellen. Een vriendin van mij heeft Renegade hoefschenen voor haar Haf en is daar heel erg over te spreken. Laat bv Hoofware.com komen. Het is echt de moeite waard als de voeten eens goed worden opgemeten voor de juiste schoen.