Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:02

TS ik heb je een pb gestuurd.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:04

Marjo89 schreef:
TS ik heb je een pb gestuurd.

Gelezen, top, dank je wel! :) +:)+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:38

LBLGypsyCobs schreef:
genja: ook hoefsmid kun je gewoon zonder diploma worden, is een vrij beroep.

En die diploma's zijn helaas geen garantie dat een smid goed is.

Dan liever iemand die met wat dagcursussen en zelfopleiding (dus speuren op internet, boeken uitpluizen, op stap met andere bekappers) geleerd heeft hoe te bekappen.
En ook kan uitleggen wat hij of zij doet, ik ken gediplomeerde smeden die zich verschuilen achter dat het allemaal niet zo makkelijk uit te leggen is en dat je daar toch minstens 30 jaar smid voor moet zijn om het te begrijpen.

Ik ben bij paard natuurlijk geweest, maar heb ook enorm veel geleerd van Heleen Davies van paardenhoeven.info.

Daarbij het geluk gehad dat ik met ervaren bekappers mee kan kijken en onder hun begeleiding heb bekapt.

Dat leverde meer kennis op dat een dagje met een gediplomeerde smid mee, toen kwam ik met meer vragen dan antwoorden thuis.

Ik weet dat hoefsmid een vrij beroep is en dat iemand met diploma ook slecht kan zijn. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat je met wat korte cursussen en wat mee loop dagen jezelf geen natuurlijk bekapper mag noemen.
Een hoefsmid moet bij mij en gedegen opleiding hebben gevolgd en zelf kan ik heus wel zien of iemand goed werk levert of niet.
Het enge van natuurlijk bekappen blijf ik vinden dat er mensen zijn die er in doorslaan en er van overtuigd zijn dat dit voor alles de oplossing is. Ik vind dat je naar iedere methode objectief moet blijven kijken en open moet blijven staan voor andere oplossingen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:50

Helemaal eens, dus altijd verder blijven kijken en open staan voor vernieuwingen.
De paardenhoef is niet veranderd, maar wat we er over weten wel.

Dus mee gaan en niet blijven hangen in een opleiding die 30 jaar geleden gevolgd is.

Want ik heb de hoeven van mij pony's met mijn dagcursusjes en meeloopdagjes kunnen verbeteren, iets wat een gediplomeerde smid niet lukte.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:04

Het is zeker waar dat een paard na bekapping niet slechter mag lopen dan voor het bekappen, als dat wel zo is dan is er eigenlijk net iets teveel afgehaald. (laat ons daar duidelijk in wezen)
Maar soms kan je niet anders om alles recht en in juiste verhoudingen te behouden.
Ook is het belangrijk te beoordelen wat je juist met je paard wil doen, ga je soms eens een half uurtje tot maximaal 2uurtjes op stap op zachte ondergrond, of ga je dagtochten maken van 5 à 6uren rijden op heel verschillende ondergronden ook kiezel en rotsachtige en grove ondergrond ???????
Een ijzer is niet heiligmakend, het is soms wel een zeer goede oplossing die maakt dat je paard probleemloos over elk terrein kan wandelen - draven - galoperen.
Als het eerder sporadisch is dat je eventuele bescherming nodig hebt dan is idd een hoefschoen ook een mogelijke oplossing.
Het hangt dus heel erg af van wat je wil doen met je paard en hoe gevoelig de hoeven zijn, het is dan afwegen wat je ermee doet, dat kan voor ieder paard weer een heel andere oplossing opleveren.
Ik ben zelf ook hoefsmid, mijn eigen paard loopt bijna gans het jaar zonder ijzers en dit lukt vrij goed zelfs bij de iets langere tochten van ongeveer een 50km, maar mijn vrouw haar paardje een Franse draver is dit niet mogelijk, ik heb hem nu op 4 ijzers staan en zo loopt hij heel de zomer in de winter periode rijden wij ook maar iets minder en dan staat hij enkel vooraan op ijzers.
Het is echt uitzoeken wat het best past bij jouw doen en laten en bij het paard.
De discussie over wat nu beter is gewoon bekappen door een traditionele smid of natuurlijk bekappen is eerder een soort van "we geven het een andere naam en hopen er ook geld mee te verdienen" als de betreffende bekapper zijn werk goed doet zal er in alle soorten bekap methoden naar gestreefd worden een zo best mogelijke stand en kwaliteit van de hoeven te verkrijgen, eigenlijk in wezen is er niet echt zo'n groot verschil.
Als jij pijnlijke voeten krijgt als je over een kiezel weg loopt, zou je ook kunnen stellen dat met wat meer oefening en jaren training het lopen op den duur wel beter zal lukken, je kan ook kiezen voor degelijke sport/trekking schoenen, en ik durf te wedden dat de meeste mensen kiezen voor die schoenen.
Voor paarden is dat eigenlijk ook zo, indien nodig, tjaaaa ijzers, want die ondersteunen en beschermen de hoef tegen die extra gevoeligheid.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:29

