Mijn pony heeft erg korte passen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:21

Dit is van vandaag 6-10-2015

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:22

Ik zie wel beter verschil, maar haar achterhand mag er meer onder, misschien verruimt ze dan ook beter.

Jennyxx

Re: Mijn pony heeft erg korte passen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:37

Ik kan het filmpje niet heel goed zien. Gebruik je een hulpteugel? Dat is met deze pony denk ik niet handig. Hij loopt in een houding ipv dat hij echt aan het werk is (kan gaan). Ik zou dit paard eerst een tijd voorwaarts neerwaarts rijden om hem losser te krijgen in de rug. Dan kan je voorwaarts gaan rijden en kan je pony wat ruimer gaan lopen. Een keer een bezoek van een osteopaat of zadelmaker kan inderdaad ook helpen :-)

Misschien heb je wat aan dit topic: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:44

hoe loopt je pony als je draaft met een lange teugel?Ik heb de indruk dat je hem op de rem zet en hem geen ruimte geeft.Ik noem dat terugrijden.Weet niet of dat woord bestaat in de paardenwereld :D

saladinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:52

misschien dat het werkt om balkjes te lopen en langzaam de balkjes iets uit elkaar zodat je pony leert dat hij/zij grotere passen moet gaan nemen?
Laatst bijgewerkt door saladinlover op 06-10-15 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:07

saladinlover schreef:
misschien dat het werkt om balkjes te lopen en heel langzaam de balkjes iets uit elkaar dat je pony leert dat hij/zij grotere passen moet gaan nemen?

Ja inderdaad, maar dan moet de pony wel de ruimte krijgen.

En als je niet nageeflijk gaat rijden? Hoe is het dan? Misschien moet je nog veeeeel losser worden in je handen, en misschien doe je onbewust je (boven)benen aanspannen (dat was geen goede nederlandse zin).

Dat had ik ook, onbewust spande ik mijn bovenbenen aan en toen maakte mijn pony hele kleine pasjes.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:12

chantalnadia schreef:
Ik zie wel beter verschil, maar haar achterhand mag er meer onder, misschien verruimt ze dan ook beter.

Hoe zou ik dat dan kunnen stimuleren? Dat ze haar achterhand eronder zet?

Jennyxx schreef:
Ik kan het filmpje niet heel goed zien. Gebruik je een hulpteugel? Dat is met deze pony denk ik niet handig. Hij loopt in een houding ipv dat hij echt aan het werk is (kan gaan). Ik zou dit paard eerst een tijd voorwaarts neerwaarts rijden om hem losser te krijgen in de rug. Dan kan je voorwaarts gaan rijden en kan je pony wat ruimer gaan lopen. Een keer een bezoek van een osteopaat of zadelmaker kan inderdaad ook helpen :-)

Misschien heb je wat aan dit topic: [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Ik gebruik inderdaad een martingaal, puur omdat als ik les heb we ook gaan springen (1x in de week) en dan vind ik een martingaal fijner. Als ik alleen ga dressuren doe ik hem meestal niet om. Voorwaarts neerwaarts zijn we ook deels mee bezig in de les, af en toe mag ik haar iets meer oppakken van mijn instructrice. Ik zal het gaan proberen, dankjewel! :)

geerke schreef:
hoe loopt je pony als je draaft met een lange teugel?Ik heb de indruk dat je hem op de rem zet en hem geen ruimte geeft.Ik noem dat terugrijden.Weet niet of dat woord bestaat in de paardenwereld :D

Met lange teugel doet ze haar hoofd meestal omhoog en maakt even grote passen.. Ik heb wel het gevoel dat als ik haar laat stappen met de lange teugel ze wel veeeel grotere passen maakt. Dat zou inderdaad kunnen wat je zegt, dat voel ik soms ook wel, dat ze niet alles geeft zegmaar.

saladinlover schreef:
misschien dat het werkt om balkjes te lopen en heel langzaam de balkjes iets uit elkaar dat je pony leert dat hij/zij grotere passen moet gaan nemen?

Daar zijn we heel toevallig vandaag mee bezig geweest :D Ze maakte inderdaad steeds grotere passen en ook mooi hoog met haar benen zegmaar, maar hoe kan ik haar leren dat ze het ook zonder balkjes moet doen?

bedankt voor alle tips trouwens, heb er echt veel aan! :D

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:14

Iris965 schreef:
saladinlover schreef:

Ja inderdaad, maar dan moet de pony wel de ruimte krijgen.

