Ieder paard kan zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:29

Ik denk ook dat bijna alle paarden zonder ijzers kunnen.. Maar er een paar uitzonderingen zijn die je daar geen goed mee doet

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:36

Ik ban van mening dat veel paarden die nu op ijzers staan ook zonder kunnen. ook dit nu om medische reden op ijzers staan ben ik van mening dat als er anders bekapt wordt dat ze zonder ijzers kunnen. máár er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Zo hoor je vaak 'Mijn paard MOET op ijzers want ik rijd veel buiten over de weg' dat vind ik gewoon dikke onzin. mijn paard loopt 24/7 op het beton + regelmatig buitenrit over de weg (regemlatig = wekelijks) en zijn hoeven groeien enkel maar...
of de mensen die zeggen 'Ja ik rijd wedstrijden op gras dus moeten er ijzers onder' Tsja nee dat soort verhaaltjes ben ik geen voorstander van. Maar er zijn en blijven natuurlijk paarden die om welke medische reden dan ook ijzers nodig hebben.
Zo heeft het paard van een kennis van mij erg zachte hoeven, slijten enorm snel en die liep na een aantal weken zo kort op zijn hoef dat zijn straal terug ging trekken en hij net shetlander hoefjes over hield. daarnaast bokhoef en nog wat mankementen aan zijn hoef dat hij gewoon echt op ijzers moet.

Dus ja ik denk dat ieder gezond paard, met gezonde correcte en sterke hoeven zonder ijzers kan lopen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:39

Maartje1990 schreef:
@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voor :) Dus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.

want denk je van een breuk in de hoefwand? ongelukjes zijn zo gebeurd.
en als die maar goed genoeg doorloopt, dan kom je er met bekappen niet..

als zo'n slechte hoef pas op hun 8e optreed hebben ze zich natuurlijk allang voort gepland.
wat je over het algemeen ziet in een kudde zijn de dieren met sterke benen en hoeven..
1 een paard dat slecht loopt is al een heel end heen, 2 die dieren worden daarna snel opgegeten of sterven doordat ze bijvoorbeeld niet meer voldoende kunnen bewegen.

dat iemand hoog kan springen met een paard blootsvoets, wil niet zeggen dat alle paarden dat zomaar kunnen natuurlijk... Dat iets kan, wil niet zeggen, dat het voor iedereen kan of goed is.

ik ken ook iemand die kan een driedubbele salto met schroef maken.. dat wil niet zeggen dat ik dat ook kan (ook niet met trainen)

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:43

Mijn oude leasepaard had hele gevoelige hoefzolen. Moest daarom per see op ijzers. Toen ze er een keer afgevallen waren had ie binnen 3 dagen een hoefzweer.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:44

Ieder goed gezond paard met goede beenstand dat weinig actief gereden wordt, kan volgens mij zonder ijzers.

Maar niet ieder paard is goed gezond,
Niet ieder paard heeft ideale beenstanden,
Sommige paarden worden nu eenmaal zeer actief gebruikt.

Dan kan het lastig zo niet onmogelijk worden zonder ijzers.

En voor al die mensen die zeggen: in de natuur kunnen ze toch ook zonder:
Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe lang en hoe prettig onze huidige paarden zouden overleven in de volledig wilde natuur?
Die van mij niet bijster lang in ieder geval, gezien al zijn medische kwalen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:44

EliseXJoelle schreef:
Dus ja ik denk dat ieder gezond paard, met gezonde correcte en sterke hoeven zonder ijzers kan lopen :)

Daar sla je de spijker op de kop....hoeveel paarden zijn er zo nog de dag van vandaag ? :+

Bekijk het van paard tot paard, daar waar het dier het beste mee wegkomt, is op dat moment ook gewoon de beste oplossing.
In jouw geval TS, zou ik absoluut niet gaan rommelen met die hoeven, gaat hij beter op ijzertjes, dan ijzertjes :)

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:46

Ik denk dat er soms ook een beetje vergeten word dat het paard wat in de meeste stallen staat in de natuur allang dood Was geweest..