Mijn nu 23-jarige pony heeft van zijn 4-18de op ijzers gestaan vanwege gevoelige zolen-de ijzers zijn er toen afgehaald omdat hij een merrie ging dekken. Een vriendin van mij is hem natuurlijk gaan bekappen, 3 maanden gevoelig gelopen, daarna geeft hij op wat voor ondergrond ook geen kik! Edit- liep op het harde gevoelig- stond op de wei waar die geen last had.
Bekap hem sinds begin dit jaar zelf na een cursus van Heleen Davies en loopt rap en vrolijk.
Laatst bijgewerkt door joafan2003 op 14-09-15 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:43

Drie maanden gevoelig lopen... Je zal maar drie maanden continue pijn hebben aan je voeten en er verplicht 22 uur per dag op moeten staan. %) Dat kan ik nooit begrijpen hoe mensen dat geen probleem vinden.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:59

Focussed schreef:
Drie maanden gevoelig lopen... Je zal maar drie maanden continue pijn hebben aan je voeten en er verplicht 22 uur per dag op moeten staan. %) Dat kan ik nooit begrijpen hoe mensen dat geen probleem vinden.

Edit= hij liep gedurende 3 maanden gevoelig op het harde- stond op de wei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 00:11

Toch nog eens goed overleggen met je smid, als hij niet zo kan bekappen dat je paard er geen last van heeft zou ik toch op zoek gaan naar een andere smid. Ookal is je paard gevoelig, het zou niet nodig moeten zijn. Als het echt heel extreem is zou je idd aan ijzers moeten gaan denken, maar aangezien het ook keren goed is gegaan is het dus wel mogelijk. En niet te lang wachten met bekappen is belangrijk, maar als je al om de 7 weken laat bekappen valt dat op zich wel mee.

Ik heb btw ook zo'n paard gehad en de smid die we toen hadden had zijn werk altijd keurig gedaan. Maar met dit paard was het elke keer mis, in het begin liep ze ruim 1,5 week stokkreupel en zelfs nadat ik hem er steeds goed op had gewezen liep ze nog elke keer 3 dagen kreupel. Zo zat van, andere smid gezocht, zelfde probleem. Andere smid gezocht, probleem nagenoeg over. Sommige smeden hebben gewoon meer kunde en ervaring dan anderen, dat is nu eenmaal zo, gewoon even zoeken tot je de juiste hebt. Bij de smid die ik uiteindelijk had liep ze na het kappen weg, aarzelend, en kwam erachter dat ze geen pijn had. Ze was er al zo aan gewend dat het pijn zou gaan doen :(:)
Ze werd toen elke 6 weken gekapt en gebeurde nog wel een enkele keer dat hij bij één hoef net ietsje teveel af haalde dat ze een dag net niet lekker liep, maar dat was dan nog maar eens of hooguit 2 keer in het jaar. Baalde de smid ook meteen zo van dat ik niet hoefde betalen.
Een goede smid is goud waard ;)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:29