En als je niet nageeflijk gaat rijden? Hoe is het dan? Misschien moet je nog veeeeel losser worden in je handen, en misschien doe je onbewust je (boven)benen aanspannen (dat was geen goede nederlandse zin).

Dat had ik ook, onbewust spande ik mijn bovenbenen aan en toen maakte mijn pony hele kleine pasjes.

Als ik haar niet nageeflijk rij doet ze meestal (tenzij ze al een halfuur ofzo aan het lopen is) haar hoofd omhoog en maakt ze nog steeds kleine stapjes. Handen is inderdaad een struikelblok voor mij, ik hou heel snel mijn linkerhand erg strak (rechterhand ook wel,maar wel minder), ben er al hard mee bezig om dat te verbeteren. Als ik losser wordt in de hand maakt ze inderdaad wat grotere passen. Bovenbenen weet ik zo niet, zal er eens op letten :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:02

Hoe gaat het halsstrekken? Wsl. niet..... als je dat kan zal je pony ook ruimer lopen.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 19:04

Anne_GTI schreef:
Hoe gaat het halsstrekken? Wsl. niet..... als je dat kan zal je pony ook ruimer lopen.

Met halsstrekken voelt het alsof ze haar rug een beetje wegdrukt lijkt het wel... Als ik al wat langer heb gereden en ik haar de hals wil laten strekken doet ze haar hoofd wel mooi omlaag. Dan merk ik inderdaad ook dat ze ruimer gaat lopen.

Ik mag in het weekend een pessoa tuig van mijn vriendin lenen, kijken hoe ze het doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:30

Toen ik het eerste filmpje zag, vond ik haar een beetje als een artrosepaard lopen. Je zegt ook later dat ze licht artrose heeft. Je kunt je voorstellen dat een paard met artrose liever wat voorzichtig loopt, om zoveel mogelijk de druk te ontzien, die op het been komt als je meer afzet hebt en meer zweefmoment.

Puntje bij paaltje, ik zou haar nogmaals op de foto laten zetten op beide voorbenen en eerst kijken of ze niet meer last heeft dan je denkt.

(ik zie trouwens dat je uit de buurt komt, klopt dat? :) )

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 19:47

Joolien schreef:
Toen ik het eerste filmpje zag, vond ik haar een beetje als een artrosepaard lopen. Je zegt ook later dat ze licht artrose heeft. Je kunt je voorstellen dat een paard met artrose liever wat voorzichtig loopt, om zoveel mogelijk de druk te ontzien, die op het been komt als je meer afzet hebt en meer zweefmoment.

Puntje bij paaltje, ik zou haar nogmaals op de foto laten zetten op beide voorbenen en eerst kijken of ze niet meer last heeft dan je denkt.

(ik zie trouwens dat je uit de buurt komt, klopt dat? :) )

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Ze heeft een tijdje dus met pijn gelopen zonder dat wij dat wisten.. :(:) Toen is ze dus op de foto gezet, minimale artrose aan haar linkerkogel. Toen hebben we een revalidatieschema meegekregen en we hebben dat natuurlijk precies opgevolgd. Later is de dierenarts nog een keer geweest, en alles was goed.

Ik denk niet dat mijn ouders haar nog een x op de foto willen zetten, aangezien ze verder gewoon goed loopt.. Kan dat helaas zelf niet beslissen...

Dat klopt! :) Ik woon in Rijssen :D Ik les bij de Oosterhoff Ruiters in Rijssen, weet niet of je dat kent? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:56

ik vind de pony eerlijk gezegd niet helemaal rad; heb je hem bij aankoop laten keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:09

Ik heb nog eens gekeken en ik vind m ook niet helemaal rad Baboo, kan er de vinger niet op leggen.
Wat je wel kunt doen, is eerst een kreupelheidsonderzoek doen. Als daar wat uit komt kun je foto's maken.

Die vereniging ken ik wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:14

Nou wist ik dat je pony artrose heeft en ik vind haar ook echt niet lekker lopen, sorry TS. Ik zou zelf deze pony afschrijven als dressuurpony. Lekker recreatief gaan rijden. :o

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:17

Babootje schreef:
ik vind de pony eerlijk gezegd niet helemaal rad; heb je hem bij aankoop laten keuren?

Bij de aankoop heb ik haar niet gekeurd, maar is dus later wel op de foto gezet.

Joolien schreef:
Ik heb nog eens gekeken en ik vind m ook niet helemaal rad Baboo, kan er de vinger niet op leggen.
Wat je wel kunt doen, is eerst een kreupelheidsonderzoek doen. Als daar wat uit komt kun je foto's maken.

