Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:45

Liselot schreef:
Joolien schreef:
Eerlijk zou ik niet een paar dagen afwachten als je paard zo stokkreupel is.

Want? DA is er al bijgeweest en heeft niets kunnen vinden er zijn zelfs foto's gemaakt. IMO heeft TS het juiste gedaan en zou ik persoonlijk ook gewoon tot maandag afwachten en kijken hoe het dan gaat en dan de DA bellen voor evt verder onderzoek.

Er is nog geen conclusie en paard is nog steeds hartstikke kreupel, en dat is het teken dat t dier pijn heeft. Ik zou dan graag willen weten wat die pijn veroorzaakt.

DatBenIkNou

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:54

Hoefsmid vragen te komen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:26

Ik wil het ook graag weten uiteraard :j

Maar op het moment is het dus de vraag wat er precies aan de hand is, echt ernstige zaken zijn op zich uitgesloten als het goed is.

Ik hoop ook dat het "gewoon" een hoefzweer is omdat ze daar enorm kreupel van kunnen lopen :(:)
Maar het gekke is dat ze dus echt totaal niet reageert op flink knijpen met de tang.

Ik zei ook al: zal het niet diep in de hoef zitten en dat het er boven de kroonrand uit wil komen?
DA houdt die mogelijkheid ook open maar vind het niet heel plausibel gezien die hoef totaal niet gevoelig is en het echt rond de koot lijkt te zitten die warmte en pijn.

Rena reageert ook eigenlijk alleen echt van "auwjoh hee" als DA wat aan de (voorkant) koot knijpt... dus tja ik weet ook niet of dat gebied dan wat te hoog zit qua gevoeligheid voor een hoefzweer....

Ik ga er voor nu even vanuit dat het iets is dat wel zal beteren in de komende dagen, gezien ze niets raars voelde verder in de beweging van het voetje, ze heeft echt een tijd zitten voelen / draaien / kantelen / buigen eraan omdat het haar ook erg dwarszit dat de symptomen elkaar een beetje tegenspreken zeg maar.

Paardje heeft nu pijnstilling, hobbelt toch uit zichzelf wat rond, ziet er niet ongelukkig uit ofzo, kijkt vrolijk en eet goed, temperatuur is prima.... dus vandaar maar even een paar dagen de rust geven om op te knappen of iets van verandering te zien dat wat meer duidelijkheid geeft.

Ik denk dat er ook niet zoveel aan de hand kan zijn waardoor we iets anders zouden moeten doen dan dat we nu doen met gewoon rust, pijnstilling, koelen en even paar dagen in de gaten houden :)

Net even coldpack er af gehaald, ze lagen allebei in de wei en Rena stond op toen ze mij zag komen.
Kon net de bandage met coldpack er af halen voordat ze hem (hinkend :P ) peerde en maar weg bleef draaien en lopen. Babymans lag ook lekker te kwaken dus niet echt goede foto's kunnen maken.

Van de zijkant zie je weinig qua dik zijn, van de voorkant is het wel wat gevuld.
Maar het is vooral duidelijk een stuk warmer dan het andere beentje, en het meest rond die koot....

Zie foto, ziet er niet bijzonder uit nu :)

Afbeelding

Zal straks als ik mijn handen vrij heb wel eens even de boel goed bekijken of ik nu wat kan vinden :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-11-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:28

De totale hoef hoeft niet eens gevoelig te zijn.Hier zat de zweer diep binnenin en was daardoor gewoon niet te ontdekken.
Ze heeft exact hetzelfde dikke been als mijn merrie toen had! ik zal ff een foto zoeken voor je.
Laatst bijgewerkt door gohya op 07-11-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:29

Ik zou eens kijken of je een hoefsmid kunt regelen om die zweer uit te sluiten, want ik ken er genoeg met een zweer die niet reageerde op de tang maar wel zowat op 3 benen liepen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:34

Je ziet hier duidelijk het verschil in dikte van het been.Bij haar was het flink omhoog geslagen die zweer.
Afbeelding

