Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maartje1990 schreef:@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voorDus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.
EliseXJoelle schreef:Dus ja ik denk dat ieder gezond paard, met gezonde correcte en sterke hoeven zonder ijzers kan lopen
Pandora2 schreef:EliseXJoelle schreef:Dus ja ik denk dat ieder gezond paard, met gezonde correcte en sterke hoeven zonder ijzers kan lopen
Daar sla je de spijker op de kop....hoeveel paarden zijn er zo nog de dag van vandaag ?![]()
Bekijk het van paard tot paard, daar waar het dier het beste mee wegkomt, is op dat moment ook gewoon de beste oplossing.
In jouw geval TS, zou ik absoluut niet gaan rommelen met die hoeven, gaat hij beter op ijzertjes, dan ijzertjes
van de 5! (waarvan 1 als hij van jongs af aan ook zonder had gestaan ook zonder had gekund. maar is nu 26 en gaan we er niet zomaar af halen
) (tenminste 1 van de 5 is van mij, 4 van een goede kennis waar mijn paard staat)

Willl65 schreef:Tabaluga12 schreef:Niet meer eens. Mijn paard staat op voorijzer met opzet zodat ze beter kan afwikkelen ivm blessure hoefgewrichten.
Mijn pasrd staat zonder ijzers maar ik vind het zeggen dat ieder paard zonder kan net zo een onzin als zeggen dat ieder paard 24/7 buiten kan.
Mensen zouden eens gewoon moeten leren dat geen paard hetzelfde is
ohjajoh6 schreef:Vind dit zon zinloze discussie;
Die grote van mij houd ik ook het liefst zonder ijzers, om vele verschillende redenen, maar als ze weer haar periode heeft van dunne zolen en dus gevoelig op elk steentje en zelfs stukje hout loopt, krijgt ze er toch mooi weer een paar ijzers onder, voor 1 of 2 x.
Heb jaren geleden ook eens een "natuurlijke bekapster" geprobeerd, met een puit ervaring, maar toch liepen ze dat hele jaar (want ze moesten toch wennen) niet goed, geef mij maar gewoon een ouwe rot in het vak als hoefsmid...
elenaMM77 schreef:natuurlijk kan niet ieder paard zonder ijzers..
hmm ok, als je het compleet natuurlijk wilt houden wel.
dan zullen sommige paarden net zoals in de natuur op een gegeven moment echt niet meer kunnen lopen omdat er medisch iets mis is.
er zijn nu eenmaal paarden met vervormingen of aandoeningen die niet goed kunnen lopen.. dat kun je zeker helpen door op een ondersteunende manier te bekappen.. maar bepaalde zaken zullen niet geholpen kunnen worden met bekappen alleen. wij kunnen ze op de wei houden en beschermen, in de natuur leggen die het loodje.
en dan hebben we het over paarden die niet 'werken'.
niet ieder paard heeft sterke hoeven, net zoals ene mens betere nagels heeft dan de ander.
waar de ene pony prima 20 kilometer per dag over asfalt gemend kan worden, heeft de andere bescherming nodig vanwege te snelle slijtage.
daarnaast heb je springen en cross.. ik zou niet graag over een flinke crossbaan gaan (zodra ik verder durf dan bb zullen we maar even zeggen), zonder ijzers met kalkoenen als het wat modderig of glad is.
mijn pony staat overigens blootsvoets, omdat ijzers niet nodig zijn. En zijn onrust smorgens anders nog eens de stal in de hens zet met de hoeveelheid vonken die van zijn ijzers afkwamen in de haast om naar buiten te komen (nog afgezien van de paar bijna uitglijers in het gangpad).. maar als hij om wat voor reden niet fijn blootsvoets zou kunnen lopen, dan staat hij in no time op ijzers.