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:51

Pandora2 schreef:
EliseXJoelle schreef:

Daar sla je de spijker op de kop....hoeveel paarden zijn er zo nog de dag van vandaag ? :+

Bekijk het van paard tot paard, daar waar het dier het beste mee wegkomt, is op dat moment ook gewoon de beste oplossing.
In jouw geval TS, zou ik absoluut niet gaan rommelen met die hoeven, gaat hij beter op ijzertjes, dan ijzertjes :)

Wij hebben er 3 staan *\o/* van de 5! (waarvan 1 als hij van jongs af aan ook zonder had gestaan ook zonder had gekund. maar is nu 26 en gaan we er niet zomaar af halen :) ) (tenminste 1 van de 5 is van mij, 4 van een goede kennis waar mijn paard staat)

en ja wij draven ook veel op het asfalt, de paarden spelen de gehele dag op het beton (hebben ook een zand paddock maar beton is het grootste stuk) en de 3 zonder ijzers hebben ze ook echt niet nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:55

Vind dit zon zinloze discussie;

Nee hoefproblemen komen in de natuur niet voor, omdat ze het simpelweg niet overleven, als er met het frame waar ze 24 uur per dag op lopen iets niet goed gaat...

En ja , kijk het per paard verschillend, het heeft wel iets zo vreselijks generaliserends en kortzichtig uiteindelijk, om alles over 1 kam te scheren.

Die grote van mij houd ik ook het liefst zonder ijzers, om vele verschillende redenen, maar als ze weer haar periode heeft van dunne zolen en dus gevoelig op elk steentje en zelfs stukje hout loopt, krijgt ze er toch mooi weer een paar ijzers onder, voor 1 of 2 x.

Heb jaren geleden ook eens een "natuurlijke bekapster" geprobeerd, met een puit ervaring, maar toch liepen ze dat hele jaar (want ze moesten toch wennen) niet goed, geef mij maar gewoon een ouwe rot in het vak als hoefsmid...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:02

Ik denk dat 99% wel zonder kan maar dan zullen we ook de huisvesting moeten veranderen want ik denk dat dat toch wel de grootste boosdoener is voor alle ongemakken..Het lichaam van een paard op stal kan niet functioneren zoals hij behoort te functioneren.
Een paard is immers een bewegings dier en of hij dan in het wild of thuis bij jou in de tuin geboren maakt niet uit.
Aan de binnenkant en buitenkant ziet hij het precies hetzelfde uit als een wild paard.

Doordat wij de dieren zijn gaan opstallen zijn er problemen bij gekomen en deze lossen we dus op met ijzers. Vaak gaan er standaart ijzers onder als het dier 3 jaar is zonder daar een echte reden voor te hebben. Als zoveel paarden niet zonder zouden kunnen waarom dan wel zonder tot ze 3 jaar zijn? Er schijnen wel meer dingen te veranderen als een paard 3 jaar word...een deken want ja het is koud, op stal want hij kan niet buten in de regen, op hok. Terwijl die dieren daarvoor altijd buiten in de groep liepen.
Ook word het gemiddelde paard gewoon stuk gereden...peesblessure's, HKO, slijtage en andere aandoeningen zijn aan de orde van de dag dus 'oplossing' : speciaal beslag.
Verder zijn de kunsten van de hoefsmid/bekapper ook nogal eens ver te zoeken, komen problemen van en als oplossing maar weer ijzers.

Ik heb de laatste maanden een paar paarden gezien die prachtig op de blote voeten stonden waar (ook nog te krappe) ijzers onder zijn gegaan. Ik zie nu al achterstallig onderhoud, hoef over de ijzers, scheuren in de hoef, hoge hielen ontwikkelen, snavelvoetjes ontwikkelen. Terwijl deze voeten prima zonder konden mits men er 1x per 2 weken ff een vijl had langs gehaald.

