Kreupelheid uit schouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:49

En wanneer je nu probeert verschillende filmpjes te maken, telkens wanneer hij niet goed loopt, en je neemt dat mee naar de kliniek? Dan heb je op zijn minst toch iets om te tonen.

Ik hoop dat je snel een antwoord krijgt. Niets is zo vervelend als blijven "kwakkelen" met je paard.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:54

Lukasje schreef:
En wanneer je nu probeert verschillende filmpjes te maken, telkens wanneer hij niet goed loopt, en je neemt dat mee naar de kliniek? Dan heb je op zijn minst toch iets om te tonen.

Ik hoop dat je snel een antwoord krijgt. Niets is zo vervelend als blijven "kwakkelen" met je paard.

Jaa ik had dit filmpje dus meegenomen en die man zei: Ja die loopt behoorlijk kreupel maar ik kan nu gewoon niets vinden. Wat hij eigenlijk zei rijd je paard maar letterlijk kreupel en kom maar terug.

Maar hier heb ik snel een filmpje hoe hij 2 maanden lang goed kan lopen, je ziet gewoon geen enkel pasje fout, dat is wat mij ook zo onzeker maakt maar ik laat er sowieso nog naar kijken!

https://youtu.be/4JqwiR8m-rU

Rindin

Re: Kreupelheid uit schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:04

Toch zie je op dat beeld weldegelijk verschil tussen beide voorbenen;

- Het linker voorbeen wordt wat minder ver naar voren gezet, en
- Het wordt meer "gegooid" dan het andere been. Kijk maar eens heel rustig naar hoe het been naar voren wordt gezwaaid. Links "klapt" wat in de eindstand, terwijl rechts meer geremd wordt. (moeilijk uitleggen zo via de pc).

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:24

In je vorige bericht zeg je dat hij nu alweer een hele poos goed loopt, maar in je OP staat dat jr gister nog 10 min gewandeld heb en de kreupelheid minder werd en de stalbaas hem bijna elke ochtend stokkreupel uit zijn box haalt.

Kan je nog eens een foto maken van zijn schouder? Graag van de goede en slechte kant.
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 11-11-15 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:35

Wat hebben ze op de kliniek gedaan? Uit buigproeven zou wel kreupelheid door artrose naar voren moeten komen. Loopt hij op volte zachte ondergrond ook kreupel of juist op harde ondergrond?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 08:54

femke_harley schreef:
In je vorige bericht zeg je dat hij nu alweer een hele poos goed loopt, maar in je OP staat dat jr gister nog 10 min gewandeld heb en de kreupelheid minder werd en de stalbaas hem bijna elke ochtend stokkreupel uit zijn box haalt.

Kan je nog eens een foto maken van zijn schouder? Graag van de goede en slechte kant.

Het is ook heel wisselend, even voor de duidelijkheid, gister liep hij goed, beetje stijf maar even de stal uit en hij loopt goed. Ik kan hem zelf niet elke ochtend checken maar ik weet dat hij niet elke ochtend kreupel loopt, 3 weken geleden had een vriendin van mij haar pony ernstige koliek dus haalde ik elke ochtend mijn pony er ook vroeg uit, en toen was er niks aan de hand.. Puur bij overbelasting is hij kreupel en bij langtijdig stilstaan wss.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 08:55

Jimbo schreef:
Wat hebben ze op de kliniek gedaan? Uit buigproeven zou wel kreupelheid door artrose naar voren moeten komen. Loopt hij op volte zachte ondergrond ook kreupel of juist op harde ondergrond?

Hij loopt op harde grond meer kreupel, buigproef is idd gedaan toen, liep ie 3 passen kreupel en daarna goed, kon kliniek ook niks uit halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:08

Heb je een recent filmpje niet vertraagd wordt afgespeeld? Ben het nl helemaal met rindin eens.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:15

Lielle schreef:
Heb je een recent filmpje niet vertraagd wordt afgespeeld? Ben het nl helemaal met rindin eens.

