Paard met zeer dunne hoefzool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:50

spatter schreef:
Soms kan het helpen om een ijzertje te gebruiken als de hoef te kort gesleten is.
Mensen vergissen zich er wel eens in hoeveel een hoef kan slijten op verharde paddocks, in stallen of verharde uitlopen.
Of omdat er buiten zoveel op het harde gereden is en de hoef niet de kans krijgt bij te groeien.


Een paard dat altijd buiten staat, geen rotzooi te vreten krijgt (biks en andere meuk), goed bekapt wordt kan prima zonder ijzers. Mijn paarden stonden een tijd lang in Egmond op beton, zand en we reden veel over de weg. De hoeven worden daar alleen maar harder van. Ondanks deze mega slijtage moesten we evengoed bekappen. Zet je je paard op stal, dan ben je weg, urine en mest vreten de hoef aan, bovendien valt de beweging en dus doorbloeding stil en vertraagt daardoor ook de groei.



Citaat:
Helaas is het wel zo dat er met fokken weinig gelet wordt op de kwaliteit van de hoeven van de ouderdieren en er dus dieren rond lopen met slechte kwaliteit hoeven waar je heel weinig aan kan doen.


Hoefkwaliteit heeft vrijwel niets te maken met erfelijkheid, veel meer met de omstandigheden zoals boven beschreven. Slechte hoeven kunnen weer goede hoeven worden met de juiste omstandigheden.

ruitje

Berichten: 12423
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:52

Ik denk vast te logisch :')

Paard liep goed met ijzers en loopt slecht zonder ijzers...

Lijkt mij niet zo moeilijk :+

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:54

ruitje schreef:
Ik denk vast te logisch :')

Paard liep goed met ijzers en loopt slecht zonder ijzers...


Waarschuwingslampje in het dashboard.... Er gaat iets niet goed!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:01

Arabesk zoals ik al zei, normaal zou je met goed bekappen de meeste ellende moeten kunnen oplossen.
Vaak is het bekapwerk niet goed en ligt daar de oorzaak.
Een van de redenen dat ik erg sceptisch ben op mensen die na een cursusje ineens menen het wel zelf te kunnen.
Een hoefsmid heeft een opleiding van een paar jaar al juig ik toe als mensen de moeite nemen zich er in te verdiepen en klein onderhoud zelf bij te houden.

Maar mennen met een fries over de weg betekent vaak toch een ijzertje.
Slijden zonder slidingijzers is vragen om peesproblemen en uitglijden in een springring op gras wil je ook niet.

En zo heb ik een paard met linksvoor een dubbelgebroken voetas, prima rad te houden met een ijzertje.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:06

70% van de hoefgezondheid is te bereiken met huisvesting, 25% door middel van voeding en 5% is de bekapping zelf. Huisvesting en voeding zijn vele malen belangrijker, bekappen óók, maar je kunt je suf bekappen, maar zolang huisvesting en voeding niet goed zijn bereik je geen moer.

Klein onderhoud is precies het doel van de cursus. Niemand verplicht je om een prutser erbij te halen. Er zijn genoeg goede bekappers te vinden.

ruitje

Berichten: 12423
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:07

Arabesk schreef:
ruitje schreef:
Ik denk vast te logisch :')

Paard liep goed met ijzers en loopt slecht zonder ijzers...


Waarschuwingslampje in het dashboard.... Er gaat iets niet goed!


Als mijn auto altijd goed reed en ik haal er een onderdeel uit en het lampje gaat branden, dan stop ik dat onderdeel toch maar terug denk ik :')

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 23:08

ruitje schreef:
Ik denk vast te logisch :')

Paard liep goed met ijzers en loopt slecht zonder ijzers...

Lijkt mij niet zo moeilijk :+


Zo kort door de bocht is het nou ook weer niet. Toen de ijzers eraf gingen liep hij goed en dat heeft hij daarna ook nog een hele tijd gedaan. Een jaar ging het goed en nu begint het geëtter. Zo zwart wit als jij het zegt is het dus niet..

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:12

arabesk denkt blijkbaar dat alleen zij het goede antwoord kent, er zijn altijd heel wat variaties mogelijk.
Iemand die maar één kant wil opkijken ziet de andere kant maar voor een heel klein deeltje, en dan bestaat dat dus niet ...... is ook een vorm van kop in het zand toch.
Waarschijnlijk goed bedoelt maar de naam natural zegt niets over kwaliteit.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 23:20

Absoluut. Ik vind dat je ten alle tijde open moet staan voor veranderingen en dat je daarbij open moet staan voor andere richtingen. Ik heb binnen het natuurlijk bekappen verschrikkelijk veel ellende gezien en wil ook niet dat zomaar iemand aan de hoeven van mijn paard gaat zitten.

