Hoeven breken en staan naar 'binnen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:59

sneeuwpop schreef:
Zoveel geks zie ik niet aan. Behalve dat er zeer nodig een hoefsmid moet komen.
Hoeven groeien of slijten niet evenredig, is echt niet bijzonder. Alleen moet je wel op tijd je hoefsmid laten komen. Nu gaan ze idd (scheuren en ) afbreken , volkomen logisch.
Ook gevaar dat hij zichzelf gaat aantikken door die lange stukken.

mee eens, weinig bijzonders aan deze hoeven te zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:25

De hoefwand is veel en veel te lang, daar moet wat aan gedaan worden, scheuren brokkelen etc ligt op de loer.

In die regio weet ik er niet zo snel eentje, maar deze komt door heel NL http://www.tevoetentepaard.nl/ en de recensies zijn goed.

Daarnaast zelf een cursus gaan doen zodat je het tussentijds onderhoud kan doen, zodat de hoeven nooit meer zo lang worden.

mrie

Re: Hoeven breken en staan naar 'binnen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:12

Je paard staat toontredend, dat wil zeggen dat de hoeven een beetje naar binnen wijzen. Dat is niks abnormaals, kan hij honderd mee worden, mits je wat vaker de smid bestelt want daar ben je nu een beetje nogal laat mee zal ik maar zeggen

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:49

Zoals ik al eerder in een reactie heb gezegd, hoefsmid is 7/8 weken voor het laatst geweest. Ik maak ook nu dit topic aan puur voor tips bij het zoeken naar een goede hoefsmid in mijn omgeving. Cursus bekappen zal niet lukken, ik ben namelijk pas 14 jaar en betaal naast de stalling alles zelf voor mijn paard. ook dus de hoefsmid, DA & het voer en overige kosten :)
Laatst bijgewerkt door Lisa_WB op 09-07-15 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:01

xLisaSpelt schreef:
Zoals ik al eerder in een reactie heb gezegd, hoefsmid is 7/8 weken voor het laatst geweest. Ik maak ook nu dit topic aan puur voor tips bij het zoeken naar een goede hoefsmid in mijn omgeving. Cursus bekappen zal niet lukken, ik ben namelijk pas 14 jaar en bepaal naast de stalling alles zelf voor mijn paard. ook dus de hoefsmid, DA & het voer en overige kosten :)

Ik zou de hoefsmid in dat geval vaker langs laten komen om de vier weken laten bekappen.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 20:18

lauliej007 schreef:
xLisaSpelt schreef:
Zoals ik al eerder in een reactie heb gezegd, hoefsmid is 7/8 weken voor het laatst geweest. Ik maak ook nu dit topic aan puur voor tips bij het zoeken naar een goede hoefsmid in mijn omgeving. Cursus bekappen zal niet lukken, ik ben namelijk pas 14 jaar en bepaal naast de stalling alles zelf voor mijn paard. ook dus de hoefsmid, DA & het voer en overige kosten :)

Ik zou de hoefsmid in dat geval vaker langs laten komen om de vier weken laten bekappen.

bepaal , moet betaal zijn. Mijn vader gaat rond kijken of hij zo'n cursus ergens kan volgen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:58

Toen ik 14 was betaalde ik ook veel zelf voor mijn pony!
En dat is een knappe prestatie, daar mag je zeker trots op zijn.
Maar om de 6-7 weken in de lente/zomer is toch echt een hoefsmid nodig.
De hoeven groeien vaak in deze periode iets sneller(vooral als ze net in de weide komen met het gras).
In de winter groeien de hoeven soms iets minder hard dus zou je 8-9 weken kunnen nemen. Maar dit hangt erg van je pony af.
Wij hadden laatst 7 weken ertussen zitten en zijn veel op buitenrit geweest met veel straat, en alsnog kon de hoefsmid een redelijke rand eraf halen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:33

een cursus volgen is zeer goed.
Maar bedenk wel dat je dan eigenlijk nog steeds niet echt een zelfstandig hoefsmid bent.
De bedoeling is dan dat je bv wekelijks even de hoefjes rondloopt met je rasp en mankementjes veel vlugger gaat leren opmerken die je dan kan doorspelen aan jouw hoefsmid die je dan nog steeds regelmatig langs laat komen.
De hoefsmid is idd een kost, maar dat is een normale kost die gewoon erbij hoort als je zelf een paard houdt.
Dus cursus volgen en denken dat je dan de hoefsmid niet meer nodig hebt is echt een verkeerde gedachte.
Nogmaals zoals de hoeven er nu uitzagen , dit is bijna een vorm van verwaarlozing. En waarschijnlijk is het het niet zo bedoelt maar komt het door onvoldoende kennis en kunde, en een beetje door het feit dat iedere cent die je extra uitgeeft er ééntje minder is in de spaarpot.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:38

