ijzers door peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Re: ijzers door peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:56

Ik volg zijn advies wel op hoor, ze staat haar hele leven al op ijzers. Nu heeft ze de ijzers eraf getrapt en mijn hoefsmid is op vakantie en is over een weekje terug. Ik heb liever niet een andere smid bij haar omdat ze een paar vervelende dingen heeft meegemaakt met de hoefsmid.
Nu ben ik bang dat er wat met haar gebeurd als ze een week zonder staat..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:00

Ohh zo! Een weekje zonder staan (zonder dat je haar belast) moet kunnen, liever zsm de ijzers er weer onder natuurlijk maar dat overleeft de boel wel. Ik begreep meer dat je de ijzers er helemaal onderuit zou willen tegen advies van de smid in, dat zou ik dus niet doen :)

Wel zou ik totdat ze weer ijzers heeft niet rijden oid, niet alleen voor die stand en pezen maar ook omdat je voeten die altijd beslagen zijn geweest dan nu wel heel erg in het diepe gooit ineens. Better safe than sorry!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 12:10

Ja oke heb vandaag wel gereden om te kijken hoe het ging. Ik heb haar het liefst onbeslagen, maar dat kan niet, helaas :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:15

Een weekje gaat normaal geen ramp zijn (zo wel dan was ze al een tikkende tijdbom). Rustig wat rijden moet imo ook kunnen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 12:20

Ik kijk het even aan en bespreek met met de staleigenaar :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:23

Als speciaal beslag is of aangepast zou ik ze er weer onder laten doen anders zonder... hier 2 paarden met pees bless gehad de een speciaal beslag tijdens revalidatie en ander ijzer loos beiden goed genezen doen alles weer in zomer seizoen bij de een weer op normale ijzers gezet van wege wedstrijden en geen probleem hoor winter er weer onder weg... nu moet ik wel zeggen elke 8 weken hoefsmid in de zomer elke 10 in de winter om de stand van de hoef goed te houden

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:36

Bij mijn kliniek werd ook gelijk speciaal hoefbeslag aangeraden (was alubeslag), maar mijn vaste DA van deze kliniek zei dat het niet nodig was voor mijn paardje. Het gaat dan om het afrollen van de hoef. Bij een verkeerde hoefstand kan de pees belast worden omdat de hoef niet correct kan afrollen. Mijn paardje had mooie korte en de juiste hoefstand, dus was het alleen nodig om de hoeven mooi kort en rond te houden zonder ijzers.

Ik zou er evt een andere hoefsmid na laten kijken als je erover twijfelt...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:42

Ik zou de smid bellen voor advies en een afspraak maken voor als die terug is. De smid heeft het ijzer eronder gezet en weet ook hoe die hem moet smeden zodat die genoeg afrold etc, ik zou het ook niet aandurven, een andere smid bellen en al helemaal niet als mijn paard blessure gevoelig is.

JokeRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:45

Mijn paard heeft ook heel zijn leven op 4 ijzers gestaan, tot ik 6 jaar geleden zijn nieuwe eigenaar werd.
Ik heb meteen alle 4 de ijzers eraf laten halen. Hij loopt super, en heeft sinds ik hem heb nog geen dag kreupel gestaan. Ik laat hem wel bekappen door iemand die echt goed weet waar hij mee bezig is.
Brokkelhoeven etc. komt vooral doordat de buitenste hoefwand te lang wordt gelaten en de hoefwand niet sterk genoeg is. Dit kan je oplossen door een juiste belasting, voornamelijk op de hielen, en dat is met ijzers zelden het geval.
Ik denk ook niet dat het veel zin heeft om een heel paardenleven lang overbezorgd te zijn voor een peesblessure die er ooit is geweest. Met correct rijden kan je echt veel oplossen.
Dus ik zou er gewoon voor gaan...

