Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lukasje schreef:En wanneer je nu probeert verschillende filmpjes te maken, telkens wanneer hij niet goed loopt, en je neemt dat mee naar de kliniek? Dan heb je op zijn minst toch iets om te tonen.
Ik hoop dat je snel een antwoord krijgt. Niets is zo vervelend als blijven "kwakkelen" met je paard.
femke_harley schreef:In je vorige bericht zeg je dat hij nu alweer een hele poos goed loopt, maar in je OP staat dat jr gister nog 10 min gewandeld heb en de kreupelheid minder werd en de stalbaas hem bijna elke ochtend stokkreupel uit zijn box haalt.
Kan je nog eens een foto maken van zijn schouder? Graag van de goede en slechte kant.
Jimbo schreef:Wat hebben ze op de kliniek gedaan? Uit buigproeven zou wel kreupelheid door artrose naar voren moeten komen. Loopt hij op volte zachte ondergrond ook kreupel of juist op harde ondergrond?
Jimbo schreef:Op het harde duidelijker kreupel wijst op belastingskreupelheid. 3 passen kreupel is voor sommige dierenartsen echt wel reden om verder te kijken. Eventueel uitverdoven van onder af en dan opnieuw buigproef van het kreupele been geeft ook al veel meer duidelijkheid.
Rontgenfotos maken, daar mag je altijd om vragen. Ook als de dierenarts er geen reden voor ziet.
Schouderfotos is misschien wat moeilijker, maar je wil natuurlijk wel weten wat het is.
femke_harley schreef:Duidelijk! Kon het eventjes niet meer volgen, vandaar mijn vraag. Ik heb zelf ook het idee dat het een spierenkwestie is. Als ik denk aan hoe mijn paard afgelopen zomer liep. Ik ben ook zeker benieuwd naar de foto's of ik daar overeenkomsten aan kan zien.
Fijn, dat jullie actie ondernemen. Ik weet hoe moeilijk het is om een diagnose te vinden. In februari dit jaar ben ik ook naar huis gestuurd met ja er zit iets, maar wat weten we niet. Andere arts erbij op de foto, scan etc. gemaakt blijkt ze een blessure te hebben aan de banden van de kogel. Terwijl de eerste DA echt zei dat het niet uit dat been kwam en zeker niet dat gebied.
hoogendroog schreef:Weet niet of het hetzelfde is, maar heb diverse filmpjes gezien van paarden met een zelfde rare kreupelheid. Dit had te maken met een zenuwbaan in de elleboog. Ben al druk aan het denken waar ik dat gezien heb en hoe het heette.
Edit: gevonden: equine osteoarthritis of the elbow
https://www.youtube.com/watch?v=sfjL0Mmc14k
Dus geen zenuwbaan, maar slijtage in het ellebooggebied. Hier wordt meestal niet naar gekeken door artsen.
Joolien schreef:geerke schreef:dat been ziet er vreemd uit...waarom weet ik niet.
Vols mij omdat de knieschijf helemaal scheef staat...
Edit nee, het lijkt eerder dat het onder been scheef op het bovenbeen staat...
Of toch... ik weet het niet, maar ik zie er ook wat raars aan
Rindin schreef:Joolien schreef:
Vols mij omdat de knieschijf helemaal scheef staat...
Edit nee, het lijkt eerder dat het onder been scheef op het bovenbeen staat...
Of toch... ik weet het niet, maar ik zie er ook wat raars aan
Het voorbeen heeft geen knie, en dus ook geen knieschijf.
Het been staat naar binnen gedraaid.
Foutje
Babootje schreef:Zie zoveel paarden met dat soort "kromme" benen die nergens last van hebben. Lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Persoonlijk denk ik ook iets mechanisch. Lijkt wel of hij een soort op slot staat met de schouder. Geen idee of dat kan trouwens
)