Wondje in de hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:55

goed dat je al gebeld hebt en weken kan ook in groene badedas fles kan je kopen bij de kruidvat. werkt erg goed.

anneliesdj

Re: Wondje in de hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 00:01

Ik snap niet waarom je ermee door bent gereden maar goed.

Dierenarts bellen heeft niet zoveel zin, die zal komen en zeggen dat je een hoefsmid moet bellen. Dus gewoon morgen even je hoefsmid bellen. Zal wel een tijdje stalrust worden.
Je kunt nu voor de zekerheid nog even weken met een sopje soda.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 04:10

Wrap zijn hoef in met een stuk cotton wool en iodine, maakt alles schoon en ondersteunt het genezingsproces. Laat het zitten voor 24 uur en niks aan de hand. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:58

Heb je voor ons een update TS?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 07:02

Ik moet contact opnemen met de hoefsmid van de da. Ik ga het gewoon de hele dag proberen, hopelijk krijg ik hem eerder aan de lijn.
Vanochtend liep hij nog steeds erg kreupel.

Anneliesdj, ik doorgereden omdat ik van huis was. Niet iedereen heeft een trailer tot zijn beschikking. Tevens liep hij niet kreupel en hij zou toch op een of andere manier thuis moeten komen. Ik heb rustig aan gedaan met hem en veel in de berm gereden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:03

Ok dat is begrijpelijk. Het kwam heel anders over ;)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:21

Waikiki schreef:
Wrap zijn hoef in met een stuk cotton wool en iodine, maakt alles schoon en ondersteunt het genezingsproces. Laat het zitten voor 24 uur en niks aan de hand. :)

Kijk en dit soort reacties , zijn dus heel gevaarlijk .....

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:01

Ik vind het een beetje raar dat je hoefsmid maar een half uurtje per dag bereikbaar is? Maar goed, je zegt al dat je het gewoon gaat proberen.

Wat je nog zou kunnen doen, (maar wacht eerst de hoefsmid maar even af) is Animalintex.
Dat trekt een eventuele ontsteking uit de hoef en dan hoef je er niet in te snijden. Ik heb een paard dat erg gevoelig is voor hoefzweren, Animalintex al meerdere keren voor gebruikt en dat werkte voor mijn paard in elk geval heel goed.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:45

Is de temparatuur van je paard al opgenomen ? Boven de 38.5 moet je echt de DA bellen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:23

Animaltex heb ik ook gekregen van mijn hoefsmid. Top spul!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:38

Als je vandaag de hoefsmid niet te pakken krijgt (sms sturen met waarom je belt en of hij kan terug bellen?) zou ik morgen toch weer de dierenarts bellen en vragen of die kan komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:46

ik denk niet dat je te lang moet wachten met iets te ondernemen,dat gaatje moet open,dan kan de troep eruit.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 19:24

De hoefsmid heb ik gebeld. Hij kan op dit moment natuurlijk niet heel veel doen. Hij zegt dat ik toch de dierenarts moet vragen langs te komen zodat hij wellicht antibiotica kan krijg, zodat hij van binnenuit ook 'schoon' word. Hij vond wel dat m'n paard ondertussen al wat beter had moeten gaan lopen als het enkel een kneuzing was. Op dit moment adviseerde de hoefsmid om te gaan weken met soda (op dit moment staat mn paard in een emmer), jodium erop te doen, het liefst nog watten en dan vasttapen en op stal zetten. Ik heb de stal voor hem schoongemaakt, dus daar kan hij vanacht in.
Viel mij wel op dat de hoef op dit moment niet echt warmer is dan de rest van z'n hoeven.

Morgen laat ik de dierenarts langskomen. Mijn hoefsmid belt morgen nog even om te vragen hoe het gaat, gaat het dan nog steeds niet goed, dan komt hij woensdag langs.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:27

Het beste is om je pony nu echt niet op zand te zetten. Als de mogelijkheid er is zet hem dan echt binnen op schoon stro. En zsm de smid laten komen. Die plek moet echt open en gespoeld worden. En dan niet met een douche schuim ;)

Ow wacht... Lees net dat de smid gebeld is.
Ik denk dat hij bedoeld dat hij wilt wachten tot die evt zweer haast uit zichzelf doorbreekt. Maar toch zou ik echt als ik jou was erop aandringen dat hij die plek toch opnieuw open maakt om erger te voorkomen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:38

Phen schreef:
De hoefsmid heb ik gebeld. Hij kan op dit moment natuurlijk niet heel veel doen. Hij zegt dat ik toch de dierenarts moet vragen langs te komen zodat hij wellicht antibiotica kan krijg, zodat hij van binnenuit ook 'schoon' word. Hij vond wel dat m'n paard ondertussen al wat beter had moeten gaan lopen als het enkel een kneuzing was. Op dit moment adviseerde de hoefsmid om te gaan weken met soda (op dit moment staat mn paard in een emmer), jodium erop te doen, het liefst nog watten en dan vasttapen en op stal zetten. Ik heb de stal voor hem schoongemaakt, dus daar kan hij vanacht in.
Viel mij wel op dat de hoef op dit moment niet echt warmer is dan de rest van z'n hoeven.

Morgen laat ik de dierenarts langskomen. Mijn hoefsmid belt morgen nog even om te vragen hoe het gaat, gaat het dan nog steeds niet goed, dan komt hij woensdag langs.