Ik zou naar een andere smid gaan zoeken. Een normale hoefsmid bekapt vaak anders dan iemand die zich specializeerd in hoefbekappen. En dan is het vaak aanpassen naar het paard niet andersom wat vaak het probleem is. En kijk ook naar je paard zijn dieet, veel mensen vergeten dit. Hier in West Australie is de grond natuurlijk laag in magnesium, dit is vaak een belangrijke bouwsteen en kan een groot verschil maken in de hoeven en algemeen gezondheid van een paard.
Een van mijn engels volbloeden heeft 'typische' platte EV voeten maar door jaren de juiste hoeftrimming en conditioneren van de hoef kan hij nu makkelijk over stenen paden strappen/draven/galoperen. Hij is een endurance paard (doet regelmatig 80+km in comps) en we trainen bijna altijd zonder hoefschoenen tenzij het terrain echt rocky is. Ik onderhoud ze regelmatig en haal een veiltje over min iedere 2 weken en iedere 4 weken een goede trim. Zijn hoeven groeinen onwijs snel en zijn erg gezond. Hoefschoenen zijn een geweldig alternatief voor ijzers! Ondanks dat ijzers voor zolang zijn gebruikt betekent dat niet dat het goed is voor de hoef zelf of de concussie die een ijzer aan kan brengen aan het paard zijn gewrichten.
Als je vragen hebt stuur me een pb :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 04:43

Ik ga niemand iets adviseren, alleen mijn eigen verhaal vertellen:
Ik heb een merrie op stal, is ooit ter beschikking gesteld omdat mijnveigen paard langdurig geblesseerd was en inmiddels is ze van mij. Ze kwam aan , licht zadelmak, met enorme platvoeten, echt maar enkele cm hoog. Inmiddels zijn ze met veel bekappen wat gecorrigeerd natuurlijk. Ik stond op een stal met zandklonten in de bodem. De merrie was af en aan onregelmatig. Veearts erbij, kon niks vinden. Op de foto, niks gevonden. Toen beterde het weer, ik naar de eb en vloed buitenbak en ineens een dansende merrie met passen die drie keer zo lang waren. Gevoelige zolen dus! Maar: Zij was dus altijd gevoelig, ze heeft nooit kreupel gelopen na de smid. De bodem was gewoon bepalend.
Ze is voor op ijzers gegaan en probleem opgelost. Ivm concoursen en daarbij onbekende wisselende bodems gaat ze aanvullend nog op een zooltje (met siliconen) heb ik besloten maar dat is nog niet met de smid overlegd.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 05:07

De fout is vaak dat de smid met bekappen er teveel afhaalt, als je elke 7 weken je paard laat bekappen valt er weinig af te halen.
Heb er ook 1 met een gevoelige zool, hij wordt minimaal bekapt we houden tussendoor de hoeven zelf bij met een vijl de zool doen we niks aan.
Tevens krijgt hij supplementen voor de groei van de hoef en dit werkt echt super.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:00

TS, ik las dat je paard erg gevoelig is op de huid, mijn paard ook. Met de easyboot epics (hoefschoenen) heeft hij tot nu toe geen probleem gehad qua schuren (afkloppen). Herken je zorgen daar in, dus dacht ik deel de tip. Moest je toch hoefschoenen willen overwegen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:25

Solleke_Noah schreef:
TS, ik las dat je paard erg gevoelig is op de huid, mijn paard ook. Met de easyboot epics (hoefschoenen) heeft hij tot nu toe geen probleem gehad qua schuren (afkloppen). Herken je zorgen daar in, dus dacht ik deel de tip. Moest je toch hoefschoenen willen overwegen.

Die ga ik zeker meenemen, mocht ik voor hoefschoenen gaan. Dank je wel!

Foto's zijn vanmorgen niet gelukt, meneer was ongeduldig om zijn box uit te mogen, en zwaaide vrolijk zijn voeten heen en weer tijdens het foto's nemen... :') 8)7 Straks nieuwe poging als ik hem van de wei af ga halen.

Vanmorgen trouwens rondom dikke benen, niet echt warm, maar dit is wel nieuw. Op het harde bij vlagen stokkreupel, andere passen beter dan gisteren en soms zelfs weer normaal. Op het zand aan het draven geweest (paar passen) en echt geen last, dus het zijn echt zijn zolen.

Ik heb besloten om de smid nog een keer langs te laten komen, zodat hij kan zien wat er aan de hand is en kijken waar het probleem zit. IJzers zijn voor mij eigenlijk geen optie, dat gaat paardlief echt niet toelaten ben ik bang.