Verdiep je inderdaad even in wat het paard nodig heeft aan aanvulling op het weiderantsoen, zijn voeten zien er aan de onderkant uit of er toch hier en daar wat tekorten zijn. Echte hoefgezondheid = gezonde straal komt van binnenuit. Als de voeding niet compleet is voor wat jouw paard specifiek nodig heeft dan kan de allerbeste hoefsmid er niet tegenop bekappen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:35

Als deze straal bekapt is, ziet het beeld er ineens heel anders uit....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:46

xLisaSpelt schreef:
bepaal , moet betaal zijn. Mijn vader gaat rond kijken of hij zo'n cursus ergens kan volgen.

Er zijn wel eens mensen van jouw leeftijd de cursus wezen doen hoor. :D Of misschien kun je samen met je vader? Dan kan hij je helpen met het zware werk. Het is leuk om te doen, beter voor de hoeven, en om je vader te overtuigen, beter 1 keer een cursus dan straks op ijzers, vierkant op ijzers kost bijna 100 euro per keer. Bij paardnatuurlijk.nl kun je zo'n cursus volgen, heb ik ook gedaan.
Mijn paard haar hoeven zagen er ook ongeveer zo uit, nu zien ze er juist keurig uit. Poos terug nog complimenten van zowel een da als een hoefsmid gehad dat ze er mooi op staat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:51

Het probleem met een "cursusje" doen is dat mensen denken dat ze het snappen maar nog steeds geen idee hebben wat ze doen maar een kunstje kunnen leren wat niet altijd werkt. In 1 dag kunnen ze je ook leren zagen en spijkeren maar daarmee ben je geen timmerman want je ziet niet wat die timmerman ziet en je maakt broddelwerk. Dat risico loop je ook met een dagje leren bekappen. Je bent het oog van die gediplomeerde ervaren smid nodig en dat krijg je niet met een cursusje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:01

Rizette schreef:
Het probleem met een "cursusje" doen is dat mensen denken dat ze het snappen maar nog steeds geen idee hebben wat ze doen maar een kunstje kunnen leren wat niet altijd werkt. In 1 dag kunnen ze je ook leren zagen en spijkeren maar daarmee ben je geen timmerman want je ziet niet wat die timmerman ziet en je maakt broddelwerk. Dat risico loop je ook met een dagje leren bekappen. Je bent het oog van die gediplomeerde ervaren smid nodig en dat krijg je niet met een cursusje.

Grappig, want het oog van de diplomeerde smid daar zijn de hoeven van mijn paard nooit beter geworden. Maar dat cursusje, daar gaat zij en mijn andere pony nog altijd hardstikke goed op.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:31

Je zou op Natural Horse Balance hoefsmid kunnen googlen !! is geen natuurlijke bekapper! maar kijkt ook naar de stand van de hoef en het been...ben overgestapt en ben zeer tevreden, heeft lang op ijzers gestaan omdat ze ook slechte hoeven had, maar het gaat nu wonderbaarlijk goed sinds ik haar heb (Eline Kassels)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:53

Hoefsmid is gebeld, bedankt voor alle tips!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:07

Rizette schreef:

Zelf de cursus al gedaan?

TS Plaats je even foto'van het resultaat.
Ben als 1 dags cursist er nieuwsgierig :P

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:11

xLisaSpelt schreef:
Hoefsmid is gebeld, bedankt voor alle tips!

Goed bezig ;)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:51

Hoefsmid is *** Ik ga een foto plaatsen als hij geweest is :)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-18 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek.

xemmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:20

het is niet gek dat haar hoeven breken op stal zijn ze droog hoefijzers kunnen aleen helpen met gewicht verdelen niet om de hoeven beter te maken en dat ze een beetje brokkelen is niet erg dat haalt de hoefsmid dan weer weg /3

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:24

Als jij zegt dat de hoeven zo zacht zijn dan zal de smit er ook geen ijzer onder kunnen zetten.

Ik ken iemand die ook een paard had met slechte zachte brokkelhoeven. De smit kon er hierdoor geen ijzer onder zetten. Toen zijn ze naprohorse gaan voeren en het paard kreeg weer goede harde hoeven. Dit paard kwam dus wat te kort in de voeding. Ze zijn dit overigens wel altijd blijven geven.