En wat is een medische reden? Een ijzer veert niet zoals een blote voet en als het paard scheef slijt zal hij ook scheef slijten met ijzers.
Het zal dan eerder zijn dat de hoef half is weggeslagen (ongeluk), breuk of een operatie heeft gehad.

Ik ben niet per definitie tegen het gebruik van ijzers maar er zal wel heel wat moeten gebeuren wil ik ze weer onder laten slaan.
Gelukkig hebben we tegenwoordig ook heel veel keus in goede kwaliteit hoefschoenen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:03

Willl65 schreef:
Tabaluga12 schreef:
Niet meer eens. Mijn paard staat op voorijzer met opzet zodat ze beter kan afwikkelen ivm blessure hoefgewrichten.

Mijn pasrd staat zonder ijzers maar ik vind het zeggen dat ieder paard zonder kan net zo een onzin als zeggen dat ieder paard 24/7 buiten kan.

Mensen zouden eens gewoon moeten leren dat geen paard hetzelfde is

Huh, niet ieder paard kan 24/7 buiten????? Alhoewel ik zeggen dat elk paard zonder ijzers kan onzin vind ik dat laatste juist geen onzin.

Niet elk paard dat 24/7 buiten staat kan zonder schuilmogelijkheid en/of deken, maar buiten, lekker wat ruimte, is echt voor elk paard goed. Het kan zijn dat de kudde waarin je je paard plaatst minder geschikt is voor dat paard waardoor wat rust op stal prettig is in die omstandigheden, maar dat is een kwestie van samenstelling en niet dat het paard niet 24/7 buiten kan.

Terug ontopic. Ben pro ijzerloos, zou echt balen als mijn paarden ijzers onder zouden moeten. Maar er zijn nu eenmaal medische gevallen en heb ook wel paarden gezien die zo hard sleten of zo gevoelig bleven lopen over langere tijd dat ik me afvroeg of het het wel waard was dat ijzerloos. Heb paarden gezien die een na een half jaar nogsteeds op eieren liepen, dan had ik er mooi een ijzertje onder gedaan om dat op te lossen. Pijn is niets waard, dat ga ik mijn dieren niet zo'n lange tijd aandoen.
Ook kan het zijn dat de dingen die je wil doen om een ijzertje vragen, die heeft het paard dan niet nodig, maar wel als je die dingen wil blijven doen.

Ben in ieder geval blij dat het steeds minder uit gewoonte wordt gedaan, maar er steeds meer kritisch gekeken wordt naar wat heeft het paard nodig.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:07

ohjajoh6 schreef:
Vind dit zon zinloze discussie;
Die grote van mij houd ik ook het liefst zonder ijzers, om vele verschillende redenen, maar als ze weer haar periode heeft van dunne zolen en dus gevoelig op elk steentje en zelfs stukje hout loopt, krijgt ze er toch mooi weer een paar ijzers onder, voor 1 of 2 x.

Heb jaren geleden ook eens een "natuurlijke bekapster" geprobeerd, met een puit ervaring, maar toch liepen ze dat hele jaar (want ze moesten toch wennen) niet goed, geef mij maar gewoon een ouwe rot in het vak als hoefsmid...

Hetzelfde hier. Het is niet dat ze ze zodanig snel afslijt over het beton e.d., maar ik rijd intensief en over veel verschillende wegen, wat hier in België vertaald wordt als 'belachelijk veel grind'. Ponylief liep ijzerloos op harde bospaden (zelfs hard aangestampte grond was pijnlijk) en grof grind, waar ze altijd heel wat trager op liep en als het te lang doorging zelfs begon te manken. Daarom besloten we haar op ijzers te zetten, en nu loopt ze zelfs in de weide stukken vlotter. (staat btw 24/7 op weide)

