Rotstraal en korte hoeven - advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Rotstraal en korte hoeven - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:23

Wij hebben gewerkt met hoof & sole hardner. Een hoefsmid raadde formaldehyde aan (sterk water, zeg maar); dat kun je halen bij de apotheek. Wel met handschoenen (en eigenlijk met veiligheidsbril) werken, want het is echt gemeen spul.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 08:33

Bedankt voor alle reacties, wordt zeer gewaardeerd! Heb alles genoteerd :list:

Paardje stond bij haar vorige stalling veel in de weide, bij de huidige stalling zijn er helaas alleen (zand)paddocks beschikbaar. De boxen zijn er echter veel schoner, dus je zou toch zeggen dat de hoeven dan ook schoner/droger zijn... wellicht compenseerde de weidegang voor veel...?

UPDATE: gisteren zijn we weer bij de merrie geweest. De boel was mooi opgedroogd, wat een iets minder enge foto opleverde. (Was eergisteren inderdaad niet netjes van de smid dat hij ons niet even inlichtte, als hij gewoon had laten weten dat ze een beetje gebloed had, waren we wat minder geschrokken).

Afbeelding

We hebben de stralen van beide achterhoeven ontsmet met spiritus (hier reageerde het paard niet op) en ingespoten met de verzorgingsspray die we al hadden. Daarna hebben we haar even op de bestrating aan de hand laten stappen en draven; kreupel liep ze niet meer, wel wat kort achter... hopelijk de onwennigheid van het blootsvoets lopen! Vandaag gaan we dit alles herhalen, en als het goed gaat even onder het zadel in de bak om te kijken hoe ze daar loopt. Ze was een beetje chagrijnig gister toen ze merkte dat ze alweer klaar was :')

Dit weekend hoeft ze even helemaal niks (we zijn er dan niet O:) ), maar na het weekend ontsmetten we de hoeven nog een keer goed en starten we met de Hypozin!

Neem aan gewoon 1x per dag aanbrengen...? Na hoeveel weken mag je wat resultaat waarnemen?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:35

Dettol smeren wil ook nog wel eens goed helpen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:57

Hypozin er goed tussen drukken....dan blijft het wel een dag zitten...1 x daags is dan goed.
Wel eerst even goed schoon maken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:18

zoals dit er nu uitziet, is dat volgens mij geen rotstraal.
dus voor je echt met één of andere behandeling begint, is het toch eerst noodzakelijk het probleem te kennen.

Zizipicoleo schreef:
Bedankt voor alle reacties, wordt zeer gewaardeerd! Heb alles genoteerd :list:

Paardje stond bij haar vorige stalling veel in de weide, bij de huidige stalling zijn er helaas alleen (zand)paddocks beschikbaar. De boxen zijn er echter veel schoner, dus je zou toch zeggen dat de hoeven dan ook schoner/droger zijn... wellicht compenseerde de weidegang voor veel...?

UPDATE: gisteren zijn we weer bij de merrie geweest. De boel was mooi opgedroogd, wat een iets minder enge foto opleverde. (Was eergisteren inderdaad niet netjes van de smid dat hij ons niet even inlichtte, als hij gewoon had laten weten dat ze een beetje gebloed had, waren we wat minder geschrokken).

[ [url=m/RoJquI.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben de stralen van beide achterhoeven ontsmet met spiritus (hier reageerde het paard niet op) en ingespoten met de verzorgingsspray die we al hadden. Daarna hebben we haar even op de bestrating aan de hand laten stappen en draven; kreupel liep ze niet meer, wel wat kort achter... hopelijk de onwennigheid van het blootsvoets lopen! Vandaag gaan we dit alles herhalen, en als het goed gaat even onder het zadel in de bak om te kijken hoe ze daar loopt. Ze was een beetje chagrijnig gister toen ze merkte dat ze alweer klaar was :')

Dit weekend hoeft ze even helemaal niks (we zijn er dan niet O:) ), maar na het weekend ontsmetten we de hoeven nog een keer goed en starten we met de Hypozin!

Neem aan gewoon 1x per dag aanbrengen...? Na hoeveel weken mag je wat resultaat waarnemen?