Groetjes!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 12:48

Mijn huidige hoefsmit doet er geen andere ijzers onder dan anders. Gewoon "normale" ijzers. Ik laat er een andere hoefsmid naar kijken, hoe hij erover denkt etc, die komt woensdag. Blessure gevoelig is ze niet. Heb haar al meer dan 1 jaar en ze heeft nog nooit een blessure gehad. Ik wacht geduldig tot woensdag wat de andere hoefsmid ervan denkt. Ben benieuwd. Hoop heel erg dat ze ijzerloos komt te staan, maar ik wacht af.

Bedankt voor alle ervaringen, tips etc!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:51

Waarom vraag je de DA niet om advies?
Die kan zelfs de pees scannen en kijken in hoeverre het genezen is, of niet..
Aan de hand van de beelden en onderzoek, kan hij je advies geven.. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:57

Hoe komt het dat je hoefsmid weet dat ze vanwege een oude peesblessure op ijzers staat en jij dat niet wist?
Ik zou er eerst meer van willen weten. Wat heeft ze voor blessure gehad, waarom dan ijzers, wat voor ijzers zitten er onder etc? Alleen als er iets aan de stand van de hoeven wordt veranderd door de ijzers kan ik me er iets bij voorstellen, dat de stand zo gezet wordt dat die betreffende pees minder belast wordt. Vraag is dan echter of dat door het beslag komt of de manier van bekappen. Want daar bepaal je ook voor een groot deel de stand van de voeten en dus belasting van de pezen mee.

Dus voor je gaat veranderen (van ijzers naar blote voeten) zou ik me er eerst meer in verdiepen waarom ze die ijzers nu precies heeft.

En vergeet niet nu je een andere smid laat komen: zoveel smeden, zoveel meningen!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 13:10

Hij zag een bobbeltje op de pees, aan allebei de kanten. Ik wist dit niet. IJzers had ze omdat ik dacht dat ze slechte hoeven had, weet nu net 3 weken dat het kennelijk om een peesblessure gaat. Het zijn gewone ijzers die alle paarden bij ons op stal krijgen, ze worden op maat gemaakt en eronder gezet.
De vorige eigenaar is op vakantie zonder wifi, maar ik heb via facebook ook contact met de eigenaar daarvoor (Die heeft haar ingereden, doorgereden, op wedstrijd uitgebracht etc en denk ik de ijzers eronder gezet) Zal haar wel even vragen :)

DA langs laten komen kan inderdaad ook, maar dat doe ik pas als ik iets meer weet etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:28

Soms kan het lijken dat je paard gewone ijzers heeft, maar heeft de smid met het smeden er een extra opzet of afwikkelpunt in gesmeed.

Mijn paard staat nu op aangepast beslag, Corleone Rounders, voor een dubbele tussenpees blessure. Voordat ze dit beslag kreeg liep ze 3 maanden kreupel. Nu na de eerste ronde beslag (6 weken)is ze rad en kunnen we weer rustig aan opbouwen met stappen onder het zadel.
Na de 2e 6 weken krijgt ze gewone 8 mm ijzers maar wel met het afrolmoment op dezelfde plaats als de rounders. Mijn smid smeedt deze er zelf in.
Ze is 4 jaar en als ze het goed gaat doen op dit beslag houdt ze dat levenslang.

Ik zou zeker niet zomaar aan het advies van je smid voorbij gaan en je paard klakkeloos op blote voeten zetten.

Blote voeten zijn fijn als het kan, maar als een paard het beter doet op ijzers waarom dan niet?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 13:34

Net contact gehad met de oude eigenaar, die had ijzers eronder om de wedstrijden. Geen blessure. Zal de vorige eigenaar ook nog even een berichtje sturen of daar de blessure is gekomen...