Iedereen tot nu toe in ieder geval super bedankt voor het meedenken, en als het goed is volgen de foto's vanmiddag.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:51

Zijn z'n hielen ingekort of slijt hij die te ver af?

Mijn merrie heeft ook een keer dikke benen gehad toen ze achter zonder ijzers stond. Was al een tijdje aan het twijfelen over wel of niet vierkant op ijzers omdat ze toch gevoeliger werd. De dag na de dikke benen wilde ze niet meer opstaan van de pijn. Er zijn toen per direct ijzers onder gegaan en ze liep gelijk als een zonnetje.

Probleem bij haar is dat ze mini platvoeten heeft die ze ook nog eens plat neerzet. Ze slijt haar hielen dus overmatig af en de teen wordt steeds langer als je niet op let. Dat trekt aan de pezen en hop, paard kreupel.
Deze zomer heeft ze het goed volgehouden zonder ijzers achter maar ze begint weer te zakken op de hielen, ondanks het feit dat ik er elke week/2 weken een vijl over haal om de teen in te korten en de hielen te ontlasten.
Dus volgende week gaat ze weer vierkant.

Ik weet dat sommige mensen zeggen dat hielen nooit te laag kunnen zijn maar bij mijn merrie dus wel.

Misschien is er bij jouw paard ook een (minieme) standwijziging gebeurd waardoor er spanning staat op pezen en ligamenten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:55

Thioro schreef:
Mijn merrie heeft ook een keer dikke benen gehad toen ze achter zonder ijzers stond. Was al een tijdje aan het twijfelen over wel of niet vierkant op ijzers omdat ze toch gevoeliger werd. De dag na de dikke benen wilde ze niet meer opstaan van de pijn. Er zijn toen per direct ijzers onder gegaan en ze liep gelijk als een zonnetje.

Hier exact hetzelfde....
Paard heeft nu weer de droge harde benen die ze voorheen ook had.

Alhoewel ze echt droomhoeven had, prachtig volgens het NB boekje..... en ze heeft ruim een jaar blootsvoets gelopen.
Altijd buiten, wisselende ondergrond, altijd beweging, altijd ruwvoer.... alles volgens de regels ;-)

Maar goed, dit werkt beter.... zelfde geldt voor mijn ruin. Alhoewel die niet zulke mooie voeten heeft als mijn merrie, hij loopt ook fijner met ijzers.
Is weer voorwaarts, los in zijn lijf, blij.

Ik moet hier wel over veel verharde wegen om bij het bos te komen. En mijn paarden alleen maar laten staan, en laten eten met een wandeling hier en daar is niet heilzaam... ze worden snel te rond.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:14

aeolusnr1 schreef:
Het is zeker waar dat een paard na bekapping niet slechter mag lopen dan voor het bekappen, als dat wel zo is dan is er eigenlijk net iets teveel afgehaald. (laat ons daar duidelijk in wezen)
Maar soms kan je niet anders om alles recht en in juiste verhoudingen te behouden.
Ook is het belangrijk te beoordelen wat je juist met je paard wil doen, ga je soms eens een half uurtje tot maximaal 2uurtjes op stap op zachte ondergrond, of ga je dagtochten maken van 5 à 6uren rijden op heel verschillende ondergronden ook kiezel en rotsachtige en grove ondergrond ???????
Een ijzer is niet heiligmakend, het is soms wel een zeer goede oplossing die maakt dat je paard probleemloos over elk terrein kan wandelen - draven - galoperen.
Als het eerder sporadisch is dat je eventuele bescherming nodig hebt dan is idd een hoefschoen ook een mogelijke oplossing.
Het hangt dus heel erg af van wat je wil doen met je paard en hoe gevoelig de hoeven zijn, het is dan afwegen wat je ermee doet, dat kan voor ieder paard weer een heel andere oplossing opleveren.
Ik ben zelf ook hoefsmid, mijn eigen paard loopt bijna gans het jaar zonder ijzers en dit lukt vrij goed zelfs bij de iets langere tochten van ongeveer een 50km, maar mijn vrouw haar paardje een Franse draver is dit niet mogelijk, ik heb hem nu op 4 ijzers staan en zo loopt hij heel de zomer in de winter periode rijden wij ook maar iets minder en dan staat hij enkel vooraan op ijzers.
Het is echt uitzoeken wat het best past bij jouw doen en laten en bij het paard.
De discussie over wat nu beter is gewoon bekappen door een traditionele smid of natuurlijk bekappen is eerder een soort van "we geven het een andere naam en hopen er ook geld mee te verdienen" als de betreffende bekapper zijn werk goed doet zal er in alle soorten bekap methoden naar gestreefd worden een zo best mogelijke stand en kwaliteit van de hoeven te verkrijgen, eigenlijk in wezen is er niet echt zo'n groot verschil.
Als jij pijnlijke voeten krijgt als je over een kiezel weg loopt, zou je ook kunnen stellen dat met wat meer oefening en jaren training het lopen op den duur wel beter zal lukken, je kan ook kiezen voor degelijke sport/trekking schoenen, en ik durf te wedden dat de meeste mensen kiezen voor die schoenen.
Voor paarden is dat eigenlijk ook zo, indien nodig, tjaaaa ijzers, want die ondersteunen en beschermen de hoef tegen die extra gevoeligheid.