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:39

Jij denkt aan straalkanker, aeolusnr1?
We gaan toch na het weekend de Hypozin gebruiken, in ieder geval tot er een dierenarts bij geweest is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:55

Ja dat zou naar mijn idee een mogelijkheid zijn, maar durf die diagnose zelf niet zomaar te zeggen hoor.
Ik ben zelf ook hoefsmid, maar zoals het er nu op je laatste foto uitziet is het volgens mij geen rotstraal.
Wat het ook is, maakt niet uit, maar er moet eerst een diagnose gesteld worden dan een gepaste behandeling en dan pas kan die straal weer gaan aangroeien, en dat zal een ruime tijd duren.
Ik wens je alvast succes toe.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:03

Staat jou paard zo apart op de voeten kijkend naar foto 3&4, lijkt 1 hoef niet gedaan te zijn terwijl bij de andere voet de hiel mooi laag is

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:16

Hij heeft aan deze hoef veel te hoge hielen, daardoor wordt de straal samengeknepen en minder gestimuleerd. Hierdoor is hij veel gevoeliger voor rotstraal. Ik heb zelf ook een paard met 1 zo´n hoef en die is het beste als ik er iedere week/2 weken even de steunsel bijvijl (1-3mm eraf). Als de hoefsmid het moet corrigeren loopt hij kreupel, nu is hij er alleen maar beter van gaan lopen.

Ik gebruik ook hypozin om de rotstraal te behandelen. Daarmee is het meestal weg. Ik behandel als hij rotstraal heeft iedere dag, anders doe ik het na het bekappen als de straal iets begint te verdiepen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:47

Stand corrigeren is wel belangrijk in dit geval ja. Anders krijg je de middelste straalgroeve nooit mooi open en zal die dus altijd gevoelig blijven voor rotstraal.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:54

Wij gebruiken Dry Feet van Cavalor tegen hardnekkige rotstraal. Mijn paard heeft een tijd ook zo'n diepe groeven gehad toen 'k hem net gekocht had en het is met deze spray goed over gegaan: http://www.cavalor.com/be-nl/producten/ ... r-dry-feet

De eerste keren heeft de hoefsmid nog een witte zalf in de groef gespoten, maar daar ben ik de naam even van kwijt...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:29

aeolusnr1 schreef:
Ja dat zou naar mijn idee een mogelijkheid zijn, maar durf die diagnose zelf niet zomaar te zeggen hoor.
Ik ben zelf ook hoefsmid, maar zoals het er nu op je laatste foto uitziet is het volgens mij geen rotstraal.
Wat het ook is, maakt niet uit, maar er moet eerst een diagnose gesteld worden dan een gepaste behandeling en dan pas kan die straal weer gaan aangroeien, en dat zal een ruime tijd duren.
Ik wens je alvast succes toe.

Ik twijfel ook een beetje, het ziet er een beetje bloemkolig uit nl.
ben benieuwd wat de DA zegt.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:05

Update van vrijdag: gelukkig geen kreupelheid meer, dus kort gereden. (Op zaterdag en zondag is ze niet gereden, maar heeft ze extra lang in de paddock gestaan.)

Update van gisteren: uitgerekend met haar slechtste hoef heeft ze vol in de mest gestaan |o We hebben dus eerst de hoeven schoongemaakt en ontsmet (heb het met een wattenschijfje zo diep mogelijk in de straal proberen te krijgen). De kreupelheid was gelukkig weggebleven, dus rustig gereden. Daarna wederom schoongemaakt en ontsmet, en toen voor de eerste keer Hypozin aangebracht. Dit alles bleek nog lastig, aangezien de merrie zo hengstig was als maar kan en bij iedere ruin die ze zag de boel onderpiste :')

Geen foto dit keer, maar wel nog een opmerking over de vorige: heb foto's gezocht van hoeven met straalkanker (niet fijn := ), maar dit lijkt eigenlijk niet op 'onze' hoeven... Die hebben geen uitstulpingen... misschien lijkt dat op de foto's zo door het aangekoekte zand op de hoefballen? Op die manier ziet het er inderdaad wel bloemkolig uit :=

Edit: zal de dierenarts vragen naar de hielen...