Mijn oude smid was een traditioneel smid met een jaar of 25 aan ervaring die in de buurt prima bekend staat. Ik geef hem verder ook niet de schuld maar blijkbaar werkt de combi hij+mijn paard niet meer zo goed. En dan moet je een keuze maken. De nieuwe smid heb ik oo equiday gesproken. Komt van een zeer andere richting dan ik zocht maar hij had een goed verhaal en kreeg het idee dat hij over veel kennis en logica beschikte dus dit geef ik een kans.

Op preken over voeding en huisvesting zit ik niet te wachten. Ik denk dat hoe mijn paard nu leeft dat dat dicht bij het ideaalplaatje komt. Hij had het veel slechter kunnen treffen

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:06

Misschien moet je het toch even de tijd geven met je nieuwe smid, en evt. tijdelijk hoefschoenen gebruiken als je de harde weg op gaat zodat de hoef tijd krijgt om te herstellen.

Als je vorige smid steeds te veel van de zool af heeft gehaald zal het even duren voor de hoef weer sterker is geworden lijkt me.

Ik heb eens een paard gehad dat ook altijd slecht liep na het bekappen en beslaan, uiteindelijk moesten er zooltjes tussen omdat ze anders na het bekappen niet meer kon lopen, ik nam het maar aan want ik ging er vanuit de dat smid het wist.
Toen kreeg ik een andere smid en die zei al vrij snel, die zolen gaan er onderuit want dat is helemaal niet nodig, ik was er doodsbang voor, maar bij deze smid nooit meer een pas gevoelig na het bekappen en beslaan...

Dus ik zou het even de tijd geven en als jouw paard zo gaat glijden met ijzers de ijzers er toch even af proberen te laten en evt hoefschoenen proberen.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:34

Viel me wel meteen op dat hij na de eerste keer nieuwe smid niet gevoeliger was dan daarvoor. Hij was al gevoelig ervoor, en nog steeds gevoelig daarna, maar niet erger zegmaar.
Ik heb vertrouwen in deze smid. Hij zegt dat het goed komt maar dat het een half jaar zal gaan duren voor hij is zoals hij hoort en ik geloof hem. Nu alleen op zoek naar een oplossing die mijn paard in de tussentijd kan helpen. Misschien is hoefschoenen idd een optie. Ijzers wil ik liever niet als dat niet nodig is.

Gek genoeg is hij alleen voor gevoelig. Achter totaal niet. Nooit geweest ook.

Heb net foto's gemaakt en zal ze thuis plaatsen vanaf de pc....

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:00

het gevoelig lopen is bijna altijd enkel bij de voorvoeten.
Het meeste gewicht staat ook op de voorvoeten bijna 60% tot zelfs 65% van het gewicht, ook daarom zijn de voorvoeten net iets groter dan de achtervoeten.
Voorvoeten zijn ook van vorm anders, de zool is veel vlakker voor dan achter.

betadine

Berichten: 3245
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:50

Ik had het ook met mijn merrie en meestal nog eens een hoefzweer binnen de 2 weken na het bekappen.
Ook van smid verandert dit jaar en geen hoefzweren meer gehad en ook niet meer zo gevoelig. Denk dat het een combi is van gevoelige hoeven + te kort bekappen. Wel jammer want mijn vorige smid was vriendelijk en correct, maar zijn manier van kappen paste echt niet bij mijn paard helaas.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:00

Mijn paard heeft slechte hoeven . Er is van alles geprobeerd , speciale ijzers, zooltjes , zalfjes, apparte brokjes/ poedertjes en ga zo maar door. De oplossing is geweest om hem op blote voeten te zetten en nog textura (als je er belang bij hebt kan ik het merk ook wel opzoeken) , hoefsmeer en laurierzalf ( goed voor de doorbloeding en dus hopelijk het herstel maar hier ben ik nog maar 3 weken mee bezig) op te smeren. Ook hebben we hem van het zaagsel af gehaald en nu op stro staan , dit maakte ook een wereld van verschil.

Tegelijkertijd hebben wij hier een pony staan die heel lang erg gevoelig is geweest met lopen en een aantal hoefzweren heeft gehad. Deze heeft nu ijzers (koud) en ze loopt weer als een tierelier.

Ik zou het dus gewoon allemaal proberen. Informeer vooral bij hoefsmeden wat zij ervan zeggen en wees ook kritisch welke hoefsmid je neemt !