Ik vind het trouwens wel vreemd dat die smid zegt dat het van binnenuit schoon moet worden zonder dat hij het direct open wilt maken. Bij een hoefzweer bel je nooit de DA maar gewoon de hoefsmid die dan die plek open snijdt zodat de rotzooi eruit kan. Die druk moet er toch echt af en dat los je niet op met antibiotica want die haalt die rotzooi die met die steen de voet in gedrukt is niet weg!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:01

Ik denk dat het belangrijkste is wat mijn smid probeerde te vertellen is dat de dierenarts gewoon langs moet komen. Wellicht zal mijn paard iets qua medicatie voorgeschreven krijgen. Dit weet ik niet zeker, dit weet mijn smid niet zeker ( en jullie ook niet).
Ik wacht morgen af wanneer de dierenarts komt. Op dit moment kan ik niet meer doen (ook al zou ik dat wel willen). En als de klachten morgen nog niet minder zijn, komt woensdag de hoefsmid.

M'n paard vond de emmer erg spannend, maar uiteindelijk heeft hij een tijdje zo gestaan.
Afbeelding

In z'n schone stalletje.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Phen op 14-09-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:04

het kan binnenin niet schoon worden zonder dat het eruit kan.Hier geeft de da ook AB bij dit soort dingen.Uit voorzorg.Ik heb mijn fries vijf dagen injecties moeten geven toen hij een hoefzweer had.

Och gossie!Wat is hij braaf!En wat een wintervacht al!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:06

Mijn paard heeft ooit eens in een spijkertje getrapt. ik ben redelijk nuchter en bel echt niet snel een DA maar hij stond s'avonds mooi op de stoep omdat ik nageltred echt wel serieus neem.

Er ging een shot antibiotica in (geloof dat ik ook nog voor een paar dagen heb gekregen), pijnstiller en de voet ging in een verband. Arm beest heeft 3 dagen in de box gestaan en wou er ook gewoon niet uit.
Ik heb de voet elke dag in de biotex gehad en in het gat betadine gespoten en vervolgens weer verband erom. Dit volgehouden tot het gat dicht was en er nieuwe zool kwam.

Die AB is echt niet gek in dit soort gevallen omdat er gewoon een hoop rotzooi in de hoef komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:07

Infecties aan de voet kunnen vrij ernstig worden dus ik zou er flink bovenop blijven zitten en goed weken en schoonhouden.
Is je pony wel tegen tetanus geent?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:08

het is vrij risicovol omdat het hoefbeen niet ver zit,en als je daar een infectie in krijgt ben je nog niet klaar.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:14

Hij is vooral heel dapper want hij is helemaal niet van dingen met mensen doen op de grond. Onder het zadel is het 't braafste paard dat ik maar kan wensen. En ja helaas al erg dik in z'n vacht, van mij mocht het wat later komen.

Cowgirl, is er bij jou ook uiteindelijk een hoefzweer gekomen? Ik bedoel, dus ondanks alle maatregelen die je direct ondernomen hebt?

Ingeënt: check

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:17

sws da informeren!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:33

Phen schreef:
Hij is vooral heel dapper want hij is helemaal niet van dingen met mensen doen op de grond. Onder het zadel is het 't braafste paard dat ik maar kan wensen. En ja helaas al erg dik in z'n vacht, van mij mocht het wat later komen.

Cowgirl, is er bij jou ook uiteindelijk een hoefzweer gekomen? Ik bedoel, dus ondanks alle maatregelen die je direct ondernomen hebt?

Ingeënt: check

Het is bij mij alweer een jaar of 14 geleden denk ik.
Op een gegeven moment sprong paard de box bijna uit en heb ik hem met een zak om naar buiten gedaan maar die lag niet veel later los in de wei.
Toen was het gat nog niet helemaal dicht en werd hij weer gevoelig. Of het echt een zweer was weet ik niet. Volgens de smid moest het gat er gewoon uitgroeien en tot die tijd heb ik geweekt en betadine in dat gat gespoten. Ik weet nog dat de zool rondom het gat heel week was , als ik erop drukte kwam er water uit en dat er later een soort dubbele zool opzat die losliet en daaronder zat dan weer een mooie nieuwe zool.

Paard is volledig hersteld maar hij was wel een paar dagen heel zielig. Had echt wel veel pijn ervan daarom wou hij de box ook gewoon niet uit terwijl hij normaal gesproken 24/7 buiten stond.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:08

Ik ben nu nog bezig met de hoefzweer en ben ondertussen 3 en half week verder. Ik ben ook niet van zo snel een vee arts bellen. Dus hoefsmid erbij gehad en hij heeft het open gemaakt. Ondanks 3x dagelijks hoef in het water is er toch een grotere zweer ontstaan en heeft hij nu antibioticum.

Ik moet toch wel zeggen dat ik je hoefsmid iet wat laks vind. Hij moet weten dat bij een hoefzweer de zweer er altijd uit gesneden moet worden. Uiteindelijk komt de zweer er zelf wel uit maar dan ben je verder van huis.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 07:16

Even een update.
Vannacht natuurlijk de hele nacht op stal gestaan. Gelukkig had hij z'n stal heel erg netjes gehouden.
Vanochtend even met hem over het pad gelopen en hij liep eigenlijk alleen een aantal stappen kreupel toen hij de stal uit liep. Daarna liep hij voorzichtig/normaal. Ook heb ik nog even onder z'n hoef gekeken, deze was schoon. De hoef voelde niet warmer aan dan z'n andere hoeven.
Omdat het nu zo goed gaat twijfel ik eigenlijk een beetje om de dierenarts te bellen. M'n paard maakt geen zieke indruk en hij loopt ook weer een stuk beter. De hoefsmid wil ik eigenlijk evengoed langs hebben, gewoon om te kijken of er inderdaad toch een ontsteking zit of niet.
Wat zouden jullie doen?

Overdag krijgt m'n paard twee stallen. Dan kan hij evengoed nog een beetje heen en weer lopen.
Hier een foto van z'n grote stalletje en samen met z'n vriendjes.
Afbeelding