Geef mij ook maar een ouwe rot als hoefsmid, jammer genoeg is het zoeken naar zo'n smid zoeken naar een naald in een hooiberg hier. Momenteel hebben we een smid die de laatste keer haar gewoonweg op een bolle kasseien weg bekapt heeft om niet in de zon te staan. Zij schoof uit met haar nieuwe ijzers en ze kreeg weliswaar een schop. Nee bedankt, geef mij maar iemand die rationeel nadenkt. Niet dat natuurlijke bekappers dat niet doen hoor, maar het is wel zo dat sommige paarden gewoon erg gevoelig lopen, en waarbij ijzers solaas bieden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 18:49

Toch interessant, alle verschillende meningen.. Maar toch wel erg fijn dat er mensen zijn die in mijn situatie hetzelfde zouden doen. Was mezelf eigenlijk voor aan het bereiden om totaal afgevuurd te worden op ijzers.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:11

Het is een mooi ideaal om je paard zonder ijzers te willen hebben, zolang ze maar niet slechter worden doordat iemand zich perse aan dat principe wil houden.
Er zijn veel recreatiepaarden die hun ijzers helemaal niet nodig hebben, net als sportpaarden in de basissport.
Met een beetje gezond verstand is het per paard en situatie het beste te beoordelen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:20

Ik heb mijn paarden het liefst zonder ijzers maar mochten er redenen zijn dat het wel moet doe ik het ook gewoon.
In pricinipe zou ieder paard zonder ijzers moeten kunnen. Maar blessures en de manier van houden brengen daar natuurlijk veranderingen in.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:26

Nee bowen niet ieder paard doet het goed 24/7 buiten. Die van mij staat grotendeels buiten maar voor de nacht binnen en dat vind ze heeeeerlijk om vele redenen die ik hier niet ga neerzetten om dezelfde redenen als dat anderen blijven volhouden dat het wel kan. Was maar waar dat het kon scheelde veel werk. Al verzorg ik haar dagelijks met veel liefde.

Elk paard over een kam scheren is zoooo kortzichtig.
Ik kijk naar mijn paard en waar ik haar een plezier mee doe.
En het kan me dan ook geen ene ... Schelen wat een ander daar dan van vind.

alle respect voor andersdenkende maar ik vind het VEEL belangrijker wat mijn paard aangeeft.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:32

Als ik mijn twee paarden vergelijk is het een groot verschil van voeten.

April, een stevige tinker met stevige stappers. Daarr ging laatst bij de smid zo'n1,5 cm hoef af. (Tussentijd tussen kapbeurten door was 8 weken)

Terwijl mijn andere paard Jan, een tuiger, na 8 weken alleen een beetjw bij de steunsels bijgewerkt is.

Als we naar de wei lopen, gaat dit grotendeels over de weg. Waar kan loopt Jan dan in de berm en April op straat. Mijn smid dacht dat we het andersom deden.....

April haar hoeven slijten dus veel minder dan die van Jan. Terwijl Appie stampt en Jan dansens loopt.

Als we meer buiten gaan rijden zou.Jan een ijzertje voor moeten hebben, omdat hij anders echt te veel afslijt.
Maar we proberen zo lang mogelijk zonder ijzers, want zonder ijzers vind ik toch het beste.

Dempsy_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:39

elenaMM77 schreef:
natuurlijk kan niet ieder paard zonder ijzers..
hmm ok, als je het compleet natuurlijk wilt houden wel.
dan zullen sommige paarden net zoals in de natuur op een gegeven moment echt niet meer kunnen lopen omdat er medisch iets mis is.

er zijn nu eenmaal paarden met vervormingen of aandoeningen die niet goed kunnen lopen.. dat kun je zeker helpen door op een ondersteunende manier te bekappen.. maar bepaalde zaken zullen niet geholpen kunnen worden met bekappen alleen. wij kunnen ze op de wei houden en beschermen, in de natuur leggen die het loodje.

en dan hebben we het over paarden die niet 'werken'.

niet ieder paard heeft sterke hoeven, net zoals ene mens betere nagels heeft dan de ander.
waar de ene pony prima 20 kilometer per dag over asfalt gemend kan worden, heeft de andere bescherming nodig vanwege te snelle slijtage.