Het been zelf.
Afbeelding

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:36

Met dit soort dingen moet je vaak echt na een kliniek mobiel echo apparaat is vaak stuk minder duidelijk dan die ze op een kliniek hebben
En misschien foto maken
Zo is moeilijk te zeggen wat het is
Maar doe niet teveel met paard ALs je nog niet weet wat het is
Stal genoot was hier door helaas te laat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:36

Ja daarom, dat hoor je toch wel vaker dat het diep zit en er via de bovenkant uit komt :j

Maargoed ook al zou het een hoefzweer kunnen zijn, dan is het volgens DA nog wel raar dat het zo duidelijk gevoelig is op die koot + dik + warm daar hogerop het beentje en totaal niks in de hoef zelf...

Nouja we gaan het wel zien wat het is, vooralsnog komen we de komende dagen prima door als het zo blijft, misschien zit er ineens wel ergens een gaatje met smurrie :(:)

Zou je iets van een hoefzweer ook moeten kunnen zien op een echo...?

Joolien: ik denk eigenlijk niet dat een hoefsmid veel toevoegt nu Y;(

Die gaat toch ook met de tang enzo kijken of die een gevoelig plekje kan vinden, zo niet dan zal die ook niet zomaar ongericht gaan graven in die hoef.... beter ook van niet trouwens lijkt me, dan krijgt ze daar ook nog last van :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:50

pmarena schreef:
Ik wil het ook graag weten uiteraard :j

Maar op het moment is het dus de vraag wat er precies aan de hand is, echt ernstige zaken zijn op zich uitgesloten als het goed is.

Dat zou ik niet zo willen stellen. Peesblessure kan ook heel ernstig zijn, zo ernstig dat het paard mogelijk op boxrust zou moeten. Een peesblessure zie je niet op foto niet, daarvoor moet het been gescand.
Dat deze DA niks kan vinden wil niet zeggen dat er niks te vinden is. Ze beschikt blijkbaar niet over de juiste apparatuur maar zou jou niet voor mogen houden dat ernstige blessures uitgesloten zijn. Hoefzweer zou je moeten kunnen zien op de foto overigens.
Persoonlijk zou ik wel willen weten wat het is. Afwachten bij een hoefzweer is echt onverstandig. Bij verwaarlozing van een hoefzweer kan de ontsteking zich uitbreiden in de hoef en zelfs tot aan het hoefbeen (bot) gaan en deze aantasten. Tijdig en juist ingrijpen is dus van belang.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:52

Die van mij reageerde alleen bij druk op bal van de hoef. Verder bij hoefsmid niks te vinden met tang enz. Zat uiteindelijk helemaal achter in de verzenen een zweer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:04

Ik denk ook aan die zweer in de hoef .bij mijn paarden ook eens geweest een ontplofte aan de kroonrand een bij de hoefballen.en dat dikke been kan zeker bij een zweer horen.maar ontstekingremmer geven is bij een hoefzweer niet goed

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:13

Wij hebben een paar weken terug precies hetzelfde gehad!
Paard liep van de een op de andere dag stokkreupel, koot was dik en paard had lichte koorts.
Omdat wij helemaal niks konden vinden en vooral de koorts ons zorgen maakte hebben we ook de DA er bij gehaald ( dat doen wij bijna nooit, in ieder geval niet zo snel. Hebben zelf erg veel kennis)

De dierenarts kon ook niks vinden, donderdag was het begonnen, dat zijn onderbeen dik werd, toen nog geen koorts en vrijdagochtend haalden we hem stokkreupel uit zijn stal met koorts. Die middag was de dierenarts er, maar toen was zijn hak ook helemaal gevuld.

Uiteindelijk hebben we ontstekkingsremmers gegeven en volgensmij antibiotica, waarna het heel snel beter ging. Zijn been was ook niet warm, was alleen dik en koorts. Geen kloppingen te vinden en de hoefsmid had zijn werk ook goed gedaan.
Wat het was? Weten we nog steeds niet, waarschijnlijk een ontsteking van binnen in.