Ah een smid :)

Hoe sta jij nu tegenover het gebruik van hoefschoenen?

Ik heb het idee dat dat nog steeds niet echt als een serieuze optie wordt gezien, terwijl de ontwikkelingen op dat gebied niet bepaald stil staan.

Een ijzer is zo een permanent iets, wij trekken buiten ook schoenen aan om onze voeten te beschermen, maar het is toch ook wel lekker als we ze na een dag uit kunnen doen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:58

aeolusnr1 schreef:

Alleen is een ijzer dan weer niet die schoen, maar die klomp die wordt vast gelijmd aan je voet en waarin je je nagels niet kan knippen en snachts ook mee op bed ligt, waardoor je je zelf blauwe onderbenen schopt als je probeerd lekker te liggen en na 6 weken pijn krijgt omdat je nagels krom gaan groeien omdat die ruimte er niet is in die klomp en je 'baas' je klompen zo lang mogelijk laat zitten :P

Ohja en bij het er aftrekken telkens een stukje huid mee trekt door de lijm, waardoor de hele huid op je voet na een jaar kapot is ;-)

Die schoen trek je namelijk uit als je weer thuis bent over dat grintpad, thuis op je vloerkleed heb je namelijk geen extra bescherming nodig ;-) Paard thuis op die weide/paddock/stal ook niet. (en dan heb ik het wel over verder gezonde paardenhoefjes, geen bijzondere medische situaties)

Even overdreven natuurlijk, maar als jij 4x in de week over verhard gaat rijden, zeg even 4x een uurtje, 4 uur p een week; een week heeft 168 uur, is 2% van de tijd dat je die bescherming nodig hebt, beetje sneu om het dier 98% van zijn tijd, onnodig met die ondingen genageld aan zijn benen te laten staan; als dit niet nodig is.

Ik zou die buitenritten gewoon proberen hoefschoenen om te doen; en ijzers echt als laatste redmiddel zien.

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, alhoewel; mijn pony heeft nette hoeven, bijna helemaal zoals de 'wilde paarden voorbeelden'. Ik bekap hem zelf, wekelijks; dit heb ik ook met al mijn andere pony's gedaan, en die liepen zo 100 km per week over asfalt/grint. Helaas met mijn huidige pony lukt dat dus niet, en die blijft, na een jaar ondertussen, nog steeds gevoelig op ongelijke ondergrond (oa grint). Rijbak, weide, paddock etc is natuurlijk geen probleem.
Dus hoefschoenen aangeschaft; die ik dus alleen aan doe als we naar buiten gaan. Dat werkt top; die halen de ongelijkheid uit de ondergrond en meneer draaft weer volluit over grint.
Voor extremere zool-gevallen kan je er nog een zooltje in leggen zodat het ook op glad asfalt werkt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:25

Ik heb ook een paard met gevoelige zolen. Ik heb er al van alles aangedaan maar het word niet beter. Witte lijn is gewoon bagger bij dit paard. Ik bekap zelf want bij een smid gaat hij echt gevoelig lopen. ijzers wil ik niet want ze rammen er standaart 2 lips ijzers onder.