daarnaast heb je springen en cross.. ik zou niet graag over een flinke crossbaan gaan (zodra ik verder durf dan bb zullen we maar even zeggen), zonder ijzers met kalkoenen als het wat modderig of glad is.

mijn pony staat overigens blootsvoets, omdat ijzers niet nodig zijn. En zijn onrust smorgens anders nog eens de stal in de hens zet met de hoeveelheid vonken die van zijn ijzers afkwamen in de haast om naar buiten te komen (nog afgezien van de paar bijna uitglijers in het gangpad).. maar als hij om wat voor reden niet fijn blootsvoets zou kunnen lopen, dan staat hij in no time op ijzers.

mee eens, ik zou mijn pony ook liever blootvoets laten lopen maar doordat haar straal verder groeit dan de hoef zelf zou ze zonder hoefijzers al haar gewicht op haar straal krijgen. Ze had hier last van en loopt daarom nu heel gelukkig op hoefijzers...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:48

Eeuwige discussie.
Ik lees soms wat op die facebookpagina en mijn nekharen gaan er van overeind staan, wat een bekrompen tunnelvisie. En als er dan eens iemand een 'afwijkende' mening heeft krijgt die direct op z'n kop dat dat niet toegelaten is op die groep. Alleen al daarom hecht ik geen enkele waarde aan wat daar verteld wordt.

On topic: nee niet elk paard kan zonder ijzers. Vergelijken met de natuur heeft geen nut. Dieren die daar met slechte hoeven of andere afwijkingen geboren worden, overleven niet, punt. Helft van de veulens haalt de leeftijd van 2 jaar niet eens.
Dus ja die paarden hebben allemaal ideale hoeven, zijn de gelukzakken die de natuurlijke selectie hebben overleefd. Maar die springen geen parcours van 1.40m, lopen geen koersen aan 60km/h en ook geen dressuurproeven in totilas stijl.
Wij willen steeds hoger, sneller en spectaculairder met onze paarden en houden, fokken en selecteren dieren die daar geschikt voor zijn. Als er dan kunst en vliegwerk bij komt kijken om zulke dieren functioneel te houden, so be it.

De meeste paarden kunnen idd best een eindje zonder ijzers. Sommigen niet en sommigen slijten nu eenmaal sneller dan ze kunnen bijgroeien.
Mijn merrie is zo'n voorbeeld dat niet tot zeer moeilijk zonder een ijzer kan, behoort tot een ras dat bekend staat om z'n gevoelige voeten en het erf en de bospaden hier zijn enorm stenig. Geen goede combinatie.
In de zomer kan ze nog net tijdelijk zonder achterijzers, in de winter worden haar hoeven te week en moeten er ijzers onder.
Mijn smid ziet graag paarden zonder ijzers, werkt er bij voorkeur zelfs naar toe maar bij mijn merrie zet hij er toch altijd ijverig ijzers onder.
Niet voor niets.

Ik zou bij een 30 jarige pony die al heel z'n leven goed loopt met ijzers niet meer aan de voeten gaan rommelen.

luvz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:30

Velen vergeten dat er ook andere oplossinngen zijn dan ijzers; hoefschoenen namelijk. Met een ijzer haal je alle demping weg uit de voet. Ook bekapt een hoefsmid niet zoals een voet hoort te zijn; lage hielen, brede (dragende) straal, korte steunsels en een afgeronde hoefwand met kwartierbogen. De ijzer industrie blokkeert de nieuwe inzichten en zo blijven de smidscholen achter. Smeden krijgen al erg lang achterhaalde inzichten aangeleerd. Ik ken zat paarden met problemen (ook een met o benen toevallig, maar ook paarden met andere problemen) die prima ijzerloos door het leven gaan en natuurlijk worden bekapt. Natuurlijk bekappen staat ook voor regelmaat. Ik bekap elke week. Een hoef groeid namelijk elke dag en slijt in het wild ook elke dag. Met een ijzer is dit eens in de 6/8 weken. Erg slecht voor alle inwendige structuren. Her groeit flink, en moet er dan plots vanaf. IJzers zijn iets middeleeuws, iets achterhaalds wat absoluut NOOIT nodig is. Het zijn symptoom bestrijders. Daarnaast denkt men dat als een paard over de weg moet dat de hoeven dan te veel slijten. Bullshit. Paarden in de rocky mountains hebben de perfecte hoeven juist door die slijtage. Hoe meer hoe beter, want de hoef maakt dan ook 'eelt' aan.