Hoe je paard goed in de gaten, temperatuur is héél belangrijk om te weten!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:22

Ik vraag me af of je een flinke zweer niet ook als ruis zou zien op de foto.. Ik weet hoe röntgen werkt, maar ook dat de weke delen toch vaag zichtbaar zijn, niet scherp genoeg ter diagnose.

Soms kan een goede smid net wat beter lokaliseren dan een da, hij heeft immers veel vaker vaker hoeven in de hand. Maar als het hoog zit, zal ook hij hem er niet uit kunnen snijden.

Een echo komt dacht ik niet door de hoefwand en zool heen, daar zijn de echogolven niet sterk genoeg voor.

Vervelend probleem hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:56

Je kan de voet in de Biotex zetten? áls het dan een zweer is,breekt die miss. wel door?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:44

Nah, als die zweer zo laag zat dat hij met wat weken van de voet door zou breken, dan zou ze vast wel gereageerd hebben op wat de DA allemaal deed op zoek naar een zweer....

Maandagochtend komt de hoefsmid, dan gaat die even de zool schoonsnijden en kijken of hij ergens iets van een plekje ziet dat de moeite waard is om uit te graven op zoek naar een zweer :(:)

Vandaag en morgen wil ik de boel even met rust laten om te kijken wat het doet :)

Nu eerst weer coldpack eraf halen en pijnstiller geven.

Vanmiddag viel me wel ineens een gat op in de middelste straalgroeve, misschien zit daar dan toch iets te butteren :=

Rena heeft paar weken geleden ineens rotstraal gehad voor de allereerste keer en straal ziet er nu weer rommelig uit, dus eerst maar weer eens de boel schoon snijden en kijken of hoefsmid dan wat tegenkomt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:59

Let wel op met de pijnstiller, mocht het wel een pees zijn dan loop je kans dat ze hem helemaal stuk loopt. Denk ook dat het dan misschien met de rotstraal zal samenhangen, kan ook veel pijn geven maar dan word een been niet sik volgens mij. Misschien is weken in Biotex en dan goed drogen toch niet zo verkeerd, word de straal ook schoon van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:32

Ja dat zei ik ook al, dat ik het wel prima vind als ze wel wat ongemak voelt zodat ze niet te gek gaat doen. Ze krijgt nu een halve dosering pijnstiller zodat het scherpe randje er af is :)

Afijn, been is nog steeds warm, niet dikker geworden, ik had het idee dat er nu wel een luchtje aan de hoef zat (maar is een twijfelgeval) dus denk echt dat dat gat in die straal er mee te maken heeft... hoewel ze er totaal niet op reageert als ik daar iets van een reactie op probeer te krijgen.

Ze mankt nog wel overduidelijk, ziet er nog steeds prima tevreden uit, eet en drinkt goed en temperatuur exact 37 graden.

Dus al met al maar gewoon even maandagochtend vroeg de hoefsmid afwachten wat die gaat vinden :)

Aangezien ik de voetjes ook al aan het koelen ben wil ik nu niet ook nog gaan weken, wil niet dat die voeten al te zacht worden en ze daardoor dan weer gevoelig wordt :(:)

Heb de straal weer goed ingesmeerd in alle hoekjes en gaatjes met het rotstraal spulletje van de hoefsmid, dat werkte als een tierelier qua weer mooi worden van de straal :)

En ze staan op het zand / verharding bij de stal zodat er geen modder bij komt, maar even schoon houden die witte voetjes om ze een beetje in de gaten te houden, en dan maar even maandag afwachten :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:50

Rotstraal doet erg veel pijn als je in de straal steekt met een hoevenkrabber, het kan daar best flink ontstoken zijn. Zorg dat je het been goed afdroogt na het koelen, nattigheid en rotstraal, slechte combi en als je een hele smerige lucht ruikt dan is het bijna zeker rotstraal, dat stinkt net zweetvoeten in het kwadraat!! En insmeren helpt alleen als de rotstraal weg is gesneden, zorg dat het niet afsluit want dan word er nog erger. Ik denk dat je maandag na de hoefsmid wel weet wat er precies aan de hand is.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:09

Als ik zo lees denk ik aan 1 ding de main extensor tendon voor de zekerheid zou ik even een echo en scan maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:43

Het is van dat uitdrogende witte spul dat als het goed is juist niet afsluit :)

Ja daarom, gisteren zag ik nog een geul midden in de straal, toen heeft de DA dat nog dichtgestopt met klei om een duidelijkere foto te krijgen zonder dat streepje er op.

En vandaag zag ik na goed schoon wassen om het weer eens echt goed te kunnen bekijken dus best een gat middenin de straal, en ook de straal verder niet mooi strak....en heb het idee dat er toch nèt een heel licht vleugje rotte eieren omheen hing.... dus wie weet :(:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:53

Wat een narigheid. Echt niets aan als ze zó kreupel staan en je geen aanwijsbare oorzaak hebt.... Ik zou voor nu ook voor een hoefzweer gaan, en het ook als dusdanig behandelen dus wel in de week zetten.

Ik heb een soort zelfde situatie vorig jaar ook gehad met mijn paard. Ene op andere moment stokkreupel. Zij had echter geen dik been of iets. De HS kon niets vinden wat betreft hoefzweer, maar hebben het wel als zodanig behandeld. En op de pijnstillers gehad, omdat ze zo ontzettend veel pijn had, zo zielig...
Er is bij nooit echt een aanwijsbare zweer geweest. Er is op een gegeven moment een klein kanaaltje gemaakt, wat verbetering leek te geven, maar nooit pus. Uiteindelijk is ons verhaal verder gegaan en was het wat anders (wss door de zweer de andere blessure aan het licht gekomen). Maar zou in jou geval idd even 'aankijken' hoe enorm moeilijk ook als ze zoveel pijn hebben, en het als een hoefzweer te behandelen. Ben benieuwd of er dan maandag wat kan worden gevonden :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 19:31

Het scheelt dat ze pijnstiller heeft, dan vind ik het niet zo'n ramp om even een paar dagen aan te kijken maar het blijft sneu natuurlijk :(:)

Vanwege die rotstraal die ik ook als optie openhoud, wil ik nu niet gaan weken.....eerst even de hoefsmid afwachten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:50

Je kunt eventueel de onderkant van de hoef en de straal wel uitborstelen met Betadine shampoo , dit droogt uit en ontsmet, gewoon afwasborstel gebruiken.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:56

Misschien wel Heel stom maar heeft ze niet ergens een heel klein plekje mok ?

Mijn paard kon amper lopen en had ook een onwijs dik been . Toen vonden we toch uiteindelijk een plekje : mok . Hierna behandeld en was snel weer over . Schrok me toen echt wezenloos !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 11:14

Heb inderdaad van de week meteen even gevoeld of ik iets raar voelde van mok of andere beschadiging ofzo, maar pootje voelt echt helemaal glad aan :)

Vanochtend lagen de beide theemutsen weer op de paddock, en voetje voelt echt een stuk minder warm!

Rena loopt ook een stuk beter, nog wel duidelijk hakkelig maar niet meer zo heel dramatisch... alleen toen ze even hooi ging pikken van de open baal omdat ik de netten aan het bijvullen was, toen zou ik zweren dat ze ineens ging *kreupel-oef-kreupel-oef...* met een gezicht van "ik ben zielig dus ik mag deze keer best een beetje hooi pikken toch" O:)

Hihi.

Toch nog maar een keer een coldpack er omheen gebandageerd en het zakje pijnstiller gewoon gegeven. Straks wel even die hoef uitborstelen en afspoelen om te kijken of er aan de onderkant iets is veranderd, dat gaat nu niet lukken met babymans die zo wel weer wakker zal worden en zo'n spoed is het ook weer niet om die hoef te bekijken nu het duidelijk beter gaat :)