Edit: ik begin te twijfelen. Mijn paard heeft nooit een peesblessure gehad, de bultjes waren vocht. Neem de hoefsmid niet meer serieu.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 14:36

Kan niet meer editen: zal ik overstappen naar een andere hoefsmid in verband mijn vorige bericht?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:41

Overstappen naar een andere hoefsmid is ook niet noodzakelijk. Je kunt wel de eerstvolgende keer dat je de hoefsmid ziet vertellen dat je haar liever zonder ijzers hebt. Dat je inmiddels informatie hebt ingewonnen bij de vorige eigenaars en dat ze nooit peesblessures heeft gehad.
Ook dat ze nu dus al enige tijd zonder ijzers loopt zonder enig probleem.

Hij kan haar dan wat netter bekappen en dan kun je kijken hoe het ijzerloos gaat.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:47

M_nouska schreef:
Hij zag een bobbeltje op de pees, aan allebei de kanten. Ik wist dit niet. IJzers had ze omdat ik dacht dat ze slechte hoeven had, weet nu net 3 weken dat het kennelijk om een peesblessure gaat. Het zijn gewone ijzers die alle paarden bij ons op stal krijgen, ze worden op maat gemaakt en eronder gezet.
De vorige eigenaar is op vakantie zonder wifi, maar ik heb via facebook ook contact met de eigenaar daarvoor (Die heeft haar ingereden, doorgereden, op wedstrijd uitgebracht etc en denk ik de ijzers eronder gezet) Zal haar wel even vragen :)

DA langs laten komen kan inderdaad ook, maar dat doe ik pas als ik iets meer weet etc.

Kan je contact opnemen met de vorige eigenaar? Die kan je misschien meer vertellen over het waarom ijzers.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:48

M_nouska schreef:
Net contact gehad met de oude eigenaar, die had ijzers eronder om de wedstrijden. Geen blessure. Zal de vorige eigenaar ook nog even een berichtje sturen of daar de blessure is gekomen...

Edit: ik begin te twijfelen. Mijn paard heeft nooit een peesblessure gehad, de bultjes waren vocht. Neem de hoefsmid niet meer serieu.

Te snel gereageerd!

Dan zou ik niet te moeilijk doen over geen ijzers. Je kan het altijd aankijken met voorzichtig opbouwen van training.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:50

M_nouska schreef:
Kan niet meer editen: zal ik overstappen naar een andere hoefsmid in verband mijn vorige bericht?

Of gewoon een second opinion. Als dat erg verschilt met het advies van je eigen smid kan je misschien een betere keuze maken.

Er zijn trouwens een aantal klinieken die ook hoefsmeden erbij hebben, dan heb je 2 vliegen in 1 klap. Die kunnen ook gelijk kijken naar haar pezen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 14:51

Hoefsmid komt woensdag, praat even met hem.
Vorige eigenaar heeft ze er ook af gehaald maar toen liep ze wat ongemakkelijk, ga het dus even aankijken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:34

Ongemakkelijk lopen als de ijzers eraf gaan is logisch, ga zelf maar eens in eens zonder schoenen op allerlei ondergronden lopen.
Als er medisch gezien geen reden is om er een ijzer onder te zetten en jij liever zonder ijzers je paard laat lopen, dan zou ik ze er onder uit laten.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 15:45

Er is geen medische reden, dus de ijzers gaan er mooi af. Woensdag komt de hoefsmid langs, dan bespreek ik het met hem en volgende week komt mijn eigen hoefsmid terug en bespreek ik het met hem.

Bedankt mensen!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:11

Graag gedaan! Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:03

Vientje, dat is geen mazzel maar gewoon gezond verstand.
En het zal per paard verschillen maar die van mij kan er gewoon alles mee hoor, was mij verteld dat ik voorzichtig moest zijn met springen en weet ik wat nog meer maar mevrouw is doodleuk al een aantal keer uit haarzelf over hekken van 1.40 m gesprongen en op beton geland en geen pas onzuiver, niks aan de hand.
Die blessure was zo heftig destijds dat ik de enige was die haar niet wou laten afmaken.

Maar goed dat is een hele andere discussie, ik ben blij dat ts een goede keuze heeft kunnen maken.