Dus ja, ieder paard kan zonder ijzers. Nogmaals; er zijn andere vormen van bescherming.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:42

Als je paarden natuurlijk wilt houden, klim er dan ook niet op!
Ik rij endurance met mijn paard en ja ze heeft ijzers nodig. En dan kun je zeggen "rij dan geen endurance" maar daar hebben we beide lol in dus gaan we daar lekker mee verder!
En toevallig weet ik dat iemand die ook op dat paardnatuurlijk fb pagina erg actief is heeft gezegd (rijdt ook endurance maar dan zonder ijzers) dat als ze vaker wordt afgekeurd omdat ze zonder ijzers rijdt dat dat dan maar jammer is!!!! Dus dat is de visie bij sommige daaro als je paard lijdt is niet erg als ie dat maar natuurlijk doet, lekkere lui daar maar niet heus! Leef en laat leven en accepteer elkaars mening!

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:44

Maar ik vind een paard in de Rocky Mountains wel wat anders als het dressuur paard wat wij huis houden... Persoonlijk vind ik dat een beetje appels met peren vergelijken.

De meeste paarden die wij op stal houden waren er in natuur allang niet meer geweest dus ik vind dat niet te vergelijken met paarden in de natuur , ik ben niet voor ijzers en zie liever paarden zonder maar elk paard is anders en kun je niet het zelfde bekijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:57

Ik ben zelf pro bloten voeten. Maar als het echt om medische redenen zou moeten, tja dan toch maar een ijzer eronder.
Mijn paard loopt nu ook op blote voeten en moet met enige regelmaat bekapt worden.
Ondanks ze veel op een harde ondergrond loopt.
Met de winter staat ze overdag de gehele dag in de paddock waarvan een deel bestraat is (staan ze vrij veel op omdat daar ook de hooibak staat).
Met de zomer overdag op de weide (nou deze zomer is de klei grond ook flink hard) en met de avond/nacht in de paddock.

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:58

Tja voor een bekapper wel een gewetensvraag dit he....

Mijn friese ruin heeft tot zijn 6e op ijzers met zooltjes en siliconen gestaan ivm hoefkraakbeenverbening. Sinds hij zonder staat loopt hij veel beter en heeft hij nooit problemen gehad, hij is inmiddels 18. Wel merk ik op harde ondergrond met rijden dat het nog nét iets beter zou kunnen denk door de verbening die hij heeft. Binnenkort krijgt hij dus schoenen voor de ritten die veel over asfalt en grond gaan. Niet voor de slijtage maar puur voor de demping van het zooltje in de schoen.

Ik heb al talloze paarden van de ijzers gehaald die écht niet zonder konden. Meestal compleet zonder problemen, sommigen hebben voor rijden over verharding een tijdje hoefschoenen nodig.

Mijn oude merrie van inmiddels 25 zou ook niet zonder ijzers kunnen. In de winter had ik ze er wel eens af en dan reed ik alleen in de bak nooit op straat. Eind van de winter waren ze zo kort dat de smid er maar net een ijzer onder kreeg.
Toen ik haar zelf ging bekappen en op mijn nieuwe stal in de winter gemiddeld 6 uur per week op asfalt reed moest ik elke 2 weken vijlen anders werd de hoef te lang.