Heb ik niet.. Ik ga er vanmiddag 1 maken en fotos van het schouder!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:21

Op het harde duidelijker kreupel wijst op belastingskreupelheid. 3 passen kreupel is voor sommige dierenartsen echt wel reden om verder te kijken. Eventueel uitverdoven van onder af en dan opnieuw buigproef van het kreupele been geeft ook al veel meer duidelijkheid.
Rontgenfotos maken, daar mag je altijd om vragen. Ook als de dierenarts er geen reden voor ziet.
Schouderfotos is misschien wat moeilijker, maar je wil natuurlijk wel weten wat het is.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 10:43

Jimbo schreef:
Op het harde duidelijker kreupel wijst op belastingskreupelheid. 3 passen kreupel is voor sommige dierenartsen echt wel reden om verder te kijken. Eventueel uitverdoven van onder af en dan opnieuw buigproef van het kreupele been geeft ook al veel meer duidelijkheid.
Rontgenfotos maken, daar mag je altijd om vragen. Ook als de dierenarts er geen reden voor ziet.
Schouderfotos is misschien wat moeilijker, maar je wil natuurlijk wel weten wat het is.

Laat het de laatste dagen aan iedereen zien hoe hij loopt en vooral bij mij op school, ik doe de opleiding paraveterinair en mijn lerares is zelf dierenarts en haar man veearts, die zei dat het ook echt spieren zit wss. Een andere lerares van mij die in de paardenwereld zit adviseert mij om zsm Albert van Es te bezoeken, ik heb mijn vader hierover gebeld en dit gaat ook gebeuren en het liefst deze week nog. Maar het zal wel volgende week worden ben ik bang.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:25

Duidelijk! Kon het eventjes niet meer volgen, vandaar mijn vraag. Ik heb zelf ook het idee dat het een spierenkwestie is. Als ik denk aan hoe mijn paard afgelopen zomer liep. Ik ben ook zeker benieuwd naar de foto's of ik daar overeenkomsten aan kan zien.

Fijn, dat jullie actie ondernemen. Ik weet hoe moeilijk het is om een diagnose te vinden. In februari dit jaar ben ik ook naar huis gestuurd met ja er zit iets, maar wat weten we niet. Andere arts erbij op de foto, scan etc. gemaakt blijkt ze een blessure te hebben aan de banden van de kogel. Terwijl de eerste DA echt zei dat het niet uit dat been kwam en zeker niet dat gebied. :+

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 11:37

femke_harley schreef:
Duidelijk! Kon het eventjes niet meer volgen, vandaar mijn vraag. Ik heb zelf ook het idee dat het een spierenkwestie is. Als ik denk aan hoe mijn paard afgelopen zomer liep. Ik ben ook zeker benieuwd naar de foto's of ik daar overeenkomsten aan kan zien.

Fijn, dat jullie actie ondernemen. Ik weet hoe moeilijk het is om een diagnose te vinden. In februari dit jaar ben ik ook naar huis gestuurd met ja er zit iets, maar wat weten we niet. Andere arts erbij op de foto, scan etc. gemaakt blijkt ze een blessure te hebben aan de banden van de kogel. Terwijl de eerste DA echt zei dat het niet uit dat been kwam en zeker niet dat gebied. :+

Ga er gewoon alles aan doen om het probleem op te lossen, als ik zo wat op internet rondkijk lijkt het ook veel op een zenuwbeknelling, maar dat weten we nu natuurlijk nog niet. Ik hoop gewoon echt dat er nog iets aan gedaan kan worden, that's all.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:52

Weet niet of het hetzelfde is, maar heb diverse filmpjes gezien van paarden met een zelfde rare kreupelheid. Dit had te maken met een zenuwbaan in de elleboog. Ben al druk aan het denken waar ik dat gezien heb en hoe het heette.

Edit: gevonden: equine osteoarthritis of the elbow
https://www.youtube.com/watch?v=sfjL0Mmc14k
Dus geen zenuwbaan, maar slijtage in het ellebooggebied. Hier wordt meestal niet naar gekeken door artsen.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:03

hoogendroog schreef:
Weet niet of het hetzelfde is, maar heb diverse filmpjes gezien van paarden met een zelfde rare kreupelheid. Dit had te maken met een zenuwbaan in de elleboog. Ben al druk aan het denken waar ik dat gezien heb en hoe het heette.