Die vereniging ken ik wel.

Vind je hem niet rad lopen? Verder voelt ze niet onregelmatig ofzo.
Kreupelheidsonderzoek hebben we toen gedaan, alleen met haar linkervoorbeen liep ze toen onregelmatig, toen zijn er foto's van het been gemaakt en toen kwam er dus hele lichte artrose eruit. Maar de dierenarts zei dat ik, na de revalidatie, weer serieus met haar aan de slag mocht. Ze heeft verder ook nooit meer een pas kreupel gelopen. Ze zei dat de artrose haar niet zal hinderen. Ik mag ook gewoon met haar springen (1x in de week, alleen in de les doe ik dat :) ).

Ken je Vera Klumper toevallig ook? Dat is mijn instructrice namelijk :)

MarlindeRooz schreef:
Nou wist ik dat je pony artrose heeft en ik vind haar ook echt niet lekker lopen, sorry TS. Ik zou zelf deze pony afschrijven als dressuurpony. Lekker recreatief gaan rijden. :o

Dressuurpony was ik ook niet van plan, daar liggen mijn ambities ook niet :). Recreatief doen we zeker al, maar wil haar ook wel graag goed aan het lopen hebben.

Wat vinden jullie dan niet goed aan hoe ze loopt? Ze loopt toch gewoon regelmatig?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:18

MarlindeRooz schreef:

Kan de filmpjes hier niet zien..
Maar als paard niet goed is, hoezo dan afschrijven als dressuur pony en wel recreatief rijden, ken recreatie ruiters die heel wat km's maken en paard meer belasten dan sommige dressuur ruiters.
Dressuur is er ook om het paard te helpen.
En als paard echt niet goed is is het geen dressuur maar ook geen recreatie paard.

Maar nogmaals, ik heb geen idee, kan de filmpjes niet zien!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:18

Ik zou zonder hulpteugel gaan rijden. Pony zijn balans gaan keren vinden...

Recht gaan richten in de les....
Ik denk dat de pony nooit geleerd is op eigen benen te lopen, bslans maar een soort nepzelfhouding die geforceert us.

Ik vind het een leuke pony en sijn gangen zullen echt wel verbeteren..

Vergeet ook niet dat een slecht passend zadel heel veel slechts kan doen ,zeker in ruggebruik, iets wat ze moeten leren, maar ook in schouder vrijheid...wordt de schoudervrijheid belemmerd dan krijg je kleine pasjes...

Sterker nog, als je pony scheef is en het zadel naar de schouder die het verst naar achter ligt schuift/ drukt je uiteindelijk onregelmatigheid krijgt tot kreupelheid aan toe...

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:23

Tcm62 schreef:
Ik zou zonder hulpteugel gaan rijden. Pony zijn balans gaan keren vinden...

Recht gaan richten in de les....
Ik denk dat de pony nooit geleerd is op eigen benen te lopen, bslans maar een soort nepzelfhouding die geforceert us.

Ik vind het een leuke pony en sijn gangen zullen echt wel verbeteren..

Vergeet ook niet dat een slecht passend zadel heel veel slechts kan doen ,zeker in ruggebruik, iets wat ze moeten leren, maar ook in schouder vrijheid...wordt de schoudervrijheid belemmerd dan krijg je kleine pasjes...

Sterker nog, als je pony scheef is en het zadel naar de schouder die het verst naar achter ligt schuift/ drukt je uiteindelijk onregelmatigheid krijgt tot kreupelheid aan toe...

Morgen heb ik les, dan zal ik een keer zonder hulpteugel rijden, kijken hoe dat gaat :) Rechtrichten zijn we ook mee bezig, op de binnenhoefslag rijden, schouderbinnenwaarts etc. Ik wacht nog even af met het zadel, anders moeten we toch maar andere stappen gaan ondernemen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:39