In vrijheid en aan de hand loopt hij prima en voor het werk (mennen) gebruik ik al een aantal jaren aan de voorvoeten hoefschoenen.
Maar ook die dingen zijn niet heilig en het is goed zoeken en passen naar een geschikt paar.

TS voor jou paard zijn wellicht de easyboot glove's een oplossing, deze komen nl niet in aanraking met de huid. Wellicht dat de renegades ook willen lukken.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 10:58

Aangezien ik gisteren onverwachts moest werken, weinig tijd gehad om goede foto's te maken. En paardlief werkte zoals gewoonlijk ook weer eens niet echt mee... |o Hoop dat ze voldoende zijn om er een beeld van te krijgen.

Voorhoeven:
Afbeelding
Afbeelding

Achterhoeven:
Afbeelding
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding

Ow, paard was net in een hoosbui van de wei gehaald, kreeg de strootjes en niet goed af en her en der zit er nog wat klei tussen de voeten. Normaal zijn ze ook gewoon droog en hard, niet zo sompig als ze nu lijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:05

Focussed schreef:

Ik verbaas mij ook altijd over dit soort opmerkingen. Of zoals eerder in dit topic: hij strompelt al minder op het harde |(

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:13

Van wat ik kan zien heeft hij idd platvoeten en de hielen zijn wat ondergeschoven/samengeknepen.

Dit kan zowel met ijzers als met natuurlijk bekappen opgelost worden. In beide gevallen zal het niet in 1 kapbeurt opgelost zijn en zolang hij zo plat op z'n zolen loopt zal hij gevoelig blijven.

Mijn merrie heeft ook zo'n platte zolen en tenen die te lang worden. Gevoelig zijn bij haar staat echter gelijk aan echt pijn hebben, en zielig wat rondstrompelen. Ik kan dat niet aanzien en al zeker geen weken/maanden omdat ze 'moet wennen' dus gaan er ijzers onder. Druk is dan van de zool en ze loopt gelijk beter maar dat neem niet weg dat de smid nog steeds millimeter voor millimeter die voet rechter probeert te zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:47

Platvoeten en bijna geen verzenen (ondergeschoven).
Ik vraag me af hoe het eruit zag voor het bekappen, heeft hij er veel af gehaald?
Zoals het er nu uitziet vind ik ze tekort bekapt, maar misschien kan het ook wel niet anders.
Rijd je veel over het harde?

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:09

Voorhoeven staan in dezelfde schuine hoek als achter hoeven- die horen rechter. Zoals degene hier boven zeggen zijn de hielen onder geschoven. Mijn Shet had dat ook, toen de stand en ondergeschoven hielen opgelost waren door natuurlijk bekappen, waren zijn zolen niet meer dun en gevoelig.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:40

anneliesdj schreef:
Platvoeten en bijna geen verzenen (ondergeschoven).
Ik vraag me af hoe het eruit zag voor het bekappen, heeft hij er veel af gehaald?
Zoals het er nu uitziet vind ik ze tekort bekapt, maar misschien kan het ook wel niet anders.
Rijd je veel over het harde?

Ik rijd vooral over zand, af en toe moeten we een stukje over de weg om over te steken of van het ene naar het andere ruiterpad te gaan.
Voor het kappen waren de voeten m.i. niet heel anders, maar heb er ook echt geen verstand van helaas. Ben me er wel in aan het verdiepen, maar vind het lastige materie. Zijn voeten lopen wel altijd breed uit aan de onderzijde tegen de tijd dat de smid weer komt, vooral de buitenkant van de hoef.
Er is (voor zijn doen) best wel wat af gegaan. Meestal ligt er bijna alleen vijlsel, nu ook stukjes hoef, en ik had het idee dat dat vooral vanaf de onderkant kwam (het waren niet de randen van hoef die eraf geknipt waren iig). Maar zoals eerder gezegd, is sta altijd bij het hoofd van mijn paard, om hem rustig te houden en af te leiden, en heb dus niet echt kijk op wat de smid doet.

Wat doe je aan ondergeschoven verzenen? (en waar zitten die precies? :? )