Edit: gevonden: equine osteoarthritis of the elbow
https://www.youtube.com/watch?v=sfjL0Mmc14k
Dus geen zenuwbaan, maar slijtage in het ellebooggebied. Hier wordt meestal niet naar gekeken door artsen.

Bedankt voor het meedenken! Ik hoop eigenlijk niet dat het slijtage is, sowieso niet. Want daar kan je naar mijn idee niet veel aan veranderen..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:16

"Iets met zenuwbaan" en "artrose" zijn twee compleet verschillende dingen, dus dat is een opmerking die niet helemaal klopt.

Aan artrose zelf kun je niet zoveel doen, maar met het juiste beleid kun je wel veel doen om zo min mogelijk last van de artrose te hebben. Er zijn genoeg paarden (en mensen) met artrose die prima functioneren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:21

geerke schreef:
dat been ziet er vreemd uit...waarom weet ik niet.

Vols mij omdat de knieschijf helemaal scheef staat...
Edit nee, het lijkt eerder dat het onder been scheef op het bovenbeen staat...

Of toch... ik weet het niet, maar ik zie er ook wat raars aan ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:40

Joolien schreef:
geerke schreef:
dat been ziet er vreemd uit...waarom weet ik niet.

Het voorbeen heeft geen knie, en dus ook geen knieschijf.

Het been staat naar binnen gedraaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:45

Rindin schreef:
Joolien schreef:

Het voorbeen heeft geen knie, en dus ook geen knieschijf.

Het been staat naar binnen gedraaid.

Oeps, dat wist ik stiekem wel :') Foutje :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:02

Zie zoveel paarden met dat soort "kromme" benen die nergens last van hebben. Lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Persoonlijk denk ik ook iets mechanisch. Lijkt wel of hij een soort op slot staat met de schouder. Geen idee of dat kan trouwens

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:22

Babootje schreef:
Zie zoveel paarden met dat soort "kromme" benen die nergens last van hebben. Lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Persoonlijk denk ik ook iets mechanisch. Lijkt wel of hij een soort op slot staat met de schouder. Geen idee of dat kan trouwens

Als 1 been zo afwijkend staat, en dat deed dat ben eerder niet, dan is dat wel iets wat iets betekent, hoor. Door compensatie kunnen paarden heel duidelijk de stand van een been veranderen.
Schouder op slot gebeurt niet zo snel, dan moet er al een chip in zitten...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:42

Rindin schreef:
Schouder op slot gebeurt niet zo snel, dan moet er al een chip in zitten...

Dat zou toch kunnen? Een "oud" trauma. Een foto van dat gebied zou op zich best een goed idee zijn.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:01

Linksom draf
https://youtu.be/gBDKD2-nDZY

Rechtsom draf ( video is linksom, is geroteerd. :) )
https://youtu.be/gBDKD2-nDZY

Ik zie nu dat de kwaliteit echt heel erg verslechterd is.. :/

Edit: Ook ging hij steeds als ik mn telefoon pakte, protesteren en stilstaan. Normaal gesproken doet hij dit ook altijd, maar wat mij opviel was dat hij dit steeds in de waterplas deed..

Afbeelding

Nogmaals edit: Plaats vanavond foto's van zijn schouder, moet nu eerst zelf naar de fysio -O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:32

Goed te zien op beide kanten dat hij li vo de pas naar voren niet afmaakt. Dat is iig eerste indruk, ga op groot scherm beter kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:57

vind de filmpjes meevallen...had iets veel ergers in mijn hoofd.
Ze loopt kort/stijf en maakt inderdaad haar pas niet af.
Maar ik heb paarden wel eens slechter zien lopen dan dit.
Zou er iets bekneld kunnen zitten in haar schouder?Ook omdat het beeld zo wisselend is schrijf je...ene keer stokkreupel en de andere keer rad.