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:11

kijk eens voor renegade hoefschoenen, die heb ik om mee te rijden. het zijn ontzettend fijne schoenen en kan me voorstellen dat het prima schoenen zijn om een periode van overgevoelige hoeven te over bruggen

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:13

Marleen ik weet bijna wel zeker dat bij jou de omschakeling van zaagsel naar stro het meeste resultaat geeft en niet al die middeltjes.

Zaagsel is slecht voor hoeven, er komen bacterien in die de hoef aantasten, de zuurgraad is ook hoog in zaagsel.
Stro is niet alleen veel beter als bedding maar ook het eten van stro is goed voor de groei van hoef.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:54

Mijn paard staat niet op zaagsel maar op vlas. En op een dusdanig dikke laag dat als hij plast het meteen zo diep weg loopt dat hij echt geen natte hoeven krijgt.

Heb ook gedacht aan een hoof hardener maar geen idee of dat spul helpt...

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:59

Pluisje vlas is een heel ander product als zaagsel, zaagsel is hout in andere vorm.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:01

Ja maar ter informatie zeg ik maar even dat dit dus voor mijn paard geen invloed heeft omdat hij niet op zaagsel staat...

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:13

Nou daar komen ze:

Voorbenen. Zoals te zien gaat links richting de goede vorm. Rechts had meer afwijking dus die moet gecorrigeerd in meerdere stappen omdat hij anders te veel last krijgt. Lijkt op de foto erg scheef te staan maar dit valt in het echt mee. Hij stond een beetje vreemd en meneer was niet van plan zijn been bij te draaien om fatsoenlijk te gaan staan
Afbeelding

Voor vanaf zijkant
Afbeelding

Achter vanaf zijkant
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

Rechts voor brokkelt een beetje. Had de smid ook gezegd dat het zou gaan gebeuren ivm de corectie van de stand. Mag er zelf met een vijl langs om een beetje bij te werken maar heb extra gewacht daarmee tot ik de fotos had gemaakt.

Valt trouwens niet mee om een foto te maken en een hoef vast te houden :')

Hoeven niet uitgekrabd maar zo uit de wei :o Had geen krabber bij de hand :o

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:18

Er ligt aardig wat steunsel over de zool, geen wonder dat die zool niet fijn kan groeien.
Zie het als een voet vol likdoornen en haal die eens ineens weg, dat is gevoelig.

Het zal inderdaad tijd nodig hebben en goed bekappen.
Het zou mooi zijn als je die periode zonder ijzers kunt overbruggen, fijn dat je hoefschoenen overweegt :)

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:22

Sorry hoor, maar met dit zou ik niet tevreden zijn.

Smid is net geweest en nu brokkelt de boel al weer?

Zo te zien draait hij rechts zelf graag weg naar buiten,vanwege?

Lijkt eerder op een week of 5/6 nadat de smid is geweest.

Eerlijk gezegd verbaas ik me over het niveau en de hoeveelheid smeden die er een potje van maken.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:25

spatter schreef:
Sorry hoor, maar met dit zou ik niet tevreden zijn.

Smid is net geweest en nu brokkelt de boel al weer?

Zo te zien draait hij rechts zelf graag weg naar buiten,vanwege?

Lijkt eerder op een week of 5/6 nadat de smid is geweest.

Eerlijk gezegd verbaas ik me over het niveau en de hoeveelheid smeden die er een potje van maken.


Dit vind ik nogal een heftige reactie. Deze smid heeft een verkapt paard voor de kiezen gekregen moet gaan rechtbreien wat de andere smid in anderhalf jaar kapot heeft gemaakt. hij heeft ook de stand veranderd. Achter brokkelt er niks. Voor heeft hij correcties aangebracht, en me gewaarschuwd dat het zou gaan brokkelen ivm de veranderde stand. Vind het ergens best een logisch verhaal dat er reactie op komt als ik eerlijk ben..

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:41

De hoef had er zo kort na bekappen misschien mooier uit kunnen zien, maar dan had er zoveel gedaan moeten worden en had het paard niet meer kunnen lopen.
Dan gaat het paard even voor, je kunt niet alles ineens oplossen.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:42

LBLGypsyCobs schreef:
De hoef had er zo kort na bekappen misschien mooier uit kunnen zien, maar dan had er zoveel gedaan moeten worden en had het paard niet meer kunnen lopen.
Dan gaat het paard even voor, je kunt niet alles ineens oplossen.


Dat is precies wat mijn nieuwe smid ook zei :j