Even beschrijven wat we hier allemaal zien.
eerste filmpje, ruiter houdt het paard te kort en te vast vast, paard kan eigenlijk geen kant uit en je ziet het paard er duidelijk tegen in protest gaan heel de tijd.
Ruiter houdt zijn handen niet juist en is niet meegaand met de beweging van het paard.
Ruiter hangt ook iets te veel naar voren.
2de filmpje
Ruiter houdt het paard nog steeds te kort en te vast vast.
Handen nog steeds niet juist
bij het lichtrijden ga je te veel naar omhoog, je moet meer vanuit je buikgevoel gaan lichtrijden zodat je hoofd en schouders niet zo veel van plaats veranderen.
Handen gaan niet met de beweging van het paard mee maar slingeren een beetje in het rond
je zit is beter dan eerste film.
Maar hou er wel rekening mee , dit is een typische pony gang en die kan je nooit gaan vergelijken met die van een getraind dressuur paard.
Je zei zelf ook dat er lichte artrose was vast gesteld, als die er effectief was dan is die er nu ook nog want dit gaat nooit weg, maar kan wel relatief stabiel blijven en mssn met niet te veel hinder, echt rad loopt hij idd niet maar zou me er voorlopig toch niet te veel zorgen om maken.
Belangrijk is vooral, hou je handen rustiger en stiller maar tevens meegaand in de beweging (dus niet bij elke stap een snokje hetgeen nu wel gebeurd)
lichtrijden meer vanuit je buik, dus niet teveel op en neer. (eigenlijk moet je buik los van je schouders gewoon loskomen uit het zadel net iets naar voren en terug, maar je schouders zouden eigenlijk bijna ter plekke moeten blijven)
Deze dingen kan je zelf nooit op eigen kracht inoefenen en controleren, want je voelt en ziet dit niet bij jezelf, dus goede instructie erbij en les nemen.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 07-10-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:47

aeolusnr1 schreef:
eerste filmpje, ruiter houdt het paard te kort en te vast vast, paard kan eigenlijk geen kant uit en je ziet het paard er duidelijk tegen in protest gaan heel de tijd.
Ruiter houdt zijn handen niet juist en is niet meegaand met de beweging van het paard.
2de filmpje
bij het lichtrijden ga je te veel naar omhoog, je moet meer vanuit je buikgevoel gaan lichtrijden zodat je hoofd en schouders niet zo veel van plaats veranderen.
Handen gaan niet met de beweging van het paard mee maar slingeren een beetje in het rond
Maar hou er wel rekening mee , dit is een typische pony gang en die kan je nooit gaan vergelijken met die van een getraind dressuur paard.
Belangrijk is vooral, hou je handen rustiger en stiller maar tevens meegaand in de beweging (dus niet bij elke stap een snokje hetgeen nu wel gebeurd)
lichtrijden meer vanuit je buik, dus niet teveel op en neer. (eigenlijk moet je buik los van je schouders gewoon loskomen uit het zadel net iets naar voren en terug, maar je schouders zouden eigenlijk bijna ter plekke moeten blijven)
Deze dingen kan je zelf nooit op eigen kracht inoefen en controleren, want je voelt en ziet dit niet bij jezelf, dus goede instructie erbij en les nemen.

Nogmaals, eerste filmpje ben ik niet. :)
Handen zijn voor mij inderdaad een puntje, hou snel mijn linkerhand te strak, maar hier zijn we mee bezig. De tips ga ik gebruiken!
Ik verwacht ook niet dat ze een drafwonder wordt, alleen dat de passen iets groter worden zou wel fijn zijn..
Mijn zit zal ik aan mijn instructrice vragen of ze erop wil letten (oke beetje kromme zin :') ).
Ik heb les van een hele goede instructrice, ze heeft al jarenlange ervaring en heeft ooit internationaal gesprongen. :)

verder bedankt voor de uitleg! :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:48

aeolusnr1 schreef:
2de filmpje
Deze dingen kan je zelf nooit op eigen kracht inoefen en controleren, want je voelt en ziet dit niet bij jezelf, dus goede instructie erbij en les nemen.

De ruiter in het eerste filmpje is een ander als de ruiter in het tweede filmpje..... :j
Misschien je commentaar even herzien nu je dit weet? ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:53

maakt toch niet uit of dit ts of een andere ruiter is, ik zeg enkel wat ik zie.
zo kan ook ts leren om naar die kleine details te kijken en ze ook op te merken, het begint pas als je het bij een ander kan zien, dan pas ga je er zelf ook meer kijk op krijgen hoe het bij jezelf is.

estja schreef:
aeolusnr1 schreef:
2de filmpje

De ruiter in het eerste filmpje is een ander als de ruiter in het tweede filmpje..... :j
Misschien je commentaar even herzien nu je dit weet? ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:01

Ik denk dat zadelcheck prioriteit heeft..onderschat niet de gevaren..jr ksn je pony totaal de gallemiesen in rijden met een skechtpassend zadel...

Pony knikt ook steeds om hoofd omhoog te drukken, vind ik een teken van rugpijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:05

Is de achterhand van je pony ook al eens gecheckt? Ik heb de indruk dat ze rechtsachter niet goed kwijt kan en buiten de massa plaatst.