Inmiddels breek ik wel mijn hoofd over haar. Ze is oud, heeft artrose en tilt haar achterbenen niet op maar sleept die een beetje over de grond. Afgelopen winter waren ze zo kort dat ze er echt pijn aan had. Ze heeft toen even met schoenen gestaan en toen ging het wel. Maar vind 24/7 schoenen in een omgeving met ook blubber en zand niet ideaal. Maar eigenlijk wil ik ook niets eronder timmeren.
Ik heb er wel over gedacht om zelf een kunstof 'ijzer' dat veel meer met de hoef meebeweegt eronder te slaan, of een plakijzer. Of een andere plek voor haar zoeken waar ze niet zoveel op verharding staat. Maarja dan mist ze haar vriendjes en ik mis haar......... Dus haar geval vind ik heel lastig maar persoonlijk ken ik geen andere paarden die hun hoeven zo kort als haar gesleten hebben.
Maar zelf zij zou zonder ijzers kúnnen als ik de omgeving zou aanpassen of toch misschien dagdelen hoefschoenen om. Ik ben er nog niet uit.

Maar de vraag of elk paard zonder ijzers kan beantwoord ik volmondig met ja. Alleen niet elke eigenaar.

Bij jouw paard zou ik misschien ook de ijzers laten zitten. Tuurlijk volgens sommigen worden paarden makkelijk 40, maar ik ken ze niet, ook niet zonder ijzers. Dus als je al 30 bent laat dan lekker je voetjes verdoofd blijven zonder ijzers en ga niet moeilijk doen voor de paar jaar die je nog hebt.
Maar als jij het wil dan kan ook jouw paard zonder ijzers. Misschien in het begin wat meer hoefschoenen aan. Door zooltjes die je erin plaatst wordt het hoefmechanisme en de groei namelijk extra gestimuleerd. En dan zou je eigenlijk ook zelf wat aan de hoef moeten bijhouden zoals 2 a 3 keer per week even de hoefwand oppoetsen met de vijl. De hoeven worden dan echt in no time sterker.

Las volgens mij dat je paard ook cushing heeft. Mijn merrie heeft dat ook en wat mij opvalt is dat het ongepigmenteerde deel van de hoefwand bij haar veel groter is dan bij andere paarden. Ik denk dat dat door de cushing komt maar dat weet ik niet zeker. Maar hoe meer ongepigmenteerd hoorn hoe zwakker de hoefwand. Dus misschien nog een argument om dit oudje van 30 niet van de ijzers te halen.

Maar met een jonger paard is het een eventuele overgangsperiode zeker waard, en als je een paard vanaf 3 of jonger hebt dan moeten er gewoon helemaal nooit ijzers onder komen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:06

Ach ach,het eeuwige zwart wit denken van de anti ijzer brigade. Ik zie onze pony het liefst zonder ijzers. Uiteraard! Maar loop dan tegen twee problemen aan. Het eerste is zijn extreem gevoelige zolen. Een klein steentje en meneer heeft weer een dikke hoefzweer. Oké, dat zou misschien steviger kunnen worden Door natuurlijk bekappen. Dat weet ik niet dus dat zal ik niet tegenin gaan. Maar het tweede punt is de wedstrijden. Mijn dochter springt en crosst met hem. No way dat ze dat blootvoets doen want dan gaat hij echt onderuit. Ik ga mijn kind en haar pony echt niet wagen aan een cross of parcours op gras zonder ijzers met stiften. Ik hou ze liever allebei heel. Dan maar geen wedstrijden? Met hoefschoenen het parcours in? Niet onze keuze en niet ons doel. En de verhalen dat jij wel een meter kan springen zonder ijzers op gras, of iemand kent die een z cross ijzerloos rondrijdt. Ik ken er ook een paar. Maar neem het risico niet Ik heb alle respect voor mensen die andere keuzes maken. Maar heb vaak het idee dat dit andersom niet zo is.

Edit: lees net het bericht van vuilnisbakje. Mooi verwoord en fijn om jouw argumenten te lezen! Je kijkt duidelijk naar het hele paard en niet alleen naar zijn vier hoeven.
Laatst bijgewerkt door mamamier op 11-08-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt