Ideeën gezocht. Artrose en ijzers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:19

Kermis schreef:
Ik denk dat als ik het leer hoe het moet ik het zelf kan bijhouden. Heb ook zelf een vijl.
Er is iemand op stal die een curcus natuurlijk bekappen heeft gedaan. Die zou het mij evt kunnen leren.

Mijn smid heeft het mij ook geleerd. Ik vijl het zelf elke 2/3 weken bij. hij slijt ook nog eens scheef af, dus dan werk ik het gelijk weer recht. Overigens alleen aan de teen. De rest van de hoef kom ik niet aan.
Laatst was het 15 weken geleden dat de smid kwam. Hij was zeer tevreden over hoe ik het had bijgehouden en hij hoefde maar weinig weg te halen.
Paardlief heeft ook zelden gestruikeld.

Overigens was ik de 1e keer vijlen een half uur bezig met 1 hoef :')
Maar ook dat wordt vanzelf minder :D

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:19

Niks houd me tegen. Liever gisteren al dan vandaag. Echter moet ik wel een vervolg plan hebben en moet er wel wat aan zijn hoeven gebeuren. Maar wie en hoe heb ik geen enkel idee van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:17

Kermis schreef:
Ik denk dat als ik het leer hoe het moet ik het zelf kan bijhouden. Heb ook zelf een vijl.
Er is iemand op stal die een curcus natuurlijk bekappen heeft gedaan. Die zou het mij evt kunnen leren.

Vraag ook de boeken te leen. Natuurlijk bekappen is meer dan alleen maar vijl dit, je moet ook weten waaróm en enige kennis van de hoef is wel wenselijk. Kom eerst naar een dagcursus zodat je kunt oefenen op een dode hoef én zorg ook dat een prof je werk controleert. Anders hebben we over een half jaar weer een website 'de gevaren van zelf prutsen'. Geen zin om weer de schuld te krijgen van iets wat niet onze schuld is, namelijk hersenloos prutsen. -:(- Tot nu toe hebben we er één gehad van alle 2837 cursisten die het probeerde om een mislukte strasser bekapping in onze schoenen te schuiven en ik wil het graag bij één houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:23

Kermis schreef:
Hij heeft van de week ook aangegeven anders laat je er een ander naar kijken. Maar ja wie en hoe? Ik ken niemand verder. En ben ook best op mijn hoede. Ik woon in West Friesland vlakbij hoorn. Iemand ideen?

Ik zit vlakbij, maar ik heb wel voorwaarden: 1. het paard moet altijd buiten staan 2. uiteindelijk moet je het zelf leren. Indien aan 1 en 2 niet voldaan kan worden, heeft natuurlijk bekappen geen enkele zin. Je treft het wel dat je een cursuslocatie op 10 km afstand hebt :D De meeste mensen moeten er 2 uur voor in de auto zitten.

Afbeelding

Kermis

Re: Ideeën gezocht. Artrose en ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 07:45

Mijn paard staat altijd buiten. Ook in de winter. Ik heb een klein landje dus 3 maanden per jaar gaan ze op de paddock en vanaf een uur of 8 savonds op stal tot 7 uur in de ochtend. De rest van het jaar staan ze 24/7 buiten.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 07:47

Arabesk schreef:
Kermis schreef:

Vraag ook de boeken te leen. Natuurlijk bekappen is meer dan alleen maar vijl dit, je moet ook weten waaróm en enige kennis van de hoef is wel wenselijk. Kom eerst naar een dagcursus zodat je kunt oefenen op een dode hoef én zorg ook dat een prof je werk controleert. Anders hebben we over een half jaar weer een website 'de gevaren van zelf prutsen'. Geen zin om weer de schuld te krijgen van iets wat niet onze schuld is, namelijk hersenloos prutsen. -:(- Tot nu toe hebben we er één gehad van alle 2837 cursisten die het probeerde om een mislukte strasser bekapping in onze schoenen te schuiven en ik wil het graag bij één houden.

Uiteraard ga ik niet zelf prutsen. Ik ben nu al bang dat ik het verkeerd doe. Maar als zijn hoeven goed bekapt worden en ik leer hoe het goed moet ook van de smid kan ik het prima zelf bijhouden. De mustang rol dan hé de rest mag de smid doen.
Heb gekeken naar de cursus. Zal me nog even meer verdiepen erin. Heb ook een PB gehad van een hoefsmid wie weet kan die mij verder helpen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 07:53

Kermis schreef:

Ik zou niet iemand die alleen een cursus heeft gedaan vragen of ze jou wil leren te bekappen. Kun je beter zelf zo'n cursus doen. :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 08:07

Staat dat er dan.
Het gaat hier specifiek om de mustang rol niet om het bekappen van mijn paard. :)

Het ging er namelijk om dat je die mustang rol zelf bij moet houden om m mooi rond te krijgen en houden.niet om het bekappen. Dat is de taak van de smid